Selasa, 15 Januari 2013

Semperna Bulan Maulidur Rasul

Pengertian Bulan Rabiulawal bermaksud bulan dimana bermulanya musim bunga bagi tanaman. Mengikut kebiasaannya di Tanah Arab, sewaktu bulan Rabiulawal pokok buah-buahan mula berbunga dan seterusnya berbuah.Maka nama bulan ini diambil sempena musim berbunga tanaman mereka. Dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah saw telah mengekalkan nama Rabiulawal ini sehinggalah sekarang.


Peristiwa-Peristiwa Penting Bulan Rabiul Awal

Ada banyak peristiwa penting yang telah dicatatkan oleh sejarah jatuh bangunnya tamadun Islam di dalam bulan Rabiulawal ini dan diantaranya ialah;




MOJITO : Kasut Tinggi Yang Lain Dari Yang Lain

Julian Hakes ialah seorang arkitek dan beliau berjaya mereka Mojito, kasut yang dibina tanpa tapak kasut konvensional. Kasut ini mendapat namanya kerana ia kelihatan seperti kulit limau di dalam minuman koktel Mojito. Sepasang kasut ini dijual dengan harag GBP 155 (RM 755) . 

Fashion first, second baru keselesaan.


mai kita pakat tengok sesuai  tak ..................




Jambatan Tertinggi

10 jambatan tertinggi di dunia, yang memiliki fungsi sebagai penghubung transportasi dan juga sebuah mahakarya kontrsuksi yang bisa di jadikan kebanggaan negara dimana jembatan itu berada.

10.THE VERRAZANO-NARROWS BRIDGE

Dinamai dengan nama penjelajah Italia terkenal Giovanni da Verrazano, jembatan ini memiliki menara tinggi 693 kaki dan memiliki rentang pusat 4.260 kaki (1.298 m). Dibangun tahun 1964 sampai 1981, adalah jembatan gantung terbesar di dunia. Jembatan ini menghubungkan Brooklyn dengan Staten Island dan telah memainkan peranan penting dalam pembangunan kawasan Big Apple tersebut
 
 
 

Loket Menarik dari Sudu Antik

Ia merupakan hasil idea kreatif dari Cape Town yang berasal dari Afrika selatan dan Marlette Strauss dan Monek Van Zyl yang berasal dari Anomali. Dengan menggunakan sudu antik, mereka menghias untuk dijadikan loket yang mengandungi pelbagai kisah menarik.
 





Kecelakaan Pesawat Paling Mengerikan

Berikut adalah daftar sepuluh kecelakaan pesawat terburuk, (tragedi 11 september tidak termasuk di dalamnya)

10. September 1, 1983:
Korea Airlines 007 atau yang kemudian dikenal dengan KAL007, ditembak jatuh oleh pesawat-pesawat tempur Uni Soviet setelah entah bagaimana caranya pesawat tersebut menyimpang dan memasuki wilayah udara Soviet. 269 Penumpang beserta seluruh awak pesawat tewas.
 
 
 
 

Rahsianya pada dua wanita yang hebat

  • Apakah rahsia lelaki berjaya?

    Rahsianya adalah kerana dia mempunyai dua orang wanita yang hebat!

    “Lelaki yang berjaya itu dilihat dari dua perkara. Pertama, siapa ibunya dan yang kedua, siapa isterinya” – Sayyidina Umar bin Khattab.

    Siapakah si Dia yang bergelar A ini ?




Adab Penggunaan Kalimah InsyaAllah

Soalan:
BOLEHKAH dijelaskan makna dan fungsi sebenar kalimat insya-Allah dalam Islam? Sebab saya sering menjumpai beberapa orang menggunakan kalimat ini sebagai alasan untuk tidak melaksanakan janji. Sehingga setiap kali mendengar seseorang berjanji sambil mengucap: insya-Allah, saya merasa tidak pasti janji itu akan ditepati.

Jawapan:
Sebelum kita menyelami makna sebenar yang terkandung dalam kalimat insya-Allah, ada baiknya kita melihat terlebih dahulu melihat sejarah penggunaan kalimat ini.




Rahsia senyuman Nabi Muhammad S.A.W

Apabila anda membuka lembaran sirah kehidupan Muhammad saw., Anda tidak akan pernah berhenti kagum melihat kemuliaan dan kebesaran peribadi beliau saw. Sisi kebesaran itu terlihat dari sikap seimbang dan selaras dalam setiap perilakunya, sikap beliau dalam menggunakan segala cara untuk meluluhkan kalbu setiap orang dalam setiap kesempatan.

Sarana yang paling besar yang dilakukan Muhammad saw. dalam dakwah dan perilaku beliau adalah, gerakan yang tidak memerlukan kos besar, tidak memerlukan tenaga berlimpah, meluncur dari bibiruntuk selanjutnya masuk ke relung kalbu yang sangat dalam.
 
 
 

Wanita-wanita Cina Hafidzah 30 Juzuk Al-Quran


para hufadz di cina
Gambar di atas menunjukkan wanita-wanita Cina yang baru sahaja lulus menjadi seorang hafidzah Al-Quran.

Seseorang yang hafal Al-Quran selalu istimewa. Wanita-wanita Cina yang telah mendapat predikat HAFIDZAH AL-QUR'AN telah melalui masa-masa sukar. Mereka tidak mampu bercakap Bahasa Arab secara FASIH kerana loghat bicara yang berbeza.

Akan tetapi mereka menunjukkan bahawa walaupun demikian, terbukti mereka mampu mendapat gelaran Hafidzah-hafidzah Al-Quran, mendapat sanad, Ijazah dengan berjaya menamatkan pengajian. Subhanallah
detikislam

Isnin, 14 Januari 2013

Tadika Kapal Terbang Pertama Di Dunia

Di bandar Georgia Rustavi,  kapal terbang lama tetapi berfungsi sepenuhnya Yakovlev Yak-42, pesawat ini telah di ubahsuai menjadi kelas tadika. Ketua guru Gari Chapidze membeli pesawat dari Georgian Airways di angkut ke bandar Rustavi, di mana saya mengubahsuai dalaman dengan peralatan permainan, pendidikan dan mainan tetapi mengekalkan instrumen kokpit. Jadi Mereka Boleh digunakan sebagai alat bermain. Terdapat sekitar 1,500 butang di kokpit pesawat kecil era Soviet . kanak-kanak seramai 15 orang di tadika ini boleh bermain dengan Real Seperti Mereka meniru juruterbang berlepas.
 
 

Seni Kreatif daripada Bahan Terbuang

Pelbagai bahan daripada lebihan bahan kerja di workshop
digunakan balik untuk membuat binatang, robot, basikal dan peralatan 
ketenteraan dengan bentuk2 yang menarik seperti dibawah ini..
 
 
 
 

Di Sebalik Kerusi

Majoritinya jikalau semua orang ingin duduk mesti ingin duduk di atas kerusi. Mana-mana yang tidak duduk di atas kerusi maka dia tentu tidak dapat beza mana satu kerusi dengan pinggang. Jadi mari kita sama-sama singkap perkara yang jarang berlaku di sebalik kerusi...

Khasiat lengkuas

Panau adalah penyakit yang berpunca dari cendawan kulit, penyakit ini menjadikan kulit pucat keputih-putihan dan mudah pula berjangkit.
Cara untuk mengubatinya, ambil lengkuas yang segar, belah dua dan sapukan pada kulit anda. Gosok dengan kuat pada panau anda. Lakukan setiap hari dengan rajin, panau anda akan beransur sembuh.

10 Empayar Terhebat Dalam Sejarah Dunia

Empayar melibatkan perluasan kedaulatan sesebuah negara ke atas wilayah luar. Kehebatan sesebuah empayar didasarkan pada kadar keluasan, jumlah populasi, ekonomi, jangka masa dan banyak faktor-faktor lain seperti jenis pemerintahan dan kerajaan, tahap kepuasan rakyatnya dan lain-lain. Cara pengiraan kawasan empayar tertentu merupakan satu kontroversi. Secara umumnya, urutan dalam senarai bertumpu pada semua aspek yang menjadikan sesebuah empayar itu hebat, kuat dan progresif serta semua faktor yang disebutkan dalam cara menjadikan sesebuah kerajaan itu lebih hebat.




Zikir Dan Ketikanya [wajib baca]

-apabila terkenang dosa dosa silam dan sedang digoda untuk melakukan maksiat 

 perbanyakkanlah beristigfar  di dalam hati
 
 

Memo Untuk Si Belangkas

ASSALAMUALAIKUM ...

Hambo ingin berbicara dengan muda - mudi yang sedang lemas dalam lautan cinta . Teristimewa buat mereka yang tidak meletakkan nikah sebagai prioriti sekarang , demi untuk meneruskan belajar atau bekerja atau mengejar cit - cita . 

Sedangkan ada hadis yang mengatakan , Rasulullah saw berpesan agar menyegerakan nikah bagi yang sudah bertemu calonnya . Pemuda selalu bimbang tak dapat beri nafkah kepada bakal bidadari dan seluruh isi rumahnya nanti . 
 
 
 

Ketika Salman Al-Farisi Ditolak Lamarannya

Salman al Farisi adalah salah seorang sahabat Nabi saw yang berasal dari Persia. Salman sengaja meninggalkan kampung halamannya untuk mencari cahaya kebenaran. Kegigihannya berbuah hidayah Allah dan pertemuan dengan Nabi Muhammad saw di kota Madinah. Beliau terkenal dengan kecerdikannya dalam mengusulkan penggalian parit di sekeliling kota Madinah ketika kaum kafir Quraisy Mekah bersama pasukan sekutunya datang menyerbu dalam perang Khandaq.

Berikut ini adalah sebuah kisah yang sangat menyentuh hati dari seorang Salman Al Farisi: tentang pemahamannya atas hakikat cinta kepada perempuan dan kebesaran hati dalam persahabatan.
 
 

Solat tonggak pemisah Muslim, kafir

Ibadat solat adalah satu daripada Rukun Islam yang wajib dilunaskan setiap Muslim, sama ada lelaki atau perempuan dengan sempurna sebanyak lima waktu sehari semalam. Kewajipan solat ini tertera dalam ayat yang bermaksud: “Tetapi apabila kamu telah tenteram, maka hendaklah kamu dirikan solat (seperti biasa) kerana sesungguhnya solat itu adalah atas mukmin satu kewajipan yang ditentukan waktunya.” - (An-Nisa: 103)
 
 

Ahad, 13 Januari 2013

Basikal Menjadi Simbol Status Kekayaan di China

 
Pamer kereta mewah dan pakaian mahal menjadi cara kebanyakan orang kaya untuk mempamerkan kekayaan mereka. Namun cara itu tidak berlaku di China, kerana kini mereka akan terlihat semakin kaya dengan hanya menunggang basikal.
Ya,basikal kini menjadi trend baru di China. Banyak orang kaya disana cuba untuk mengubah gaya hidup mereka menjadi lebih sadar kesehatan. Mereka pun lebih memilih menaiki basikal daripada kereta mewah.
 
 

Basikal vs Motor

Tadi pagi2, once again aku ngan kawan2 gi pusat sukan, maen basikal. Muahahahaha~ ok, xlawak.

Niat sebenar aku nak pergi Pusat Islam, nak beli buku Hilal Asyraf. Pastu nak gi DPP Maybank, sebab situ ada taman permainan. Hehe.. memuler gi taman permainan tu..bes.. pastu gi Pusat Islam. Tapi tempat jual buku tu tak bukak.


Masa bawak basikal tu, tetiber datang pulak idea nak wat entry ni..hehe.. aku rasa banyak kebaikan basikal berbanding motor..ni sebab2 dia..

7 Perkara Tentang Kawan Sejati Yang Perlu Anda Tahu

Bagaimana anda perlu tahu tentang kawan sejati? Adakah hanya ketika anda dalam kesusahan atau ketika anda perlu seseorang untuk mendengar masalah anda? Hanya untuk itukah nilai kawan sejati bagi anda? Jom kita lihat perkara kawan sejati yang perlu korang tahu...
 
 

Roket Rahsia V1 Milik Tentera Jerman Perang Dunia Ke-2


Ini adalah senjata rahsia yang Hitler berharap akan membantu memusnahkan London semasa Perang Dunia II. Kita menyangka Peluru Berpandu adalah automatik tanpa pemandu, rupa-rupanya roket ini seperti kapalterbang yg dipandu pilot.




10 Keajaiban Purba Yang Dibina Semula


Terdapat asalnya tujuh keajaiban dunia kuno tetapi kini hanya satu tinggalan Piramid di Mesir yang kekal asal.Mujurlah terdapat beberapa replika yang sangat baik di seluruh dunia atau objek lain yang dibuat seperti asal.

Dalam melihat gambar-gambar ini, ia pasti menjadi jelas mengapa ianya dianggap sebagai keajaiban besar dunia. Kerana senarai asal adalah tujuh keajaiban. Saya telah menambah tiga - salah satu dari Rom, salah satu yang pada asalnya dalam senarai itu tetapi sudah dikeluarkan, dan salah satu dari Ethiopia (yang masih berdiri).



Bantuan RM100 Pelajar Sekolah 2013 : Guru-Guru Mesti Pilih Pemimpin BN Di Majlis Penyerahan?

Bantuan Persekolahan RM100 2013 Bantuan RM100 Pelajar Sekolah 2013 : Guru Guru Mesti Pilih Pemimpin BN Di Majlis Penyerahan?
 Garis Panduan Penyediaan Banner
Realiti apa yang berlaku di Malaysia apabila sebuah parti diangkat menjadi kerajaan, “hukumnya” akan menjadi persamaan seperti di bawah ini :
“Parti = Kerajaan = Negara”
Dan inilah yang akan berlaku pada kebanyakan majlis-majlis penyerahan Bantuan RM100 pelajar sekolah di negeri Johor bermula 15 Januari 2013 sehingga selesai bantuan persekolahan RM100 di seluruh Malaysia. Bagaimana pula di negeri lain? 



Kejadian Alam Yang Menakjubkan

FOREST FIRE - DOLGININO, RUSSIA (AUG. 2010)

 



Dua Pemimpin Dunia Penghafal Al-Quran

Hafiz (penghafal Al-Quran) sekaligus pemimpin negara. Itulah dua gelaran yang disandang oleh Mohammed Mursi dan Ismail Haniya.
 PM Palestin, Ismail Haniya dan Presiden Mesir, Mohammed Mursi


Mursi tercatat sebagai Presiden Mesir pertama yang hafal Al-Quran. Beliau yang mempunyai nama lengkap Mohammed Mursi Issa Ayyat ini bersama isteri dan seluruh ahli keluarganya adalah penghafal Alquran.

Sabtu, 12 Januari 2013

Misteri Tapak Kaki Gergasi Manusia Di Afrika

Sains mengatakan bahawa bangsa-bangsa manusia gergasi tidak wujud. Adakah gergasi pernah hidup di Bumi? "Tapak kaki Goliath", adalah panggilan penduduk tempatan terhadap tapak kaki gergasi ini. Ia menjadi salah satu daripada rahsia Afrika Selatan.



Michael Tellinger menunjukkan salah satu gambar bukti yang terbaik bahawa terdapat gergasi di Bumi pada masa dahulu kala. Ahli-ahli geologi amat kagum dengan penemuan bekas tapak kaki gergasi ini yang berada dalam batuan granit kasar, iaitu kira-kira 4 kaki panjang.

Ia terletak di Afrika Selatan, berhampiran bandar Mpaluzi, berhampiran dengan sempadan Swaziland. Ia adalah dianggarkan antara 200 juta dan 3 bilion tahun berdasarkan pemahaman yang sedia ada sekarang hasil daripada pembentukan granites dalam pembentukan Bumi.



Hundred Dragon Elevator: Lif Luaran Tertinggi Di Dunia

Bagi bangunan pencakar langit, lif sememangnya merupakan satu kemudahan yang amat penting bagi mereka yang mahu menjimatkan masa dan tenaga untuk ke tingkat paling atas..Namun, di China, lif bukan sahaja untuk digunakan di dalam bangunan malah ia juga digunakan di bahagian luar sebuah gunung..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..
Bailong Elevator atau lebih dikenali sebagai Hundred Dragon Elevator merupakan sebuah lif kaca yang dibina pada bahagian luar sebuah gunung yang penuh dengan beribu-ribu tiang batu pasir yang mempunyai ketinggian sehingga beribu-ribu kaki di kawasan Wulingyuan yang terletak di Wilayah Hunan, China.
 
 

Rupa Minuman Keras Di Bawah Mikroskop (

Sebuah syarikat bernama Bevshots telah menghasilkan satu siri gambar minuman keras di bawah mikroskop di makmal kimia Florida State University. Gambar di bawah ini adalah Martini kering pada pembesaran 1000x.
Pengambilan gambar di lakukan dengan membiarkan titisan minuman beralkohol tersebut hingga kering dan meletakkannya di dalam bekas kedap udara yang kemudian di potret dengan menggunakan kamera 35 mm. Seluruh proses pengambilan gambar ini memakan masa lebih dari 3 bulan dan sebanyak 200 kali percubaan telah dilakukan untuk dapat mengambil bahagian-bahagian dari minuman beralkohol ini.
Chablis
 
 
 

Istana Ais Di China

Dalam bandar Harbin, di Utara-Timur China acara festival 29 tahunan Antarabangsa ais dan salji. Beribu-ribu pengunjung datang untuk mengagumi karya pengukir terbaik, menikmati bunga api dan berjalan di bandar yang diperbuat daripada ais.






Bunga Paling Besar Di Dunia: Amorphophallus Titanum

 bunga paling besar di dunia amorphophallus titanum
Bunga Paling Besar Di Dunia: Amorphophallus Titanum: Fakta. Tahukah kamu bunga terbesar di dunia di kenali dengan nama "Bunga Mayat"? Bunga terbesar di dunia dengan nama saintifik Amorphophallus Titanium / Titan arum merupakan tumbuhan yang habitat asalnya di Sumatera, Indonesia. Bunga ini di beri jolokan Bunga Mayar kerana ianya mengeluarkan bau busuk seperti bangkai bagi menarik perhatian lalat bagi membantu proses pendebungaan. Ada juga yang menyatakan pokok ini mengeluarkan bau tengik (campuran bau telur tembelang+ ikan busuk). Baru-baru ini sebuah Taman Botani di Basel , Switerland telah memperlihatkan spesies bunga Amorphophallus Titanum ini kepada pengunjung taman botani ini. Bunga gergasi ini boleh mencapai ketinggian sehingga mencecah 2.27 meter.


Seni Hiasan Peti Ais



Setiap rumah pasti ada kelengkapan peti ais tapi selalunya pada pintu peti ais akan kelihatan kosong jer. Dulu selalunya peti ais akan dihiasi dengan magnet tapi sekarang terdapat satu idea menarik bagi mencantikkan peti ais korang. Jom kita tengok.......
 
 
 
 

11 sebab kenapa perempuan kuat membebel

 
Pernahkah anda menghadapi situasi wanita, kekasih, isteri, kawan perempuan membebel pada anda? Mungkin pernah atau pun belum lagi dibebel. Adakah membebel itu memang sifat wajib yang ada pada wanita? 
Bagi lelaki yang tahan dengan bebelan mereka pasti tiada masalah untuk mengharunginya. Namun bagaimana pula dengan lelaki yang "pantang" dibebel? Pasti panas telinga mendengar.
 
 

Kenali Penyakit Kurang Darah Kuning.

Kurang Darah Kuning

Kenali Penyakit Kurang Darah Kuning.

Kita biasa dengar orang mengidap penyakit kurang darah merah atau kurang darah putih. Tetapi tahukah anda ada juga orang yang mengidap penyakit kurang darah kuning Umumnya, terdapat tiga jenis sel dalam darah iaitu sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan sel-sel darah kuning (platelet).

 

10 SAHABAT NABI S.A.W YANG DIJAMIN MASUK SYURGA

Gambar Hiasan
 1. ABU BAKAR ASH-SHIDDIQ
Abu Bakar Ash-Shiddiq Radhiyallahu'anhu (RA) adalah khalifah pertama, setelah Nabi wafat. Beliau sahabat yang paling dekat dengan Rasulullah, ke manapun Nabi pergi, beliau selalu menyertainya. Termasuk saat Rasul dalam perjalanan hijrah dari Mekkah ke Madinah, suatu perjalanan yang penuh dengan risiko.
Sejak remaja, Abu Bakar telah bersahabat dengan Nabi. Belia juga orang yang pertama memeluk Islam. Tidak sulit baginya untuk mempercayai ajaran Islam, kerana beliau tahu betul keagungan ahklak Rasulullah.
 

Petua Mendidik Anak Menghormati Ibu Bapa

602743_425196984216936_1497149139_n
1. Jika si ibu marahkan anak, bapa mesti diam dan jangan campur tangan semasa anak itu dimarahi. Begitulah sebaliknya. Jika tidak, anak akan hilang rasa hormat terhadap ibu atau bapa yang memarahi anak. Anak mencontohi apa yang diajar atau dididik oleh ibu bapanya. Apabila berlaku percanggahan arahan atau peraturan, anak akan menjadi keliru siapakah yang patut dia patuhi, si ibu atau si bapa?



Bacaan Zikir Ulat Merah

Bacaan Zikir Ulat Merah
Seekor ulat juga berzikir siang dan malam. Coretan Kisah Ulat Merah Berzikir ini diambil dari sebuah kitab Imam Al-Ghazali yang mengisahkan pada suatu ketika tatkala Nabi Daud a.s sedang duduk dalam suraunya sambil membaca Kitab Az-Zabur, tiba-tiba Nabi Daud terpandang seekor ulat merah pada debu.

Lalu Nabi Daud a.s. berkata-kata pada dirinya sendiri;




Jumaat, 11 Januari 2013

Ribut Salji Melanda Kota Suci Baitulmuqaddis (12 Gambar)

Ribut Salji Landa Baitulmuqaddis
Ribut Salji Melanda Kota Suci Baitulmuqaddis: Baitulmuqaddis yang lebih di kenali sebagai Jerusalem dan dieja sebagai Baitulmaqdis dalam Bahasa Ibrani dan Al-Quds dalam Bahasa Arab merupakan kota bersejarah paling kontroversi ketika ini dan melibatkan banyak siri pertumpahan darah. Ini ialah kerana termeterainya perjanjian pada tahun 1949 di antara Israel dan Jordan menyebabkan kota suci ini terbahagi kepada dua. Baitulmuqaddis Barat menjadi milik Kerajaan Israel manakala Baitulmuqaddis Timur (Kota Lama) menjadi milik Kerajaan Jordan. Kemenangan tentera Israel ketika perang tahun 1967 menyebabkan Israel mula menguasai kota ini dan menuntut hak pengishtiharan sebagai ibu negara kepada Israel namun ianya tidak di iktiraf masyarakat antarabangsa.



Kenali Senjata Penghancur Tercanggih

1.Aurora Excalibur
Senjata ini merupakan pesawat tak berawak yang beroperasi dengan lepas landas dan mendarat secara vertikal. Pesawat ini dapat mencapai kecepatan 460 mph (740 kmh) dan dapat membawa misil untuk ditembakkan. Pesawat ini bisa melakukan semua hal itu melalui remote control. Excalibur berhasil diuji pada Juni 2009.
 
 
 

Ada Apa Dengan Lima ?


LIMA PERKARA MENYEBABKAN KEBAHAGIAAN
Abdullah bin Umar bin’ Ash berkata:
 
Ada 5 perkara menyebabkan kebahagiaan apabila kita beramal dengannya:
 
 

Jam Apakah Paling Tepat di Dunia?


Jam atom adalah jam yang mempunyai waktu paling tepat dan standard frekuensi khas, yang digunakan sebagai standard utama untuk pembahagian waktu antarabangsa , juga untuk mengawal frekuensi gelombang siaran televisyen, dan sistem satelit navigasi global seperti GPS.


Prinsip operasi jam atom tidak didasarkan pada elemen fizik nuklear, tetapi lebih kepada fizik atom dan menggunakan signal microwave di mana elektron dalam atom memancar ketika mereka mengubah tahap tenaga.



Terkini Dari Penang : Gambar gambar Penjenayah yang di Tembak mati

Orang Ramai yang melihat dari jauh kereta yg di curi Penjenayah
 
 

Lebih 100 Orang Masuk Islam Ssebulan Melalui Laman web

Sebuah Markaz Dakwah yang dikendalikan di kawasan Timur Arab Saudi, meyakinkan dalam sebulan lebih dari 100 orang bukan muslim masuk agama Islam.

Laporan surat khabar yang diterbitkan kelmarin mengatakan, bahawa dengan sekumpulan sukarelawan dari generasi muda mampu menangani laman sosial, moden dan inovatif mampu mengajak orang bukan Muslim. Pejabat markas dakwah "Rukni al Hiwari li Ta'rifi al Islam" yang berpusat di Dammam cabang dari "Maktab Atta'awuni wal Irsyadi wa Tau'iyatul Jaliat" ini mampu menarik sejumlah orang Kristian, Hindu dan Buddha melalui penggunaan internet.

Talian Hayat Hamba Allah

SETIAP kali kita ditimpa ujian dalam apa jua bentuk sekalipun, maka pulanglah kepada Allah SWT dengan mengangkat tangan berdoa serta memohon kepada-Nya.
DALAM menjalani kehidupan, memang telah menjadi lumrah seseorang itu berdepan dengan masalah. Masalah tersebut kadang-kadang datang dan pergi sehinggalah kita dipanggil pulang oleh Allah SWT dengan kematian.

Oleh itu, selagi mana kita hidup, maka selagi itulah ujian demi ujian diberikan oleh Allah SWT mengikut tahap keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah SWT untuk menilai siapakah yang terbaik amalannya.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat). (al-Mulk: 2)



Khamis, 10 Januari 2013

Pokok Paling Terpencil Di Dunia "Pokok Ténéré"..

 L'Arbre du Ténéré, yang dikenali dalam bahasa Inggeris sebagai Pokok Ténéré, adalah akasia bersendirian yang pernah dianggap pokok yang paling terpencil di Bumi - satu-satunya selama lebih 400 tahun. Berdiri  di Gurun Sahara, ia pernah menjadi sebahagian daripada hutan yang subur dan penduduk, tetapi nasib berubah dan pokok-pokok lain yang hilang, ia berdiri bersendirian di padang pasir tandus, 120 batu dari mana-mana pokok yang lain, satu mercu tanda terpencil untuk laluan pedagang melalui rantau Sahara di timur laut Niger Ténéré selama beratus-ratus tahun. Pokok itu begitu terkenal bahawa ia dan Arbre Perdu atau 'Lost Tree'  ke utara adalah pokok hanya akan ditunjukkan di atas peta pada skala 1:4,000,000.
 
 

Peralatan Makan Manusia


Kanibal dengan peralatan makan: mengerikan abad ke-19, garpu Fiji yang digunakan oleh puak-puak yg memakan badan pahlawan saingan yg tewas.



Ustaz Azhar Idrus - Hukum Pakai Kondom

Melayari FB Waktu Kerja, Langgar Etika Kerja Bukan Rasuah – SPRM

Melayari laman web sosial atau melibatkan diri dengan urusan peribadi ketika waktu bekerja ialah melanggar etika kerja dan bukannya satu bentuk rasuah.

Dalam menjelaskan kekeliruan berhubung kenyataan media yang menggunakan namanya, Timbalan Ketua Persuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Sutinah Sultan berkata beliau tidak pernah mengatakan bahawa melayari 'Facebook' pada waktu pejabat adalah satu bentuk rasuah.




Pemakanan cegah kanser

SEBELUM saya telah menerangkan kaedah mengubati kanser dari perspektif moden dan al-Quran. Kali ini Saya akan berbicara mengenai kaedah mencegah kanser melalui pemakanan. Dalam pengalaman saya mengubati pesakit kanser di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah, ini adalah salah satu soalan yang selalu ditanya pesakit terutama yang telah menjalani pembedahan dan rawatan kemoterapi atau radioterapi. Mereka telah sihat tetapi tidak mahu kanser datang kembali (cancer relapse atau cancer recurrence.)
Nabi Muhammad SAW bersungguh-sungguh menyeru prinsip "mencegah lebih baik daripada mengubati".
Dalam mencegah penyakit kanser, ada tiga faktor yang kita perlu fokus iaitu gaya hidup sihat, diet seimbang dan stres minimum.

Tidak dinafikan, antara punca utama kanser adalah gaya hidup tidak sihat seperti merokok, mengambil minuman keras, tekanan emosi atau stres berterusan manakala faktor utama adalah pemakanan tidak teratur dan seimbang. Ini pendorong kuat kepada kanser membarah di dalam tubuh.



Telefon Pintar Paling Nipis Di Dunia


TELEFON pintar Alcatel One Touch Idol Ultra dipamerkan pada pameran CES di Las Vegas, Amerika Syarikat kelmarin.


PARIS - Syarikat peralatan Perancis, Alcatel memperkenalkan model baharu One Touch Idol Ultra yang didakwa telefon pintar paling nipis di dunia, lapor laman web infomobile.

Setebal cuma 6.45 milimeter, gajet tersebut dipamerkan pada hari pertama pameran Consumer Electronics Show (CES) di Las Vegas, Amerika Syarikat (AS) kelmarin.
 


Berapa Nilai IQ anda dan panduan cara menghitungnya


Bagaimana menghitung tingkat IQ ( Intellegent Quotient) seseorang ? Terdapat banyak cara untuk pengukuran IQ anda. Pakar berbeza pendapat dalam menentukan ukuran soal ini. Berikut ini diberikan sedikit tips yang boleh dijadikan panduan dalam penilaian :

Klasifikasi IQ berbeza untuk setiap cara ujian yang digunakan. 
 
 
 

Ustaz Azhar Idrus - Tersalah Qiblat

Rabu, 9 Januari 2013

Kisah pelik akibat tidak hormati Azan

GOLF DAN AZAN

Ini lanjutan darpada artikel penulis sebelum ini mengenai Golf di sini. Kali ini penulis mengaitkan pula Golf dengan Azan.

Pelbagai pengalaman misteri uji keimanan insan sering terlalai ketika seruan azan berkumandang. Cerita di bawah adalah cerita yang agak lama juga. Tapi jika dibaca artikel yang menarik juga yang difwdkan kepada saya ni berkenaan perkara-perkara pelik di padang golf kerana tidak menghormati azan.
 
 
 

Armadillo | Maskot Rasmi Piala Dunia FIFA 2014

Armadillo, seekor tenggiling akan menjadi maskot rasmi Piala Dunia Brazil pada tahun 2014 dari spesies 'Tolypeutes Tricinctus' yang biasa ditemui dibahagian timur Brazil yang kini diancam kepupusan.

Maskot ini telah diperkenalkan oleh lagenda bolasepak Brazil iaitu Ronaldo dalam satu rancangan TV. Pihak FIFA memperuntukkan masa sehingga pertengahan November ini untuk Brazil  untuk menamakan maskot tersebut.

Tempat Duduk Dah Penuh

 
jomsantaiblogsport
 

Fakta Saintifik Tentang Bahaya Pemakaian Kasut Tinggi


Fakta Saintifik Tentang Bahaya Pemakaian Kasut Tinggi
Berkasut tumit tinggi memang kegemaran sebahagian besar wanita kerana selain menjadi sebahagian daripada fesyen, penampilannya akan nampak lebih bergaya dan elegan apabila mengenakan kasut bertumit tinggi. Bagaimanapun, kecenderungan ini boleh mengundang bahaya dan masalah kesihatan lebih-lebih lagi bagi wanita hamil.



Mahalkan Dirimu. Jangan Mudah Jatuh Cinta.

Jatuh cinta. Memang hangat. Saya akui kerana saya pernah lalui. Kadangkala sukar untuk kita berfikiran waras ketika mengharunginya. Kita lebih suka mengikut jiwa dan perasaan, berbanding akal yang dikurniakan olehNya.

Namun alhamdulillah, satu perkara yang saya syukuri dalam kehidupan saya adalah proses dakwah dan tarbiyah yang berjalan. Proses ini memberikan kesedaran, membuatkan saya faham bahawa cinta itu bukan yang utama di dalam kehidupan. Ada yang lebih utama.



Kriteria Dalam Penentuan Masuk Waktu Solat Di Malaysia


Solat 5 waktu adalah wajib kepada orang Islam. Tentu kita mahu tahu bagaimana masuk waktu solat ini ditentukan
Kriteria masuk waktu-masuk solat yang digunakan di Malaysia adalah mengikut kriteria Mazhab Imam Shafi'e r.a. yang ditafsirkan secara ilmu falak seperti berikut:
 
 
 

Sejarah Lengkap Kereta yang Pernah Digunakan Oleh James Bond


Suatu ketika dahulu kami pernah berkongsi tentang evolusi batmobile sepanjang zaman. Kali ini kami ingin kongsikan pula senarai lengkap kereta-kereta yang pernah digunakan oleh ajen perisik 007 James Bond dalam filem beliau. Semoga korang kagum hohoho.
 

 
 
 

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...