Rabu, 31 Oktober 2012

Koleksi Gambar Suasana Umat Islam Mengerjakan Haji di Makkah

Ibadah haji adalah merupakan rukun Islam yang kelima. . Mereka dijangka bakal menamatkan ibadah haji dan pulang ke tanah air tidak lama lagi. Bersempena dengan musim haji ini kami ingin kongsikan beberapa gambar suasana para jemaah yang sedang mengerjakan ibadah haji di Makkah. Semoga gambar-gambar ini dapat menginsafkan kita dan menaikkan lagi keinginan untuk menunaikan haji suatu hari nanti.


haji 20 Koleksi Gambar Suasana Umat Islam Mengerjakan Haji di Makkah
                     Jemaah sedang solat di hadapan Masjidil Haram 22/10/12 (AP Photo)


Hobi Penghilang Stres Di Dunia


 10 Tips yang berkaitan dengan hobi untuk menghilangkan stres dalam pikiran kita. Setiap orang memiliki beraneka ragam hobi yang berbeda-beda. Biasanya seseorang akan menjalani hobinya ketika mengisi waktu kosong atau rehat sejenak dari rutinitas. Selain itu, ternyata ada beberapa hobi yang bila dijalani mampu membantu mengurangi tingkat stres.


Berikut ke 10 Hobi-hobi tersebut :



BAHAN-BAHAN:
  • 6 ketul daging ayam. Gunakan sebelah atas peha ayam atau isi yang tebal.  Kalau masak dan makan di rumah elok beli peha ayam penuh dan dibuang tulang seperti chicken chop. Bagi berniaga takat nak jual berharga dua atau tiga ringgit seketul, biarkan tulangnya. Ia nampak besar sedikit.
  • 3 sudu besar (tbsp) santan pekat.
  • 2 batang serai diketuk memanjang supaya masa gorengan ia akan terurai dan cantik dalam hidangan.
  • 2 helai daun salam atau bay leaf tempatan. Boleh dapati di pasar malam atau pasar tani. Daun yang terlebih, keringkan dan simpan. Boleh digunakan untuk masakan akan datang. Daun Salam dalam masakan akan mewangi lauk kepada rasa kemanisan.


Tanda Terkena Santau dan Cara Mengelakkan Santau

Santau terbahagi kepada dua: 

Jenis Pertama – Santau yang diperbuat daripada adunan tertentu secara hakiki iaitu tidak melibatkan jin dan syaitan. Santau jenis ini agak mudah dirawat. 

Jenis Kedua – Santau yang disertai dengan pemujaan terhadap jin dan syaitan. Santau ini juga dikenali dengan ‘Santau Angin’. Santau ini agak sukar dirawat kerana ia melibatkan jin yang memiliki sayap dan terbang di udara. Biasanya mangsa akan menjadi kurus kering. 
 
 
 

Doa Penyeri, Pemanis dan Pengasih Surah Nabi Yusuf

Doa penyeri , pemanis dan pengasih wajah / muka surah nabi yusuf. Doa kecantikan untuk menaikan seri wajah atau muka daripada surah nabi yusuf.




Bagi sesiapa yang mengkehendaki supaya muka atau wajah nya berseri perlulah ia membaca surah Yusuf Ayat 4 (sebaik baiknya selepas solat)
 
 
 

Ini Tidak Mungkin! Muhammad Pasti Menggunakan Mikroskop

 embrio

DR. KEITH L. MOORE MSc, PhD, FIAC, FSRM adalah Presiden AACA (American Association of Clinical Anatomi ) antara tahun 1989 dan 1991. Ia menjadi terkenal karena literaturnya tentang mata pelajaran Anatomi dan Embriologi dengan puluhan kedudukan dan gelar kehormatan dalam bidang sains.

Dia menulis bersama profesor Arthur F. Dalley II, Clinically Oriented Anatomy, yang merupakan literatur berbahasa Inggris paling populer dan menjadi buku kedokteran pegangan di seluruh dunia. Buku ini juga digunakan oleh para ilmuwan, dokter, fisioterapi dan siswa seluruh dunia.



Masuk Neraka Kerana Seekor Lalat

Dari Tariq ibn Shihab,

“ Sesungguhnya Rasulullah saw bersabda “ Seorang lelaki telah masuk syurga kerana seekor lalat dan seorang lelaki lain masuk neraka kerana seekor lalat. 

Sahabat bertanya “ Bagaimana boleh berlaku ya Rasulallah : Baginda saw bersabda : Dua orang lelaki telah melalui perkampungan satu kaum yang memiliki berhala. 

Setiap orang yang melalui berhala tidak akan dibenarkan lalu kecuali jika melakukan korban untuk berhala berkenaan. Dua orang tadi ditahan lalu dikatakan kepada mereka berkorbanlah.
 
 
 

Selasa, 30 Oktober 2012

Tidur Tanpa Bantal Baik Untuk Kesihatan


Tahukah anda tidur tanpa mengunakan bantal sebenarnya sangat baik untuk kesihatan? Para pakar kesihatan dewasa ini sangat menggalakkan ibu bapa serta bayi untuk tidak memakai bantal ketika sedang tidur. Berikut beberapa kebaikan tidur tanpa menggunakan bantal:



Permainan Zaman Kanak-kanak Yang Paling Popular Zaman Dulu

Zaman sudah canggih sekarang sudah jarang yang mainpermainan zaman kita masih kanak2 dulu! semua hilang akibat besarnya era Teknologi zaman sekarang ini.

Anak anak zaman sekarang lebih memilih main facebook ke cyber cafe dan main game online. dari pada main mainan waktu kita kecil



                                                                        1 Teng teng
 
 
 
 

Baldwin Street, Jalan Paling Curam di Dunia


Baldwin Street, terletak di bahagian pinggir bandar Dunedin di selatan New Zealand, merupakan pemegang rekod dunia Guinness sebagai jalan paling curam di dunia



Pengetip Kuku Yang Menarik

Kebersihan diri merupakan perkara yang paling penting dalam menjaga kesihatan tubuh badan..Kebanyakkan kotoran pada tubuh badan seseorang manusia terkandung di bahagian tangan terutamanya kuku..Bagi menggalakkan anda minat memotong kuku, meh usha jenis-jenis pengetip kuku yang menarik kat bawah ni..


 
 
 
 

Inilah Hukuman Mati Paling Kejam di Dunia

Di masa lampau beberapa negara masih memelihara hukuman mati yang super kejam. Seperti halnya yang pernah terjadi di China pada Dinasti Manchu (1644-1912). Pemerintahan yang berkuasa ketika itu melaksanakan hukuman mati paling kejam.



Bumbung apartmen jadi tempat tanam sayur di Palestin

                                                          BEBERAPA bekas yang mengandungi pelbagai jenis sayur
                                                          di atas sebuah bangunan apartmen di Bandar Gaza pada 9 Oktober lalu.

BANDAR GAZA, Palestin - Penduduk di sini menanam pelbagai jenis sayur dan tanaman herba di atas bumbung apartmen mereka.

Banyak bumbung rumah dan bangunan apartmen di bandar ini dilengkapi sistem penanaman yang menggunakan air serta bahan kumuhan dari tangki-tangki ternakan ikan tilapia sebagai baja.

Sistem tersebut menggunakan saluran paip yang panjang dihubungkan ke tempat menanam sayur-sayuran dan tumbuhan lain.



MAMAT JIWANG vs MINAH BRUTAL - Menarik

                                                                    *Gambar hiasan
MAMAT JIWANG versus MINAH BRUTAL

Isnin (MULA2 BERKENALAN di stesen ktm)

Mamat : Assalamualaikum.. Hai awak, saya nak berkenalan dengan awak boleh tak..?
Minah : Waa’laikumussalam.. Boleh, tapi kene jumpa mak bapak aku dulu.. Minta izin.. Kalau mak bapak aku bagi, aku on je..
Mamat : Waaa.. Boleh tahan ek awak ni.. Ok saya jumpa mak bapak awak.. Bagi alamat rumah awak..
Minah : Ni i/c aku, cepat la salin alamat aku..



Pakaian Nabi Nabi Allah

Pemurah adalah sifat Nabi Ibrahim a.s.

Redha adalah sifat Nabi Ishak a.s.

Sabar adalah sifat Nabi ayyub a.s.

Isyarat adalah sifat Nabi Zakaria a.s.

Berjauhan adalah sifat Nabi Yusuf a.s.

Memakai pakaian daripada bulu adalah sifat Nabi Yahya a.s.

Mengembara adalah sifat Nabi Isa a.s.
detikislam

Isnin, 29 Oktober 2012

Gincu bibir beracun





RAMAI wanita yang berasa kurang selesa tampil di khalayak ramai tanpa mengenakan secalit gincu di bibir mereka, tetapi mereka tidak sedar bahan penyeri bibir itu sebenarnya berbahaya.

Hasil penyelidikan terbaharu mendapati, gincu bibir yang tahan lama mungkin mengandungi pelbagai bahan kimia yang boleh memberi kesan kepada kesihatan.



Ahad, 28 Oktober 2012

Khasiat - Coklat Hitam Turunkan Tekanan Darah


                                                                COKLAT hitam baik untuk kesihatan jantung.

COKLAT hitam sudah lama diketahui manfaatnya kepada kesihatan. Hasil analisis ke atas 20 kajian lain menunjukkan pengambilan coklat hitam setiap hari akan menurunkan tekanan darah.

Penyelidikan yang dilakukan The Cochrane Group melaporkan, zat aktif dalam coklat berguna untuk membuat saluran darah lebih relaks. Akibatnya, tekanan darah menurun.



Sabtu, 27 Oktober 2012

JANGAN TIDUR CARA PENGHUNI NERAKA




supergirlshortstory.blogsport

Penjelasan Kod-kod yang Tertera Pada Pensil

Kalian pasti pernah lihat dan menggunakn benda ini kan? Dan juga kod yang tertera di salah satu sisinya.


Beberapa mungkin tahu kalau kod itu merupakan tanda tingkat kehitaman pensil. Makin besar angka di depan huruf B, makin tinggi tingkat kehitaman pensilnya, tapi sedikit sekali yang tahu kepanjangan huruf-huruf itu.




Khasiat Pucuk Tenggek Burung

Khasiat Pucuk Tenggek Burung (Menarik!) |  Sudah semestinya rata-rata di antara kita agar asing dengan pucuk tenggk burung ini. Seperti satu pucuk yang jarang didengar. Sebenarnya pokok Tenggek Burung hidup meliar di kawasan terbuka, belukar, dan kawasan tanah gambut serta tanah yang tinggi kandungan sulfat. Pokok ini membiak dengan cara biji benih yang disebarkan oleh burung yang gemar memakan buahnya. Bunga Tenggek burung kecil berwarna hijau kelabu ini adalah amat berkhasiat.

 



13 tanda kiamat yang sudah berlaku di sekeliling kita

Tanda-tanda qiamat kecil terbahagi kepada dua: Pertama, kejadian sudah muncul dan sudah selesai, seperti diutusnya Rasulullah saw., Terbunuhnya Uthman bin 'Affan, terjadinya fitnah besar antara dua kelompok orang beriman dll. kedua, kejadiannya sudah muncul tetapi belum selesai bahkan semakin bertambah, seperti tersia-siakannya amanah, terangkatnya ilmu, merebaknya perzinahan dan pembunuhan, banyaknya wanita dll.
 
Diantara tanda-tanda qiamat kecil adalah:
 
 
 

Jumaat, 26 Oktober 2012

Pocong mengganas lagi??

Kita ikuti bagaimana asal usul pocong...

Penggambaran pocong bervariasi. Dikatakan, pocong memiliki wajah berwarnah hijau dengan mata yang kosong. Penggambaran lain menyatakan, pocong berwajah rata dan memiliki lubang mata berongga atau tertutup kapas dengan wajah putih pucat. Mereka yang percaya akan adanya hantu ini beranggapan, pocong merupakan bentuk protes dari si mati yang terlupa dibuka ikatan kafannya sebelum kuburnya ditutup.

Meskipun pocong dalam film sering digambarkan bergerak melompat-lompat, mitos tentang pocong malah menyatakan pocong bergerak melayang-layang. Hal ini bisa dimaklumi, sebab di film-film pemeran pocongk tidak bisa menggerakkan kakinya sehingga berjalannya harus melompat-lompat. Keadaan ini pula yang menimbulkan suatu pernyataan yang biasa dipakai untuk membedakan pocongk asli dan pocong palsu dimasyarakat.




Bagaimana Mengesan Sistem Kamera AES Menggunakan Aplikasi Android?

Bagaimana Mengesan Sistem Kamera AES Menggunakan Aplikasi Android? | Semenjak beberapa minggu yang lalu, heboh di dalam media massa dan elektronik mengenai pelan kerajaan pusat dengan kerjasama pihak Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ) mengenai pemasangan kamera perangkap laju, Automatic Enforcement System (AES) di sepanjang jalan raya di negara kita.  Kalau kita lihat, majoriti daripada rakyat Malaysia menentang kaedah tersebut yang dianggap sama seperti ‘saman ekor’. Menyedari mengenai masalah ini, seorang warganegara Malaysia yang prihatin telah mencipta satu aplikasi yang membolehkan pengguna mengesan lokasi kamera AES melalui telefon pintar mereka.
 


Hakim ibn Hizam kanak-kanak yang dilahirkan di dalam Kaabah

Ayahnya bernama Hizam atau Hazm, adalah putera kepada Khuwaylid. Oleh kerananya, Hakim tidak lain merupakan anak saudara Khadijah, isteri Rasulullah, sebab Khadijah adalah puteri Khuwaylid. Kelahiran Hakim bermula ketika berlangsungnya perayaan di Makkah. Si ibu tua yang sedang sarat mengandung, bersama beberapa wanita, lantas masuk ke dalam Kaabah untuk berdoa. Akan tetapi, secara tiba-tiba, perut si ibu mendadak sakit dan merasa hendak melahirkan bayinya. Dia tidak kuat lagi untuk bergerak dan terpaksa dibaringkan di dalam Kaabah. Sesudah dipersiapkan persalinannya, tak lama kemudian seorang bayi telah lahir ke dunia kemudian diberi nama Hakim.
 
 

Kisah Lawak Seorang Nenek

Kisah Lawak Seorang Nenek

Kacang.

Abu (nama samaran) bagitau tunang dier Siti (juga nama samaran) teringin nak 
jumpa nenek Siti. Satu hari, Siti berkesempatan memperkenalkan Abu kepada neneknya. 
 
 

Lembu korban terbesar di dunia.

Mak datuk!
Besarnya
scarlettj1.blogspot

Gambar Amir Khan Dan Ibunya Ke Mekkah Tunaikan Haji

Hero filem Bollywood, Aamir Khan dan ibunya, Zeenat Hussain berangkat ke Mekah Jumaat lalu untuk mengerjakan ibadah haji, lapor portal berita India Today semalam.

India Today melaporkan, walaupun Aamir sibuk dengan komitmen kerja, dia tetap berpegang kepada janji mengerjakan haji bersama ibunya.

Aamir yang memakai pakaian ihram dilihat berlepas dari Mumbai bersama ibunya serta lapan saudara mara lain pada pukul 6.30 petang Jumaat lalu.






5 Manfaat Lain Ubi Kentang Selain Dimakan

Manfaat Lain Kentang Selain Dimakan – Kentang meruapakan makanan kaya karbohidrat serta nutrisi penting lainya untuk tubuh seperti kalium, tiamin, folat, magnesium, vitamin B6, Vitamin C, dan lain-lain. Nah tau gak kamu ternyata selain bisa dimakan kentang juga punya fungsi lainya juga lho, ingin tahu fungsi lain dari kentang ? Semak 5 Manfaat Lain Kentang Selain di Makan berikut ini.
 

15 fakta Al-Quran


15 Fakta Tentang Al-Quran
1. Nama-nama lain Al-Quran yang disebut di dalam Al-Quran sendiri:
Al-Furqaan, Al-Kitaab, Al-Zikr, Al-Noor dan Al-Huda
 
 

Kecantikan Wanita Dari Mata Lelaki

Assalamualaikum…apa khabar semua pembaca nukilan Kasih Suci?

Cantik wanita itu subjektif, tak boleh dirungkai dengan kata-kata. Namun cantiknya budi bahasa adalah kecantikan asli dan kekal selamanya. Bagi lelaki kecantikan wanita kesayangan hati amatlah membuat diri mereka tenang dan selesa.

Wanita yang berjaya menambat hati pasti sangat istimewa, dan berjaya meredakan gelisah hati dan menyejukkan mata memandang. Nak jadi wanita kesayangan tak susah, tak perlu make up 2 inci menutup cela. Yakinlah dengan diri sendiri dan bersihkan hati, insya Allah anda cantik di mata lelaki kesayangan hati.



6 Petua Untuk Sentiasa Kacak dan Cantik.

Pandanglah wajah-wajah bersih dan putih kanak-kanak dan bayi.
Merekalah insan yang miliki wajah yang menarik, tenang dan jernih.

Jika ditanya kepada orang lelaki, mahukan dia kelihatan kacak, hensem dan segak? Jawapannya, sudah tentu!.

Jika ditanya kepada orang perempuan, mahukan dia kelihatan cantik, anggun dan menawan? Jawapannya, tentulah. ( Malu-malu gitu)
 
 
 
 
 

Khamis, 25 Oktober 2012

Amalan Pada Hari Raya Aidil Adha



- Solat hari raya dan sembelih korban
Dari Al-Barra, katanya; "Saya mendengar Nabi berkhutbah. Kata beliau: "Pekerjaan kita hari ini (10 Zulhijjah) ialah solat. Sesudah itu pulang dan menyembelih korban. Sesiapa yg berbuat demikian bererti telah menjalankan agama kita." (Sahih Muslim)



Bandar Indah di Atas Gunung

Bandar Ronda, Sepanyol merupakan bandar indah yang terletak diatas ketinggian 750meter diatas aras laut. Bandar ini jugak megah dengan jambatan yang tersergam indah. Jom kita tengok sedikit gambaran tentang bandar ini.
 
 
 
 

Kisah Pau dan Teh Tarik

 Kisah Pau dan Teh Tarik 
Abang, Adik lapar. Kesian si abang bila melihat si adik yang lapar. Sudah sehari dapur rumah mereka tidak berasap. Ayah dah lama meninggal. Si ibu pula tengah terbaring di bilik, demam panas. Ubatpun belum sempat dibelikan. Risau pula si Abang melihat adiknya yang berusia 5 tahun itu kelaparan.


5 Makanan Yang Boleh Menghilangkan Lemak


Makana Penghacur Lemak 
Banyaknya timbunan lemak didalam tubuh pastinya tidak baik untuk kesehatan selain itu bagi orang yang gemuk mengurangi jumlah lemak ditubuh juga merupakan impian bagi mereka. Nah bagi kamu yang saat ini ingin mengurangi lemak yang ada didalam tubuh sebaiknya sering sering mengkonsumsi 5 makanan berikut ini yang sangat ampuh mengurangi lemak yang ada di dalam tubuh kamu. Penasaran makanan apa aja itu simak 5 Makanan Yang Bisa Hilangkan Lemak berikut ini.



Cara Nak Ikat Earphone Supaya Tak Berbelit

Assalamualaikum blogger..Hari ini Amir Ada tip baru kat Korang iaitu Cara nak ikat Earphone dengan betul.Amir tahu Korang semua memang tak pandai nak ikat earphone..Hahaha.AMir pun tak pandai juga.Jadi AMir Jumpa Tip ini kat sebuah blog yang hebta juga lah..Jadi amir rasa tip nie baik untuk korang semua termasuk amir sendiri yang tak pandai nak ikat earphone nie..

So, bagi men-setelkan masalah korang tu, meh Amir nak tunjuk kat korang cara ikat earphone bagi tak berbelit dah bila korang nak guna..Apa tunggu lagi, pi ambik earphone korang cepat dan ikut langkah-langkah kat bawah ni

 
 
 
 

Sabar kecantikan rohani

 Nikmat ketenangan hidup jika berjaya kawal nafsu amarah.

Boleh dikatakan setiap manusia berkeinginan supaya kelihatan cantik dan tampan. Kebiasaannya untuk mencantikkan diri, mereka menggunakan alat kecantikan. Cukupkah kecantikan dan ketampanan luaran (jasmani) saja tanpa dihiasi kecantikan dalaman (rohani)?
Aspek penampilan luaran tidak memadai jika tidak dihiasi kecantikan dalaman. Malah, Allah SWT tidak mengambil kira aspek penampilan luaran dalam menilai sama ada seseorang itu baik atau sebaliknya.

Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa paras (penampilan) dan harta benda kamu, tetapi (Dia) melihat kepada hati dan amalan kamu”
 
 

Sejarah warna Kiswah Kaabah, dari Merah,Putih,Hijau,Kuning dan akhirnya Hitam

Pada ka'bah kita sering melihat adanya Kiswah (kain / selimut hitam penutup Kaabah). Tujuan dari pemasangan kain itu adalah untuk melindungi dinding ka'bah dari kotoran, debu, dan panas yang boleh membuatnya menjadi rosak. Selain itu kiswah juga berfungsi sebagai hiasan ka'bah.

Menurut sejarah, Kaabah sudah diberi kiswah sejak zaman Nabi Ismail AS, putra Nabi Ibrahim AS. Namun tidak ada catatan yang menyatakan kiswah pada zaman Nabi Ismail diperbuat daripada apa dan berwarna apa. Baru pada masa kepemimpinan Raja Himyar Asad Abu Bakr dari Yaman, disebutkan kiswah yang melindungi Kaabah diperbuat daripada kain tenunan.
 
 

Fadhilat Puasa Sunat Hari Arafah

م السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة


Di saat tetamu-tetamu Allah di Tanah Suci sedang mengerjakan wukuf di Arafah pada 9 Zulhijjah, kita yang tidak berkesempatan untuk melaksanakan Haji, disunatkan puasa hari Arafah.


Kelebihan/fadhilat puasa hari Arafah
 
 

7 Zulhijjah hanya menanti Wukuf di Arafah

7 zulhijjah sebelum solat Maghrib
Ibnu Ibrahim
Khamis 25/10/2012 bersamaan 9 Zulhijjah 1433 adalah Hari Arafah
Maka rebutlah peluang yang diberikan oleh Allah untuk sama2 kita BERPUASA pada hari tersebut kerana berpuasa pada hari Arafah mempuyai kelebihan yang cukup hebat Sabda Rasulullah s.a.w :
 
 

Rabu, 24 Oktober 2012

Misteri Gunung Emas Sungai Eufrat

Misteri gunung emas Sungai Eufrat 
Kaitan Gunung Emas Sungai Eufrat Dengan Hari Kiamat.
RASULLAH SAW bersabda yang bermaksud: Hari Kiamat tidak akan terjadi sebelum Sungai Eufrat mengering dan menyingkapkan gunung emas Sungai Eufrat yang mendorong manusia berperang. Sebanyak 99 daripada 100 orang akan terbunuh (dalam pertempuran) dan setiap daripada mereka berkata, Mungkin aku satu-satunya yang akan tetap hidup. (riwayat Bukhari).

Dalam riwayat lainnya, Rasulullah bersabda bermaksud: Sudah dekat suatu masa di mana Sungai Eufrat akan menjadi surut airnya lalu ternampak perbendaharaan daripada emas, maka barang siapa yang hadir di situ janganlah ia mengambil sesuatu pun daripada harta itu. (riwayat Bukhari dan Muslim).



Kenapa Lanun Bermata Satu

Seorang pelaut bertemu dengan seorang lanun di sebuah bar dan terlibat perbualan menarik tentang petualangan mereka.Si pelaut sangat tertarik melihat imej si lanun yang mengunakan kaki palsu,tangan bercangkuk besi dan bermata satu.

“macam mana ceritanya sampai anda boleh berkaki palsu seperti itu?”,tanya si pelaut.
 
 

5 Tempat Unik Untuk Sembunyikan Cincin Pertunangan

Beberapa orang memilih untuk melamar dan menyorokkan cincin pertunangan dengan cara yang tidak biasa. Salah satunya menyembunyikan cincin di dalam makanan penutup pasangan. Penasaran dengan 5 tempat unik untuk sembunyikan cincin pertunangan ini?

 5 Tempat Unik Untuk Sembunyikan Cincin Pertunangan 



Jambatan Trampolin Di Perancis

ambatan merupakan suatu struktur binaan yang memerlukan bahan seperti cerucuk keluli, konkrit, simen dan lain-lain bahan asas bagi menjadikannya benar-benar kukuh..Namun, di Perancis, sebuah jambatan konsep yang dirancang untuk dibangunkan tidak memerlukan bahan-bahan asas itu semua kerana ia akan dibina dengan hanya menggunakan belon dan trampolin..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..


 
 
 
 

Unik, Bunga Mawar Yang Bisa Nyala Dalam Gelap

Buket bunga mawar merah, pink atau putih tentunya sudah biasa kita temukan dimana-mana. Lalu bagaimana dengan buket bunga mawar yang boleh menyala dalam gelap? Tentunya hal tersebut jarang boleh ditemukan dimanapun. Tapi bulan Oktober ini sebuah kedai bunga di Inggris menyediakan jenis bunga mawar yang boleh menyala dalam gelap.
Buket bunga ini terbatas dan hanya boleh dipesan dan dibeli selama Oktober ini dalam rangka menyambut Halloween. Ketika dilihat pada siang hari bunga mawar ini akan berwarna putih, dan nampak sama dengan bunga-bunga lainnya. Namun saat malam hari tiba, bunga ini akan memamncarkan warna kehijauan yang nampak sangat cantik.
 
 
 
 

30 Jenama Paling Bernilai Di Malaysia 2012

Maybank telah mendapat nombor satu tempat dalam kajian Interbrand Jenama Paling Bernilai Malaysia (MMVB) 2012.Digabungkan 30 Malaysia jenama yang paling berharga tahun ini berjumlah  RM80.2bil, peningkatan 49% dari tahun 2009, menurut Interbrand perundingan jenama global.

Tahun ini, tiga bank dan tiga telco telah mendahului kajian Interbrand Malaysia. The Star sekali lagi pada senarai teratas negara 30 jenama yang paling berharga dengan nilai jenama bernilai RM384mil, pertumbuhan sebanyak 3.5% sejak tahun 2009.



Khasiat Kacang panjang

Kacang panjang memenuhi nutrisi harian dalam bentuk beta karotin, klorofil, protein, riboflavin, serat, zat besi, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B6, folat, tembaga, magnesium, mangan, potasium, zink, dan selenium..

Bukan hanya manfaat dari pelbagai nutrisi baik, kacang panjang juga bebas dari kandungan lemak jahat dan juga kolesterol.. selain itu kacang
panjang juga rendah lemak dan juga sodium. 



Kacang panjang
 
 
 

Apakah Khasiat Daging Burung Merpati?

Bagi penggemar daging burung, mungkin burung merpati bukanlah asing bagi mereka selain burung puyuh. Namun, tahukah anda apakah khasiat burung merpati? Sebenarnya ia banyak digunakan oleh bijak pandai Islam dan Melayu dahulu kala. Daging burung merpati mengandungi protein, lemak, kalsium, fosforus dan kalori. Sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutama kanak-kanak.Ketahui apakah khasiat di bawah ini.
 

TAHUKAH KAMU BAGAIMANA CARANYA IMAM MALIKI MENGHAFAL HADIS?


Petang itu selepas sembahyang ansar,Imam Malik bertemu dengan Ibnu Syaibab az-Zuhri lalu menyatakan hasratnya mahu menuntut ilmu hadis. 

"Menurut sahabatku Imam Abdul Rahman al-Rai, kamu sudah dapat menghafal Al-Quran. Menurut Rabi'ah al-Rai pula kamu sudah dapat menguasai ilmu fikah. Apakah kamu masih belum berpuas hati dengan ilmu yang sudah pelajari ?" tanya Ibnu Syibab az-Zuhri. 



Keadaan Mengumpat Yang Dibenarkan


Imam Nawawi dalam kitab Syarah Shahih Muslim dan Riyadhu As-Shalihin, menyatakan bahwa ghibah atau umpatan hanya diperbolehkan untuk tujuan syara' yaitu yang disebabkan oleh enam hal, yaitu:

1. Orang yang teraniaya boleh menceritakan dan mengadukan kezaliman orang yang menzhaliminya kepada seorang penguasa atau hakim atau kepada orang yang berwenang memutuskan suatu perkara dalam rangka menuntut haknya.
Hal ini dijelaskan dalam Al-Qur'an surat An-Nisa ayat 148:




Berjalan kaki 5,700km untuk tunaikan haji


                   SENAD HADZIC



SARAJEVO - Seorang lelaki Islam Bosnia yang berjalan kaki untuk menunaikan ibadah haji di Mekah pada tahun lalu memberitahu agensi berita AFP bahawa dia tiba di kota suci tersebut selepas merentasi tujuh buah negara termasuk Syria yang kini dilanda perang saudara.

"Saya tiba di Mekah pada Sabtu lalu. Saya tidak letih, ini merupakan hari paling bahagia dalam hidup saya," kata Senad Hadzic menerusi satu temu bual telefon.



Selasa, 23 Oktober 2012

Panggilan Dari Teman Yang Dah Meninggal Dunia

Tujuan saya cerita saya ini bukan lah untuk menakutkan dan mengaibkan sesiapa. Nama saya Naz, saya berasal dari sebuah daerah di Johor. Pengalaman yang ingin ceritakan ini berlaku pada beberapa kawan saya.

Perkara ini berlaku sekitar tahun 2001, ketika itu saya serta kawan-kawan sedang meniti alam remaja. Yelah pada zaman itu kami dalam suasana keseronokan. Pada akhir bulan Oktober pada tahun itu, saya dan kawan-kawan telah dikejutkan dengan berita kematian salah seorang kawan saya yang telah disahkan berpunca dari serangan jantung. Bila dapat berita yang mengejutkan ini, saya serta kawan-kawan yang lain berasa amat terkejut kerana selama ini arwah tidak menunjukkan tanda-tanda dia sakit.


Tumbuhan Berumur Paling Panjang Di Dunia!!

Organisma yang paling tua di dunia didominasi spesies yang boleh membiak secara aseksual. Hal ini membantu mereka mengelakkan mutasi dan parasit. Tumbuhan ini ternyata memiliki umur yang tidak pernah kita bayangkan sebelum ini, bahkan mungkin tumbuhan ini merupakan saksi sejarah bisu bumi yang dapat mengungkapkan sejarah bumi pada dahulu kala.

Tumbuhan berikut dirangking berdasarkan umur yang paling tua, seperti dikutip dari laman Telegraph


Kuning dan Jingga Kaya Karotenoid



Memilih buah-buahan dan sayur-sayuran daripada pelbagai warna adalah salah satu strategi untuk memastikan tubuh mendapat nilai khasiat pemakanan yang baik.

Dalam kebanyakan kes, lebih gelap warna buah-buahan atau sayuran berkenaan, lebih banyak jumlah khasiatnya. Pada masa sama, setiap buah-buahan dan sayuran juga mempunyai gabungan vitamin, galian serta pelbagai khasiat yang unik.




Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...