Selasa, 19 Jun 2012

Serangga yang sering kita pijak

 
Nasib baik, depa ni kecil............... cuba bayangkan kalau depa ni besaq.
lagi gambar.



Kisah Benar Kerana 5 Sen Amal Soleh Tergantung?

Ustaz Halim (bukan nama sebenar), telah diganggu dengan suatu mimpi yang dia sendiri tidak memahaminya. Berbulan bulan dia tidak lelap tidur kerana mimpi tersebut. Dia bermimpi datang seorang lelaki yang dalam keadaan yang amat terseksa dan melambai-lambaikan tangan kepadanya dengan berkata “tolong bebas kan aku”.


sen

Setelah bersolat hajat, bertanya dengan orang-orang ‘alim akhirnya dia telah bertanya dengan ibunya dimanakah kubur bapanya. Ibunya bercerita, ketika berlaku serangan Jepun di Tanah Melayu, dia telah terpisah dengan suaminya. Hampir 40 tahun berlalu dia tidak pernah dengar langsung khabar berita. Maklumat yang diketahui ayahnya telah terbunuh ketika perang Jepun dahulu.




Subhanallah, 'Litla Dimun' Pulau Yang Bertopikan Awan!

Litla Dimun adalah sebuah pulau kecil antara pulau Suouroy dan Stora Dimun di Kepulauan Faroe. Pulau ini adalah yang terkecil dari 18 pulau utama, dengan luas kurang dari 100 hektar dan merupakan satu-satunya pulau yang tidak berpenghuni.
 
Salah satu pemandangan yang paling menarik dari pulau ini adalah pulau ini sering dilitupi awan secara tetap. Jenis awannya dikenali sebagai awan lenticular, disebut demikian kerana berbentuk seperti lensa. Awan lenticular selalu dalam keadaan tetap. Ketika terbentuk biasanya berada di puncak gunung atau pulau-pulau dan ia tampak seperti memakai topi.

 
 
 
 

10 Penyakit Popular Wanita Yang Kurang Diketahui Umum


WANITA PERLU MENJAGA BADAN DAN FIKIRAN SUPAYA SELALU AKTIF...
 
Cara yang baik untuk terus sihat dan cergas, walaupun usia telah meningkat ,adalah dengan menjaga badan dan fikiran supaya selalu aktif. Bagaimanapun ramai wanita sering mengabaikan kesihatan diri sendiri kerana terlalu menumpukan kepada kerja, pasangan dan anak-anak-anak. Amat menyedihkan apabila penyakit yang di hidapi dikesan terlalu lambat dan rawatan agak sukar untuk memulihkan keadaan seperti dulu.




Isnin, 18 Jun 2012

Khasiat Kacang PISTACHIO @ Kacang Cerdik

                                                      KACANG PISTACHIO..

Pistachio berasal dari negara Timur Tengah dan Asia.
Kacang Pistachio merupakan makanan kaum bangsawan zaman Romawi kuno. Kacang pistachio, adalah merupakan sejenis makanan para genius dahulu dan kini.

Kacang Pistachio punya khasiat tersendiri, antaranya zat besi, folat, kalium, niasin, riboflavin dan zing. Kacang berwarna hijau ini juga mengandungii banyak fitoterol yang dapat membantu menurunkan risiko terkena penyakit jantung serta beberapa jenis kanser.
 
 
 

ustaz azhar 2011-melayu jahat

Keajaiban Alam Di Gurun Gobi

Terletak kira-kira 6 kilometer dari selatan bandar Dunhuang, China dan dikelilingi oleh gunung pasir menjadikan tempat nie satu keajaiban alam. Jika dilihat seolah-olah tempat nie menyerupai bentuk bulan sabit Sejak tahun 1960 kedalaman tasik disini terus menurun, tapi pada tahun 2006 kerajaan tempatan dengan bantuan kerajaan pusat mula memulihkan kembali kedalaman tasik nie.Harap korang layan dengan gambar-gambar kat bawah nie.
 
 
 
 
 

Kegunaan Panadol Soluble selain menjadi ubat

Kalau ada panadol soluble lebih-lebih tapi dah expired, jangan dibuang. buat sesuatu yang kreatif seperti ini. mana tahu masuk guiness book of record..bangga Malaysia

 




BUAH MENTEGA JOM KENALINYA....seralat org kedah kata...

Di negeri Perak, buah nadir ini dinamakan sebagai buat “seralat” atau “salat” sahaja. Sementara di tempat-tempat lain di Malaysia, namanya ialah buah mentega atau mentiga. Nama saintifiknya ialah “Diospyros blancoi” – merupakan tumbuhan hutan yang sememangnya berasal dari Malaysia.

Rupa buah seralat atau mentega yang cukup matang di pohonnya.




Kisah Pilu Pejuang Islam Di Medan Perang Yarmuk

Di zaman permulaan bangkitnya Agama Islam, banyak peperangan telah berlaku antara pihak tentera Islam dengan pihak musyrikin. Banyak suku-suku Arab yang musyrik telah bangkit menentang Kerajaan Islam yang berpusat di kota Madinah. Salah satu peperangan besar yang dihadapi oleh umat Islam ketika itu ialah Perang Yarmuk.




Akhlak Penentu Jatuh Bangun Peradaban Manusia


Sejarah buktikan hanya kebaikan teras kemenangan

BULAN Rejab sudah menampakkan  penghujung sinarnya. Golongan pencinta amal kebajikan menganggapnya sebagai masa untuk memanaskan badan sementara menunggu bulan yang lebih agung iaitu Ramadan. Ada sesetengahnya pula sudah memasang niat untuk mempertingkatkan amalan lebih baik berbanding tahun sebelumnya.

Tidak kurang juga yang mula mengganti puasa yang ditinggalkan dulu atas pelbagai sebab, begitu juga amalan puasa sunat.
 
 
 

Cara Rasulullah S.A.W Menjaga Kesihatan Diri


SELALU BANGUN SEBELUM SUBUH

Rasulullah mengajak umatnya untuk bangun sebelum Subuh bagi melaksanakan solat sunat, solat fardu dan solat Subuh secara berjemaah.




Kempen Jom Tutup Aurat


sebelum aurat kita ditutupkan

Ahad, 17 Jun 2012

Pertama Di Dunia,Hebat Betoi La.....

Assalamualaikum,

Macam2 ciptaan manusia ni kan untuk keselesaan hidup kat atas muka bumi ni.....Hebat dan kreatif sungguh...semoga rekaan depa ni berjaya lah......cuma Kak Ros harap tu,jangan lah terlalu asyik dok pikir nak keselesaan ja......mesti pikir tentang keselamatan jugak jangan sampai jadi trajedi pulak nanti kan....


Jangan ada monyet dok bergayut depan pintu rumah dah la he.he.he.... 
 
 
 
 

ANAK MELAYU, IMAN DI IRELAND.


Siapa kata bersekolah pondok tidak boleh berjaya? 

Inilah dia hasil didikan dengan ilmu Allah.... Dr Afifi Al Akiti. 

Dr Afifi Al Akiti menjadi pensyarah di Universiti Oxford pada usia 34 tahun. Beliauanak melayu pertama yang menjadi pensyarah di Universiti Oxford.
 
 
 
 

Lantikan PPPLD (Ijazah Program PJJ) ke DG41 ditangguh lagi

PENGGANTUNGAN PELAKSANAAN PEKELILING SURUHANJAYA PERKHIDMATAN PELAJARAN BILANGAN 1 TAHUN 2010

Sumber berikut dipetik dari Portal Rasmi SPP:
Suruhanjaya dalam mesyuaratnya pada 28 Mei 2012 telah bersetuju untuk menggantung pelaksanaan Pekeliling Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Bilangan 1 Tahun 2010 yang bertajuk “Tarikh Pelantikan Tetap Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma Yang Lulus Ijazah Sarjana Muda Melalui Program Pengajian Jarak Jauh” . Penggantungan pelaksanaan pekeliling ini adalah disebabkan masalah ketiadaan kekosongan jawatan bagi pelantikan ke jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah Gred DG41. Penggantungan ini berkuat kuasa serta merta sehingga isu kekosongan jawatan berkenaan dapat ditangani.
Muat naik pada 15 Jun 2012
OPEN : Berita yang sungguh mengecewakan............. tunggu punya tunggu ni yang diwar-warkan oleh spp. apalah nasib kami ni... dah hampir setahun lulus temuduga tu.Harap Kesatuan Guru ambillah tindakan... 

Kreatif : Pelindung Vespa Yang Unik (3 Gambar)


Pelindung vespa yang direka oleh Marc Graells ini diberi nama Protect 486 Scooter Armor. Ia merupakan pelindung anti-kecurian yang dilengkapi dengan sistem penggera (alarm), disamping dapat melindungi vespa anda daripada dibasahi air hujan dan kepanasan sinaran matahari yang melampau. 
 
 
 
 

Sekolah di dalam gua

Inilah sekolah paling jimat, sejuk, menenangkan, ohsem, cantik di China..

 



Kenali - Buah Ajaib @ Buah Seribu Manis (Miracle Fruit)

Ini adalah Buah Ajaib atau juga dikenali oleh sebahagian orang kita sebagai Buah Seribu Manis. Di dalam bahasa inggerisnya ia disebut sebagai Miracle Berry atau Miracle Fruit. Dalam bahasa sainsnya pula ia dipanggil sebagai  Synsepalum dulcucum . Pohon ini berasal dari negara Afrika.


 
 
 
 
 

Rahsia Disebalik Tubuh Manusia

 

Allah s.w.t Yang Maha Besar lagi Maha Bijaksana telah mencipta manusia sebagai sebaik-baik ciptaan. Dan di sebalik ciptaan ini, tersimpan banyak rahsia dan hikmah yang tidak diketahui manusia. Rahsia-rahsia yang akan dipaparkan di bawah ini pun hanyalah sebahagian kecil saja darinya. Yang Maha Mengetahui segala rahsia hanyalah Allah Ta'ala.
 
 
 
 

Kisah Benar - Hanya Kerana Segelas Susu

 
Sudah beberapa jam si pengembara berjalan kaki memerhatikan pemandangan indah musim bunga di kawasan perkampungan itu. Bunga-bungaan sedang mekar, unggas dan serangga yang berterbangan ke sana dan serata halaman rumah yang cantik dihiasi kuntuman bunga amat menarik perhatian pengembara muda itu.

Tetapi perjalanan yang jauh dan matahari yang sedang terik menyebabkan pemuda yang cintakan keindahan alam itu mula berasa letih. Tekaknya kering, sedangkan pengembaraannya masih panjang lagi.




Aneh, Lelaki Israel Mahu Jadi Warganegara Palestin

Seorang pendatang Yahudi dari Tajikistan, Andre Pshenichnikov, 23, menegaskan beliau mahu memutuskan semua hubungan dengan Israel dan akan memohon kerakyatan Palestin, satu insiden dianggap luar biasa dan amat jarang berlaku.

Pshenichnikov, ditahan pihak berkuasa Tel Aviv baru-baru ini, selepas tinggal secara haram di Kem Pelarian Palestin Deheishe dekat Baitulaham dan berhasrat melepaskan kerakyatannya sebagai warga Israel.




Peristiwa Israk Mikraj Nabi Muhammad S.A.W. – 27 Rejab

Peristiwa Israk Mikraj Nabi Muhammad S.A.W. – 27 Rejab

1. Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika’il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam (‘alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan “khatimin nubuwwah”. Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan “Israk” itu.






Sabtu, 16 Jun 2012

Ilmu Sains Para Nabi

sains para nabi, pengasas sains, kurniaan Allah, senarai, kategori, bahagian, nabi, rasulullah, kitab al-quran, sejarah, wujud, ilmu, faakta, petunjuk, nabi adam, nabi syith, nabi idris, nabi nuh, nabi hud, nabi salleh, nabi ibrahim, nabi sulaiman, nabi isa, nabi muhammad s.a.w

Bagaimana ilmu sains boleh wujud di dunia ini? Siapakah pelopor kewujudan ilmu ini? Hari ini admin akan menceritakan sedikit fakta mengenai Nabi-nabi yang memiliki ilmu sains hasil petunjuk yang di turunkan oleh Allah S.W.T. Teruskan membaca di bawah.




10 Nama-Nama Malikat dan Tugas-Tugasnya yang Wajib Kita Ketahui

10 Nama-Nama Malikat dan Tugas-Tugasnya yang Wajib Kita Ketahui

Pengertian
Malaikat adalah ciptaan Allah yang ghaib, yang tidak mempunyai nafsu dan fikiran, tidak berayah dan tidak beribu, juga tidak beranak. Malaikat hanya mengerjakan apa yang diperintahkan Allah kepada mereka. 
Keimanan kepada malaikat masuk ke dalam rukun Iman yang kedua, maka setiap orang islam yang mengaku muslim harus mengimani kewujudan malaikat.
 
 
 
 

Kereta Terkecil di Dunia

Ini memang takkan ada masalah parking.. mungkin ia direka untuk insan-insan kerdil

 
lagi gambar....jom layan



Bahagia Itu Di Mana?


Kebahagiaan adalah Syurga yang sentiasa diimpi-impikan oleh setiap insan. Tetapi sayang amat sedikit yang mampu menggapai dan merasai nikmat kebahagian ini.

Kebahagiaan adalah anugerah dari yang Maha Penyayang yang diberikan kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya. Ada manusia yang mampu menikmatinya dan ada pula yang hanya mampu mengimpikannya.



Ikan Pekasam VS Ikan Wadik

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Pekasam Ikan Puyau(siap dihidang)
Pekasam  dan wadik ialah sejenis makanan peram tradisi yang terkenal dan tahan lama di Malaysia. Ia merupakan satu cara mengekalkan makanan (lazimnya ikan) dengan menggunakan garam (atau asam) yang banyak dan mampu untuk menghasilkan pekasam yang mampu bertahan lebih lama (antara 6 bulan - 1 tahun).







5 Punca Kenapa Makan Banyak Kali

Salam..
Pastinya korang pernah mengalami situasi dimana baru sahaja lepas makan tetapi perut cepat rasa lapar kembali. Ini akan membuatkan korang nak makan banyak kali. Ianya tidak baik untuk penjagaan kesihatan dan juga boleh menyebabkan penambahan berat badan dan kegemukkan. Tapi makan banyak kali yang menyebabkan badan cepat gemuk ye!
eat more sandwich 5 Punca Kenapa Makan Banyak Kali 




Petua Rawatan Islam Untuk Sakit Kepala

Assalamualaikum dan salam sejahtera, rasanya dalam masyarakat kita, penyakit sakit kepala ni bukan lagi perkara yang janggal kerana serangan sakit kepala ni boleh menyerang kepada sesiapa sahaja, lebih parah lagi kalau seseorang itu ada migrain..memang parah!

Tapi tahukah anda, setiap penyakit ada penawarnya jika kita berikhtiar..Ini ada petua rawatan islam yang dipetik dari Facebook:

Jumaat, 15 Jun 2012

ORKID Berwajah Monyet


 
 
Ellen nak kongsi sesuatu yang menarik perhatian Ellen iaitu mengenai dengan sejenis orkid yang agak pelik .

Orkid jenis ini banyak ditemui di Ecuador dan Peru. Ianya di kenali sebagai Monkey Orchids (Dracula simia, vampire monkey). Bentuknya seakan akan menyerupai bentuk kepala seekor monyet.
Jum tengok beberapa gambar yang Ellen ambil kat google.




7 Punca Utama Kenapa Kita Cepat Lapar

 
Selalu cepat lapar??Mesti ada penyebabnya ??

Ellen nak share di sini mengenai 7 punca kenapa kita ni cepat saja lapar???


(1) Minum terlalu banyak minuman manis- Hasil daripada kajian oleh University of California di San Fransisco mendapati bahawa kandungan gula boleh ‘menipu’ otak terhadap keinginan untuk makan lebih banyak. Ia menghalang hormon leptin daripada memberitahu otak bahawa anda telah mendapatkan makanan yang secukupnya.



6 Jenis Makanan Yang Boleh Hindari Migrain



Beberapa jenis makanan sering disebut sebagai pengubatan alternatif untuk penyakit tertentu. Menurut pakar gizi terkenal Joy Bauer yang juga penulis buku Food Cures, ternyata ada makanan yang boleh membantu mencegah migrain.

Berikut adalah diantara makanan yang dikatakan dapat membantu mencegah penyakit tersebut:




Panduan Memilih Ayam Segar

tip pilih ayam segar
Kini, anak-anak kurang meminati untuk memakan ikan sebagai lauk utama menu. Kebanyakan hanya ingin makan daging terutama daging ayam. Daging ayam adalah salah satu sumber protein yang penting untuk tubuh badan manusia. Oleh yang demikian, anda dan keluarga perlu makan daging ayam sekurang-kurangnya sekali seminggu. Namun, tahukah anda bagaimana hendak memilih daging ayam yang segar di supermarket atau pasar. Berikut adalah tip-tip atau petua memiliha daging ayam segar:





Rejim Zionis Cabul Kesucian Masjid Al-Aqsa


BAITULMAQDIS – Yayasan Waqaf dan Warisan Aqsa (Afeh), awal minggu lalu memberi amaran bahawa pihak berkuasa Israel kini sedang giat melakukan penggalian terbesar dalam tempoh 150 tahun di sekitar Masjid Al-Aqsa.

Jurucakap Afeh mendakwa tindakan biadab rejim Zionis sejak 10 tahun lalu itu kononnya bertujuan untuk menempa sejarah dengan mewujudkan bandar bawah tanah Yahudi dan di sekitar kawasan tersebut.




Khamis, 14 Jun 2012

Bacalah Surah Yassin

assalamualaikum,untuk dikongsikan bersama

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud: "Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan". antaranya;
 
 
 

RILEKS MINDA -Pantun Teka-Teki

Dah penat kerja, jom layan pantun teka- teki untuk kurangkan  penat lelah kita tu ......
 


1.Terbang tinggi si burung helang
   Hinggap di atas pohon meranti
   Anak ramai ibunya seorang,
   Bila bergesel berapi-rapi?





Gaya Santai Uztaz UAI

Jom kita terjah gaya ostaz kite ni .....

Teruja (gambar ). Berbasikal Bersama Ustaz Azhar Idrus: Wa Caya la Ustaz


Ustaz Sedang Test power kut...warming up




Pengunci tayar kereta yang terbaru



Kali  ni  aku  nak  cerita  tentang  pengunci  tayar  atau  wheel  clamp  ni.....sebenarnya  kewujudan  wheel  clamp  ni  adalah  untuk  mengelakkan  kecurian...sekarang  ni  kalau  kereta  korang  pasang  macam2  security  pn  termasuk  la  alarm  ke  autolock  tapi  tetap  boleh  hilang  jugak  tu  belum  lagi  kereta  yang  tak  pakai  apa-apa  alarm  yang  tu  lagi  cepat  lesap.... kereta  yang  hilang-hilang  tu  lak  semuanya  kereta-kereta  mahal....walau  apa  pun  jom  kita  tengok  design  wheel  clamp  yang  terbaru.

10 Perpustakaan Paling Menakjubkan Dari Seluruh Dunia

 
 
Bagi sesetengah orang, perpustakaan mungkin merupakan tempat yang membosankan, penuh dengan buku-buku yang akan membuatkan kita mengantuk lima minit selepas kita menjejak kaki ke perpustakaan. Bagi student seperti saya pula perpustakaan kebiasaannya hanya akan dikunjungi menjelang exam atau untuk mencari buku untuk dibuat research (terutamanya setelah diberitahu pensyarah bahawa wikipedia bukan sumber yang dibenarkan), atau obviously, tempat masyuk untuk tidur.
 
 
 
 

Perkara-perkara Ajaib Terdapat Dalam Minda

perkara tersembunyi dalam minda
Apakah anda bersetuju jika saya katakan terdapat banyak perkara ajaib tersembunyi di dalam minda?

1) Tenaga ajaib tersembunyi dalam minda

Percaya atau tidak apabila anda sentiasa memikirkan tentang kenyang, anda tidak akan lapar. Buktinya apabila anda menjalani ibadah puasa, anda tidak berfikir pun tentang makan sepanjang hari, tetapi anda tetap mampu melakukan aktiviti-aktiviti kehidupan sebagaimana biasa. Padahal pada hari-hari biasa, awal pagi lagi anda sudah terasa hendak makan.




Burung Yang Mampu Terbang Lebih Laju Dari Keretapi Peluru

Kelajuan normal bagi sebuah keretapi peluru (bullet train) adalah kira-kira 241 hingga 300 kilometer sejam. Pernah terfikir sejenis burung yang mampu terbang lebih laju daripada keretapi peluru? Bayangkan jika anda sedang menaiki keretapi peluru, di Jepun misalannya (di Malaysia jika naik keretapi KTMB, kereta kancil pun lebih laju), tiba-tiba keretapi anda dipotong oleh seekor burung dari jauh. Osem bukan?
 
 
 
 

10 Sifat Mahmudah (terpuji)

                                                                                    


Imam Al Ghazali r.a. telah menggariskan 10 sifat Mahmudah (terpuji) di dalam kitab Arbain Fi Usuluddin:

1. Taubat

yaitu kembali daripada keburukan kepada kebaikan dengan beberapa syarat yang tertentu.
Firman Allah S.W.T. yang berarti :

” Dan mohonlah ampun kepada Allah , sesungguhnya ia Maha Pengampun lagi Maha Pengasih”.
(Surah Al – Muzammil – Ayat 20)




Jihad Paling Besar Melawan Hawa Nafsu

Semua maklum bahawa hukum berjihad adalah wajib, tetapi bagaimana kedudukannya dalam Islam? Di dalam Islam kedudukan jihad jatuh nombor tiga setelah rukun Iman dan rukun Islam.

Mengapa jihad itu dianggap besar? Setelah Rukun Iman dan Rukun Islam, jihad adalah yang paling utama, dia menjadi nombor satu, dia jadi besar. Mengapa?

 
Kita cuba ambil satu ayat Quran, Allah berfirman, “Innallahastara minal mukminina anfusahum waamwalahum liannahumul jannah. “

Maksudnya, “Sesungguhnya Allah akan membeli pada diri orang-orang beriman itu dirinya dan harta-hartanya dengan balasan syurga “.





10 pengilang tayar terbaik dunia!

NAIK pandai, pecut pandai, drift pandai cuma nak pilih tayar tak pandai!  Nak pilih tayar mesti yang terbaik dan pengeluarnya pun mesti lar nak antara yang terbaik untuk kereta anda. Biar koyak poket asal selamat dan selesa sikit, betul tak?? Kali neh meh aku nak kasi tau sikit antara 1o pengilang tayar terbaik di dunia pada tahun 2010/2011. Nak yang tahun neh ka? Kalau nak korang tunggu la post aku tahun hadapan yer…hehehe..dah..dah..jom layan dulu.

Rabu, 13 Jun 2012

MISTERI Gunung Ledang dan Kota Gelanggi yang belum terungkai

Anda tentu pernah melihat peta-peta lama semenanjung Tanah Melayu. Kita juga tahu bahawa Tanah Melayu suatu ketika dahulu tercatat di dalam peta-peta pelayaran di barat malahan Gunung Ledang juga telah dikenali sekian lama dahulu.

Di dalam kitab Yahudi, Melakim (Raja-raja), fasal 9, diterangkan bahawa Nabi Sulaiman raja Kerajaan Israel Raya menerima 420 talenta emas dari Hiram, raja Tirus yang menjadi bawahan beliau. Emas itu didapati dari negeri Ophir. Negara Barat mengenalinya sebagai Mount Ophir iaitu berasal daripada bahasa Yahudi tua atau Hebrew yang turut tercatat dalam Kitab Zabur yang antara lain menyatakan kawasan itu mempunyai banyak logam emas. manakala pedagang China pula, gunung itu digelar sebagai Kim Sua yang bermaksud Gunung Emas.
 

10 Benda Tak Dapat Dibeli Dengan Wang

money

DUIT, di zaman materialistik sekarang ini, semua orang mahukan duit. Orang dewasa, remaja bahkan kanak-kanak kecil sekalipun kenal dengan sekeping kertas yang diberi nama “duit”. Memang duit penting dalam kehidupan, tanpa alat tukar ini kita tidak boleh memenuhi keperluan hidup. Duit membuatkan manusia melakukan perkara yang diharamkan, manusia menjadi rakus kerana duit, manusia pecah amanah, rasuah, merompak, melacur malah membunuh manusia lain kerana duit. Kejayaan orang di zaman kini juga diukur dengan banyaknya duitnya.

Tetapi walau bagaimana pentingnya duit, masih ada benda yang tidak boleh dibeli dengan duit.

Cara meningkatkan EQ

1. Kemampuan seseorang

a. Mengetahui bagaimana memaafkan orang lain.
b. Berfikir lebih mendalam dan dari sudut yang berlainan.
c. Menerima pendapat orang lain.
d. Menyedari perasaan orang lain.




Senarai 10 negara yang PELIK

Pelik... kerana negara ini tidak diiktiraf oleh PBB. Lagi pelik kerana sehingga kini ianya masih wujud dan berperanan sebagai sebuah negara yang merdeka meskipun tidak mendapat pengiktirafan dunia.
10. Vanuatu
90% penduduk di Vanuatu makan ikan dan 80% tinggal di lluar bandar, kampung-kampung terpencil dengan kebun mereka sendiri yang hasilkan bahan pangan. 

Scuba diving merupakan aktiviti yang sangat popular di sini. Tsunami bukanlah hal yang asing di Vanuatu, dan gempa bumi memiliki kesan negatif pada pertumbuhan ekonomi negara-negara tersebut.
 
 
 

Luncur Air Tertinggi Di Dunia - Setinggi 41 Meter!

Anda gayat dengan tempat tinggi? Mungkin ini tempat paling sesuai untuk anda.
Luncur air "The Insano" yang terletak di Fortaleza, Brazil ini sudah berusia 20 tahun namun ia tetap memegang rekod sebagai luncur air tertinggi di dunia. Mungkin tiada negara yang cukup insane untuk menghasilkan luncur air yang mengerikan sebegini.
Ianya berketinggian 135 kaki (41 meter), bersamaan ketinggian bangunan 14 tingkat dan kelajuan seseorang yang meluncur benda alah ini mampu mencapai sehingga 105 km/j (65 mph), obviously lebih laju berbanding sesetengah kereta di highway. Dan masa yang diambil untuk sampai ke bawah hanyalah selama 5 saat.

Tempat-tempat Adolf Hitler ‘Merehatkan Minda’

Adolf Hitler juga seperti pemimpin tertinggi negara yang lain. Beliau turut ingin mempunyai privasi dan masa berehat yang cukup. Semasa tempohnya memimpin negara Jerman daripada lewat 1930 sehingga beliau membunuh diri pada 1945, Hitler telah membina beberapa buah bangunan yang khas untuk keselesaan dirinya.

Pada 1920-an, Hitler telah membina sebuah rumah tumpangan di tenggara Bavaria yang dkenali dengan Haus Wachenfeld. Rumah tumpangan ini dibina semata-mata untuk dijadikan tempat ‘beristri-rehat’ untuk beliau dan pemimpin tertinggi negaranya ketika menjelang musim panas.

Sebuah rumah yang diberi nama Berghof turut dijadikan rumah percutian beliau semasa lebih daripada 10 tahun.Walaubagaimanapun, sebuah rumah yang dikenali Wolfsschanze terletak di timur Prussia paling digemari oleh beliau berbanding rumah-rumah tumpangan dan villa percutian yang lain.



Buah Mangga – Kebaikan buah-buahan tempatan

KECANTIKAN MELALUI MANGGA

Ramai orang pasti telah merasai keenakan dan kemanisan buah mangga. Buah yang asalnya dari India dan banyak ditanam di Malaysia ini sangat digemari bukan hanya oleh orang dewasa, malah kanak-kanak juga.
Tetapi pernahkah kita terfikir tentang kelebihan atau manfaat yang ada pada buah yang isinya enak dan berwarna oren kekuning-kuningan ini untuk kesihatan secara keseluruhan. Berikut disenaraikan beberapa manfaat kesihatan dan buah yang dikenali dengan nama saintifik Mangifera Indica:




Iklan Anti Merokok Yang Kreatif

Kita selalu dengar orang kata merokok membahayakan kesihatan. Pelbagai kempen anti merokok telah diadakan di setiap negara di seluruh dunia dengan harapan untuk menginsafkan perokok-perokok yang tegar. Berikut merupakan  iklan anti merokok yang kreatif, unik dan paling diingati.


 
 
 
 
 
 

5 Buah Pulau Terpadat Di Dunia

Manusia merupakan makhluk yang suka meneroka dan mampu beradaptasi dengan perubahan iklim sesuatu tempat. Populasi manusia akan sentiasa berkembang dari semasa ke semasa dan semakin banyak tempat-tempat baru akan diteroka kelak termasuklah tempat-tempat yang terpencil. Pulau-pulau dalam foto-foto di bawah ini asalnya dipenuhi dengan flora dan fauna semulajadi, namun kini apa yang dapat kita saksikan hanyalah rumah-rumah dan bangunan. Berikut merupakan 5 buah pulau yang paling padat di bumi.
1. Santa Cruz del Islote
 
 
 
 
 

Keganasan Terkini Terhadap Umat Islam Rohingya Di Myanmar.. Wajib Sebar



Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (SHURA) dan Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) mengesa kerajaan dan pemimpin Islam di Malaysia dan seluruh dunia segera mengambil berat perkembangan yang sedang berlaku ke atas umat Islam Rohingya di Myanmar sekarang ini.

 
 apa ni ?

 
 

Ucapan Ucapan Imam Al Syafie

1. Barangsiapa yang tidak dimuliakan oleh taqwa, maka tidak ada kemuliaan baginya.

2. Perhiasan ulama' itu adalah taqwa; dan kecantikkannya adalah murah hati.

3. Tidaklah berjaya dalam menuntut ilmu, melainkan orang yang menuntutnya dalam kekurangan.
 
 
 

Nama Allah juga ada pada wajah kita.Lihat!


Sebarkan untuk kebaikan kita semua.
 situsiniakak

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...