Isnin, 1 Oktober 2012

Tanda-Tanda Husnul Khatimah

Tanda-Tanda Husnul Khatimah
Setiap yang bernyawa pasti akan tiba ajalnya (Surah Ali-Imran [3]: 185). Hanya saja waktu dan lokasinya adalah sebuah misteri. Manusia tidak dapat mengetahui dan menetapkan jadual kematian, kerana ini adalah rencana dari Allah SWT.

Kematian pula bukanlah kejadian biasa, tapi ia adalah peristiwa besar yang menyakitkan yang ditandai dengan terputusnya hubungan antara roh dan jasad, perubahan situasi dan adanya peralihan dari suatu alam ke alam lain.
 
 
 

Resepi - Apam Mekar Icecream Soda

Apam Mekar Icecream Soda

Bahan bahannya

2 biji telur ( asingkan putih dan kuning )
1 1/2 cawan gula ( kurang jika tidak mahu manis )
1 sudu besar ovalette

1 cawan icecream soda ( tidak perlu genapkan 1 cawan )
250g tepung gandum
Perisa dan Pewarna
 
 
 

rILEK mINDA - Teka-teki lawak


Koleksi teka-teki lawak jenaka untuk hiburan kita.

Soalan:Kuih apa yang bungkusnya di dalam, isinya di luar?
Jawapan: Kuih ..............


Soalan:Binatang ape power Karate?
Jawapan: ................Cube kira brape black belt dia ade.





Pertandingan Fotografi Nasional Geographic 2012 - Bah 111

Bahagian terakhir........

 
 
 
 
 

Kenali Jenis Jenis Petir Yang Berbahaya Dan Mematikan

Sering Musim Hujan? Kenali Jenis Jenis Petir Yang Berbahaya Dan Mematikan. Petir atau halilintar adalah gejala alam yang biasanya muncul pada musim hujan di mana di langit muncul kilatan cahaya sesaat yang menyilaukan biasanya disebut kilat yang beberapa saat kemudian disusul dengan suara menggelegar sering disebut Guruh.Perbedaan waktu kemunculan ini disebabkan adanya perbedaan antara kecepatan suara dan kecepatan cahaya. Berikut 7 Petir Berbahaya Yang Harus Diketahui, yaitu :

1. St. Elmo’s Fire
 
Telah ada selama berabad-abad, dimulai dengan Yunani kuno, Julius Caesar, Columbus dan Magellan. Setelah penangkal petir Benjamin Franklin, fenomena ini terlihat lebih di tanah, menyebabkan rasa takut sebagai api biru terinspirasi cerita roh dan hantu.
 
 
 

Puisi Sebelum dan Selepas Kahwin | Poem Marriage Life Before and After

Puisi Seloka Sebelum dan Selepas Kahwin | Poem Marriage Life Before and After ini sekadar hiburan dan gurauan semata-mata. Diharap tidak menyentuh sensitiviti sesetengah pihak. Hidup perlu ada unsur kecindanan. (dengan maaf) Semoga terhibur


Puisi Sebelum dan Selepas Kahwin | Poem Marriage Life Before and After  
 
 
 

Resepi - Ketam Sambal Taucu


Bahan-Bahan:
1 Kg Ketam
3 sendok besar lada kisar
1 sendok besar sos cili
1 sendok besar taucu
2 biji jus limau nipis
1/2 biji gula melaka(di potong nipis-nipis)
Garam secukup rasa
Minyak masak untuk menumis
 
 
 

Khasiat Daun Pegaga


daun pegaga
daun pegaga
Daun pegaga kebiasaannya dijadikan ulaman orang melayu dan ianya juga boleh mengubati beberapa penyakit antaranya:
  • kencing manis
  • mengecutkan rahim
  • mengubati kegatalan pada vagina
  • menghilangkan bintik-bintik hitam pada muka 
  • mengubati penyakit darah tinggi 
  • Selain itu, daun pegaga juga boleh digunakan untuk rawatan kecantikan


Sejarah Dan Asal Usul Minyak Wangi



Berikut adalah sejarah Minyak Wangi mengikut Ilmuwan Islam.

Sebilangan besar rekaan telah dihasilkan pada zaman pertengahan dunia Islam, sebuah rantau geopolitik yang terdiri (dalam masa yang berlainan) dari Al-Andalus dan Afrika di barat, sampai ke subbenua India serta Kepulauan Melayu di timur. Kebanyakan rekaan ini memberi implikasi langsung untuk isu berkaitan Fiqh.

Bernard Lewis menjelaskan sejarah penggunaan istilah “Islam” dalam What Went Wrong? Western Impact and Middle Eastern Response:
 
 
 

Perhiasan Rumah Yang Dilarang Islam

RUMAH adalah tmpt perlindungan & beristirahat… Pastinya setiap org inginkan ketenangan setiap kali berada di rumah… Dlm mencari ketenangan, tentu shj kita memerlukan rumah yg bersih tanpa wujudnya brg2 yg boleh mendtgkan kemusyrikan kpd kita…
Dlm hadis yg diriwayatkan oleh Ibnu Hibban, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Empat unsur yg membawa kebahagian iaitu isteri solehah, tempat tinggal yg luas, jiran yg baik & kenderaan yg menyenangkan hati”…
 

10 Laluan Pilihan Muslim



Berikut adalah laluan-laluan yang bakal ditempuh oleh manusia cara mengatasi laluan tersebut.

1. LALUAN MENUJU KE KUBUR
Jauhkan dari perbuatan mengumpat & mengeji
Hindarkan perasaan irihati (benci)
Jangan terpengaruh dengan harta dunia
Sucikan qadha’ hajat dgn istibra (berdehem selepas buang air kecil)
 
 
 

Rasulullah Saw Pengsan Mendengar Keterangan Jibril Tentang Pintu Neraka Ke-7

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibril datang kepada Nabi saw pada waktu yang ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w.: “Mengapa aku melihat kau berubah muka?”

Jawabnya: “Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yang mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan seksa kubur itu benar, dan seksa Allah itu benar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman daripadanya.”




Ahad, 30 September 2012

Bekas Askar Perang Dunia Kedua merakamkan Imej Misteri di Sandakan.

Major bersara John Tulloch terkejut apabila imej yang dirakamkan beliau pada tahun 2010 di Borneo memberi penampakan yang menyeramkan. Imej putih yang muncul dalam kamera seakan-akan membentuk rangka manusia yang berbaris.
 





5 Bentuk Pulau Yang Paling Menakjubkan di Dunia

Memang tak terbilang pulau pulau yang mempunyai banyak keindahan bila kita lihat dari atas tanah, namun pernahkah anda melihat nya dari atas pulau pulau yang mempunyai bentuk sangat menawan hati ini?
Berikut beberapa pulau yang mempunyai bentuk menakjubkan bila kita lihat dari atas.

1. Pulau berbentuk Lumba Lumba
Wooowwww..bentuk pulau yang menarik. Pernah anda menduganya sebelumnya? Pulau terumbu karang ini terletak di lepas pantai utara Pulau Flores, Indonesia. Bentuknya bila dilihat dari atas sangatlah menakjubkan seolah olah seperti ikan lumba lumba yang sedang berenang.

Budak Paling Kecil di Dunia

Hari ini perkongsian pasal budak paling kecil di dunia, Charlotte Garside yang berumur 5 tahun sudah mula memasuki alam persekolahan. Kanak-kanak ini sangat istimewa kerana hanya mempunyai berat badan kira-kira 4.08 kilogram dan tinggi  68cm sahaja. Saiznya dikatakan sama seperti bayi yang baru dilahirkan dan lebih kecil dari teddy bear kesukaannya.
Charlotte Garside memulakan kelas pertamanya pada minggu lalu. Dilahirkan dengan mempunyai penyakit Primordial Dwarfism, dia mampu belajar dan hidup seperti kanak-kanak normal yang lain.Semasa dilahirkan beratnya hanya 0.90718474 kg dan 25cm panjang.
Bersama rakan-rakan sekelas.
 
 
 

Iklan Majalah Yang Mampu Membuatkan Anda Kagum

Kebiasaan iklan di majalah dan surat khabar jarang menarik perhatian kita untuk meneliti iklan itu. Tapi, dengan idea kreatif, iklan yang ada boleh jadi sangat unik. Seperti iklan-iklan di bawah, ia membawa satu perubahan terhadap pengiklanan agar dapat menrik pembaca. Explaination ada kat bawah


 WMF Knives 
Ini adalah iklan pisau. Nak cakap yang pisau diorang buat nie tajam giler sampai belah ikan pun boleh jadi cantik macam dalam gambar nie.
 
 
 

Pertandingan Fotografi Nasional Geographic 2012 - Bah 11

 
 
 
 
 

5 Motosikal Yang Pasti Akan Mengejutkan Anda



5. Predator Motorcycle
 



Cara Minum Yang Mendapat 50 Pahala Setiap Kali Minum

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/183534_468813849816507_329376792_n.jpg 



Aqiqah / Akikah


AQIQAH ialah penyembelihan haiwan ternakan yang dilakukan untuk anak yang baru lahir sebagai tanda bersyukur kepada Allah.

Rasulullah s.a.w. dengan sabdanya yang bermaksud: "Setiap anak yang lahir itu terpelihara / tergadai dengan aqiqah yang disembelih untuknya pada hari ketujuh selepas kelahirannya, dicukur rambutnya dan diberi nama." (Riwayat Abu Dawud, al-Turmuzi dan Ibnu Majah)




Sabtu, 29 September 2012

Pertandingan Fotografi Nasional Geographic 2012 - Bah 1

Kat sini terdapat beberapa gambar yang menakjubkan.Jom kita tengok........
 
 
 
 
 
 

Definisi Kecantikan Wanita Mengikut Kaum

Kecantikan membawa pengertian yang sangat luas. Semua manusia sukakan kecantikan. Pandangan mengenai kecantikan berbeza mengikut tempat, adat dan budaya. Berikut merupakan 5 tradisi unik yang membawa maksud kecantikan yang pelbagai.

1. Wanita Mursi, Ethiopia

Wanita suku kaum Mursi terkenal dengan tradisi meletakkan piring tanah liat di bawah bibir mereka. Gadis Mursi akan bertindik di bibir seawal usia 15 tahun. Piring akan diletakkan di tempat yang ditindik secara berperingkat. Bagi suku kaum Mursi, tindikan tersebut adalah simbol kecantikan, kebanggaan dan kematangan seksual.




5 Manusia Paling GENIUS Di Dunia

Berikut merupakan 5 manusia paling genius di dunia. Memang geniuslah weyh ! :D

5. Marco Calasan




Jurutera genius yang berasal daripada Macedonia ini merupakan seorang jurutera Miscrosoft paling termuda dunia. Beliau yang baru berusia 10 tahun ini telah dianugerahkan 4 sijil daripada Microsoft dan telah menulis sebuah buku di Microsoft Windows 7.

15 haiwan comel yg hampir pupus - mari mengenal haiwan beramai-ramai

Umumnya, apabila sebot tentang masalah kepupusan spesies di bumi ini, kita tidak boleh menyalahkan sesiapa selain diri sendiri iaitu manusia. Pertambahan populasi manusia dan kadar penggunaan bahan semulajadi telah meningkatkan lagi kadar kepupusan menate2 ni.

Atau lebih spesifik lagi, kemusnahan habitat akibat aktiviti pembangunan dan perdangangan hidupan liar merupakan punca utama penurunan bilangan spesies di muka bumi ini. Disebabkan ketamakan kita sendiri, sanggupkah kita melihat menate2 comel yang tidak bersalah seperti di bawah ini pupus dan hilang terus dari muka bumi?




7 Setem Termahal Di Dunia

The Three-Skilling Yellow

The Three-Skilling Yellow, adalah prangko salah cetak terbitan pemerintah Swedia yaitu pada cetakan pertamanya tahun 1855. Dimana prangko normalnya saja (yang seharusnya berwarna biru-hijau) juga termasuk prangko langka. Three-Skilling Yellow adalah salah satu prangko terlangka dan hanya satu-satunya yang tersisa. Tahun 1984 prangko ini terjual seharga 977.500 Swiss francs oleh David Feldman. Tahun 1990 penjualan mencapai angka satu juta dolar US, kemudian tahun 1996 terjual seharga $2,3 juta atau sekitar Rp. 21,85 milyar. Dan setiap kali terjual selalu mencetak record angka tertinggi sebagai sebuah prangko termahal di dunia.




Manfaat Makanan Pedas Didunia

Makanan pedas mungkin menjadi kesukaan dari sebagian orang, tetapi ada juga orang yang tidak suka dengan makanan pedas. Orang yang tidak suka makanan pedas biasanya karena takut bila perutnya terasa sakit, ataupun telah mempunyai penyakit yang dokter anjurkan tidak boleh makan makanan pedas. Namun dibalik makanan pedas ternyata ada manfaat baik bagi tubuh kita.
 
 
 
 
 

Kebaikan Buah Cermai, Khasiat Buah Cermai

Nama saintifik bagi buah cermai ialah “phyllanthus acidus”. Pokok ini membiak melalui biji benih, ditanam melalui keratan batang atau di tut. Buah cermai akan berbuah secara bergugus dan akan berubah warna kekuningan apabila masak.
Dengan memakan buah cermai boleh menurunkan tekanan darah tinggi. Buah cermai berasa masam jika dimakan mentah. Dengan membuat jus cermai dan meminumnya, boleh  menghilangkan sakit tekak, batuk dan juga dapat melangsingkan badan jika diamalkan secara istiqamah.

 
 
 
 

Senarai Lokasi AES



Pembetulan dlm gambar kt bawah...bukan lagi percubaan..dulu kalau berkelip tu tak kuaq surat saman.tp skang kalau berkelip tu tunggu lah surat cinta kih kih..mcm aku berhati2 kt sebelum tol kajang tu..ada satu..sebelah KLIUC..sistem ni amik pic dari depan so nampak muka yg kita yg comel tu hehehe




Tips Kesihatan Yang Wajib Diikuti


Marilah kita sama-sama share tips kesihatan di atas jika kita betul-betul prihatin kepada orang di sekeliling kita.Kita tidak perlu mengeluarkan tenaga atau duit untuk tekan butang share...Tepuk dada anda, tanyalah diri anda sendiri.
islamitusuci

5 Perkara Bawa Wanita ke Syurga


Perkara yang membawa seseorang wanita kepada keselamatan dan kebahagiaan dunia dan akhirat. Antaranya, hendaklah melaksanakan kewajipan agama.

Dalam sebuah hadis riwayat al-Bazaar, Rasulullah SAW bersabda (yang bermaksud): Jika seseorang wanita solat lima waktu, berpuasa pada Ramadan dan taat kepada suaminya, nescaya ia akan masuk syurga.

Kedua, hendaklah mentaati suami. Hal ini disebut dalam banyak hadis, antaranya hadis riwayat at-Tabarani, daripada Abdullah bin Salam bahawa Rasulullah SAW bersabda (yang bermaksud): Sebaik-baik wanita adalah wanita yang menyenangkanmu jika kamu melihatnya, mentaatimu jika kau menyuruhnya dan dapat menjaga dirinya dan hartamu ketika engkau tidak bersamanya.




SUBHANALLAH, TERBUKTI! SEMUA BENDA BERTASBIH MEMUJI ALLAH!:

 Penelitian Ultrasonic, seorang saintis Amerika masuk Islam

253855_135789526564505_1210165345_n.jpg (228×228)
Pada sebuah kajian ilmiah yang diberitakan oleh sebuah majalah sains terkenal, Journal of Plant Molecular Biologies, menyebutkanbahawa sekumpulan ilmuwan yang mengadakan penyelidikan mendapatkan suara halus yang keluar dari sebahagian tumbuhan yang tidak boleh didengar oleh telinga biasa. Suara tersebut berjaya disimpan dan dirakam dengan sebuah alat perakam tercanggih yang pernah ada.

Juga ketika lafad Allah terdengar, getaran di atas suara (ultrasonic / ultra sound) tersebut berubah menjadi gelombang elektrik optik yang dapat ditangkap oleh monitor. Mukjizat ini membuat seorang saintis terkenal Amerika memilih masuk Islam.
 
 
 

Jumaat, 28 September 2012

Gelagat Atap Rumah Yang Jarang Di Temui

 
 
 
 

Patung Gergasi Yang Diperbuat Daripada Selipar

Patung ini dihasilkan dengan menggunakan 10,000 selipar oleh artis Belanda, Florentjin Hofman dan juga sebilangan pelajar yang terlibat dengan projek ini. Mereka memberi nama sebagai 'Fat Monkey' untuk persidangan Pixelshow's 2010 yang mempamerkan seni dengan pandangan pixelated (aku tak tahu apabenda ni). Apapun lokasi patung ini ialah di Brazil.
 
 
 
 

INTI PATI BELANJAWAN 2013


Belanjawan 2013 
Berikut ialah intipati Belanjawan 2013 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga Menteri Kewangan, di Dewan Rakyat, pada petang  Jumaat.

Tema Belanjawan 2013 ialah "Memakmur Negara, Mensejahtera Rakyat: Sebuah Janji Ditepati".

* Peruntukan RM251.6 bilion bagi melaksanakan semua langkah, program dan projek pembangunan.

* RM201.9 bilion diperuntukkan bagi perbelanjaan mengurus dan RM49.7 bilion bagi peruntukkan pembangunan.

* RM58.6 bilion diperuntukkan bagi Emolumen dan RM33.7 bilion bagi perkhidmatan dan bekalan.




Kakitangan Awam Terima Tambahan Bonus Satu Bulan, Pesara RM500

Bonus+Kakitangan+Awam+2012
Kira-kira 1.3 juta penjawat awam akan menerima bonus sebulan gaji manakala pesara akan menerima RM500, demikian diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata bonus sebulan itu sebagai tambahan kepada setengah bulan gajiyang telah dibayar sebelum perayaan Aidilfitri yang lepas, Bayaran bonus itu akan dibuat sebanyak dua kali iaitu setengah bulan pada bulan Disember manakala setengah bulan lagi pada Januari depan.



Inilah Sungai Berbentuk Jantung Yang Tersangat Cantik



The Heart River rises in the prairie country of Billings County, in the Little Missouri National Grassland near the south unit of Theodore Roosevelt National Park. It flows generally eastwardly through Stark County to Gladstone, past Belfield and South Heart, through the Patterson Reservoir and past Dickinson.


It is joined by the Green River at Gladstone, and turns east-southeastward into Grant County, passing through Lake Tschida, which is formed by the Heart Butte Dam. Below this dam, the river turns northeastward into Morton County, where it joins the Missouri at Mandan. 

 
 
 
 

Resepi - Gulai Lemak Pisang Abu

Bahan-Bahan:

300 gm udang
1.5 cm kunyit hidup
10 biji pisang abu muda
10 biji cili kering
1 biji kelapa
1 sudu besar minyak



Khasiat Yang Terkandung Dalam Nasi



NASI… merupakan salah satu makanan yang di geruni oleh mereka yang sedang berdiet malah  ada yang jadi anti-nasi. Memang nasi mengandungi tinggi sumber tenaga iaitu karbohidrat. Tanpa mengetahui khasiat sebenar nasi, setengah daripada kita mengatakan ‘makan nasi punca gemuk‘.
Untuk yang ‘mengharamkan‘ pengambilan nasi kerana nak diet, itu adalah SALAH sebab nasi sebenarnya ada banyak khasiat yang kita mungkin tak tahu.
Secara umumnya, berikut merupakan khasiat yang boleh diperoleh dari nasi:

Kepentingan Hutan Paya Bakau

Paya bakau merupakan hutan semulajadi di kawasan pasang surut air laut . Mempunyai tanah berlumpur serta bersifat malar hijau sepanjang tahun, paya bakau merupakan antara ekosistem yang penting bagi kawasan pinggir pantai. Paya bakau merupakan anugerah yang tidak ternilai harganya. Mungkin tsunami 2004 yang melanda Banda Acheh dapat dikurangkan jika kawasan pinggir pantainya dipenuhi dengan hutan paya bakau,yang mampu menyerap tekanan dan kuasa tsunami yang hebat itu. Namun itulah ketentuan dan ujian Allah. Jom kita lihat kepentingan hutan paya pakau.
 
 

Peristiwa Bersejarah Di Bulan Zulkaedah...

 
bulan Zulkaedah dan peristiwa2 penting yang berlaku di bulan Zulkaedah.. Renung2kan..

Nama Bulan Zulkaedah diambil daripada perkataan "qa'ada" bermaksud untuk duduk. Inilah bulan suci ketiga yang mengharamkan sebarang pertempuran. Kebanyakan orang juga mula menghentikan aktiviti perniagaan mereka untuk duduk dan bersedia untuk menunaikan Haji.

Bulan Zulkaedah adalah satu dari empat bulan haram. Bulan haram adalah bulan yang amat dimuliakan. Bulan haram adalah bulan persaudaraan, perdamaian dan kemaafan. Masyarakat kafir Quraisy menangguhkan permusuhan dan peperangan di bulan haram maka kita sebagai umat Islam hendaklah lebih menghormati bulan bulan haram ini.






Nikmat Yang Sering Kita Alpa



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Marilah kita berbicara tentang hadith yang menyebut dua nikmat yang menyebabkan ramai manusia yang terpedaya, di mana kita akan rumuskan darinya beberapa pengajaran dan pedoman yang dapat membantu dalam hidup kita dari segi dakwah dan urusan duniawi. Dari Ibn Abbas r.a berkara, Rasulullah saw telah bersabda:

“Dua nikmat yang sering memperdaya manusia: Kesihatan dan kelapangan masa”. (Fathul Bari: 11/29/6412, Tuhfatul Ahwazi: 6/589/2405)



Khamis, 27 September 2012

10 Binaan Menarik Dari Bekas Telur

Berikut adalah binaan berasaskan bekas telur, kalau di Malaysia, biasanya kita buang sahaja.Namun begitu mari kita lihat bagaimana kreativiti manusia mengubah benda yang sudah dianggap sampah menjadi bahan binaan yang bernilai tinggi dan mempersonakan..
1. Seni Lukisan Berasaskan Bekas Telur








Hikmah Bertudung, Masyarakat China Sanjung Shila Amzah

Juara pertandingan Asian Wave 2012, Shila Amzah menjelaskan keputusannya memakai tudung memberi hikmah yang cukup besar apabila dia diterima dengan baik oleh masyarakat China selepas menjadi juara Asian Wave 2012.
Shila berkata, dia sangat terharu dengan penerimaan peminat di negara itu ketika menyertai pertandingan tersebut kerana mereka benar-benar menghormati imejnya sebagai wanita Islam.

"Ternyata dalam setiap tindakan yang kita lakukan akan ada ganjarannya dan saya melihat hikmah kerjaya dan rezeki saya terbuka luas di negara orang sebagai satu nikmat yang besar.
"Malah saya dikenali di China kerana imej bertudung dan ia cukup menggembirakan saya," ujarnya ketika ditemui di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini pada Rabu.



Khasiat Asam gelugor

ASAM GELUGOR ni banyak khasiatnya. Ais rebusannya dipercayai dapat mengecutkan rahim bagi wanita yang baru lepas bersalin.

Selain itu, ia juga dapat menurunkan berat badan.Ia terbukti ia sangat berkesan membantu mengekang nafsu makan dan menggalakkan penguraian lemak dalam tubuh manusia dan haiwan. Rangsangan kehilangan berat badan menerusi dua cara asas.
 
 

Jemaah Haji Jangan Bimbang Virus Misteri

Jemaah haji jangan bimbang virus misteri
Dianggarkan dua juta umat Islam berkunjung ke Makkah bagi
menunaikan haji sehingga Oktober
RIYADH - Kementerian Kesihatan Arab Saudi meminta jemaah haji supaya tidak bimbang berikutan penularan wabak misteri dipercayai dari kelompok  Virus Sindrom Pernafasan Akut Teruk (Sars) yang telah menjangkiti seorang lelaki di London, selepas berkunjung ke Arab Saudi, baru-baru ini.

Jurucakap kementerian, Khaled al-Mirghalani berkata, wabak itu tidak merebak sungguh pun mangsa itu kini berada di Qatar.

“Terdapat dua kes selesema serius dan kes ini adalah perkara biasa,“ katanya.



7 Minuman Berkhasiat Sebagai Pengganti Air Masak

Rasanya semua orang tahu air masak merupakan kunci utama hidup sihat. Minum lapan  gelas air putih setiap hari dapat mencegah kita dari terkena penyakit.  Tapi kalau minum air masak je hampir setiap masa mesti tekak kita pon  jadi jemu.
Selain daripada air masak, banyak lagi minuman sihat yang dapat mengekalkan kesihatan kita disamping menghilangkan dahaga. Antaranya:
JUS OREN
Antioksidan pada jus oren ini membantu melindungi jantung kita dengan memerangi peradangan yang dapat menyebabkan kerosakan pembuluh darah.Orang yang makan makanan dengan segelas jus oren mendapat lebih sedikit zat untuk  melindungi arteri dalam darah. Tapi kena ingat kandungan gula pon perlu diambil kira,jadi lebih baik minum jus tanpa gula.
 

Perkahwinan Sha. Khasif direstui oleh Madunya (Zakiah)

gambar Sharifah Khasif
JOHAN Qariah Musabaqah Al-Quran peringkat kebangsaan dan juga antarabangsa 2009, Sharifah Khasif Fadzilah Syed Badiuzzaman sudah pun selamat melangsungkan pernikahan dengan pasangannya, Datuk Seri Mohamad Hizal pada 7 September lalu di Kelab Golf Ipoh, Perak. 

Bagaimanapun, kesan daripada perkahwinan yang sangat mulia di sisi agama itu, timbul cerita yang Sharifah Khasif menyembunyikan pernikahannya kerana dia adalah isteri kedua dan rentetan itu, Khasif sudah pun menjelaskan situasi yang sebenar menerusi e-mel kirimannya. 



Enam Perkara Tercela Akibat Makan Banyak

Diriwayatkan bahawa Nabi Yahya a.s pernah didatangi iblis yang membawa beberapa benda bergantungan pada badannya. Lalu Nabi Yahya bertanya: "Apakah benda yang bergantungan itu?" Jawab iblis; "Inilah syahwat yang aku pergunakan untuk menguasai dan menggoda manusia. "Nabi Yahya kemudian bertanya: "Apakah yang ada pada syahwat itu?" Jawab iblis: "Kadang- kadang dengan syahwat ini engkau kekenyangan lantas aku beratkan engkau daripada mengerjakan solat dan zikir." Nabi Yahya terus menjawab; "Demi Allah, selama- lamanya aku tidak akan memenuhi perut dengan makan hingga terlalu kenyang."

Terlalu banyak makan boleh menyebabkan pekerti tercela iaitu:-
 
 

Stres Boleh Mengecilkan Otak

Bagi anda yang sering mengalami stres, jangan menganggap remeh akibat stres ini! Menurut kajian terbaru, stres atau tekanan ringan benar-benar boleh menyusutkan otak dan menyumbang kepada degradasi emosional dan mental.

Seperti dikutip Zeenews.com, para penyelidik akhirnya mencari satu alasan mengapa hal ini boleh terjadi, ketika suis genetik perseorangan yang menyebabkan hilangnya sambungan otak pada manusia dan kemurungan pada model haiwan.

 
 
 
 

Spesis Mentadak

Mentadak mempunyai 2200 spesis di seluruh dunia, tunang aku memang sangat takutkan spesis ni berbanding lipas... Tak paham betul aku, serangga ni kiut apa...
 
 
 
 

Kaedah Pengiraan Dhuha



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
 …
Solat sunat Dhuha merupakan satu ibadat sunat yang dituntut berdasarkan hadith Rasulullah S.A.W yang diriwayatkan daripada Ibn Abbas R.A. seperti berikut;
 
 ثلاث هن علي فرائض، وهن لكم تطوع: الوتر، والنحر وصلاة الضحى

Maksudnya:“Ada tiga perkara yang hukumnya wajib ke atasku dan sunat (sukarela) bagi kamu, sembahyang witir, ibadah korban dan sembahyang Dhuha”[1]



Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...