Sabtu, 16 Mac 2013

Betul Betul Kreatif - Bandar Daripada Ubi Kentang

"Plot" oleh Peter Root

Peter Root (33) meluangkan 3 minggu di Istanbul, Turki untuk menghasilkan sebuah "bandar ubi kentang" yang lengkap dengan struktur seperti rumah, pejabat dan masjid. Untuk membuat ukiran tersebut, beliau hanya menggunakan pisau dapur dan kit membaiki basikal. Karya yang dinamakan "Plot" ini sangat detail, korang boleh nampak arial TV, ratusan tingkap dan lambang bulan di atas masjid!

 
 
 

Kita Jawab Teka-teki dulu yer...Release Tention

Teka-teki:
Hitam dan berpeluh..HA.. . Ape2??
Jawapan :
Semut hitam tengah berjogging..huhuhu

Teka-teki :
Ape benda bila masuk segitiga bila kuar bergulung-gulung
Jawapan :
Seluar dalam ler...haha



Koleksi Gambar-Gambar Ikan Laga Dengan Bentuk Yang Paling Cantik

Ikan laga atau ikan pelaga adalah ikan air tawar yang hidup di kawasan tropika khususnya di asia tenggara, Ikan ini mempunyai bentuk yang cantik serta karakter yang unik dan cenderung agresif jika ada laga lain yang masuk ke teritorinya. Penggemar sendiri, ikan laga boleh dibahagikan kepada tiga golongan, iaitu cupang hias, laga aduan, dan cupang liar.

Sisi lain adalah ikan ini adalah ikan yang kuat bertahan hidup dalam masa yang lama dalam keadaan yang tidak membolehkan untuk jenis ikan hidup. Ini hadirkan ikan laga dengan bentuk yang paling indah untuk kamu.

 
 
 

Ayat Romantik Dan Ayat Cinta Buat Kekasih


Ayat 1
Cinta tidak boleh dipaksa dan cinta bukan datang dengan sekelip mata. Cinta bagaikan bintang di langit sana. Terlalu banyak yang bercahaya indah tetapi cuma satu yang akan jadi igauan pemujanya.


10 makanan tinggi Kalsium

Kalsium baik untuk badan. Untuk dapatkan tulang dan gigi yang kuat, kita perlukan kalsium. Untuk elakkan kekejangan otot, kita juga perlukan kalsium. Berikut adalah 10 makanan tinggi Kalsium yang anda boleh ambil.


No 1: Herba Kering

Biasanya kita tak menggunakan herba pada kuantiti yang banyak, tetapi memasukkan sedikit ke dalam makanan boleh meningkatkan kandungan kalsium dalam badan.
 
 

Kenapa Cicak Melekat Kat Dinding?


Rahsia Cicak Melekat Di Dinding Terbongkar | Para saintis baru-baru ini telah berjaya menemui bahawa cicak sebenarnya melekat pada dinding bukan disebabkan oleh bahan kimia yang dihasilkannya tetapi disebabkan oleh faktor geometri.

Penemuan itu mendapati kaki cicak telah memainkan peranan yang besar dalam memastikan ia mampu melekat di dinding atau siling bangunan tanpa menggunakan sebarang bahan kimia.
 
 

Gelagat Syaitan Dimajlis Kenduri


Menurut apa yg diceritakan oleh Tok Dahaman, suatu hari katanya, dia bersama isterinya berjalan hendak kenduri kahwin dihujung kampung.....

Malangnya, ketika itu hujan turun dengan lebatnya. Maka terpaksalah mereka menunggu hujan berhenti. Apabila hujan reda, ketika itu jam menunjukkan pukul 1.00 tengahhari. tiba di suatu simpang jalan, mereka terdengar suara tangisan kanak-kanak.

Setelah dilihat sekeliling, didapati 3 orang kanak-kanak tanpa pakaian menangis di tepi sebatang pokok besar yang telah tumbang. Kata Tok Dahaman, dia sungguh hairan, siapa pula yang meninggalkan anak dalam keadaan begitu? 
 
 

SUBHANALLAH! - Keindahan pemandangan paya di pantai East Anglia seperti OTAK

Ciptaan Allah itu sememangnya indah. Jika di dunia dilihat indah dan cantik, bagaimana pula keindahan di dalam syurga nanti. Menyentuh bab keindahan ini, terdapat satu tempat yang unik dimana  menyerupai permukaan yang halus dan unik otak manusia apabila dari pandangan atas udara iaitu paya di pantai East Anglia.

Gambar dari udara kawasan paya air masin di Abbotts Hall Farm, berhampiran Colchester, Essex 
 
 
 

Tips Untuk Tidak Melengahkan Lagi Solat

....


1. Suruh abah/ma rotan bila masuk je time solat. "Tolong rotan saya walaupun saya dah besar gajah."


2. Minta tolong kawan yang paling kamu respek atau segan sekali dalam kelas or di tempat kerja untuk SMS kamu atau call kamu bila masuk time solat utk mentionkan masuk waktu. Kasi la upah kat dia lepas seminggu dia wat keje tu.



10 Pesanan Berguna Untuk Kehidupan


1. Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang kelalaian. Selalu dilakukan hati akan mati. Dibuat di hadapan manusia menghilangkan maruah diri.

2. Setiap kesalahan yang dilakukan jadikanlah pengajaran, insaflah ini tanda kelemahan diri, kesalilah keterlanjuran itu dan berazamlah tidak mengulanginya lagi.


Allah Murka Orang Yang Tidak Mengotakan Apa Yang Dia Kata


Ramai dikalangan orang Islam mengeluh kerana ketinggalan dalam berbagai bidang dan terpaksa mengahadapi hari-hari yang berlalu tanpa sebarang kemajuan, sedangkan mereka tidak dapat mengenal pasti apakah sebab disebalik perkara tersebut.

Mereka mencari sebab dan alasan yang jauh sedangkan rahsia sebenar ada pada diri mereka sendiri. 
 
 

Jumaat, 15 Mac 2013

Nasihat kubur - Luangkan masa 2 minit membacanya


Nasihat Kubur: 
 
 


Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yang gelap, maka terangilah aku dgn TAHAJUD.

Aku adalah tempat yang paling sempit, maka LUASKAN aku dengan ber SILATURAHIM.|

Aku adalah tempat yang paling sepi maka RAMAIkanlah aku dengan perbanyak baca AL-QUR'AN.

Aku adalah tempatnya binatang-binatang yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH

Aku yang menyepitkanmu hingga hancur bilamana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT

Aku adalah tempat untuk merendammu dengan cairan yang sangat amat sakit, bebaskan rendaman itu dengan PUASA..

Aku adalah tempat Munkar dan Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawapanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"...

Tiap-tiap Yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. ketika itu sesiapa Yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka Sesungguhnya ia telah berjaya. dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi Segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang Yang terpedaya." (Surah Ali Imran 3:185) -n.i-

Tanda-Tanda Mengahadapi Penyakit Misteri


Jikalau tak sihat, jangan bertangguh untuk berjumpa doktor. Namun, jika dah ambil ubat dengan doktor tapi penyakit yang dialami tak sembuh-sembuh nak buat macam mana?


Persoalannya.. Apakah penyakit yang sedang dihidapi itu? Adakah penyakit tersebut mempunyai tanda-tanda sepertidi bawah :
 
 
 

11 Cara Hendak mengenali Pak Pandir?

  1. dia call seseorang untuk tanya nombor telefon terbaru orang itu.
  2. dia fax surat dengan stem diatasnya.
 

Keputusan SPM Diumum Khamis Ini

Keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2012 akan diumum pada Khamis ini, dan calon boleh mendapatkan keputusan mereka di sekolah masing-masing selepas 10 pagi pada hari berkenaan.

Menurut kenyataan Kementerian Pelajaran, keputusan calon persendirian akan dimaklum melalui pos.

Calon SPM 2012 juga boleh menyemak keputusan mereka menerusi khidmat pesanan ringkas mySMS dengan menaip SPM jarak nombor kad pengenalan jarak nombor angka giliran dan hantar ke 15888.


Inilah Jalan Paling Berhantu Di Dunia

Koleksi Gambar Haiwan Yang Sangat Gatal

Kami di cisdel.com memang suka kongsikan koleksi-koleksi gambar gelagat-gelagat haiwan yang comel dan kelakar. Yela, maskot blog ni sendiri pon mempunyai maskot haiwan yang sangat comel haha. Post kali ini kami ingin kongsikan gambar-gambar haiwan yang sangat gatal. Ye, sangat gatal sampai terpaksa menggaru dengan slumbernya di khalayak ramai haha. Terimalah koleksi gambar haiwan-haiwan gatal yang sangat comel dan kelakar.


lembu gatal Koleksi Gambar Haiwan yang Sangat Gatal



aksi yang agak kurang sopan haha.. tengok mata dia.. semangat waja gitu


Gambar Peti Surat Berbentuk Unik Dan Kreatif

 Peti Surat Berbentuk Unik Dan Kreatif
 
 

Beberapa Spesis Serangga Terbesar Di Dunia

Ini adalah beberapa keping gambar spesis serangga yang terbesar di dunia, sesetengahnya sudah diketahui umum, tetapi ada spesis yang mungkin agak pelik yang akan membuatkan anda terkejut.

Kepada sesiapa yang tidak suka akan serangga, jauhkan diri daripada mereka, apa tidaknya, kabanyakan serangga ini adalah sebesar tapak tangan mungkin lagi besar daripada itu.

Harap-harap serangga ini tidak merbahaya, kerana jikalau dilihat daripada rupa serangga-serangga tersebut memang nampak menakutkan.
 
 

Burung Kecil Menunggang Burung Helang..

 keberanian , "menunjukkan seekor burung kecil dalam menghadapi mangsa , setelah seekor burung helang  menghampiri sarang anakanya , menurut " Daily Mail ". muncul di foto-foto yang dipublikasikan oleh surat kabar  sparrow" Kescada besar "Dia melompat . di bagian belakang Falcon-jenis "Baz", dan disebut "Chuckie", ketika mendekati sangat dekat dari sarangnya untuk keluarganya, dan klik kepala kemudian melarikan diri..
 
 

Perkara Yang Anda Perlu Tahu


PERKARA YANG ANDA TAHU DAN MUNGKIN TIDAK TAHU MENGENAI MILITARY OF MALAYSIA..

1. Malaysia pernah menghantar pasukan tentera semasa Perang Vietnam bagi membantu Amerika Syarikat menjejaki gerila Viet Cong..

2. Malaysia merupakan satu-satunya negara di dunia yang berjaya menghancurkan ancaman komunis sedangkan kerajaan demokratik Vietnam yang dibantu oleh Amerika Syarikat tewas kepada komunis..
 
 

Resepi - Asam Pedas Utara

Simple saja resepi ni. Sedap tau makan dengan nasi panas2. Lagi sedap kalau yang mak masak ;) Selalu campur bendi atau pun timun
 
 
 

Jenis Pesawat Tempur Malaysia.

back to the pesawat's story, mungkin masih ramai yang belum tau apakah jenis-jenis pesawat tempur yang negara terchenta kiter ini miliki. Takper takper, slow-slow kita terjah yek! Bukan masuk exam pun! Tapi, ini bagus untuk pendedahan ilmu korang....kan kan kan! Jom kiter tempur!~


Jenis Pesawat Pejuang
 
 


Khasiat Dan Kebaikan Kunyit

Khasiat dan kebaikan kunyit

Assalamualaikum guys... Kunyit merupakan bahan yang sangat penting dalam masakan dan minuman. Selain warna + bentuknya, khasiat dan kelebihan kunyit sangat2 menakjubkan. Tahukah kita bahawa kunyit dapat merawat pelbagai jenis penyakit termasuk penyakit KANSER?
 
 
 
 

Kadi Kuala Lumpur yang pertama

Syeikh Uthman bin Abdullah, ulama besar asal Minangkabau ini adalah bersaudara dengan seorang lagi ulama besar yang banyak berjasa di Tanah Melayu iaitu Syeikh Muhammad Saleh bin Abdullah al-Minankabawi. Syeikh Muhammad Saleh pernah menjadi Syeikhul Islam negeri Perak ketika Sultan Iskandar Shah memerintah negeri tersebut.

Syeikh Uthman dilahirkan di Batu Sangkar, Minangkabau pada tahun 1267 Hijrah bersamaan dengan 1850 Masihi.
 

Dengan Siapa Kita Bergaul

 lagi
 

6 Sebab Pintu Taufik Tertutup

1. Tidak mensyukuri nikmat yang diberikan-Nya.

2. Mencintai Ilmu tetapi tidak mengamalkannya.

3. Melakukan dosa tetapi bertangguh untuk melakukan taubat.

4. Bersahabat dengan orang Soleh tetapi tidak mahu meniru perbuatannya.

5. Tahu rendah dunia tetapi tetap mahu mengejarnya.

6. Mempercayai ada akhirat tetapi meremehkannya.

 
 http://meraungtaktentupasal.blogspot.com

Jangan Sesekali Lupakan Perkampungan Akhirat Kita

Di dunia ini, kita sering diingatkan tentang nikmat dan azab kubur, tentang akhirat, syurga dan neraka serta nikmat mahupun azab seksanya.


Di alam kubur adanya ular yang sangat besar di mana panjangnya adalah satu bulan perjalanan. Adanya syurga dan segala macam kenikmatan. Adanya bidadari yang bermata jeli. Adanya sungai susu dan madu yang kita boleh mandi di dalamnya. Ada yang tidak mempercayainya dan menganggap ia hanya sekadar dongengan semata. 
 
 

Khamis, 14 Mac 2013

Doa RABIATUL ADAWIYAH

YA ALLAH..
APA SAJA YANG AKAN KAU KURNIAKAN KEPADAKU
BERKENAAN DUNIA
BERIKANLAH KEPADA MEREKA YANG MEMBURUNYA

DAN APA SAJA KEBAIKAN YANG AKAN KAU KURNIAKAN KEPADAKU
BERKENAAN AKHIRAT
BERIKANLAH KEPADA HAMBA MU YANG BERIMAN
KERANA AKU HANYA MAHUKAN KASIH MU TUHAN
 
 

11 Gambar Lucu Secara Spontan Bila Di Snap

Banyak perkara lucu di sekeliling anda yang berlaku secara spontan atau tidak sengaja. Lebih menyeronokkan anda sempan snap perkara ini berlaku bila lihat kembali gambar-gambar itu.

Kali ini kami siarakan gambar-gambar lucu yang tidak sengaja di snap....Jom Layan !!!


 
 
 

myIDkey: Pendrive dengan Fungsi Pengesan Cap Jari dan Pengaktifan Suara

Suatu ketika dahulu kami pernah kongsikan tentang cryptkes USB; pendrive paling selamat di dunia dengan 2 jenis perlindungan, kod fizikal dan juga data encryption. Tapi post kali ini kami nak kogsikan satu lagi jenis pendrive yang mungkin dapat mencabar tahap keselamatan Crypteks USB tadi. MyIDkey adalah pendrive (flash disk) dengan ciri-ciri keselamatan seperti pengesan cap jari, pengaktifan suara dan juga data encryption. Jom kita tengok.


pendrive selamat myIDkey: Pendrive dengan Fungsi Pengesan Cap Jari dan Pengaktifan Suara
myIDkey dengan fungsi pengesan cap jari dan pengaktifan suara


Design Lampu Yang Menyakitkan Hati

Hahaha. Ada ke design yang menyakitkan hati?? Jawapannya ada. Sebab terlampau cool dan unik.
So, aku sakit hati tengok, sebab aku tak dapat lampu camtu.Siapa nak belikan aku lampu-lampu cool
macam dalam gambar kat bawah ni ya? Hihihi

Ini lampu, encik lembu yang punya~~~


Lahad Datu Terkini | Semua Mesti Baca: Kisah Nyata Disebalik Gugurnya Pahlawan Negara

Kisah ini adalah kisah benar yang diceritakan oleh seorang anggota keselamatan yang terselamat. Beliau kini lumpuh kedua belah tangannya kerana ditetak oleh pengganas Sulu di Lahad Datu. Nama beliau terpaksa dirahsiakan atas permintaan.


Ini yang Abe nak kongsikan dengan semua. Menurut sumber Kisah Nyata yang Abe dapat ni, katanya:
 
 

Kenapa Tak Bagi Orang Pinjam Kereta

 
 
Kereta merupakan satu kenderaan yang sering digunakan oleh semua, tidak kiralah negara apapun, pastinya setiap keluarga pasti mempunyai sebiji kereta tetapi bila kita sudah mempunyai kereta pasti ada sesetengah kawan yang nak pinjam atas alasan macam-macam. Jadi pasti aku tak bagi pinjam kereta kalau aku sudah mempunyai kereta kerana apa? Jom lihat di bawah ini!!!
 
 

-Bermain Dengan Awan

Sungguh kreatif individu yang mengambil foto-foto di bawah. Apabila terlihat bentuk awan di langit, terus ada idea untuk mengambil gambar dengan cara yang unik sehingga menghasilkan gambar yang menakjubkan. Jom layan 16 gambar awan yang menarik dan cool..
  
 
 
 

Resepi - Bakso Mudah,Simple&Sedap

 
Terima kasih byk2 pada che iza ats rcp bakso nih ya,insyaAllah mmg akn ada siaran ulangannya secepat yg mungkin,heheeee..

Meh tgk rcp kut ada yg berkenan..
 
 

Sarawak Ranger – Pasukan Elit Pertama Asia Tenggara



sarawak ranjer 
 
Pasukan Elite Pertama Asia Tenggara 1951 ( Sarawak Ranger ) atau lebih dikenali dengan nama The Headhunter Team. Mereka ini juga pernah mendapat mendapat pengiktirafan Pasukan Terbaik Dunia pada ketika itu oleh Sir Gerald Templer..Antara kejayaan dan pengiktirafan :


Petua Untuk Isteri Sentiasa Cantik dan Bahagia




1. Selepas solat Isyak, ambil air segelas, baca Al-Fatihah 1 kali, Ayatul Qursi 1 kali, dan Surah Al-Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali.

 
 
 

Menenangkan Fikiran


Post kali ini istimewa buat hati yang sedang bersedih, jiwa yang sedang berduka, minda yang sedang berkecamuk, inilah petua terbaik buat mengubat resah dan gundah: 

  • Amalkan tasbih, tahmid dan takbir - Inilah petua yang diberikan oleh Rasulullah SAW kepada anaknya Siti Fatimah.
  • Berdoa - Mohonlah kepadaNya. Ingatlah, doa itu senjata bagi orang mukmin.
 
 
 

7 Jenis Sombong Yang Dilaknat Allah S.W.T

Sekarang ni ramai yang bersikap sombong dan menghina orang lain. Lebih teruk lagi apabila ada yang menghina sesama muslim. Sifat suka menghina dan merendahkan orang lain ini timbul apabila adanya perasaan sombong dalam diri kita. Orang yang sombongi ni mereka akan memandang rendah manusia lain kerana mereka merasakan ada sesuatu kelebihan yang ada pada diri mereka.


sombong, manusia sombong, hidung tinggi 
 
 
 

Pemandangan Sungai Yang Cantik

Pagi-pagi ini ceriakan mood kita dengan melihat gambar pemandangan sungai yang cantik sebelum memulakan tugasan harian. Sekali pandang ibarat lukisan hidup. Bayangkan kalau kita berada di dalam gambar ini, betapa damainya jiwa kita.
Jom tengok....

 
 
 

Rabu, 13 Mac 2013

Gambar 12 kereta kebal dan helikopter tempur ATM bakal tiba di Lahad Datu


Gambar 12 kereta kebal dan helikopter tempur ATM bakal tiba di Lahad Datu - Berikutan kematian dua tentera ATM semalam, Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin telah mengambil tindakan drastik dan lebih serius dalam menangani saki-baki kumpulan pengganas Sulu yang masih belum menyerah diri. Difahamkan, 12 kereta kebal perisai berantai dan beberapa helikopter tempur Pasukan Udara Tentera Darat dan kapal perang Tentera Laut Diraja Malaysia akan tiba esok di Lahad Datu secara berperingkat.
 
 

Belajarlah Malu dengan Allah

belajarlah malu dengan Allah
atas nikmat...
yang tak mampu dikira..
sedang kita masih terus tak puas..
sedang kita masih tetap lalai..

belajarlah malu dengan Allah
kerana kita tak mampu bersyukur...
kecuali allah beri kekuatan..


Misteri! Kereta Terbabas Gara-Gara Pocong

Orang Melayu memang gemar menggelarkan hantu dengan beberapa nama antaranya seperti langsuir, pocong dan sebagainya. Baru-baru ini, seowang wanita yang dikenali sebagai Janariah telah mengalami kemalangan kereta apabila dirinya mendakwa ternampak kelibat pocong. Kereta yang dipandunya terbabas lalu terhumban ke dalam parit. Mujurlah keadaan wanita ini selamat dan tidak mengalami sebarnag kecederaan.

terbabas 


Gambar Susun Atur Bilik Darjah Yang Menarik

Sebagai seorang bakal guru dan  pelajar. aku percaya bahawa iklim bilik darjah membawa kesan yang besar kepada tumpuan pelajar dan sebagai faktor untuk seseorang pelajar untuk berasa seronok berada di dalam kelas.

setiap manusia secara fitrahnya inginkan suasana yang kemas dan cantik. bilik darjah yang positif dapat membantu guru untuk mengawal pelajar daripada berkelakuan negatif. kat sini aku ada sediakan beberapa reka bentuk atau susunan bilik darjah yang menarik yang boleh digunakan oleh para guru. terutamanya guru tadika, pusat asuhan mahupun sekolah rendah.



sangat kemas. sesuai untuk pelajar yang lebih dewasa. mungkin pelajar kolej, universiti, atau sekolah menengah. 
 
 

Menghasilkan Buku Daripada Sehelai Kertas

gambar selebihnya klik dibawah
 
 

Pemandangan Kampung Pinggir Sungai Tercantik di Dunia


Kampung di bantaran kali itu biasanya menyatu dengan sistem transportasi waterways di sungai atau anak sungai (kanal).Berikut kampung di bantaran kali cantik yang ada di dunia :
 
 

Kreatif! Jambatan Trampoline Yang Unik Di Paris

Jambatan merupakan jalan laluan utama yang dibina sebagai penghubung merentasi sama ada air sungai, hutan dan sebagainya. Namun adakalanya jambatan boleh diekploitasi atau diubah menjadi sebuah kawasan yang unik. Seperi mana jambatan di Paris ini. Jambatan yang dibina di Paris ini telah direka oleh AZC Architecture di mana ia akan dibina dengan hanya menggunakan tiub belon boleh kembang dan 3 set trampolin gergasi yang saling berhubungan.

 


Tangga Tercuram Di Dunia Masih Wujud!


Tangga Tercuram 
Tetapi, di sebuah tempat yang dikenali sebagai Jamestown, tiada lif disediakan dan anda terpaksa menaiki tangga tercuram di dunia untuk menuju ke atas.
 Pada tahun 1829, Saint Helena Railway Company telah membina sebuah laluan untuk kereta kabel di Saint Helena.


Lukisan binatang yang amat teliti

Lukisan yang amat teliti ini dihasilkan oleh George Boorujy.Setiap lukisan memerlukan beliau untuk
berkunjung ke zoo bagi menghasilkan kualiti lukisan yang baik.Selain burung banyak lagi binatang lain yang telah beliau lukis.Jom kita tengok.
 
 

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...