Rabu, 31 Julai 2013

Koleksi Pantun Raya Aidilfitri 2013 - II

Koleksi Pantun Raya Aidilfitri 2013, Pantun Raya 2013, Koleksi Pantun Raya Lawak, SMS Ucapan Raya, Ucapan Hari Raya Aidilfitri, Pantun Raya Kreatif, Pantun

Koleksi Pantun Raya Aidilfitri 2013 | Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua yang masih setia membaca blog Dr Fuh yang tak seberapa ni. Nampaknya bulan Ramadhan semakin meninggalkan kita. Kita kini berada di fasa 10 malam terakhir bulan Ramadhan iaitu hari yang akan berlakunya Malam Lailatul Qadar. In Shaa Allah sama-sama kita tingkatkan amalan kita pada 10 malam terakhir ni.

Semalam Dr Fuh ada post kat wall Dr Fuh mintak friends dan followers Dr Fuh tinggalkan pantun mereka pada komen wall post tersebut. Nampaknya ramai rakan blogger yang join dan kreatif-kreatif belaka. So Dr Fuh akan ambil pantun-pantun hasil idea kreatif mereka sebagai koleksi pantun raya Aidilfitri 2013 yang akan tersemat didalam blog Dr Fuh. Jom kita layan..


10 Kes Jenayah Popular Berkaitan Dengan Surat Misteri

Ini adalah senarai 10 kes jenayah popular berkaitan dengan kemunculan surat atau nota misteri dalam situasi yang berbeza-beza kes. Penyelesaian identiti penulis surat misteri itu atau pemecahan kod-kod rahsia mesej utama dalam kes itu menjadi semakin rumit. Selepas membaca 10 senarai ini, mungkin pembaca boleh menyelesaikan apa-apa kes masa lampau...atau ada apa-apa teori yang boleh dikongsikan.
 

Oh! Motosikal Unik Yang RARE!

Inilah hasil kreativiti yang melampaui batas. Apapun ianya memang unik dan lain daripada yang lain. Kalau dah memang minat dengan motorsikal, tak kesah dah berapa banyak duit yang dilaburkan, janji puas hati dan tampil unik di khalayak ramai.

ohtidak-motor-pelik-5 


Menyelusuri Sejarah Hagia Sofia : Dari Gereja Menjadi Masjid

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua pembaca blog redzuan-ridz. Entri kali ini saya ingin kongsikan sesuatu yang sangat menarik iaitu mengenai sebuah binaan . Ramai yang sedia maklum mengenai sebuah binaan yang tersergam indah yang dikenali sebagai Hagia Sofia yang terletak di Istanbul . Namun tahukah anda semua sebelum menjadi masjid asalnya binaan ini merupakan sebuah gereja.
Sebelum menjadi masjid, Hagia Sofia merupakan gereja bagi umat empayar Kristian Timur Byzantine) yang dibina oleh Constantius, iaitu putera pemerintah Byzantine iaitu Constantine Agung. Gereja ini dari dahulu seringkali dibaikpulh akibat dilanda gempa bumi.

Drummerz - Gadget Drum Stick Untuk Semua Jenis Handphone Skrin Sentuh Yang Awesome!!

Ade banyak aplikasi drum kit untuk peranti mudah alih pada masa skang ni, tetapi ianya tak berapa nak thrill sangat kan. Guna jari sebagai drum stick amatlah tak praktikal dan tak cool. Skang ni dah dicipta gadget yang cool khasnya kepada penggemar-penggemar hangat-hangat taik ayam untuk drum, korang dah boleh main aplikasi drum kat handphone touch screen korang dengan angkuh dan riak sekali. Nama benda alah ni ialah Drummerz. Drummerz ni diperbuat daripada plastik yang dibaluti dengan getah supaya handphone korang tak retak seribu macam lagu Shilalas Hamzah tu. Sila klik link dibawah untuk video orang main drum kat gadget masing-masing dengan menggunakan Drummerz nih.

drummerz touchscreen drum sticks  
 
 

PERIBAHASA BARU DICIPTA OLEH BUDAK DARJAH 4

Bila peribahasa baru dicipta oleh budak darjah 4
 
kalau ikut tu kreatif juga jawapannya tetapi
 
wa......... mahu haru dan poning juga cikgu bahasa jika ini terus terjadi
kukukata blogsport

5 Makanan Ringan Berkhasiat Untuk Diambil

Bila sebut tentang makanan ringan, perkara pertama yang terlintas difikiran tentulah tentang “tiada khasiat”. Benarkah begitu?

Mungkin selepas membaca perkongsian daripada Belalang kali ini anda akan terpaksa berfikir semula tentang betulkah makanan ringan tiada khasiat.

5 Makanan Ringan Berkhasiat Untuk Diambil 
 
5 Makanan Ringan Berkhasiat Untuk Diambil

Dibawah ini Belalang senaraikan 5 makanan ringan berkhasiat untuk diambil. Seperti biasa, rujukan untuk tentang informasi ini Belalang perolehi dari Yahoo News!

Gua Tak Sembahyang Tapi Gua Berjaya, Gua Kaya - Baca Untuk Renungan


jutawan melayu
Seperti yang kita tahu, ilmu itu merupakan cahaya, dan ianya tidak akan memasuki hati-hati yang gelap. tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha. Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan dugaan.
 
Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan ummat ISLAM tertindas dalam kehidupan sempit lagi derita.Orang bertanya kepada saya. Kenapa begitu? Sekarang ini, yang manakah benar? Adakah kita faham selama ini tidak benar?
 

30 Perkara Wanita Tak Sempat Bagitahu Lelaki~



1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya. 

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf. 
 

Tiadaku Dinanti, Hadirku Dimarahi..Elok Di Baca

Pagi itu, aku tidak mampu untuk meneruskan puasaku lagi. Akibat keletihan melawan cirit-birit dari malam tadi, aku benar-benar tidak larat. Mukaku yang putih kelihatan semakin ‘berseri’ kerana kehilangan banyak air dalam badan. Entah apalah yang aku makan ketika berbuka semalam. Setahu aku, apa yang suami makan itulah yang aku makan. Tapi, dia takdelah pulak terkena cirit-birit macam aku. 

‘’ Mungkin Allah ingin menguji aku agaknya,’’ getusku di dalam hati.

Jam 10 malam tadi, selepas siap bertarawih, perutku memulas-mulas. Kesakitan ini tidak hilang setelah sekali aku ke tandas. Bahkan, setelah berkali-kali pun, ia masih degil untuk pergi. 
 
 

Aku Makhluk Yang Mudah Lupa

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera semua..

'KITA' adalah bangsa makhluk yang mudah sangat lupa. Siapa tadi?? Kitalah... Aku, kau, dia, saya, kamu dan kamu semua. Bukan hilang ingatan, lemah ingatan sebab banyak sangat telan semut atau memang tidak ada ingatan, tetapi pelupa. Lupa diri, lupa asal usul, lupa daratan dan sebagainya.

Antara yang paling parah dan separah-parahnya adalah lupa akan pencipta-NYA. Lupa bahawa dia akan kembali kepada-NYA. Lupa bahawa hidupnya hanyalah sementara. Lupa akan kematian. Lupa untuk bersyukur atas apa yang ada dan sebagainya.


20 Tanda Iman Yang Lemah

 
Iman yang lemah merupakan penyakit hati. Dan seperti halnya semua penyakit maka iman yang lemah juga memiliki pertanda. Tanda-tanda itu jelas dan kita dapat mencatatnya sehingga boleh melakukan pengujian sendiri terhadap kadar keimanan kita.

Terdapat 20 tanda iman yang lemah dan semoga kita dapat meningkatkan keimanan kita. Berikut ini senarainya:
 

Selasa, 30 Julai 2013

Meriam Talang - Tradisi Menyambut Hari Raya Orang Kuala Kangsar Yang Awesome!

Fuh! Macam best je!

Meriam Talang merupakan meriam yang dimainkan oleh orang Kampung Talang di Kuala Kangsar, Perak. Meriam ini sangat unik kerana ia merupakan meriam yang dibuat daripada besi yang menggantikan buluh kerana buluh dikatakan sangat tidak selamat. Oleh kerana ia dibuat dari besi, bunyinya lebih kuat berbanding meriam buluh biasa. Yang lebih uniknya, mereka bermain dengan menggunakan meriam yang banyak dan disusun mengikut formasi seperti situasi ketika berperang. Setiap pasukan meriam mempunya “komander” untuk mengawal setiap pengendali meriam. Setiap meriam ini dinamakan dengan nama kereta buatan malaysia dan mereka menggunakan berkilo 'Karbaid' setiap kali mengisi kelongsong meriam. Aktiviti bermain meriam Talang ini hanya dilakukan semasa Hari Raya sahaja. Tujuan utama mereka adalah untuk melawan kampung sebelah yang hanya menggunakan meriam buluh. Seems meriah kan duduk kampung sambil lawan bunyi meriam. Orang bandar mana main benda ni. ya dak?
 

Cara turun dari tebing tinggi, China style

Sebab ini sahaja cara untuk mereka turun dari tebing tersebut.


10 Koleksi Kartun Popular Terbaik Era 80-an

Mari bernostalgia. Tahun 80-an boleh dikira  sebagai salah satu dekad yang paling berjaya. Breakdance, baju full warna dan juga filem kartun, adalah beberapa perkara yang patut dikenang. Kali ini saya nak pamerkan artikel tentang kartun. Ini dia 10 kartun popular era 80-an terbaik ...

10. Smurf

 


 Siapa tak ingat dengan sekumpulan manusia kerdil berwarna biru ini. Meski pun mereka kelihatan sama, memakai pakaian yang sama dan tinggal di tempat yang sama, masing-masing smurf mempunyai personaliti unik yang mampu menyelamatkan kumpulan dari gargamel dan Azrael.

 

Lukisan Watercolor Pemandangan Bandaraya Serata Dunia Yang Menarik

Masa sekolah dulu ketika kelas seni rasanya pasti ramai yang pernah guna watercolor untuk menghasilkan lukisan mengikut arahan cikgu. Watercolor jika digunakan dengan betul mampu menghasilkan lukisan yang bukan sahaja menarik, malahan unik seperti lukisan pemandangan yang dihasilkan seorang artist dari Russia bernama Elena Romanova ini.


OKU yang berjiwa Kental


Kita sering mengeluh kekurangan material terutama wang ringgit tanpa kita sedar kita sudah diberi rezeki dn kelebihan yg jauh lbh banyak dari org lain. Insaf dan bersyukurlah kerana kita masih jauh lbh baik dan maju dari orang lain. Sedikit kekurangan tdk dapat dibanding dgn lbh ramai lg yg mwngurus dirinya pn tidak mampu.
 
Foto ini adalah contoh kecekalan hati dn jiwa seorang pelajar Kolej Matrikulasi Labuan yg tidak cukup sifat fizikal dengan kecacatan tangan dan kaki yg kurang berfungsi. Berat mata memandang, berat lg bahu memikul. Dia hanya boleh menulis Jija berbaring dgn jarinya yg berada di tangannya yg lbh pendek. Maka sehingga meja khas yg ditempah pihak Pengurusan kolej tiba. Dia terpaksalah dibaringkan di atas meja setiap kali mengikut kuliah.Syukurlah ada kawan2 yg sentiasa sudi membantu. Pensyarah2 jg turut memberi bantuan material dn tenaga utk menjaganya semasa PdP.
 

HOTEL TERAPUNG TERBESAR DUNIA DIBINA DI LUMUT

Sunborn Yacht Hotel ialah hotel lima bintang terapung terbesar di dunia. Hotel ini kini berlabuh di Gibraltar dan akan dibuka hujung tahun ini. Hotel terapung ii dibina kerana ruangan tanah yang terhad di Gibraltar. Satu-satunya cara untuk membina hotle baru ialah dengan membinya di atas permukaan laut! Apabila siap kelak hotel dalam kapal sepanjang 142 meter ini akan mempunyai 189 bilik. Kos pembinaan hotel di dalam kapal ini ialah GBP 130 Juta (RM 643 Juta)dan pembinaanya dilakukan di limbungan kapal Boustead yang terletak di Lumut Perak. Harga penginapan semalam ialah diantara GBP 200 - 2000 (RM 990 - 9900). 
 

Gambar Laluan Tawaf Bertingkat di Keliling Kaabah

Tawaf Bertingkat di Keliling Kaabah

Jika ada yang pernah mengikuti siaran langsung solat Terawih dari Masjidil Haram Mekah, mungkin kita perasan ada objek putih seperti jambatan yang mengelilingi Kaabah. Ia sebenarnya dikenali sebagai jambatan gantung atau laluan tawaf bertingkat. Jambatan gantung ini adalah pembinaan Tawaf Bertingkat sementara untuk menampung jumlah jemaah untuk melakukan tawaf ketika projek pembesaran Masjidil Haram dijalankan secara menyeluruh. Pembesaran berkenaaan menyebabkan sebahagian kawasan tawaf di sekeliling Kaabah terpaksa ditutup sementara waktu. Jambatan ini akan dibuka kepada jemaah pada minggu ini.

Bahayanya Kebas Kaki Dan Tangan

Saje aku share sebab aku mengalami benda alah ni. Sakit wooo. Takleh bangun. Disebabkan accident teruk 7 tahun yang lalu. Kepada yang selalu rasa macamni, cuba korang baca info ni. Sebab kalau dibiarkan boleh lumpuh! 


HIMPITAN yang berlaku pada dalam atau luar saraf akan memberi impak terhadap postur tubuh, kemampuan anggota tangan dan kaki serta kesakitan semasa berjalan.

KEBAS di bahagian kaki atau belakang paha yang kadang kala melibatkan kawasan pinggul sering sahaja dianggap remeh oleh kebanyakan daripada kita.
 

Resepi - Makaroni Ayam Berkuah

resepi berbuka puasa, resepi, resepi makaroni,resepi makaroni bersama ayam,resepi makaroni ayam berkuah 
Dah hari ke 21 kita berposa... pening juga untuk masak apa petang..... jalan-jalan dapatt resepi.... sesuai untuk berbuka ataupun berahur nanti 
 

Kenapa Air Hujan Tawar?

 

Air Hujan Itu Tawar dan Boleh Diminum.

“Maka terangkanlah kepadaKu tentang air yang kamu minum. Kamukah yang menurunkannya dari awan ataukah Kami yang menurunkan? Kalau Kami kehendaki , nescaya Kami jadikan dia masin, maka mengapakah kamu tidak bersyukur?” (Surah Al Waaqiah 56:68-70)


Info : Tanda - Tanda Suami Anda Ingin Kahwin Lagi

Alhamdulillah. Syukur lagi dan lagi kerana aku masih lagi diberikan ruang dan peluang untuk bertapak di atas muka bumi ini. Masa yang terlalu singkat ini insyaALLAH akan aku gunakan dan manfaatkan dengan sebaik yang mungkin. Moga ALLAH redha atas apa yang aku lakukan ini.
Hari ini aku nak bocorkan rahsia tentang kaum adam pulak (suka-suka hati je). Mana lah tahu berguna buat kaum hawa yang sudah berumah tangga. InsyaALLAH. Bolehlah dimanfaatkan sebaik yang mungkin.......mungkin???

Tanda-tanda Suami Anda Ingin Kahwin Lagi.


VIDEO: Merdunya Alunan Azan Bilal Muda Amnan


Azan 
 

Siapa Kita ?

Kucing dalam gambar ini sebenarnya tak sombong
cuma wajahnya saja yang kelihatan sombong.

Siapakah orang yang sombong?
Orang yang sombong adalah orang yang di beri penghidupan tapi tidak mahu
sujud pada yang menjadikan kehidupan itu iaitu Allah Rabbul Aalamin, Tuhan
sekelian alam. Maka bertasbihlah segala apa yang ada di bumi dan langit
pada TuhanNya kecuali jin dan manusia yang sombong diri.
 
 

Adakah Kita Sudah Cukup Produktif?

 

Mereka ada kehidupan. Kita juga ada kehidupan. Mereka sentiasa memanfaatkan kehidupan mereka. Kita juga selalu mengisi setiap detik hidup kita dengan segala perancangan yang telah kita petakan. Tapi, cukup produktif kah diri kita ini? Produktif. Bukanlah digambarkan dengan punyai harta bertimbun-timbun yang dapat kita kumpul saban hari. Namun, produktif di sini merujuk kepada nilai dan penghargaan kita terhadap 24 jam yang dikurniakan kepada kita seharian. Yang mungkin dapat menobatkan kita menjadi seorang muslim yang produktif.


Isnin, 29 Julai 2013

Lailatul Qadar – Malam Ramadhan Yang Dinanti Oleh Mukmin

Lailatu Qaddr – Malam Ramadhan Yang Dinanti Oleh Mukmin

Mukaddimmah
Sepuluh akhir Ramadhan adalah merupakan di antara malam-malam yang penuh dengan keberkatan dan kelebihan yang tertentu. Malam-malam ini adalah merupakan malam yang ditunggu-tunggu oleh seluruh orang mukmin.

Bulan Ramadhan, Al Quran dan malam Lailatulqadar mempunyai hubungan yang rapat antara satu sama lain sebagaimana yang diterangkan di dalam kitab Allah dan hadis Rasulullah s.a.w. di antaranya firman Allah s.w.t dalam surah Al-Qadr.

Pengasas Arab-Malaysian Bank Mati Ditembak Lelaki Tidak Dikenali, Isteri Parah

 GAMBAR: Pengasas Ambank Mati Ditembak Lelaki Tidak Dikenali, Isteri Parah
Pengasas Arab-Malaysian Bank, Hussain Ahmad Najadi, 75, yang berasal dari Bahrain ditembak mati di kawasan letak kereta di Lorong Ceylon, Kuala Lumpur hari ini sementara isterinya cedera terkena tembakan.

Menurut portal The Malaysian Insider, beliau yang kini merupakan penduduk tetap Malaysia berjalan menuju ke keretanya bersama isteri apabila seorang yang bersenjata menuju ke arahnya dan melepaskan beberapa das tembakan ke arah belakang menyebabkannya terbunuh di tempat kejadian.


Penggodam Komputer Terbaik Meninggal Dunia


Penggodam Komputer Terbaik Meninggal Dunia
Penggodam komputer terkenal yang berjaya membuatkan mesin pengeluaran wang ATM mengeluarkan wang tunai iaitu Barnaby Jack ditemui mati di sebuah pangsapuri di San Francisco.
 

12 Sikap Isteri Yang Sejukkan Hati Suami !

khas buat para isteri.. jom kita ketahui apakah 12 sikap yang boleh kita sejukkan hati suami :)


1. Berhias secantik mungkin serta banyak tersenyum ketika suami berada di rumah.
2. Menampakkan wajah yang selalu ceria dan berseri ketika ada di depan suami.
 
 

Resepi Begedil Mudah & Sedap

Minggu ni mak aku shift malam pulak so berbuka terpaksa lah berbuka dengan ayah dan adik-adik yang lain, dah tu semalam ayah aku pulak busy memanjang dengan projek-projek dia so tak sempat pi beli juadah berbuka so aku anak sulung terpaksalah memasak.

Disebabkan menu utama Mee Goreng terus terlintas nak masak BEGEDIL, ni pun inspirasi lepas usha blog ummihanie.com pasal BEGEDIL jugak, so check barang dekat rumah semua ada, on terus lah BEGEDIL ni. Resepi ni aku campur-campur ada ikut buku resepi ada ikut blog mana entah, so hasilnya macam ni lah:
IMG_20130715_181208 


7 Reka Bentuk Kota Tercantik di Dunia

1. MEKKAH

 
Bandar ini menjadi tujuan utama kaum muslimin dalam menunaikan ibadah haji, Di bandar ini terdapat sebuah bangunan utama yang bernama Masjidil Haram. Bangunan Ka'bah ini dijadikan penanda aras arah kiblat untuk ibadah solat umat Islam di seluruh dunia. 


Rahsia Malam Lailatul Qadar mengikut kajian sains

Artikel tentang Lailatul Qadar ini bersumberkan dari buku tulisan Rajendra Kartawiria, Quranic Quotient Centre. Sebahagian isi buku ini kemudiannya dipublikasikan di internet oleh Aulia Muttaqin dan beberapa sumber lain.
Manfaatkan malam Ramadhan untuk memperluas ilmu dan membangun keyakinan, Mengapa Ramadhan?
 
 

Ahad, 28 Julai 2013

Artis cantik dari Indonesia ini memeluk Islam

 
REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA: Setelah cukup lama vakum di dunia hiburan, artis dan model Bella Saphira melabuhkan hatinya pada Islam. Perempuan berusia 39 tahun tersebut bersyahadat di Masjid Istiqlal, Jumat (26/7). Tak ingin menjadi bahan gosip, Bella pun enggan mengkhabarkan keislamannya.
Sekitar pukul 09.45, Bella didampingi keluarganya yang Muslim tiba di Istiqlal. Ingin persendirian, ia yang telah memakai tudung itu pun menuju ruang VIP masjid sebelum ke ruang utama untuk bersyahadat. Saat melantunkan syahadat, Bella sangat fasih membacanya. Ia pun sempat menitiskan air mata.

1954 MERCEDES W196 SILVER ARROW KERETA TERMAHAL DUNIA

Juan Manuel Fangio ialah pemandu lagenda sukan F1. Beliau menjadi juara F1 sebanyak 5 kali sepanjang kareer beliau. Kemenangan sebanyak 5 kali ini meletakkan beliau di tangga ke 2 dalam senarai pemandu terhebat F1 dibelakang Michael Schumacher. Fangio memenangi kejuaraan dengan Ferrari, Alfa Romeo, Maserati dan Mercedes Benz. Minggu lalu kereta Mercedes W196 Silver Arrow yang dipandu beliau pada tahun 1954 dilelong dan ianya mencecah harga USD $29,607,760 (RM 96.7 Juta). Harga lelongan ini dengan mudah memintas rekod lelongan kereta termahal sebelum ini iaitu USD 16.7 Juta (RM 53.4 Juta) untuk Ferrari 250 Testa Rossa yang dilelong pada tahun 2011. 
 
 

Keadaan Mengerikan Kuala Lumpur Semasa Perang Dunia Kedua

Tahukah anda, pada tahun 1942 dahulu, Kuala Lumpur menjadi saksi kawasan yang paling mengerikan dengan mayat-mayat yang bergelimpangan. Mengapa? Ini disebabkan tercetusnya perang dunia kedua yang membabitkan seluruh dunia.

Ketika korang berjalan-jalan di sekitar Kuala Lumpur, sama ada untuk bekerja, bershopping, saja jalan-jalan cari makan atau rsebagainya tanpa kita sedar kawasan yg kita pijak itu pada tahun 1942 dulu adalah kawasan pertempuran sengit. Banyak bangunan yang terbakar, asap berkepul-kepul di sana-sini dan paling mengerikan tempat mayat-mayat bergelimpangan.


Apabila Haiwan Katakan " Hai"

Akak suka tengok gambar koleksi tajuk............. cute. Tak caya   jom terjah gambar tu

 
 
 

Tips Beli Kasut Adidas Original

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, rasanya ramai yang tak tahu bagaimana nak membezakan kasut Adidas Original ataupun bukan. Di sini dikongsikan beberapa tips untuk beli kasut Adidas original.
Tips Beli Kasut Adidas Original


Fakta - Manusia bernafas 23 ribu kali dalam sehari

Surah An-Nahli, ayat 18 :

Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

1. Planet Pluto mengambil masa 248 tahun untuk mengelilingi matahari. Setiap 20tahun ia mengubah orbitnya bagi mengelak daripada berlanggar dengan planet Neptune.
 
 

Itu Jodoh Terbaik? Lupakan Saja


Jodoh merupakan topik kegemaran untuk setiap orang, baik yang masih single ataupun yang sudah berpasangan, mahupun yang sudah berkahwin.

Dan topik ini juga digemari di semua peringkat umur dan kategori, dari budak berhingus, budak tadika, budak sekolah rendah, budak sekolah menengah, pelajar kolej, mahasiswa universiti, kakitangan pekerja awam dan swasta, pak haji, mak haji, dan lain-lain.

jodoh
soulmate by ~bombastic-muse (devianart)
Kita selalu dengar bahawa ; jodoh, rezeki, ajal dan maut di tangan Tuhan. Dan selalu jugak kita akan dengar orang akan menjawab ; memanglah di tangan Tuhan, tapi kita perlu usaha mencari jugak.

Disebabkan konsep ‘perlu usaha mencari’ inilah, maka ramai yang berlumba-lumba mencari jodoh untuk diri sendiri.

Hati Ibarat TV

Siaran dari stesen televisyen sentiasa terpancar 24 jam.  Ada TV dapat terima siaran itu.  Ada yang tidak.  TV yang tidak dapat menerima siaran mungkin kerana TVnya rosak, salah setting atau mungkin TV itu berada dalam lingkungan yang tidak sesuai.

Begitulah kalau kita mahu ibaratkan hidayah, taufiq dan hikmah daripada ALLAH Ta`ala dan hati kita.

Hidayah, taufiq dan hikmah daripada ALLAH Ta`ala 24 jam ALLAH pancarkan kepada semua makhluq seluruh alam ini.  Tidak pernah berhenti.  Tidak pernah padam.  Tidak pernah kurang.  Tidak pernah lemah pancaran tersebut.  Betapa pemurahnya ALLAH.  DIA Maha Hidup dan Maha Berdiri Sendiri.  DIA tidak pernah mengantuk, apatah lagi tidur.
 

Tersenyumlah. Jangan Bersedih, Allah Bersama Kita...


Saat kita menempuhi onak duri dunia, ya mungkin ada kalanya, kesedihan itu terus memanjat-manjat di dasar hati lantaran ada dugaan yang memedihkan dan mengusik ketenangan jiwa. Air mata seakan bersedia mahu keluar agar tidak terus berombak di kolam hati. Saat itu mungkin sabar tidak dikenali lagi. Dalam terharu, air mata tumpah juga, mengalir deras mengeringkan derita. Kemudian ada sedikit ketenangan mula menyusup membalut lara, sinar-sinar harapan menampakkan cahaya menyuluh jalan yang lebih bahagia. Keyakinan seakan tumbuh dari sokongan dan kesedaran, wajah mula tenang dan senyuman mudah terbentuk. Cerialah diri. Suka duka, sedih gembira bagaikan silih berganti. Wahai hati, ingatlah diri kita ini tidak hidup abadi. esok, lusa, mana tahu kita akan mati.
 
 

Sabtu, 27 Julai 2013

Comel - Gambar Katak ‘Berpayung’ Waktu Hujan


katak 
Seorang jurugambar yang gemar mengambil foto katak mendapat gambar terbaik sepanjang hidupnya apabila berjaya memotret seekor katak kecil sedang berlindung daripada hujan.

Gambar tersebut dirakamkan ketika Penkdix Palme, 27, berada di Jember, Indonesia dan keluar mencari katak untuk dirakamkan gambarnya ketika hujan turun.


10 perkara yang mungkin isteri suka suami buat


Dalam hubungan suami dan isteri, tiap seorang dari mereka perlulah prihatin akan keperluan zahir dan batin pasangan.  Apabila menyebutkan hal ini, tidak semestinya hanya menjurus terutamanya kepada hubungan seks semata.  
Ada pelbagai perkara lain yang selama ini mungkin terlepas pandang dalam kehidupan berumah-tangga.  Perkara yang dilihat mudah tetapi ianya dapat memainkan peranan besar dalam mencipta kebahagiaan hidup bersama.
Berikut di bawah adalah kemungkinan perihal yang pihak isteri inginkan suaminya membuat perkara-perkara tertentu, iaitu :

Tragedi Berdarah Di Kota Makkah 1979

majidil-haram-diserang
Pada akhir tahun 1979 Masjidil Haram yang di dalamnya mempunyai Kaabah yang menjadi kiblat kepada jutaan umat Islam sejak berkurun lama telah diserang dan ditawan oleh lebih kurang 500 orang penyerang yang diketuai oleh Juhaiman ibn Muhammad ibn Saif al Utaibi seorang pengikut fanatik ajaran dan fahaman Wahhabi.

Menurut sumber, beliau telah mengiktiraf abang iparnya Abdullah Hamid Mohammed Al-Qahtan sebagai Imam Mahdi dan beliau mempunyai kepercayaan bahawa semua ketua-ketua kerajaan di dunia Islam pada masa itu adalah korup dan menjadi proksi kepada kuasa barat terutamanya Amerika Syarikat dan beliau mahu keluarga Di Raja As- Saud yang memerintah Arab Saudi digulingkan. Dengan perancangan teliti dan rapi beliau dan pengikutnya telah menyerang Masjidil Haram pada 20 November 1979 dan menjadikan ribuan jemaah yang sedang melakukan ibadah di dalamnya telah dijadikan sebagai tebusan. Inilah pertumpahan darah yang pertama di dalam sejarah moden kota Mekah


Ketahui Tanda-Tanda Penyakit Melalui Jari Anda


Ketahui Penyakit Melalui Jari Anda

Asas 5 Jari

Jari telunjuk : Usus
Jari tengah : Jantung
Jari Manis : Imuniti
Jari kelingking : Rahim/Tulang Belakang

Cuba anda lihat pada ruas jari-jari anda...Kalau ruas jari kehitaman tu maknanya badan kita ni penuh dengan racun dan toksik. Perkara tersebut boleh menyebabkan badan kita dijangkiti sembelit.
 
 

Air Terjun Blue-green Havasu Canyon Terindah



Air Terjun Blue-green Havasu Canyon, Arizona. Havasu Falls Tempat yang indah di Arizona. Dengan pemandangan yang indah dengan lokasi yang hebat. Terletak 1 ½ km dari Supai, Arizona, Amerika Syarikat. Havasu Falls-terletak 1 ½ km di luar kampung Havasupai India Supai, di bahagian bawah Grand Canyon.Havasupai bermakna orang perairan biru-hijau. 
 
 

Fenomena Isteri Meleteri Suami


”Abang ni balik je kerja, tak nak langsung tolong saya siapkan kerja rumah. Baca suratkhabar, menghadap TV, itu jelah yang awak tahu. Kitakan sama-sama bekerja bang. Saya pun penat macam abang juga.Sekurang- kurangnya buatlah air kopi sendiri, bukannya susah pun. Tukarkan lampin anak ke,ringan sikit kerja saya ni. Nak masak lagi. Abang juga yang nak makan nanti… pot.. pet.. pot.. pet….. ” leter isteri kepada suaminya sejurus kembali dari pejabat masing-masing.

Kalaulah sang isteri tahu, betapa besar hukuman serta dosanya meleteri suami sendiri, sudah tentu dia tidak akan mengulangi perbuatannya itu. Lebih-lebih lagi, sekiranya sang isteri menghayati ganjaran pahala yang tidak ternilai kerana berbakti kepada suaminya. Dia tidak akan merasa susah mahupun penat dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu.


Janji Allah Untuk Orang yang Bertaqwa

Hasil mujahadah yang tinggi, serius serta istiqamah, Allah akan kurniakan kepada kita sifat taqwa. Bermacam-macam kebaikan yang Allah janjikan dalam Al Quran kepada mereka yang memiliki sifat taqwa ini.

Ini adalah janji Allah yang pasti tepat dan pasti ditunaikan-Nya. Ia tidak terhingga nilainya yang tidak dapat diukur dengan mana-mana mata wang di dunia ini. Di antara janji-janji Allah kepada mereka yang memiliki sifat taqwa ini ialah:


Antara Sabar Dan Mengeluh


Pada zaman dahulu ada seorang yang bernama Abul Hassan yang pergi haji di Baitul Haram. Diwaktu tawaf tiba-tiba ia melihat seorang wanita yang bersinar dan berseri wajahnya.


"Demi Allah, belum pernah aku melihat wajah secantik dan secerah wanita itu, tidak lain kerana itu pasti kerana tidak pernah risau dan bersedih hati."

Tiba-tiba wanita itu mendengar ucapan Abul Hassan lalu ia bertanya, "Apakah katamu hai saudaraku ? Demi Allah aku tetap terbelenggu oleh perasaan dukacita dan luka hati kerana risau, dan seorang pun yang menyekutuinya aku dalam hal ini."
 
 

Jumaat, 26 Julai 2013

Wahai Rasulullah, Wahai Masjid Nabawi…Kuingin Kembali Lagi

nabawi 
Setelah belasan jam terbang melintasi Samudera Hindia dan Laut Arab, pesawat tiba di atas Madinah dini hari. Di kegelapan menjelang subuh tampak kemegahan Masjid Nabawi dengan menara-menaranya yang bermandikan sorot cahaya lampu berwarna kuning keemasan, sendirian di tengah kesenyapan yang benar-benar mengundang kesyahduan.

Kami terus menatap masjid bersejarah tersebut, sebuah masjid yang dibangun Rasulullah SAW bersama keempat sahabatnya. Dinamakan Masjid Nabawi karena seringkali Rasulullah dengan penuh kecintaan menyebutnya, “Masjidku…”


Duit Kertas Yang Pernah Digunakan Di Malaysia

Dolar Malaya adalah mata wang tanah Jajahan dan negeri naungan British di Tanah Melayu dan Brunei hingga 1953. Ia diperkenalkan pada tahun 1939, menggantikan Dolar Selat di par, dengan 1 Dolar = dua siling empat pence sterling (60 Dolar = 7 paun).

Dolar Malaya telah diutarakan oleh Badan Pesuruhanjaya Mata wang Malaya, sewaktu zaman bermastautin Jepun Rancangan (1942-1945). Pada zaman ini, wang Kertas telah proposed ke dalam sen dan Dolar. Mata wang ini dilaraskan ke 1 Dolar = 1 Yen Jepun Rancangan, berbandingkan dengan suatu Bab Kadar Ukuran 01:02 bebek rasaya. Sewaktu bebek, mata wang bermastautin zaman Jepun Rancangan telah diumumkan tidak bernilai dan Dolar Malaya terdahulunya mendapatkan nilainya Berkaitan Dengan sterling.


Fotografi Dalam Ketenteraan

  
best juga tengok teknik yang dipraktikkan oleh tentera ni. jom layan lagi cara depa ...
 
 

Karya Kreatif | Lakaran Indah Pesisir Pantai

Berbekalkan pasir yang dah ada kat pantai dan sebatang kayu untuk dijadikan penanya, seorang karyawan kreatif berjaya mencipta hasil seni menakjubkan. Untuk mencari maklumat tentang karya beliau ini, Squad Abang Bisu terpaksa terbang ke San Francisco  ( tapi terbang pakai google chrome jeler.. Bajet kureng. HOho !! ). 
 
 

Wilayah Ini 100 Tahun Tidak Disinari Cahaya Matahari, Bakal Terima Tak Lama Lagi

Cahaya matahari memainkan peranan yang sangat penting dalam memastikan Bumi sentiasa panas dan diterangi cahaya..Selain daripada itu, ia juga memberi manfaat kepada tubuh badan manusia dengan menyumbangkan Vitamin D..Oleh itu, mustahil untuk kita hidup tanpa cahaya matahari ini..Namun, tahukah anda bahawa terdapat sebuah wilayah di Norwegia yang tidak pernah mendapat sinaran cahaya matahari selama lebih 100 tahun? Haa, kalau nak tahu, meh usha kat bawah ni..


Penduduk di wilayah Rjukan, iaitu sebuah kota kecil industri yang terkenal dan terletak di lembah sempit Norwegia Tengah di jangka akan menerima cahaya matahari mulai September ini.
 

Skuter Mesra Alam Yang Sangat Cool



Sebelum ini saya pernah paparkan tentang skuter elektrik dengan rekaan unik boleh dilipat menjadi beg. Kali ini saya ingin paparkan mengenai skuter elektrik juga cuma yang ini rekaannya lebih cool dan menarik. Direka oleh Waarmakers, skuter elektrik yang diberi nama "Be.e" ini dikatakan antara skuter paling mampan di dunia.

Skuter elektrik dengan rekaan yang sangat menarik ini dibina sepenuhnya menggunakan bahan bio-komposit. Bahagian badannya diperbuat daripada flax dan bio-resin, manakala reka bentuknya yang seakan-akan bujur telur dan tidak menggunakan apa-apa kerangka ini membuatkannya lebih ringan dan teguh. Dikuasakan sepenuhnya menggunakan tenaga elektrik, skuter ini tidak mengeluarkan bunyi yang kuat, seolah-olah seperti anda sedang mengayuh basikal.

 

Petua Ustaz Mengenai Ikan Merah



LAIN orang lain ragam dan lain orang juga lain petuanya. 

 

Menurut pendakwah bebas, Daud Che Ngah, ketika mengail di perairan Labuan, ada petua tertentu yang diamalkan oleh orang di sana. "Saya tidak pasti bagaimana ikan berkomunikasi tetapi menurut rakan dari Labuan, jika ikan merah meragut umpan dan berjaya dinaikkan, jangan sekali-kali memegang ikan itu. 

 

 

Resepi Koteow Teng Mudah

 
resipi yang di cilok dari jiran tetangga aku..aku bagi sukatan berdasarkan apa yang aku buat hari ni...kalo korang nak lebih tambah ikut suka hati la yea... 


Luahan hati anak Guru Besar S.K Sri Pristana Yang Perlu Korang Baca!



Coretan anak guru besar sk sri pristana. Cuba kita letakkan diri kita dalam situasi mereka. Hentikan fitnah. Saya akui, saya sendiri sebak membaca status farah asyikin 
(Terjemahan)

"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..

Kebiasaannya cepat saja untuk saya menulis post saya, tetapi kali ini, entah kenapa, saya rasa seperti tersekat. Tiada kata yang boleh memperlihatkan kekecewaan saya mengenai apa yang telah terjadi. Saya melihat post di facebook dan saya tidak dapat menanggung segala fitnah yang berlaku. Didalam hati, saya menangis. Menangis kuat. Mencuba menahan diri untuk tidak mengeluarkan kata kesat di saat bulan mulia.
 

Pesanan Buat Suami..

 

 1. Selalu menghargai usaha dan penat lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.
 

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...