Selasa, 30 September 2014

Zikir Yang Di Sukai Rasulullah SAW


Zikir Yang Di Sukai Rasulullah SAW
Zikir Yang Di Sukai Rasulullah SAW

Zikir Yang Di Sukai Rasulullah SAW


Subhanallah Walhamdulillah Wala Ilaha Illallah Wallahu Akbar (Maha Suci Allah, segala pujian milik Allah, tiada Tuhan selain Allah, dan Allah itu Maha Besar) adalah zikir kesukaan Rasulullah SAW. Zikir ini sangat besar kedudukannya kerana boleh digunakan sebagai pengganti bacaan Al Fatihah dalam solat bagi mereka yang baru memeluk islam.
 
 

Gambar Luar Biasa Yang Di Ambil Pada Waktu Yang Tepat

Photos Taken at Just the Right Moment
 
 

Rumah Futuristik yang Dikuasakan Oleh Tenaga Ombak

Seorang pereka dan arkitek, Margot Krasojević baru-baru ini telah memperkenalkan satu rekaan rumah futuristik yang dijana kuasanya dengan menggunakan tenaga daripada ombak. Ia mempunyai 2 turbin. 1 bertindak balas kepada gelombang dengan memampatkan udara dan mencipta arus elektrik yang sama konsepnya dengan turbin angin; dan satu lagi turbin menggunakan magnet yang bergerak melalui tiub wayar tembaga untuk menjana arus elektrik bila ombak masuk melalui corong turbin berkenaan. Selain itu, ia juga mempunyai panel solar yang digunakan untuk membekalkan tenaga elektrik ke kawasan ruang tamu. Mari kita lihat bagaiman rupa rekaan konsep rumah yang sangat berteknologi tinggi ini.

rumah futuristik Rekaan Rumah Futuristik yang Dikuasakan Oleh Tenaga Ombak
rumah futuristik


Info - Punca Saka Dalam Keluarga


Punca-Punca Saka & Salasilah

Saka Jelmaan – Diwujudkan oleh makhluk halus untuk setiap orang dari ahli keluarga yang sama yang seakan-akan sama dengan makhluk yang pertama untuk mengawal seluruh ahli keluarga. Saka jenis ini memang sukar untuk diputuskan jika dapat diputuskan maka seluruh ahli keluarga tersebut akan terlepas dari cengkamannya. Untuk memutuskannya terpaksa mencari dan berlawan dengan yang mengwujudkan jelmaan tersebut iaitu yang paling atas atau yang utama itu harus diputuskan.

Haji Akbar ditunggu umat Islam


Assalamualaikum , beruntunglah jemaah haji yang terpilih ALLAH untuk tahun 2014 apabila Kerajaan Arab Saudi telah menetapkan wukuf jatuh pada hari Jumaat yang diyakini bakal menjadi Haji Akbar. Haji Akbar ini adalah haji yang ditunggu umat Islam seluruh dunia. Para ulama’ menyatakan bahawa wuquf di Arafah yang jatuh pada hari Jumaat membawa kebaikan. Antara kebaikannya adalah seperti berikut:
  1. Haji yang dilakukan adalah seumpama haji yang telah dikerjakan oleh Rasulullah SAW kerana ketika Nabi menunaikan haji wada’ , wuquf di Arafah jatuh pada hari Jumaat.
  2. Jumaat merupakan penghulu bagi segala hari dan ia merupakan saat dan waktu yang doa seseorang mudah diperkenankan.
  3. Hari Arafah merupakan hari ‘raya’, dan begitu juga hari Jumaat dianggap sebagai hari ‘raya’. Jadi apabila Arafah berlaku pada hari Jumaat, maka sudah tentu kebaikannya amat banyak.
“Dan inilah satu makluman dari Allah SWT dan Rasul-Nya kepada manusia pada hari Haji Akbar, bahawa Allah SWT melepaskan diri dari perjanjian dengan orang Musyrikin” – Surah at-Taubah ayat 3
gambar kaabah di masjidil haram mekah


Nasi Briyani Sedap- (Rempah Buatan Sendiri )



Resepi ini menggunakan 100% rempah buatan sendiri...kita buat cara mencabar sikit tapi jangan bimbang, bahannya mudah dan ringkas sahaja..jom tengok resepinya;
 
Rempah Briyani untuk ayam briyani;
 
 

Fakta Pelik Tapi Menarik

 
FAKTA PELIK TAPI MENARIK
                                         
1. Pada tahun 1990, sekumpulan jurutera telah memecahkan batu terakhir di dalam terowong kereta api dasar laut yang dibina merentasi Selat Inggeris. Dengan siapnya terowong dari England ke Perancis itu, bermakna Britain dan tanah besar Eropah yang dahulunya bercantum (pada Zaman Ais) telah dapat disatukan semula.

2. Angsa-angsa di England adalah harta Permaisuri.
 

Syarat Bahagia: Yakinilah Pasangan Kita Adalah Yang Terbaik


pasangan
Pasangan yang terbaik| We all need partners by Nile-Paparazzi
Memang kita sukar meramalkan apa yang akan berlaku pada masa hadapan.

Selalunya apabila tatkala kita berada dipersimpangan untuk memilih sesuatu yang terbaik, kita sering memejamkan mata dan meneruskan langkah, dengan menaruh harapan itulah yang terbaik buat kita.
Apakah tindakan kita itu betul?

Sama ada ia terbaik atau sebaliknya, sekali kita telah mengambil keputusan dan berjalan diatasnya, kita memang tidak boleh berpatah balik.


PERBEZAAN OTAK LELAKI NGAN OTAK PEREMPUAN

Terdapat pelbagai cara untuk menguji keunikan tubuh badan kita, diantara
keunikan itu sudah tentulah otak manusia.. dibawah ini ada ujian yang
menarik untuk dicuba bersama.....


Ini adalah ujian masa yang ringkas, cuma lakukan dan jangan cuba menipu
diri anda sendiri


Kira jumlah huruf F's dalam perenggan dibawah dalam masa 15 saat:




Jangan jadi KAYA! Tapi jadilah Orang Berpendapatan Tinggi yang Dermawan

Orang miskin yang dermawan
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Pernahkah anda terbaca satu pesan dari para nabi termasuk Nabi Muhammad S.a.w agar kita mengumpul harta dunia sebanyaknya dan menjadi kaya? Tak pernah bukan? Itu pun sudah cukup jelas. Kalau Nabi S.a.w takut dan bimbang umatnya menjadi kaya, itu ada.
 
"Sesungguhnya setiap umat mendapat fitnah dan fitnah umat ini adalah harta." [HR at-Turmudzi]
 
"Sesungguhnya di antara yang paling aku takutkan atas kalian sepeninggalanku adalah ketika dibukakan atas kalian keindahan dunia dan perhiasannya." [HR Al-Bukhari no.1465 dan Muslim no.1052]
 
 

Isnin, 29 September 2014

Rothschild Duta Iblis ( Bahagian II)

Alhamdulillah, kita berjumpa lagi kali ini dengan siri PENCERAHAN seterusnya berkenaan dengan bagaimana keluarga Rothschild menjadi Duta kepada IBLIS. 


Semuanya bermula dari Mayer Amschel Baur (Rothschild) yang berada di Jerman pada 1760, Mayer Amschel Baur telah melakukan perjanjian bersama Iblis untuk menjadi duta beliau dan memastikan keturunanya melaksanakan setiap rancangan Iblis dalam menguasai manusia. Mayer Amschel Baur seperti yang diketahui adalah seorang penganut Yahudi Talmud dan mempunyai kepakaran didalam bidang sihir dan magik yang dipelajarinya dari kitab Kabala Yahudi..
 

[Wajib Baca] Info Cara Penggunaan Gear Automatik Dengan Betul



Tukar gear auto dengan cara salah boleh menyebabkan gearbox anda rosak dan kos gearbox kereta sangat mahal.

Harap selepas baca, dapat kongsikan kepada rakan-rakan anda.

JANGAN TUKAR GEAR "P" DI TRAFFIC LIGHT

Kekadang pernah perasan kereta depan masuk gear P bila berhenti kat trafic light. Senang untuk teka, sebab lampu reverse akan nyala sekejap.

Bayangkan kalau pemandu terkejut sebab lampu trafic light dah hijau lama & kereta belakang dah hon2 je. Tertekan pedal minyak dulu baru masuk gear. Jawabnya, gear anda boleh rosak atau cepat rosak.
 

Info -12 Makanan Kegemaran Rasulullah


Adalah Nabi kita Muhammad SAW itu tidak memilih sangat makanan asalkan yg halal, makanan yg beliau minati adalah Dlafaf iaitu makanan asasi di negerinya seperti nasi di negara kita.


  Dan Nabi tidak makan makanan yg PANAS. beliau bersabda : "makanan yg masih panas itu kurang berkat. Sesungguhnya Allah SWT tiada menganugerahkan api sebagai makanan kita, maka sejukkanlah makanan itu sebelum dimakan."

  Adalah Nabi SAW suka juga makan roti, buah-buahan. Dan buah-buahan yg paling beliau gemari adalah buah semangka dan buah anggur. Biasanya Nabi makan buah semangka itu dengan roti dan gula, kadang2 Nabi SAW makan semangka (Tembikai) dengan Ruthab (Tamar).
 

Tips Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Berhenti Kerja

Baca pengalaman Noor Hazwani yang dahulunya seorang jurutera, kini sudah menjadi seorang suri rumahtangga sepenuh masa.
 
16 tips yang dikongsikan dimana 12 adalah untuk isteri dan 4 lagi adalah untuk si suami. Baca penulisannya di bawah:
 
Nak share pengalaman sikit macammana boleh berhenti kerja dari jadi engineer ke surirumah.
 
Langkah-langkah menjadi surirumah sepenuh masa:
 

Tanda -Tanda Awal KANSER


tanda-tanda kanser 
TANDA-TANDA AWAL AWAL KANSER

Kanser adalah salah satu penyakit yang paling merbahaya di dunia. Kanser adalah pembunuh utama manusia di dunia ini. Mengikut statistik, berjuta-juta manusia mati didunia hari ini akibat daripada kanser.

Jadi, pengamalan gaya hidup yang sihat sangat diperlukan bagi mengelakkan daripada menghidapi penyakit kanser ini. Terdapat pelbagai jenis kanser di dunia hari ini antaranya adalah kanser hati, kanser darah, kanser ovari, kanser payudara dan sebagainya. Kanser ini adalah antara kanser yang seringkali meragut nyawa manusia di dunia.

Ahad, 28 September 2014

Misteri KERETA Usang Menjelma Jadi TEKSI

Pengalaman seram yang tidak mudah saya lupakan ini berlaku 12 tahun yang lalu dan sukar dipercayai.  Tetapi ia adalah suatu kejadian yang benar benar saya alami semasa baru sebulan saya berpindah ke blok 13, Eunos Crescent.  Ketika itu kawasan tersebut belum membangun pesat seperti sekarang.
 
Waktu itu selepas maghrib, saya bersama kakak yang memandu kereta dalam perjalanan pulang dari membeli pakaian kumpulan nasyid Alsyahidah kami.
 
Setibanya dipersimpangan Bedok/Chai Chee, kereta kami tiba tiba membuat ragam.  Apalah daya kami sebagai wanita untuk membaikinya.  Saya terus berlari mencari telefon awam untuk menghubungi abang saya untuk mendapat bantuan.  Malangnya beliau berkerja shift malam hari itu.  Kakak terus membuat keputusan meninggalkan keretanya ditepi jalan sahaja, menantikan hari esok.
 

Rothschild Duta Iblis - (Bah 1)

Assalamualaikum kepada saudara saudari sekalian...Alhamdulillah, kita berjumpa lagi kali ini dengan siri yang berjudul Rothschild Duta kepada Iblis..Disini saya ingin membongkar mengenai keluarga yang menjadi Duta kepada Iblis dan telah merancang segala Rancangan besar untuk kewujudan negara Haram Israel bagi pemerintahan Al Masih Ad-Dajjal.

Nama Keluarga Rothschild telah ditubuhkan pada tahun 1776 di Frankfurt, Jerman oleh Mayer Amschel bauer - (lahir pada 1743 di Frankfurt, Jerman). Mayer Amschel bapa kepada lima anak laki-laki dimana mereka telah mewujudkan rangkaian perbankan saudagar yang paling berjaya di England.(Nathan), Perancis (James), Austria (Salomon), German)(Amschel) dan Itali (Carl). Bermula sebagai peniaga syiling dan peminjam wang, Mayer dengan cepat membina sebuah empayar perbankan saudagar swasta yang menjadi pilihan bukan sahaja kepada putera Jerman iaitu Putera William, tetapi juga telah menjadi pembiaya pilihan bagi kuasa-kuasa besar di Eropah…
 
 

Kisah Isteri Dan Madunya Yang Dapat 1238 Share Di Facebook

Ada seorang kakak ni, dah dekat menapouse tapi masih nampak bergetah kerana kulit cerah, kuning langsat, body masih mengancam jantan miang dan kecil molek orangnya. Hanya 5 kaki tinggi lebih kurang, Kak Nani namanya.


Tapi entah macamana, saya dengar berita suaminya kawin lagi satu. Siap bersanding lagi dengan pelamin vogue, dan paling pelik buat di rumah sendiri. Bahkan dua kali ganda pelik, Kak Nani sebagai penyambut tetamu di hari bahgia suami. Juga tiga kali ganda pelik, Kak Nani sambut dgn senyuman ori di gerbang rumah. Apakah rahsia suami kak Nani itu yang bekerja hanya sebagai anggota penolong penguatkuasa.

Kisah Pemandu Kepada Bilionaire Tolak 2 Juta Pemberian Tuannya. Anda Pasti Terkejut Jika Tahu Sebabnya!!

Rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari. Itulah perumpamaan yang akan admin keluarkan kalau ada orang offer 2 juta kepada admin. Jangan terkejut di dunia ni ada juga orang yang taknak 2 juta. Tapi jangan salahkan dia, kerana dia punya sebab musabab yang sangat kukuh dan pasti anda tidak menjangkanya!!
Pemandu kepada Li Ka Shing – LKS (Jutawan No 1 di Asia) telah berkhidmat lebih 30 tahun dengan LKS dan telah capai umur bersara. LKS sebagai tanda penghargaan telah memberinya cek bernilai 2 juta tetapi pemandu tersebut menolaknya kerana dia mendakwa sudah miliki 20 juta ditangannya. LKS berasa hairan kenapa bekas pemandunya ada simpanan sebegitu banyak walhal gaji dia cuma 6 ribu sahaja .


Kisah Benar - Pramugari MAS Tubuh Sekolah Tahfiz


MasyaAllah! Kisah Pramugari MAS Tubuh Sekolah Tahfiz | (Ustaz Farid berkongsi sebuah dialog yang berlaku antara saya dan ketua Pramugari sekitar 2010;

Seperti biasa saya dapat jemputan untuk menyampaikan ceramah di Singapura pada pertengahan tahun 2010, alhamdulillah penganjur berbesar hati belikan saya tiket bussiness Class, Mas Airlines, biasanya naik economy class je, kadang-kadang drive ke Singapura, ingat lagi masa tu naik Boeing 777-200, MH berapa tak ingat.
 

Jumaat, 26 September 2014

Rekaan Tangga Yang Unik Dan Menakjubkan


Tangga ke Syurga

Tangga memudahkan anda naik dari satu aras ke aras yang satu lagi. Rekaannya selalunya simple dan functional. Tetapi jika anda mahukan tangga yang unik untuk rumah anda, rekaan-rekaan di bawah pastinya akan memberikan idea yang menarik. Awesome

JOM   ....tengok kot-kot ada yang sesuai untuk kediaman anda


Rumah Mewah Tan Sri Francis Yeoh YTL. Empayar Kekayaan Kumpulan YTL

Kalau anda naik tren ERL, mesti ada kaitan dengan syarikat YTL. CEO YTL adalah Tan Sri Francis Yeoh (CEO of the Year 2005). Kemudian yang terbaru, YTL sanggup melabur sekitar RM500 juta semata-semata menjayakan meluaskan lagi projek YES 4G. Kalau pergi ke kawasan Sentul pun banyak pembinaan bangunan  di bawah YTL.
 
Gambar Rumah Mewah Tan Sri Francis Yeoh YTL. Empayar Kekayaan Kumpulan YTL
Gambar Rumah Mewah Tan Sri Francis Yeoh YTL. Empayar Kekayaan Kumpulan YTL



Fuhh..Kereta Sport Guna Air Garam Sebagai Bahan Api Mampu Memecut 350Km/j

Sebuah syarikat automotif, Liechtenstein berjaya menghasilkan sebuah kereta sport yang mampu bergerak pada kelajuan maksimum 350 kilometer sejam dengan hanya menggunakan air garam.


Mail Online melaporkan, kereta yang dikenali sebagai Quant e-Sportlimousine itu dibina oleh syarikat NanoFlowcell AG dengan menggunakan sistem enjin aliran elektrolit untuk menggerakkannya.
Sistem enjin tersebut mempunyai persamaan dengan kenderaan mesra alam yang menggunakan hidrogen sebagai bahan api utama, cuma yang berbeza adalah kereta itu mampu mencapai kelajuan 100 kilometer sejam dalam tempoh masa 2.8 saat itu menggunakan air garam.
 

Tips 'Menjaga' Pasangan Anda

Assalamualaikum


Saya terbaca satu artikel tentang bagaimanakah caranya untuk menjaga pasangan anda supaya kekal bahagia. Saya kongsikan di sini:
Gambar: Google
  • Sentiasa hargai pasangan anda. Biarlah pasangan anda merasa merekalah orang yang paling istimewa dalam hidup anda. Raja di hati gitew

MUdah -Resepi Kek Oren Sunquick Sukatan Cawan

Resepi kek paling mudah nak dibuat, bahan pun simple je, gerenti ada dirumah :) Resepi ni untuk makan sendiri-sendiri je kay, untuk loyang kecil.

Kek oren sunquick kukus. Hias sikit bagi tambah selera ;)
 
 

Cara Membantu Melegakan Seseorang Yang Ada Masalah

6 Cara Membantu Melegakan Seseorang Yang Ada Masalah


Masalah

Masalah memang boleh menyebabkan kita semua berubah. Daripada berubah riak muka, berubah mood sehinggalah menyebabkan kita boleh berubah karekter. Lebih teruk lagi jika menyebabkan kita terus murung, diam membisu tanpa ingin berhubung dengan mana – mana orang. Hanya memendam masalah seorang diri.
Setiap orang pernah berasa sedih, tertekan atau gelisah. Oleh hal itu, seseorang itu akan berasa lega jika terdapat orang yang sudi mendengar masalahnya.
Memang sesetengah orang dapat menghadapi & menyelesaikan masalah mereka dengan sendiri, namun tidak semua orang dapat berbuat begitu. Sesetengah orang kurang berkemampuan untuk menguruskan emosi dan perasaan mereka sendiri. Ini adalah normal kerana manusia diciptakan bukanlah sebagai makhluk Allah yang kuat. Adakalanya kita akan merasa “Down”
 

Kenapa Mas Kahwin Tak Cukup-cukup?


Pasuku Bocor

            “Adoi! Kuisi air ke dalam pasu ni sejak pagi ke petang, tapi tak penuh-penuh airnya,” rungut seorang lelaki.

            “Cuba lihat di bawahnya,” tegur ibunya.

            “Ya Allah, pasu ni berlubang-lubang di bawah rupanya,” baru lelaki ini tersedar puncanya. 

            Kerana kebocoran itu, simpanan airnya di dalam pasu selalu kering.      
   
            Ini satu analogi.

            Ramai lelaki sedang cuba mengumpul duit untuk belanja hari pernikahannya tapi duit itu dirasakan tidak cukup-cukup. Dia berusaha mencari kerja-kerja sampingan tapi duit tetap ‘kering’ setiap bulan. Dia mungkin terlupa soal punca ‘kekeringan’nya itu.
 

Ustaz Azhar Idrus - Tok Imam Rempit


Cabaran orang mukmin...

Bismillaahir rahmaanir rahiim...
[214] Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). Surah Al-Baqarah (ayat 214)


Umat Islam di Britain, semakin ramai dan bertambah ramai!

Beberapa buah bandar di Britain, termasuk Birmingham menyaksikan jumlah purata kanak-kanak Islam lebih ramai daripada Kristian dan bukan-Islam lain.
Laporan itu dibuat berdasarkan statistik terbaharu yang yang dikeluarkan hasil bancian penduduk tahun 2011. Berikut adalah perbandingan jumlah bilangan kanak-kanak dan dewasa di bandar-bandar berkenaan:
 
 

Khamis, 25 September 2014

Keindahan Ombak Berbentuk LOVE Berjaya Dirakam.




Menangkap detik-detik yang pasti merupakan syarat menghasilkan foto cantik. Hal tersebut menghampiri pelayar bernama Chad Wells ketika membelah ombak di California. Ia mengabadikan sebuah ombak berbentuk hati.

Chad mengaku tidak sengaja mencari momen gulungan ombak bertemu membentuk hati itu ketika berlatih meluncur di Pantai Seal, California, pada awal tahun ini. Ia terpukau melihat keindahan laut dan diabadikan di  kameranya. Siapa sangka, Chad malah menangkap detik-detik yang cantik itu. 

Info - Jenis Gangguan Haid

Jenis Gangguan Haid

Perempuan boleh mempunyai pelbagai masalah dengan haid / haid mereka. Masalah tersebut dapat berupa tidak mengalami haid sama sekali hingga haid berat dan berpanjangan. Pola haid boleh saja tidak teratur, tetapi jika jarak antar menstruasi kurang dari 21 hari atau lebih dari 3 bulan, atau jika haid berlangsung lebih dari 10 hari maka Anda harus mewaspadai adanya masalah ovulasi atau kondisi medis lainnya.

Awas!Malware Serang Pengguna Maybank2u Dan CIMB Clicks

MyCert sering memantau pelbagai jenis masalah sekuriti yang dihadapi oleh pengguna tempatan, dan terkini mereka
maybank 
MyCert sering memantau pelbagai jenis masalah sekuriti yang dihadapi oleh pengguna tempatan, dan terkini mereka mendapati terdapat suatu malware baru yang menyasarkan pengguna perkhidmatan perbankan internet tempatan – terutamanya Maybank2U dan CIMB Clicks.

Kenali Gejala Penyakit Rabies

Rabies merupakan salah satu penyakit berjangkit yang cara penularannya kebanyakan melalui gigitan haiwan yang dijangkiti virus. Virus penyebab gejala penyakit rabies ini termasuk dalam kelaurga Rhabdovirus dan genus Lyssa virus. Haiwan yang menjadi sumber utama penuralan penyakit ini terhadap manuasia adalah anjing, selain anjing media penularan penyakit anjing gila juga boleh melalui haiwan liar lain seperti rakun, musang, kelawar dan sigung, dan juga haiwan peliharaan seperti kucing, sapim musang, kambing dan kuda.
 

Resepi Gulai Daging Utara Istimewa

Gulai Daging Utara Istimewa
Resepi pada kali ini memang sungguh istimewa. Saya kongsikan Resepi Gulai Daging Utara yang sedap, lebih kurang sama dengan resepi gulai kawah yang dimasak di kenduri kendara. Resepi asal adalah dari Chef Sabri yang terkenal dengan kepakaran memasak resepi ala kampung dan resepi ini mmg di olah dari resepi gulai kawah beliau. Rasa gulai daging ni memang mengingatkan kepada sedapnya gulai kenduri di kampung. Jika tiada rebung, anda boleh gantikan dengan batang pisang, ataupun kentang.


Info - Kenali Makanan Ringan Yang Berkhasiat


makanan 
Ramai orang menyangka jika mahu mengamalkan pemakanan yang sihat, mereka harus melupakan makanan segera yang digemari.

Hal ini ternyata salah. Banyak makanan ringan yang mempunyai khasiat tersembunyi yang kita tidak sedar. Antaranya ialah:

Cinta Selepas Kahwin.. Bagaimana?

Tahukah anda, Allah mengiktiraf cinta selepas perkahwinan sebagai yang terbaik dan sumber segala kesenangan dan kasih sayang.

cinta selepas kahwin 

Bagaimana tu? Sebagaimana yang dinyatakan di dalam Quran ayat 21 surah ar-Rum ini:
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah bahawa Dia menciptakan isteri-isteri bagimu dari kalangan kamu sendiri supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka dan diadakan-Nya cinta kasih sayang antara kamu. Sungguh, dalam yang demikian ada tanda-tanda bagi orang yang menggunakan fikiran”.

Bagaimana sikap judgmental dan suka menilai orang akan merosakkan kehidupan?


menilai

 Salah satu perkara yang terbaik yang boleh kita buat untuk menjadikan hidup lebih gembira, adalah dengan belajar untuk mengelakkan diri kita dari menilai orang lain.

Don’t be judgemental

Maksud saya disini adalah, bukanlah kita perlu untuk berpura-pura untuk ‘tidak menilai’ orang lain. Sebab pada pandangan saya ia sememangnya adalah salah satu sifat semulajadi manusia.

Kita semua mudah untuk menilai orang lain. Juga tidak terkecuali saya.

Dan walaupun sifat menilai atau judgemental ini adalah sifat semulajadi manusia, saya tidak merasakan ia adalah suatu sifat yang selalu memberi kebaikan kepada kita.

Kebaikan Lemon Jus Sebagai Sarapan


Kebaikan Lemon Jus
6 Kebaikan Lemon Jus Sebagai Sarapan

6 Kebaikan Lemon Jus Sebagai Sarapan


You all suka minum lemon jus? Kita pasti ramai yang suka kan. Antara minuman favorite kita ni. Selain daripada rasa dia yang sedap,  mengambil lemon jus panas sebagai sarapan sebenarnya mempunyai pelbagai kebaikan. Ianya merupakan amalan Ayurveda sejak turun temurun kerana lemon jus bertindak:

Membantu Penghadaman 

Ramai yang kata mengambil air suam diwaktu pagi boleh merangsang saluran GI. Namun mungkin ada yang tak tau, lemon juga dipercayai boleh merangsang dan menyucikan hati. Ia turut membantu menuetralisekan asid dalam badan melalui penghadaman dan penyingkiran. 
 

Kenali 10 Penyakit hati dan jiwa serta rawatannya

Kuatnya sebatang pokok bergantung kepada akar tunjangnya. Jika akar tunjangnya kuat, walaupun dipukul ribut taufan, pokok tidak mudah tumbang. Demikianlah kekuatan fizikal m anusia bergantung kepada hati. Jika hati kita kuat, walaupun sehebat mana cabaran dan dugaan yang dihadapi, kita tidak mudah rebah dan patah semangat.

Bahkan baik atau buruk perangai manusia itu bergantung kepada hatinya. Sebagai mana hadis Nabi Muhammad SAW yang bermaksud, “Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya, tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotorlah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan itu ialah hati”.

Sebab itulah jika kita hendak berubah atau tidak, daripada amalan hidup negatif kepada positif, bergantung kepada hati. Kita tidak akan nampak diri kita salah, jika hati kita masih belum terbuka atau ‘buta mata hati’. Kesedaran untuk membuat perubahan diri akan timbul apabila hati kita bersih. Iaitu bersih daripada 10 penyakit hati dan jiwa yang menyerlahkan perasaan negatif dalam diri kita.
 

Rabu, 24 September 2014

Surah Al-Kafirun..


Surah Al-Kafirun adalah surah ke-109 dalam Al Quran. Surah ini terdiri atas 6 ayat dan termasuk surah Makkiyah. Nama Al Kaafiruun (orang-orang kafir) diambil dari kata yang muncul pada ayat pertama surat ini. Isi kandungan surah ini adalah tidak diizinkannya berkompromi dalam bentuk mencampuradukkan ajaran agama.

Latar Belakang :-

Pada masa penyebaran Islam di Mekkah, kaum Quraisy yang menentang Rasulullah SAW tak henti-hentinya mencari cara untuk menghentikan ancaman Islam terhadap kepercayaan nenek moyang mereka. Pada salah satu upaya tersebut mereka berusaha mengajukan cadangan kompromi kepada Rasulullah SAW dimana mereka menawarkan: jika Rasulullah mau memuja Tuhan mereka, maka merekapun akan memuja Tuhan sebagaimana konsep Islam. Kemudian surah ini diturunkan untuk mejawab hal itu.
http://wwwsaja-saja.blogspot.com

Haiwan Di Zoo Dengan Gaya Mengkagumkan Oleh Manuela Kulpa

Bukan senang untuk mengambil gambar haiwan yang menunjukkan gaya, emosi dan aksi yang mampu menyentuh jiwa. Namun Manuela Kulpa membuktikan sekiranya ada bersabar, ia boleh dicapai. Kesemua gambar-gambar haiwan ini diambil di zoo, bukannya di habitat haiwan tersebut. Mungkin lepas ini anda boleh mencuba di Zoo Negara?

haiwan di zoo
Lagi beberapa gambar dengan membaca artikel ini sepenuhnya. Sumber Erblicken



Kelebihan 10 Hari Pertama Bulan Zulhijjah

Dua hari lagi ZulHijjah akan muncul
*


Sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, "Tidak ada hari yang lebih baik di sisi Allah untuk lakukan amalan kebaikan selain sepuluh hari terawal dalam bulan Zulhijjah". Para sahabat bertanya, adakah jihad fisabilillah tidak boleh menandingi amalan yang dilakukan pada sepuluh hari tersebut ?” Nabi bersabda, "Jihad pun tidak boleh menandingi melainkan dia keluar berjihad dengan jiwa dan hartanya kemudian tidak pulang dengan keduanya”. (HR. Bukhari)

Wow - Lukisan Atas Kayu Nampak Real

Lukisan kayu oleh Ivan Hoo hanya menggunakkan pensil di atas papan kayu. Jom tengok sepenuhnya…
 
 

Tips Asas Servis Kereta Supaya Tidak Ditipu!


servis-tips
Jangan mudah tertipu dengan mana-mana bengkel..

(WANITA TERUTAMANYA)
1. Minyak hitam.
Minyak hitam yg bukan sintetik tu – setiap 5,000km atau 3 bulan whichever is earlier.
Kalu yg sintetik – mungkin 7,500km atau 10,000km.

2. Filter – sama seperti minyak enjin.
Minyak mineral biasa – 5000km
Minyak Synthetic – 7500km hingga 10000 km
Dalam ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu sekali (oil filter)

Tips Pemakanan Diet Seimbang Waktu Siang

Diet seimbang bukan sahaja perlu diamalkan oleh seseorang yang ingin kurus sahaja, malah diet seimbang perlu diamalkan dalam gaya hidup yang sihat.


Tetapi bila sebut sahaja mengenai diet, sudah pasti ianya akan menjadi masalah bagi individu yang ingin menurunkan berat badan terutamanya buat kaum wanita.

Jika tersilap langkah, pastinya golongan ini akan menjerit dan kecewa di saat melihat berat badan mereka di penimbang berat.

Mungkin anda kurang arif mengenai pengambilan makanan yang sepatutnya untuk mengamalkan diet seimbang terutamanya waktu siang. Di sini saya kongsikan kaedah dan tips mudah pemakanan diet seimbang di waktu siang.

Tips Pemakanan Diet Seimbang

 

Langkah miliki Fikiran dan Minda yang Jelas

Percaya atau tidak, Apabila seseorang memiliki Fikiran dan Minda yang Jelas, sekurang-kurangnya satu pertiga daripada perkara yang mereka merisaukan dalam hidup ini hanyalah hal yang remeh-temeh. Namun rutin kerja dan kehidupan harian menjadikan Fikiran Sesak dan Minda menjadi Kabur. Kebanyakan kita sangat risau dan tertekan dengan perkara-perkara yang ada dalam bayangan minda yang sesak dan sebetulnya kerisauan itu tidak wujud.

5 Langkah miliki Fikiran dan Minda yang Jelas

Have you ever tried working on a project only to find thoughts from all the other areas of your life intruding in your mind, making it difficult to concentrate on the task at hand?


Cara Menjemput Jodoh Dengan Yakin oleh Ustaz Yusuf Mansur


menjemput jodoh
Menjemput jodoh memerlukan usaha | image by by screamst
Artikel ini membantu individu bujang yang ingin dan sedang menjemput jodoh. Ia adalah artikel yang saya tulis semula daripada menonton video Cara Cepat Dapat Jodoh Dengan Yakin oleh Ustaz Yusuf Mansur dalam rancangan Wasata Hati.
 
Adakalanya kita tidak mempunyai impian dan keinginan yang dirancang. Bahasa lain, design our destiny.
Kita melalui hidup kita ibarat kapal yang bersauh di suatu perhentian tanpa hala tuju. Tiada matlamat utama yang ingin dicapai.

Apabila Allah beri kehidupan yang tidak kita inginkan, kita marah kepada Allah. Kita salahkan Allah, “Kenapa Kau beri aku begini?”

Sedangkan kita tidak sedar bahawa kita kedekut berdoa. Kedekut untuk meminta kehidupan yang bagaimana kita impikan.

 Ada pepatah,
“Jika kamu gagal merancang, beerti kamu merancang untuk gagal.”


Allah Tak Beri Apa Yang Kita Mahu, Tapi Apa yang Kita Perlu.

Sessi diskusi pada petang itu berubah dari perbincangan Biologi kepada topik yang lebih penting. Suasana yang dingin kerana penghawa dingin yang setia menyamankan membuatkan hati-hati lebih enak untuk mendengar berbanding di luar yang panas.

Masing-masing dengan gelagat yang tersendiri. Ada yang sudah kepalanya syahid di meja. Mungkin letih kerana perbincangan yang terlalu lama. Buat semua orang bosan. Sudah pasti semua sudah menyangka bahawa otak sudah tepu, tiada lagi ruang untuk BIOLOGI agaknya.

Hana dari tadi langsung tidak menumpukan perhatian pada perbincangan. Dia asyik dengan laptopnya. Aku sengaja pergi kepadanya, sengaja mahu beramah mesra.

” Astaghfirullah… Hana.” sekadar di ungkap di dalam hati. Aku terkejut melihat penampilan Hana yang mendedahkan aurat di facebook.

Selasa, 23 September 2014

Info - Pemain bola paling banyak hat-trick


Ronaldo mengukir nama sebagai pemain yang mempunyai hat trick paling banyak di dalam Top  5 liga di Eropah semenjak 1992. Namun, Messi boleh mengatasi rekod Ronaldo itu memandangkan usia Messi yang masih muda.
http://www.stylosport.com

Inilah Senarai Gangster Wanita Paling Digeruni di Dunia

Jika ditengok pada penampilan mereka, mereka seperti wanita-wanita biasa, namun disebalik itu, mereka adalah gangster wanita yang ditakuti di dunia. Penglibatan mereka dalam 'dunia Kongsi Gelap, Kartel Dadah, Perjudian, Pelacuran dan pembunuhan membuatkan mereka antara gangster wanita yang paling digeruni di dunia.
1. Judy Moran (dipenjara 2009-sampai sekarang)
Judy Moran, adalah wanita berusia 66 tahun yang memimpin Gengster di Melbourne. Dia digelar "family matriarch". Penglibatannya dalam dunia kongsi gelap ini menyebabkan 2 suaminya dan 2 anak lelakinya dibunuh. Dia akhirnya ditangka kerana mengarahkan pembunuhan abang iparnya.
 
 

Di Mana Letaknya Kekayaan Sebenar?

Maksud kekayaan yang biasa kita baca datangnya daripada hati. Kekayaan sebenar adalah suatu kekayaan yang akan buat kita rasa kaya walau belum kaya. Kita masih senyum dan gembira saat kita tidak punya banyak harta.
“Bukan kekayaan itu, dengan banyakknya kita punya kaya, harta yang disimpan, bukan itu (tetapi) orang yang kaya ialah hatinya kaya. Dengan yang ada cukup makan hari ini. Alhamdulillah, esok (sentiasa) ada rezeki saja.” – Habib Ali Zaenal Abidin Al-Hamid


Pemenang Pertandingan Astronomy Photographer of the Year 2014

Kami di cisdel.com memang gemar untuk kongsikan koleksi gambar pemenang-pemenang pertandingan fotografi di seluruh dunia. Antara gambar yang pernah kami siarkan adalah pemenang pertandingan foto National Geographic, Sony World Photography Awards dan banyak lagi. Kali ini kami nak kongsikan pula gambar pemenang pertandingan Astoromony Photographer of the Year 2014 yang sangat cantik dan mempersonakan.

Pemenang Keseluruhan & Kategori Earth and Space

 Gambar Pemenang Pertandingan Astronomy Photographer of the Year 2014
Aurora over a Glacier Lagoon oleh James Woodend (UK)


Tips Untuk Bantu Anak Berdikari

berdikari
Semakin anak anda membesar, semakin dia menyedari dirinya adalah individu yang terpisah daripada ibu bapanya. Dengan identiti yang semakin berubah, tentu sahaja si kecil perlu menjadi dirinya sendiri. Bagaimana hendak membantu anak menjadi seorang yang berdikari? Mungkin panduan berikut boleh anda guna pakai dalam mendidik anak-anak lebih berdikari.


Resepi - Paru Goreng Berempah


Paru Goreng Berempah

Sudah biasa membuat paru goreng kunyit, apa kata kalau cuba resepi mudah ini, Paru Goreng Berempah. Kena pula dengan nasi putih panas, pasti keluarga anda berpuas hati dengan menu ini. Masakan paling mudah dengan rasa sos lebih berbeza dengan wangian rempah. 
 

Bahagian Tubuh Lelaki Yang Sering Di Perhatikan Oleh Perempuan

Para penelitian di negara barat & amerika melakukan sebuah penelitian yg tujuan nya utk mengetahui bahagian tubuh mana dari lelaki yg paling menarik perhatian perempuan.

Berikut ini adalah hasil dari penelitian tersebut:

1) MATA => pandangan yg pertama ini brlangsung sekitar 15 saat utk Fokus memperhatikan
warna MATA & ekspresi nya.
Jadi segera bersihkan mata anda mulai sekarang, jgn sampai ada taik mata yg berputik di mata…
Nanti awek2 boleh terasa jelek.!!!


Cara Memujuk Perempuan Merajuk

Ambik berkat pengantin. I love my future wife :)

Perempuan merajuk biasanya sebab korang tak telefon atau sms dia dalam satu hari, cemburu atau korang terlupa tarikh-tarikh penting dia. Biasanya bila perempuan merajuk, dia akan pandang tempat lain, tak ada mood nak bercakap, tanya sepatah jawab sepatah, diam dengan muka masam dan habis mulut dia dimuncungkan.
CARA-CARA NAK PUJUK PEREMPUAN MERAJUK
 

Suara Adzan dalam mimpi membuatkan S.S Lai Masuk Islam on

Suara Adzan dalam mimpi membuatkan S.S Lai Masuk Islam
Dilahirkan dari keluarga berlatarbelakang etnik Cina, SS Lai membesar di tengah budaya yang melakukan penyembahan berhala dan memuja nenek moyang mereka yang sudah meninggal. Sejak kecil dia sudah dididik untuk mempercayai banyak dewa-dewi dalam keyakinan agama Cina.
 
Setiap tahun, Lai selalu berharap dan bersemangat jika ayahnya mengajaknya ke kuil untuk melaksanakan peribadahan persembahan untuk para dewa-dewi. Sebagai kanak-kanak, kegembiraannya ketika itu bukan kerana dia akan beribadah tapi kerana setiap acara tahunan di kuil dia akan menikmati makanan yang banyak dan berbeza-beza.
 
Itulah sepenggal kenangan SS Lai, seorang perempuan yang berasal dari etnik Cina yang tinggal di negeri muslim, Brunei Darussalam. Beliau merasa bersyukur kerana menghabiskan sebahagian besar masa sekolahnya di sekolah yang majoriti pelajarnya beragama Islam.
 
 

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...