Selasa, 18 September 2012

12 Makhluk Lautan Yang Pelik Dan Unik


Ikan ini dinamakan Nepolean Wrasse.unik kerana berwarna biru,habitat terdapat di Australia dan New Zealand.Unik kerana mampu menukar-nukarkan jantina mengikut keperluan persenyawaan. Semakin terancam akibat aktiviti penangkapan serta pencemaran.Diiktiraf sebagai haiwan di batuan karang terbesar di dalam kelasnya.


Duit syiling lama yang paling mahal



+Gambar duit syiling lama ,antara paling mahal di dunia,keluaran tahun 1792

Berikut adalah duit syiling dari USA keluaran tahun 1792 yang dilelong melebihi 1 juta USD. kali terakhir ia dilelong ialah pada tahun1974, namun pada waktu itu nilainya sekitar USD 105,000 sahaja. Dilelong oleh Haritage Auction,duit syiling kecil itu antara 40 duit syiling seumpamanya yang dihasilkan pada tahun tersebut , paling mahal di dunia yang dilelong.



12 Individu Di Sebalik Filem Hina Nabi dan Islam

BEBERAPA individu sama ada yang terlibat secara langsung atau tidak dengan filem kontroversi anti-Islam dan menghina Nabi Muhammad SAW, Innocence of Muslimsmenerima protes daripada umat Islam seluruh dunia sehingga membawa kematian seorang duta Amerika Syarikat (AS).

Treler filem amatur yang berdurasi 13 minit itu dikenal pasti sebagai salah satu sebab di sebalik demonstrasi anti-AS di Timur Tengah yang membawa kepada kematian Duta AS ke Libya, Christopher Stevens dan tiga yang lain di Benghazi, Libya, awal minggu lalu.

Berikut adalah beberapa perkara yang kita perlu tahu mengenai pelakon watak filem berkenaan setakat ini:




10 Tempat Bakteria Yang Diabaikan Manusia

Tahukah rakan pembaca sekelian,di sekeliling kita terutamanya di kawasan tertentu dipenuhi dengan bacteria. Terdapatnya bakteria yang berbahaya seperti Salmonella atau pun E coli. Mari kita lihat kawasan hot spot bagi bakteria terutama di kawasan di dalam rumah.Aspek kebersihan sering kali diabaikan oleh kita terutama kanak-kanak. Malahan orang dewasa pun fail jugak..

1. Tandas
 

SMS Yang Patut Dibaca Oleh Setiap Wanita

SMS di bawah sengaja ditulis oleh seorang penulis lelaki. Cuba menceritakan dari sudut pandangan lelaki untuk kebaikan semua muslimah supaya tidak dirosakkan dengan mudah oleh kata-kata manis! Moga Allah pelihara anda semua daripada hal yang tidak dingini berlaku :
p/s : Harap bersabar dan tidak juling mata membaca bahasa SMS yang digunakan di bawah.. Eleh.. Macamlah tak pernah SMS.. ;-p


1. Salam…. Blh sy kenal awk? Sy tertarik dgn prwatakan sopan awk. Dah lama sy prhatikn awk. Awk dak baik n sy trtarik la dgn tudung labuh awk. Sy harap kite bleh brkenalan.. ukhuwah fillah org kate..sy x terer sgt arab ni…
 
 

Bahaya Makanan Asam Dan Jeruk

  1. Asam dan jeruk bukanlah makanan segar. Banyak khasiatnya yang telah terhakis semasa proses penghasilannya yang panjang
  2. Oleh itu, khasiat yang biasanya terdapat dalam buah-buahan secara semulajadi seperti vitamin C TIADA di dalam asam dan jeruk


Khasiat Udang..

http://3.bp.blogspot.com/_IBcg5CsxSac/TBeCQzAO3HI/AAAAAAAAAQ8/VWpqc-76Vbc/s1600/swet-sour-udang-galah.jpg
UDANG telah dicap sebagai makanan laut yang mengandungi tahap kolesterol yang tinggi. Sejauh manakah kebenarannya?

Pada tahun 1996, satu kajian yang dijalankan oleh American Journal of Clinical Nutrition mendapati, kolesterol yang terkandung dalam udang sebenarnya tidak mengundang ataupun memberikan kesan yang tidak baik kepada penerimaan kolesterol dalam tubuh badan.




Kesan ubat tahan sakit

Sudah tentu ada daripada anda yang biasa megambil ubat tahan sakit jenis ibuprofen, mefenamic acid (ponstan) dan diclofenac (voltaren) untuk pelbagai masalah.

Maklumlah ubat tahan sakit ini mudah didapati kerana ia boleh dibeli di farmasi dan harganya juga murah. Bukan itu sahaja, ia juga berkesan untuk meredakan sakit kepala, sakit sendi dan sakit-sakit badan secara cepat.

Oleh itu ia menjadi ubat pilihan kepada sesetengah pesakit yang sering mengalami gejala migraine, gout dan arthiritis.

Ubat-ubat tahan sakit ini dikategorikan sebagai NSAIDs. NSAIDs ialah non steroidal anti inflammatory drugs atau ubat anti radang jenis bukan steroids.
 
 

Cara Mengawal Marah: Konsep Pause

pause
Konsep pause adalah cara yang baik bagi mengurus kemarahan. Konsep ini mendekatkan kita kepada tindakan secara rasional. Menjadi penyabar semasa marah adalah jalan terbaik. Tetapi kadangkala kita lupa sebenarnya bergerak ke satu kesabaran itu memerlukan kita pantas merasionalkan diri kita. Oleh itu, konsep “pause” boleh digunakan bagi membantu diri menjadi rasional semasa marah.

Aplikasi konsep pause mudah sahaja. Kita hanya perlu melakukan dua perkara iaitu:


Bagaimana Akhirnya Saya Bertudung


Profesion saya sekarang ialah pengurus rumah tangga. Dahulunya saya penghibur, artis, penyanyi, bintang filem, pelakon drama televisyen dan peragawati. Saya bersekolah di Singapura kemudian di Happy Garden, Petaling Jaya sehingga Tingkatan Lima aliran Perdagangan.

Saya mula berhijab pada usia 40 tahun. Bagi saya kehidupan sebenarnya bermula pada usia 40 tahun. Saya sentiasa bertudung walaupun di dapur! Inilah yang sebenarnya, bukan lakonan lagi. Sungguh menakjubkan bagaimana kita dapat ketenangan hanya dengan mematuhi perintah Tuhan. Tidak perlu berdalih-dalih lagi.



Apa Yang Sedang Kau Nikmati Itu Milik Allah.


Bukan mudah sehalus kudrat jiwa yang lemah menongkah arus kehidupan yang dihuni pelbagai dugaan.  Tambahan lagi, di zaman yang kian mencabar minda dan fikiran.  Manusia bergerak, berinteraksi dan mencari peribadi sendiri diselimuti oleh kesibukan harian.  Manusia bertanding siapa kalah siapa menang mengumpul seberapa banyak timbunan harta yang menjadi impian.  Sehinggakan kita lupa tanggungjawab yang terpikul di bahu kita sebelum kita di hantar ke dunia pinjaman.

Janjinya kita apa?

Allah ‘Azza wa Jalla firmankan :
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
“Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan Manusia melainkan untuk beribadah kepadaku”. [Adz Dzariyat [51] : 56].


Isnin, 17 September 2012

Khasiat Dan Kegunaan Daun Kari

      Daun kari

Tumbuhan renek ini berasal dari keluarga Rutaceae dan daripada spesies Murraya koeniggi, mengeluarkan daun-daun kecil berwarna hijau. Daun kari ini biasanya digunakan dalam menambahkan keharuman masakan dan masyarakat India merupakan pengguna terbanyak daun kari ini.


Pokok kari juga dikenali sebagai 'kariveppilai' dalam bahasa Tamil, juga dikenali sebagai karipulei, kari-kari, veppu-neem dan daun ilai. Dalam bahasa Kannada, ia dipanggil ‘neem hitam’, kerana daunnya mirip dengan pohon neem yang pahit, walaupun ia tiada kaitan langsung dengan pokok neem. Pokok kari juga tiada berkaitan dengan daun salam (bay leaf) dan daun kemangi (basil leaf) iaitu daun yang aromatik dari Mediterranean.




Seramai 30 Juta Rakyat China Masih Jadi "Manusia Gua"

Di zaman moden seperti ini, mungkinkah manusia gua masih ada? Jawapannya ada. Buktinya, sekitar 30 juta penduduk China masih tinggal di dalam gua.

Seperti dilaporkan oleh The Los Angeles Times, berjuta-juta penduduk China memutuskan untuk menggali bawah tanah dan mula tinggal dalam gua. Meski begitu, di dalamnya, terdapat banyak kemudahan seperti rumah moden pada umumnya.

Tinggal di dalam gua menjadi pilihan sebahagian masyarakat Cina kerana mereka tidak memerlukan bahan-bahan untuk membinanya. Mereka hanya perlu menggali gunung atau bukit untuk membuat rumah.

Kebanyakan rumah gua ini terletak di daerah Shanxi, kawasan yang terdiri atas tanah kuning yang mudah digali. Rumah gua yang disebut "Yaodong" ini mempunyai pintu masuk berbentuk setengah lingkaran yang ditutupi dengan kertas nasi atau karpet yang digantung.




 



Peringatan RASULULLAH SAW .... Pahala Banyak Di Dunia, Muflis Di Akhirat


MARI KITA SAMA-SAMA MENGAMBIL PANDUAN DARIPADA PERINGATAN YANG DIBERIKAN OLEH RASULULLAH SAW INI. KITA MAHUKAN SEJAHTERA DI DUNIA DAN SEJAHTERA DI AKHIRAT.  
luahfikiran
 

Sejarah Asal Usulnya Donut


Anda tahu pasal sejarah asal usulnya makanan yang diberi nama donut? Haa.. disini akan dikongsikan serba sedikit sejarah macam mana terhasilnya donut ini pada masa dulu. Itupun berdasarkan info dari sumber sahaja. Mungkin ada info lain yang tidak diketahui, 
Wallah' Huala'lam sahaja.
 
 

Khasiat Peria Untuk Kesihatan

Umum mengetetahui bahawa peria atau nama saintifiknya Momordica charantia adalah sejenis sayuran yang pahit rasanya. Terdapat 2 jenis peria yang biasanya berada di pasar-pasar di Malaysia iaitu peria biasa yang panjang dengan warna hijau muda dan juga “peria katak” iaitu yang lebih kecil saiznya dan berwarna hijau tua. Pokok peria ini mudah didapati di negara-negara beriklim tropika (panas dan khatulistiwa) seperti di negara kita, Indonesia, Sri Lanka, India dan Filipina.



Daun Pandan dan Sejarahnya


Pokok pandan merupakan sejenis pokok yang banyak kegunaannya bagi orang-orang Melayu. Ia digunakan sebagai pewangi makanan seperti air sirap, dan dalam upacara tertentu seperti sebagai bunga rampai dalam istiadat perkahwinan Melayu.

Pokok pandan merupakan sejenis tumbuhan tropika dalam keluarga genus pandanus dan digunakan dengan meluas dalam masakan di Asia Tenggara. Ia adalah pokok hijau menegak dengan daun panjang halus seperti bilah berjambak dan akar berkayu. Pokok ini adalah mandul dan jarang berbunga, dan ia membiak melalui keratan.



Orang Muslim di Jepun dan Kesusahannya

Jumlah Muslim di Jepun mencapai 100 ribu orang, dan mereka mempunyai 40 masjid untuk menunaikan ibadah dan ritual-ritual keagamaan mereka di sana.

Dengan jumlah penduduk mencapai 128 juta, Jepun merupakan negara yang kesepuluh dengan jumlah keseluruhan populasi terbanyak di dunia. Tokyo, bandar ini menampung sekitar 35 juta orang yang merupakan bandar dengan penduduk terbesar dan dengan kos hidup termahal di dunia.
 
 

Kenapa ISLAM Itu Berkata JANGAN?

Setiap perkataan "JANGAN" ini pasti akan ada hikmahNYA.
Moga renungan ini akan menjadi amalan kita seharian & hinggalah ke hujung nyawa kita.

Dan lakukaanlah amalan2 dengan niat kerana ALLAH TAALA.

InsyaALLAH...moga ALLAH memberkati kita semua..
Aminyarobbal'alamin... ♥
 
 
 

Ahad, 16 September 2012

Gelagat Anak Kecil Ketika Tidur…

article 2201366 14F2B99E000005DC 645 634x418 (Gambar) Gelagat Anak Kecil Ketika Tidur...
Sesiapa yang da bekeluarga pastinya impikan anak…Telatah mereka pastinya menjadi hiburan kita…Jom tengok gamabr-gambar gelagat anak-anak kita ketika mereka sedang tidur..



Kisah Benar Yang Menyeramkan

Pada awal kurun ke19, ada sebuah kedai gunting rambut. kedai ini dimiliki oleh seorang lelaki. Setiap hari tokey kedai ini akan duduk di hadapan kedainya dan bertanya kepada orang yang lalu lalang, "Mahu potong kepala?". Kebanyakkan yang terdengar hanya akan tersenyum. Sesiapa yang menjawap, "Tak lah, saya nak potong rambut" akan terselamat.

Tetapi bagi mereka yang menjawap "Ya" dan menganggap si tukang gunting rambut bergurau akan menerima nasib malang. Sesudah disiapkan di atas kerusi gunting rambut, dipakaikan kain alas untuk mengelakkan rambut jatuh di atas baju, si tukang gunting akan menyuntikkan ubat Anesthesia secara rahsia kepada mangsa.



Adakah Ini Gajah?

Perhatikan gambar gajah ini. Betulkah ianya gajah? Ada yang mengatakan ianya adalah gambar harimau atau haiwan lain.

Sebenarnya ini adalah salah satu teknik lukisan ilusi yang menggabungkan imej haiwan-haiwan lain menjadi bentuk gajah. Persoalannya sekarang, berapa ekor haiwankah yang berada dalam gambar tersebut?


gajah terbesar di dunia 
ketegaq

DelFly Micro - Robot Pepatung Terbang Terkecil Di Dunia

Dianggap sebagai ornithoper terkecil didunia dengan berat hanya 3 gram sahaja termasuk kamera yang telah dilekatkan bersama robot ini. Ianya lebih kecil daripada pepatung yang sebenar dan boleh dikendalikan dengan menggunakan komputer, robot ini dihasilkan oleh pasukan dari Delft University.
 
klikaje
 

Kesan Kekurangan Air Putih Terhadap Tubuh Badan

Tahukah anda kurang air, bahaya bagi darah dan sel-sel otak? Tahukah anda bahawa pengaruh air terhadap sistem kerja darah dan ginjal adalah sangat besar.

Jika kita mengambil air kurang dari 8 gelas sehari, efek secara keseluruhan memang tidak terasa. Tapi sebagai penyelesaian, tubuh akan menyeimbangkan diri dengan mengambil sumber dari komponen tubuh sendiri, di antaranya dari darah. Kekurangan air bagi darah amat berbahaya bagi tubuh. Sebabnya adalah darah akan menjadi kental dan pekat. Akibatnya, perjalanan darah sebagai alat pengangkutan oksigen dan zat-zat makanan pun akan terganggu.


 
 
 

KERABU JANTUNG PISANG

Buat Kerabu ni tak susah senang jer.. boleh buat hari ini untuk makan tengahari  diikuti dengan ikan bakar cicah air asam pasti habis seperiuk nasi tu........... Jom layan resepi kerabu ni.

 



Keunikan Tubuh Manusia Yang Kita Tidak Tahu…Jom Baca

humanbody (Gambar) Keunikan Tubuh Manusia Yang Kita Tidak Tahu...Jom Baca
Di sekitar kita terdapat banyak misteri yang berkaitan dengan tubuh kita. Misalnya, kenapa ya kita ikut menguap ketika teman menguap? Atau, mengapa kita boleh merinding?

Selama ini kita menerimanya sahaja, kerana menganggap hal ini adalah banyak hal yang diciptakan Tuhan untuk kita. Ternyata, semua ini ada penjelasan ilmiahnya.


Batu Karang Besar Seberat 1.13kg

Kebanyakkan doktor pernah melihat baku karang bersaiz bola golf sahaja tetapi satu pembedahan di Hungary batu karang sebesar buah kelapa berukuran 17cm dan seberat 2.48kg . Sandor Sarkadi telah menjalani pembedahan di bahagian perut di Debcrecen,timur Budapest.Dia telah dikejarkan ke bilik pembedahan di Hospital Kenez Gyula apabila keputusan X-RAY menunjukkan terdapat segumpal batu karang.Lihatlah gambar-gambarnya;




Keindahan Asli Alam Semulajadi Yang Begitu Indah

Assalamualaikum.
Keindahan ini terletak di Croatia dan dipanggil Plitvice Lake yang dijadikan sebagai tasik negara kemudiannya ditukarkan kepada taman negara pada tahun 1949.





Tahukah Anda Hubungan Antara Kiblat Dan Hari Kiamat?


Kita mungkin pernah bertanya kenapa harus solat mengadap Kiblat, dan juga kenapa harus ada Ibadah Tawaf?

Ini juga sering menjadi tanda tanya manusia, seperti ini:



Sabtu, 15 September 2012

Kerusi Bayang-Bayang

Bagi kerusi biasa yang sering digunakan, ia memerlukan 4 batang kaki kerusi bagi menyokong berat badan mereka yang duduk di atas kerusi tersebut..Namun, bagi kerusi yang direka oleh Duffy London, ia hanya memerlukan 2 batang kaki kerusi sahaja bagi menyokong berat badan seseorang itu yang duduk di atas kerusi..Apa yang menghairankan, kenapa kerusi ini dinamakan sebagai Kerusi Bayang-Bayang? Kalau nak tahu sebabnya, meh usha kat bawah ni..

 
 
 

Pernah Lihat Hujung Tembok Besar China?

Tembok Besar China adalah salah satu daripada keajaiban senibina dunia.Namanya terkenal di seluruh dunia, dan menjadi lokasi pelancongan wajib bagi sesiapa yang mengunjugi China. Tetapi adakah anda tahu dimanakah letaknya hujung Tembok China?

Tembok Besar China seperti dibangun melampaui batas kemampuan manusia. Rentetan peristiwa dan tragedi mewarnai pembinaannya, dua ribu tahun lalu, pada masa Dinasti Qing. Tembok ini dibangun atas perintah Kaisar pertama China iaitu Qin Shi Huang, untuk melindungi Kekaisaran China. Memerlukan waktu puluhan tahun iaitu dari 220-206 SM untuk menyiapkan tembok raksasa ini.



7 Bunga Cantik Mengandung Racun

7. Daphne
Bunga daphne juga dikenal dengan nama lady laurel atau tanaman surga Seluruh bagian dari bunga ini beracun tapi bagian yang paling beracun terkonsentrasi pada getah dan buahnya. Daphne mengandung mezerine dan daphnin, merupakan racun kuat yang dapat menyebabkan sakit perut parah, sakit kepala,diarhea, kegilaan,dan sawan. jika buah daphne di konsumsi secara berlebihan dapat menyebabkan koma bahkan kematian.
 
 

10 Mouse Termahal Di Dunia

Tetikus atau lebih dikenali dengan nama mouse menjadi salah satu gajet wajib bagi setiap pemilik komputer. Ia digunakan untuk memberikan arahan dalam sistem seperti membuka fail, menyimpan fail dan sebagainya. Pada masa yang sama juga, terdapat syarikat yang mencipta mouse secara kreatif. Mouse tersebut dinilai paling mahal di dunia kerana mempunyai emas dan rekaan yang menarik.

 
 
 

10 Foto Yang Membuat Anda Geleng-Geleng Kepala

Ilusi optis yang tercipta dari hasil foto selalu membuat kita berpikir beberapa kali sebelum akhirnya mengerti gambar sebenarnya. Mungkin sudah beberapa kali saya menghadirkan kumpulan foto bertema ini. Namun dengan bertambahnya koleksi baru, tak salah berbagi kembali.

Toh, kita akan selalu tergelitik saat menyadari foto yang sebenarnya. Selamat menikmati...
 

unik-asik-aneh.blogspot.com - 10 Foto Ilusi yang Mengagumkan



Iklan Makanan Segera VS Realiti

Menjadi kebiasaan iklan makanan segera pastinya nampak lebih lazat berbanding realiti yang sememangnya hampeh lagi meloyakan. Apapun sedikit nasihat kepada semua, makanan sekarang lebih banyak mengandungi racun daripada khasiat, jadi siasat dan selidik terlebih dahulu sumber makanan harian kita agar hidup lebih sihat dan cergas. Pesanan khidmat blogger... kekeke.
 
 
 
 

Ketika Marah Ribuan Sel Otak Mati


Anda termasuk orang yang pemarah? Berwaspadalah! Dalam satu kajian oleh ahli psikologi menyatakan ketika marah boleh menyebabkan saraf otak terganggu kerana apabila seseorang naik marah, sekurang-kurangnya 500 sel syarat otak akan mati.

"Jadi sangat istimewa seseorang yang boleh menahan diri," kata Ustaz Kuncoro 
 
 

Gambar Awan Seram di Langit (Subhanallah!)

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pernah korang tengok awan yang seram atau luar biasa di langit? Banyak kejadian seperti ini telah direkodkan. Apa itu awan? Awan ialah gumpalan wap air yang terapung di atmosfera. Ia kelihatan seperti asap berwarna putih atau kelabu di langit. Pelbagai bentuk yang aneh boleh dihasilkan oleh awan. Jom kita lihat antara awan-awan yang seram dan aneh pernah dijumpai. Jom lihat gambar pelik ni! P/S: Melihat awan ciptaan Allah dapat menghasilkan pahala dan damai di hati. Ianya kerana setiap hidupan yang dicipta Allah di dunia ini sentiasa berzikir memuji kebesaran Allah. Kita ni bagaimana?


 
 
 

Rahsia Bisnes Cara Rasullullah SAW

Rasulullah SAW adalah manusia biasa, bukan malaikat dan bukan pula anak Tuhan atau lain-lainnya. Beliau secara manusiawi sama dengan kita seluruh umat manusia. Ayahanda beliau adalah Abdullah bin Abdul Muthallib, ibundanya bernama Aminah, keduanya dari suku Quraisy di Mekah keturunan Nabi Ismail bin Nabi Ibrahim AS. 

Rasulullah SAW adalah Rasul pilihan Allah yang diutuskan kepada umat manusia untuk membimbing mereka kepada hidayah Allah; berbuat yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran serta beriman kepada Allah. Sebelum kedatangan Rasulullah SAW, manusia berada di ambang kehancuran lantaran kebudayaan yang menyebabkan tertegak nya tamadun ketika itu telah hancur.



Kisah Mangkuk Yang Cantik, Madu Dan Sehelai Rambut

Rasulullah SAW, dengan sahabat-sahabatnya Abakar r.a., Umar r.a., Utsman r.a., dan 'Ali r.a., bertamu ke rumah Ali r.a.

Di rumah Ali r.a. istrinya Sayidatina Fathimah r.ha. putri Rasulullah SAW menghidangkan untuk mereka madu yang diletakkan di dalam sebuah mangkuk yang cantik, dan ketika semangkuk madu itu dihidangkan sehelai rambut terikut di dalam mangkuk itu.

Baginda Rasulullah SAW kemudian meminta kesemua sahabatnya untuk membuat suatu perbandingan terhadap ketiga benda tersebut (Mangkuk yang cantik, madu, dan sehelai rambut). 
 
 

Aku Ingin Menjadi Seorang HambaNya Yang Bersyukur


Orang Islam itu tidak ajaib. Tetapi, orang beriman diiktiraf sebagai menakjubkan. Kenapakah orang beriman mencapai tahap yang menakjubkan?

Hal ini kerana mereka mampu melalui segenap liku kehidupan dengan tabah dan ketenangan.

Rasulullah SAW bersabda: “Sungguh ajaib keadaan orang beriman, sesungguhnya semua urusan mereka berada dalam keadaan baik. Dan tiad ayang memperolehi keadaan ini melainkan orang yang beriman sahaja. Sekiranya dia dianugerahkan sesuatu, dia berSYUKUR. Maka jadilah anugerah itu baik untuknya. Sekiranya dia ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu baik untuknya” Hadith riwayat Muslim.

Dipagi aman dan damai ini, saya teringat sebuah kisah Rasulullah tentang erti syukur.



Jumaat, 14 September 2012

Seram. Jeritan Sayu Dari Dalam Istana Lama

Istana Shaniwar wada, India
Istana lama yang tersergam ini terletak di India dan dikenali sebagai Shaniwarwada Fort Pune. Ianya menjadi kediaman pemerintah empayar Maratha sejak pembinaannya pada tahun1746.  Pemerintah-pemerintah yang  mendiami istana ini dikenali dengan gelaran  Peshwa dan dilantik menerusi system pewarisan takhta. 
 
 

Saturday, August 4, 2012 10 Ikan Raksasa Air Tawar Yang KIan Pupus

Ini adalah 10 ikan air tawar raksasa yang terancam punah di seluruh dunia dan populasinya kian hari kian menyusut akibat perburuhan dan ulah pihak yang tak bertanggung jawab.

10. Dog Eating Catfish:


Jaman dulu ikan ini dipancing orang dengan menggunakan daging anjing karenanya namanya “Dog Eating Catfish”



Pantai Hitam di Iceland

Menjadi tumpuan banyak filem sci-fiksyen, pantai pasir hitam memang lain dari yang lain. Bersesuaian dengan namanya, tiada pasir seumpama tepung seperti di Pulau Tioman... yang ada hanyalah pasir hitam.

Terletak di Vik, Iceland,pasir hitam sebenanya ialah hasil campuran letusan lava gunung berapi dan lumut.lumut.. memang unik.


 
lagi gambar
 
 

Berkat Rezeki Kerana Sedekah

Kekayaan tidak membawa erti tanpa ada keberkatan. Dengan adanya keberkatan, harta atau rezeki yang sedikit akan dirasakan seolah-olah banyak dan mencukupi. Sebaliknya tanpa keberkatan akan dirasakan sempit dan susah meskipun mempunyai banyak harta. 
Dalam kisah Nabi, ada diceritakan Nabi Ayub A.S. ketika sedang mandi tiba-tiba Allah datangkan seekor belalang emas dan hinggap di lengannya. Baginda menepis-nepis dengan bajunya. Lantas Allah berfirman “Bukankah Aku lakukan begitu supaya kamu menjadi lebih kaya?” Nabi Ayub mejawab “Ya benar, demi keagunganMu apalah makna kekayaan tanpa keberkatanMu”. Kisah ini menegaskan betapa pentingnya keberkatan dalam rezeki yang dikurniakan oleh Allah.
 

Cerita Lawak Ayam


Cerita Lawak Ayam

Pada suatu hari ada seorang lelaki kaya ingin mengadakan kenduri untuk anaknya. Untuk itu dia ke bandar untuk membeli ayam di kedai Pak Shuib. Lelaki kaya: “Saya ingin memesan 100 ekor ayam untuk esok, ini alamat saya (seraya memberikan kadnya).” Pak Shuib: “Baik tuan,saya akan suruh anak buah saya untuk menghantarkannya ke rumah tuan.“
 
 

Cara Membuat Stok Masakan Daripada Bahan Semulajadi

Anda suka menggunakan stok ayam atau Stok Tulang dalam masakan? Anda ragu-ragu dengan sumber-sumber stok masakan yang ada di pasaran? Dari mana, bagaimana haiwan itu disembelih dan siapa yang menyediakannya menjadi tanda tanya. Jika anda ragu-ragu atau syubhah, apakata buat sendiri air stok masakan anda. Hidup tanpa makanan HARAM dan Syubhah adalah lebih menyakinkan. 
Resepi Penyediaan Air Stok Masakan 


 
 
 
 

Khasiat Lobak Merah & Lobak Putih


jus carrot/ lobak untuk kuruskan badan 
Daucus carota ataupun lebih dikenali dengan nama Lobak Merah mempuyai khasiat yang tersendiri untuk kesihatan tubuh badan kita .Lobak merah merupakan sayur yang mempunyai banyak khasiat .Lobak merah mengandungi beta carotene, vitamin B dan C , alpha carotene, klasium, dan potasium . Ia adalah baik untuk menguatkan sistem pertahanan badan untuk melawan peyakit. Ia juga meningkatkan pertumbuhan sel-sel- baru dan membuang toxic dalam badan .


10 Makanan paling menggemukkan Malaysia.

Kita semua memang sukai makanan. Lagi-lagi makanan lazat Malaysia seperti nasi lemak and roti canai. Tapi tahukah kita kandungan setiap makanan yang dimakan – kalori, nutrisi, lemak, dan segala yang terkandung dalam makanan tersebut? Percayakah anda, ada beberapa jenis makanan yang boleh menyebabkan kita gemuk?



Khamis, 13 September 2012

Burung tidak hinggap di atas Kaabah

Pada siang hari Kaabah akan nampak kecil & rendah tpi pada malam hari ia seolah besar & tinggi. Itulah kuasa Tuhan,power of God. Burung2 tidak akan terbang atas Kaabah. Burung pun tahu kehebatan Kaabah….dan mat salleh pun not deny this fact…why? READ THIS FROM BELIEVE IT OR NOT BOOK!
Terdapat banyak burung burung berterbangan mengelilingi kaabah seolah olah penjaga kepada kaabah tersebut..
persoalannya.. anehnya kenapa burung burung tersebut tidak hinggap di kaabah (atas kaabah) dan hanya mengelililingi kaabah sahaja tidak seperti burung lain yg hinggap didahan..MAHA KUASA ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI
P/s : burung juga tawaf mengelilingi kaabah sama seperti umat islam. betapa agungnya Allah Yang Maha Esa. Allahuakbar. Subhanallah.
nizarazu

Takungan air kuno 3,000 tahun ditemui di Baitulmuqaddis

Beberapa pakar arkeologi menemui sebuah takungan air kuno di sini yang digunakan oleh jemaah semasa ke kota suci bangsa Yahudi, Temple Mount atau dikenali sebagai Haram Ash-Sharif oleh orang Islam.

RUANG dalam takungan kuno berusia 3,000 tahun yang ditemui di Baitulmuqaddis.
Akhbar MailOnline melaporkan bahawa takungan yang dinamakan cistern itu boleh menyimpan sebanyak 250 kubik meter air.
 
 

6 Fenomena Misteri Di lautan

Ada perkara-perkara yang tidak masuk akal boleh berlaku di lautan, iaitu bagaimana kapal laut atau kapal terbang boleh hilang tanpa dikesan di tengah lautan, ada pusaran air yang dashyat dan sebagainya. Berikut antara 6 Fenomena paling misteri yang berlaku di lautan..
1. Segitiga Bermuda


Meliputi wilayah yang luasnya jutaan kilometer persegi. Disebut segitiga kerana lokasinya yang berada di antara tiga wilayah, iaitu Kepulauan Bermuda, Puerto Rico di Mexico, dan Pantai Florida, AS.


Misteri Segitiga Bermuda dipicu peristiwa hilangnya skuadron yang terdiri dari lima pembom torpedo Angkatan Laut AS pada 5 Disember 1945. Jasad 14 kru Penerbangan 19 hingga saat ini tidak ditemui. Setidaknya ada 50 kapal dan pesawat yang dilaporkan hilang di wilayah itu. Namun, Segitiga Bermuda kehilangan reputasi mistiknya, juga daya tariknya pertengahan tahun 1980-an.
 
 
 

Sebab Utama Israel Membunuh Kanak-kanak Palestin


Sebab Utama Israel Membunuh Kanak-kanak Palestin

PERANG antara Israel dan Palestin tidak akan ada penghujungnya. Entah sampai bila puak Yahudi Israel akan melakukan kekejaman terhadap warga Palestin, tidak dapat diketahui. Jumlah mangsa yang telah menjadi korban keganasan perang Israel telah meningkat kepada ribuan nyawa dan 75% dari mereka adalah kanak-kanak dan wanita.

Ramai dari kita yang mempersoalkan kenapa Israel sering menjadi kanak-kanak Palestin sebagai sasaran mereka? Ada pihak yang mengatakan itu memang tabiat puak Yahudi Israel yang kejam dan biadab sejak azali dan ada juga yang mengatakan mereka (Israel) takut akan perkembangan kanak-kanak Palestin. Mungkin pendapat yang kedua ada benarnya dan lebih masuk akal. Itulah alasan mengapa Israel sering menjadikan kanak-kanak Palestin sebagai sasaran operasi mereka selain kelompok pejuang Hamas tentunya.

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...