Ahad, 30 November 2014

Keputusan UPSR Adik Ayub Buat Air Mata Saya Laju Mengalir

Kisah Menyayat Hati Keputusan UPSR Adik Ayub

* Saya perlu menceritakan kisah ini.
Ayub bin Mohadjar, anak orang kampung sahaja. Adik beradiknya sangat ramai. Pernah dahulu saya mengajar abangnya Syuaib dan tahun lalu kakaknya Siti Khadijah. 

Ayub mempunyai dua lagi adiknya di Tahun 5, 3 dan 1.

 Masih ada kakak yang bersekolah di sekolah menengah harian. Bermakna tujuh kesemuanya.
Ayahnya bekerja kampung sahaja - sesekali melihat abangnya Syuaib atau Ayub membantu ayahnya di kampungnya.
 

Lokasi Ini Mempunyai Permukaan Bawah Air Yang Sangat Menarik Dan Berbeza.


Selepas melihat gambar-gambar ini baru kami faham kenapa mereka yang suka snorkeling sangat sukakan aktiviti ini.

Rupanya ada dunia yang cantik di bawah sana dan ia sangat kelihatan berbeza.

Yang buat kami paling teruja, ada antara lokasi ini sangat dekat dengan kita rakyat Malaysia.
Inilah dia.

1. Argentina
 width="100%" 


Menakjubkan! Fenomena Hujan Air Batu Sebesar Bola Golf di Australia.


Cuaca saat ini tidak menentu, lebih-lebih lagi musim tengkujuh telah tiba di sebahagian besar bandar di dunia. Namun adakalanya hujan yang datang tersebut tidak menentu, seperti disertai angin yang kencang, dan intensitas yang deras.

Kali ini hujan lebat melanda Queensland, Australia, menumbangkan tiang elektrik dan memutuskan pengangkutan bandar. Namun yang lebih menakutkan lagi, hujan tersebut tidak datang dengan biasa, tetapi membawa ais sebesar bola golf dan membuat banyak cermin kaca kenderaan pecah.
 

Fakta & Menarik Utk Dibaca -“Saya Tidak Mahu Tulang Belakang Anak Saya Ditebuk!” – Dr. Alya Hamzah

Pengenalan
 
Respon di atas kadang kala kedengaran di hospital tempatan apabila doktor yang merawat seorang kanak – kanak mengemukakan cadangan kepada ibubapa atau penjaga mengenai keperluan untuk mendapatkan sampel air tulang belakang. Walaupun kemodenan telah meresapi segenap aspek kehidupan masyarakat kita, namun sesetengah persepsi agak sukar diubah mengenai sesuatu perkara. Antaranya adalah prosedur mengambil air tulang belakang atau ‘lumbar puncture’ (LP). Adalah diharap dengan artikel ini, persoalan dan kekeliruan tentang prosedur tersebut dapat terlerai.
 
 

Resepi - Popia Sira

Popia Sira

Menikmati hidangan pedas ibarat menggamit selera agar terus berkunjung. Kuih tradisional juga mempunyai kelompok kuih pedas yang pasti menambat selera. Rasa yang unik dengan pelbagai bahan semula jadi pasti membuat selera semakin bertambah. Kali ini anda boleh mencuba resepi untuk sajian petang, Popia Sira.


Fatihah dan Minda


Sila ambil sebatang jarum, pegang di jari kanan anda. 
Cari benang cuba masukan benang kedalam lubang jarum tersebut.Boleh. ? 

Bagus sekali... . 

Sekarang keluarkan benang dari lubang jarum tersebut. Masukan kembali benang kedalam lubang jarum tersebut. Sekarang cuba perhatikan nafas anda. Apakah sewaktu anda memasukan benang kedalam lubang jarum tersebut nafas anda menjadi perlahan atau anda menahan nafas anda sebentar tanpa anda sedari.? . Saya percaya anda akan menahan nafas atau setidaknya anda bernafas dengan sangat perlahan dan lembut sekali sewaktu anda memasukan benang kedalam lubang jarum tersebut. 
 

Jumaat, 28 November 2014

Fakta Yang Membuatkan Anda Menyesal Mengetahuinya


Dalam kehidupan harian kita seharian sebenarnya banyak perkara ayng berlaku kepada diri kita dalam alam depan kita yang tidak kita sedari terjadi dan berubah-rubah.

Ada di antara perkara tersebut sebenarnya kita tidak mahu ketahui kerana apa yang berlaku kadang-kadang membuatkan kita terasa jijik mungkin..

Mari kita lihat apakah perkara-perkara tersebut.



Info -Rabun Mata, Rabun Warna dan Puncanya


Cuba bayangkan betapa bosannya jika hidup kita hanya dikelilingi warna hitam dan kelabu. Kehidupan inilah dilalui individu yang mempunyai masalah penglihatan, termasuk yang rabun warna.

Ada orang menyebutnya buta warna, tetapi istilah ini kurang tepat kerana masalah buta warna, iaitu hanya boleh melihat warna kelabu, jarang berlaku.

Kebanyakan orang yang rabun warna tidak boleh membezakan beberapa tona warna merah dengan hijau atau biru dengan kuning, sama ada dalam keadaan terang atau cahaya samar.

Dalam kebanyakan kes, rabun warna adalah masalah keturunan. Namun, penyakit mata dan kesan sampingan ubat tertentu juga boleh menyebabkan masalah rabun warna.


Khamis, 27 November 2014

Nasihat atau Menghina ?


"Sesiapa yang menasihatimu secara sembunyi-sembunyi, maka dia benar-benar menasihatimu. Sesiapa yang menasihatimu di khalayak ramai, dia sebenarnya sedang menghinamu" (Imam As-Syafie)

Ibnul Mubarok berkata: "Dahulu seseorang (para sahabat) apabila melihat pada saudaranya terdapat hal yang tidak dia sukai dia menasihatinya atau melarangnya dengan sembunyi, sehingga dia diberi pahala atas rahsia dan larangannya. Ada pun hari ini, apabila seseorang melihat apa yang dia tidak sukai, dia membuat marah saudaranya dan dia sebarkan aibnya." (Roudhotul Uqola' hlm. 197)
lenggangkangkung-my.blogspot

Lukisan Fantasi FUTURISTIK Oleh IAN JUN WEI CHEW


Ian Juan Wei Chew ialah seorang artis konsep digital yang kini bekerja di Turn 10 Studios. Beliau mendapatkan pengajian seni rekaan konsep di Academy Of Art Universiti San Francisco. Ini ialah beberapa karya fantasi futuristik beliau. Amazing art bro!


 


Fakta Yang Akan Membuat Anda Kagum & Berfikir Sejenak



Jika bercakap mengenai fakta, pasti ramai yang akan terfikir tentang bahan bacaan ilmiah dan buku tebal yang kurang memberangsangkan.

Tetapi fakta ilmiah juga boleh menjadi menarik jika diterangkan dengan cara yang menarik dan mudah difahami.

Disini kami bawakan 9 fakta yang akan membuatkan anda kagum dan menyebabkan otak anda berfikir sejenak.


Menarik -10 Amalan Yang Terbaik

Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri aruah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?


Fakta - 90% Rakyat Malaysia Tidak Ada Simpanan Masa Depan

Thumb d3cd
 90% Rakyat Malaysia Tidak Ada Tabungan Masa Depan
 
90% Rakyat Malaysia Tidak Ada Simpanan Masa Depan

Serius. Laporan Pembangunan Manusia Malaysia 2013 mendedahkan majoriti rakyat Malaysia tidak mempunyai  simpanan yang mencukupi untuk membantu mereka sekiranya berlaku Kecemasan. 
 

Rabu, 26 November 2014

Best - TREETOP CRAZY RIDER : Roller Coaster Digantung Pada Pokok

Taman teman dan Roller Coaster memang tak boleh dipisahkan. Jika anda bosan dengan roller coaster biasa mungkin anda boleh mencubaTree Top Crazy Rider. Ianya gabungan roller coaster dan zipline yang dipasang pada pokok. Ianya terletak di New South Wales, Australia dan sudah beroperasi sejak tahun 1998. Terdapat dua crazy rider yang boleh anda naiki. Untuk yang kurang berani terdapat laluan lebih santai sepanjang 300 meter. Jika anda mahukan thrill yang lebih sebuah laluan lebih mencabar sepanjang 1 kilometer untuk anda. Bayaran bermula dari 35 AUSD untuk kanak-kanak. Hanya mereka yang mempunyai berat diantara 30-120 kilogram dibenarkan menaiki thrill ride ini. 
 
 

Kreatif - Klip Rambut yang Paling Berguna Sekali di Dunia Writt

Sekali pandang ia kelihatan seperti klip rambut biasa, tetapi bila diperhatikan betul-betul ia adalah satu alat yang sangat mengagumkan dan mempunyai pelbagai fungsi. Sama seperti gajet-gajet dalam filem penyasatan. Selain daripada memastikan rambut pemakainya kekal kemas, ia mempunyai fungsi lain seperti pemutar skru, spanar, pembaris, pemotong dan banyak lagi. Mari kita lihat bagaimana ia berfungsi.

MB851g-fix__605     

Menarik - Ciri-ciri Gadis Setiap Negeri Di Malaysia

Model : Dalina Aziz

Wanita semuanya unik. Ada yang unik, cool dan panas baran. Namun tahukah anda yang ciri-ciri wanita berlainan mengikut tempat yang mereka berasal? Ini bermakna yang wanita yang tinggal di Johor mempunyai ciri-ciri yang berlainan dari gadis dari Penang. Negera Malaysia terdapat 13 negeri yang sendiri mempunyai sesuatu yang sangat unik. Sebagai seorang yang telah menziarahi kesemua 13 negeri malaysia, saya telah memerhati ciri-ciri unik gadis-gadis daripada kesemua 13 negeri itu. Pada masa yang sama, saya telah memerhatikan yang hampir kesemua gadis daripada satu negeri akan bersikap atau mempunyai ciri-ciri yang bersamaan, tetapi berlainan dari negeri yang lain. Ini senarai ciri-ciri wanita daripa negeri yang berlainan.

Subhanallah - Keindahan Fjaðrárgljúfur: Gaung yang Cantik

Perkataan gaung tu macam tak menunjukkan ia sesuatu yang cantik la pulak haha. Dalam Bahasa Inggeris ia disebut ‘canyon’ dan kami terjemahkan ia sebagai gaung (tolong betulkan kalau salah ye). Fjaðrárgljúfur adalah sebuah gaung yang terletak di tenggara Iceland. Walaupun namanya susah dieja dan disebut tetapi keindahannya memang tidak dapat dinafikan sehingga layak digelar gaung paling cantik sekali di dunia. Anda lihat dan nilaikan sendiri ye.

arnar  


Pesanan Ustaz Kepada Seorang Suami Yang Curang

Untuk suami yang curang, baca dan hayati pesanan Ustaz Azhar Idrus ini: Suami : Ustaz, perempuan simpanan saya lebih ramping daripada isteri saya. Isteri saya gemuk. 


Ustaz : Perempuan simpanan kamu pernah melahirkan anak kamu ke? Tentu tidak, bukan? Kerana dia lebih sayangkan tubuh badannya berbanding kamu. Isteri kamu pula sanggup korbankan tubuhnya kerana dia lebih sayangkan kamu dari tubuhnya sendiri. 

Suami : Ustaz, perempuan simpanan saya manja dan lemah-lembut. Isteri saya langsung tiada masa  untuk saya dan kadangkala dia garang dengan saya. 
 

Selasa, 25 November 2014

Dilema Perkahwinan Tanpa Restu , BAHAGIA Sekali , DERITA Berkali-kali !


Atas alasan cinta itu buta, pasangan yang asyik berkasih sayang sanggup melakukan apa sahaja asalkan dapat bersama tanpa mengira perasaan orang lain lebih-lebih lagi ibubapa itu sendiri. Mereka sanggup menolak ketepi pandangan dan keputusan ibu bapa dan keluarga terhadap pasangan mereka.
 
Bagi mereka, pasangan mereka adalah lebih baik dari segala-galanya. Dan sebab itulah terjadinya isu perkahwinan tanpa restu ibu bapa sehingga ada yang sanggup berkahwin secara diam-diam. Tahu-tahu je, dah berkahwin.


Tanda-tanda Seorang Perempuan Itu Meminati Anda

 INFO YANG MENARIK | 1)”Dia Tidak Senang Duduk” Sesetengah wanita biasanya akan menunjukkan petanda awal yang tidak begitu jelas dan kemudian mengharapkan anda untuk mengambil alih peranan seterusnya.
gambar hiasan
Jika anda berjaya mengesan petanda ini, hanya sedikit usaha mampu membuahkan hasil kerana ‘pintu’nya telah terbuka untuk anda.

Biasanya tanda-tanda awal ini ditunjukkan dengan berjalan mundar-mandir di belakang anda atau tidak sengaja terlanggar bahu sambil menjeling manja. Walaupun dia sekadar mengatakan ‘Maaf!’, itu adalah petanda yang perlu diberi tindakan segera. 


Kenali 10 Negara Paling Mahal Untuk Beli Kereta. Adakah Malaysia Tersenarai?


Harga sesebuah kereta bagi setiap negara adalah dijual pada harga berbeza-beza diatas beberapa faktor termasuklah cukai.

Menurut laporan sebuah portal, Jalopnik yang mana sebuah laman web yang popular telah menyenaraikan senarai 10 negara yang paling mahal untuk membeli kereta.

Perbandingan itu dibuat terhadap jenis kereta Toyota Prius dan Scion FR-S di negara America Syarikat dan negara-negara lain.



Foto Pemenang Anugerah Wildlife Photographer 2014


Bagi menghargai jurugambar seluruh dunia pelbagai acara dan pertandingan diadakan bagi mengiktiraf hasil kerja mereka.

Salah satunya, acara tahunan untuk menghargai para jurugambar khususnya Wildlife Photographer yang telah berlangsung di London Natural History Museum.

Pada acara ini seramai 10 jurugambar dinobatkan sebagai pemenang Wildlife Photographer 2014 dalam pelbagai kategori.


Resepi Mudah APAM SUSU

APAM SUSU
Bahan-Bahannya:
4 biji telur (saya guna 5 biji telur saiz B)
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besat ovellete
1 cawan gula halus -(saya guna 3/4 cawan)
4 sudu besar susu pekat
2 cawan tepung gandum - (saya ayak dulu)
 

Kenali 11 Orang Tersohor Di Dunia Memeluk Islam

Tahukan anda siapakah 11 orang yang tersohor di dunia dalam bidang masing-masing yang pada akhirnya telah memeluk Islam? Mereka ini bukan sahaja tersohor, malah antara yang menggemparkan dunia dengan kepakaran dan keistimewaan yang unik dan tersendiri. Walaupun terlalu ramai orang-orang ternama yang telah memeluk Islam, di sini saya hanya paparkan senarai 11 nama orang yang amat terkenal dan berpengaruh yang telah mendapat hidayah dan memilih Islam sebagai jalan kehidupan yang kekal.




Apakah Hidayah?
 
 

Isnin, 24 November 2014

Dadih Jagung Coffeemate


Dadih Jagung Coffeemate
Bahan-bahan :

10 gram agar-agar serbuk (cap burung layang-layang)
14 cawan air @ 4200 ml
1 tin susu cair (400 ml)
200 gram coffeemate
1 ¾ cawan gula pasir  (mengikut citarasa)
Perisa jagung @ Bes minuman perisa jagung
2 tongkol jagung (dihiris dan direbus)
 
 

Fakta Anak Bongsu


fakta anak bongsu, fakta adik bongsu, fakta anak akhir, fakta anak last, fakta anak terakhir dalam keluarga, fakta anak bongsu dalam keluarga, fakta, anak bongsu, adik bongsu, sifat anak bongsu, sifat adik bongsu, perwatakan anak bongsu, perwatakan adik bongsu
Ada adik atau anak bongsu ? ? Mesti ada antara sifat2 ini . Sifat2 ini mengfokuskan pada anak bongsu atau anak terakhir dalam sesebuah keluarga .
 
 

Ahad, 23 November 2014

Apa Pertalian Kita Dengan Tanah?

Makhluk-makhluk yang melata di muka bumi ini pada masa ini insyaAllah,berasal dari dalam tanah. Walaupun tidak secara langsung berasal dari tanah, tetapi semuanya memerlukan tanah. Sebagai contoh lihat pada perabot kayu, asalnya dari pokok, pokok pula dari biji benih yang dapat hidup dari dalam tanah dan mendapat makanan dari dalam tanah melalui akarnya.

Cuba lihat pula pada barangan logam seperti body kereta, sudu besi, peralatan komputer, pisau dan sebagainya. Logam itu pun berasal dari tanah yang mana kena gali terlebih dahulu untuk mendapatkannya.

Begitu juga dengan barangan plastik, getah, kaca, fibre glass dan sebagainya, di mana semuanya dikorek dari perut bumi. Itu secara ringkas yang menunjukkan manusia mencipta barang-barang daripada makhluk yang telah dijadikan oleh Allah. Manusia tidak boleh mencipta sendiri barang-barang tanpa makhluk-makhluk yang dijadikan oleh Allah S.w.t tadi. Lihatlah betapa kerdilnya manusia di sisi Allah yang selalu memerlukan kepada Allah sebagai tempat bergantung.

Pulau Kapal Perang Yang Tinggal Kenangan



Pulau Hashima yang dari jauh dilihat seperti sebuah kapal perang yang sedang berlabuh di tengah laut seolah-olah penuh dengan anak kapal yang sedang menunggu arahan tapi hakikatnya 'kapal' ini sebenarnya kosong tanpa manusia.

Pulau ini juga dikenali sebagai Gunkanjima bermaksud kapal perang ini pada asalnya adalah kediaman untuk pekerja-pekerja lombong arang batu.

Ratu Cantik Muslimin 2014

Penganjuran Ratu Cantik Muslimin  jauh berbeza daripada pertandingan ratu cantik acuan Barat.Acara ratu cantik ini menyaksikan penyertaaan 18 finalis, termasuk yang berkerjaya sebagai doktor dan saintis komputer, yang mempamerkan pakaian yang indah dan santun.
 


Yogyakarta : Peserta dari Tunisia menyeru tentang pembebasan Palestin sewaktu beliau memenangi pertandingan ratu cantik khusus untuk wanita Muslimah yang dianjurkan di Indonesia semalam.



Menakjubkan! Bunga Ini Akan Bertukar Menjadi Lutsinar Jika Terkena Air Hujan.

 Kelopak bunga Diphylleia grayi (Skeleton Flower) yang berwarna putih seketika menjadi lutsinar selepas terkena titisan air hujan. Bunga yang indahdan cantik ini boleh didapati di kawasan sejuk seperti di pergunungan China dan Jepun dan kebanyakan tumbuh di tempat yang teduh dan redup.

Cara Semak Status Halal Jakim Online Dan SMS

Cara Semak Status Halal Jakim
Cara Semak Status Halal Jakim Online Dan SMS | Terlalu banyak barangan tidak halal masa kini kerana ada peniaga yang hanya mementingkan keuntungan tanpa memikirkan sensitiviti umat Islam di Malaysia. 

Oleh itu semakan status halal online mampu merealisasikan hasrat kerajaan bagi meningkatkan kredibiliti halal dengan menjadikan masyarakat Malaysia yang memiliki jaringan sistem telekomunikasi yang baik disamping telefon bimbit yang canggih sebagai pemantau barangan halal secara tidak langsung selain Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) bersama JAKIM.

Pengguna boleh mengakses maklumat halal dengan cara-cara berikut : 

Tarikh Gaji 2015 Kakitangan Awam Malaysia

Jadual Tarikh Pembayaran Gaji Kakitangan Awam 2015. Pekeliling Jadual Gaji Penjawat Awam di Malaysia. Semakan Kenaikan Gaji Kakitangan Awam 2015, Elaun, Jumlah Gaji Semasa, Tunggakan dan Jumlah Kenaikan Gaji Tahunan boleh merujuk Surat Pekeliling Gaji ANM atau layari e-Penyata Gaji. Manakala Tarikh Hari Gaji Tahun 2015 merujuk Jadual Pembayaran Gaji 2015 Kakitangan Awam Malaysia mengikut sepertimana lampiran berikut.

JADUAL GAJI 2015

Tarikh Gaji 2015 Kakitangan Awam Malaysia

Tarikh Gaji Bulanan Tahun 2015 Kakitangan Awam Malaysia

 

Solat Tahajud Yang Indah -(Menarik Untuk Dibaca)


SEJARAH telah mencatat bahawa Rasulullah Saw dan para sahabat selalu melaksanakan solat tahajud. Solat tahajud adalah solat yang sangat mulia. Keindahan dan keajaiban melaksanakan solat tahajud telah tercatat dalam Alquran. Ada beberapa keindahan solat tahajud seperti berikut ini:




Resepi kuah dhal sedap dan mudah

Dah lama rasanya tak masak kuah dhal. Kebetulan hari sabtu tu ada panaskan roti paratha buat sarapan , aku buat sekali kuah dhal dengan sambal ikan bilis sebagai pencicah. 




 
 
 

Sabtu, 22 November 2014

Kisah Benar Yang Seram Berlaku Di Jalan Subang Airport

Ada gambar, tapi tunggu sampai abis baca....

Aku nak rehat sekejap dari cerita politik, aku nak kongsi cerita dengan korang semua apa yang aku alami malam tadi, selalunya setiap hari Isnin dan Khamis aku ada game badminton, mula jam 09.00pm hingga 11.00pm, seperti biasa kalau ada game badminton aku akan lepak di ofis, buat apa yang patut sementara menunggu waktu game tu start. Sebabnya nak ulang alik rumah ke dewan tu jauh beb.... Jimat kos konon-kononnya, selalunya bila nak pergi main badminton aku akan usung laptop aku, sebab habis game terus balik rumah. Tapi semalam entah apa punya angin atau buang tebiat agaknya... aku plan lepas badminton pergi ofis siapkan kerja sikit, ambil laptop dan balik... bodoh punya perancangan. 
 

Pesanan Buat Suami




Oleh Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..



Tips - Anda Ada Kudis Buta ? Ini Ubatnya

                                               KUTU KUDIS BUTA
Tanda-tanda :

  • kegatalan kulit yang amat sangat,terutamnya pada waktu malam atau selepas mandi air panas.
  • tanda-tanda calar kesan menggaru.
  • bintik  merah-terutamanya pada tapak tangan dan kaki.
  • garisan hitam beralun dan pendek pada kulit-tempat korekan kutu.

Memang ALLAH Sengaja.... ( Menarik Sebagai Renungan)


Memang Allah sengaja….
* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.
* memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

Inilan "RUMAH" Kita


Inilah rumah saya nanti..rumah anda juga begitu juga.Cantik tak?luas tak?
Bila kita lihat balik bakal rumah kita nanti,apa perasaan anda?

"Kat dunia kita ada rumah besar..dah besar nak renovate lagi besar..mati nanti inilah rmah kita..Pergi x kembali..hidup didunia ala2 kadar je..lebihkan ilmu akhirat..biar kta miskin didunia,kaya di  akhirat.."
 

Jumaat, 21 November 2014

Tips - Untuk mengatasi masalah migraine

Masalah migraine. Ada ramai di antara kita mengalami masalah migraine. Bezanya cuma non-critical dan critical saja. Bagi mereka yang critical mengalami masalah migraine, memang menyeksakanlah. Dalam entry nie teman nak kongsikan beberapa petua untuk meredakan kesakitan migraine nie. Kome boleh cuba petua-petua yang teman kongsikan disini.

Migraine
Gambar ehsan Google.
 
 

Khamis, 20 November 2014

Misteri Pemindahan Batu-Batu Raksasa



Artikel ini adalah daftar monolit yang disusun berdasarkan ukuran dan berat blok batu terbesar di suatu situs. Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Sebuah monolit adalah batu besar yang telah digunakan untuk membangun struktur atau monumen, baik sendiri atau bersama-sama dengan batu lainnya. Dalam daftar ini setidaknya satu batu kolosal lebih dari sepuluh ton telah dipindahkan untuk menciptakan struktur atau monumen.

Bangsa Romawi telah mengenal crane dan treadwheels untuk membantu mengangkat batu-batu kolosal. Teknologi ini tentu sudah kita kenal dan kita lebih maju dari ini. Namun diluar bangsa Romawi, bagaimana kebudayaan kuno mengangkat atau memindahkan batu-batu kolosal masih menjadi misteri sampai sekarang.

Monolit Terberat Yang Dipindahkan Oleh Manusia

Dibawah ini adalah 5 buah monolit terberat yang telah dipindahkan oleh manusia dari tempat monolit berasal ke tempat dimana monolit ini dibutuhkan sebagai bahan sebuah bangunan.



Senaman Penguin senaman paling rare khas untuk Muslimah

 Senaman Penguin
Senaman Penguin
Video ini mungkin adalah senaman paling latest dan rare iaitu Senaman Penguin.

Dipercayai video Senaman Penguin ini datangnya dari negara jiran Indonesia dari Pondok Pesantren Darunnajah Cipining Bogor.

Pondok Pesantren Darunnajah Cipining adalah cabang ke-2 dari Darunnajah Ulujami, berdiri pada tanggal 18 Julai 1988 didirikan oleh (Alm) KH.Abdul Manaf Mukhayyar, dengan sistem kurikulum yang padu, pendidikan berasrama serta pengajaran bahasa Arab dan bahasa inggeris secara intensif. Pondok ini melahirkan al-ulama al-’amilin wa as Sholihin, para muballigh dan imam, guru-guru agama serta pemimpin agamawan, dipimpin oleh KH. Jamhari Abdul Djalal, Lc., alumnus Institut Pendidikan Darussalam Gontor dan Universitas Ummu al-Qurra, Mekah.


Kreatif - Pasti Kagum dengan Flipbook yang Dibuat Oleh Artis dari Jepun Ini.

Flipbook adalah salah satu cara untuk menghasilkan animasi. Ia boleh dilakukan dengan mudah, dan kami percaya pasti anda pernah cuba membuatnya di buku latihan sewaktu sekolah dahulu. Apa yang penting adalah kreativiti dan kesungguhan yang tidak putus-putus. Kali ini kami nak kongsikan satu flipbook yang sangat menakjubkan dihasilkan oleh artis dari Jepun. Kamu percaya anda pasti kagum dan terpegun dengan hasilnya.


Japanese-Flip-Books-1  


Petanda Apakah Ini ?

CAHAYA tersebut menyebabkan keadaan jalan raya yang gelap tiba-tiba terang seperti waktu siang.
MOSCOW – Satu cahaya cerah berwarna oren yang muncul selama 11 saat di bandar Rezh dekat sini mencetuskan misteri dalam kalangan penduduk setempat.

Terbaek....Ini Surat Jawapan Mah, Isteri Kepada Suami Curang

Panas juga semalam dengan cerita mengenai pengakuan suami curang. Sanggup berlaku curang dengan janda kerana hilang selera kepada isterinya. Sudah tentu ramai yang panas dan tunggu apa respon Mah terhadap perlakuan suaminya itu.
Surat jawapan Mah, isteri kepada suami curang – Kisah sebelum ini, si suami mengambil keputusan untuk tidak pergi kerja. Sebaliknya dia telah pergi menemui kedua ibu bapa Mah untuk buat pengakuan mengenai kesalahannya. Selepas menemui ibu dan bapa Mah, si suami curang pulang ke rumah.
INI SURAT JAWAPAN MAH, ISTERI KEPADA SUAMI CURANG
Rumahnya kosong. Tiada sesiapa. Dipanggil nama isterinya, tiada sahutan. Adan, Lili, dan Nafisa juga tidak kelihatan. Si suami curang menemui surat berwarna merah jambu berlipat di atas meja solek. Dalam keadaan terpinga-pinga, beliau membuka dan membacanya.

Tips - Menangani Anak Suka Tengok Kartun Di TV, iPad & Tablet.

Anak Suka Tengok Kartun?

Kebanyakan ibu-bapa mengalami masalah ini. Bila anak mula ‘ketagih’ tonton TV, semua kerja tidak jadi. Sehinggakan sampai satu tahap di mana anak sudah pandai menjawab, “Kejap….. kejap…..” sambil matanya terus merenung skrin televisyen. Ada anak yang matanya ‘dekat’ sangat dengan TV. Sangat merbahaya kerana boleh menyebabkan rabun. Ini bukan soal Astro yang ada banyak rancangan menarik semata-mata, ia lebih kepada ‘approach’ dan mekanisme ibu-bapa mengawal anak-anak. Jika dihalang tengok TV, pandai pula cari iPad atau tablet milik ibu-bapa.

Mari kita lihat, bagaimana cara mengatasinya.


Rabu, 19 November 2014

Kelemahan Perempuan Tetapi Sebenarnya Adalah Kekuatannya

Ehsan google
Assalamaualaikum

Alhamdulilah masih lagi bernafas di muka bumi Allah ini, ucapkanlah syukur atas nikmatnya yang tak terhingga. Marilah berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad saw. Saban hari kita mendengar rungutan perempuan pelbagai pekara sama ada di kehidupan seharian mahupun di laman sosial. Memang benar setiap manusia yang bernyawa mempunyai kelemahan yang tersendiri begitu juga seorang perempuan mempunyai kelemahan tersendiri. 

Terutama bagi perempuan muslim yang terikat dengan beberapa aturan dalam agama. Dan itulah mengapa kaum feminis berkata susah menjadi wanita atau perempuan, kerana melihat beberapa aturan ini:
 

Tips - Idea Jimat Cermat Jika Tak Cukup Duit Setiap Bulan



Kita semak penyata pendapatan, kita mendapati duit keluar lebih banyak dari duit yang masuk. Itu namanya situasi aliran tunai negatif.

Maka situasi yang sebegitu mesti diatasi segera.

Aliran tunai negatif ini ibarat paip bocor. Kalau tidak dibaiki, maka bocor itu makin besar.

Berikut adalah 12 idea jimat cermat tambahan yang dapat kita buat:



Fakta - Kenapa bayi menangis waktu malam


Fenomena bayi yang menangis di tengah malam sebegini kadang kala diterjemahkan dengan pelbagai terjemahan. Ada yang percayai bayi mereka di�usik� oleh makhluk halus. Yang lebih hairan, kalau minda mereka sudah �dicetak� dengan pemikiran begitu, mengapa harus dibawa ke perubatan moden pula.

Apakah agaknya punca anak menangis di waktu malam? Apa sebenarnya yang berlaku? Apa yang sebenarnya bayi ini mahu? Apa yang perlu dilakukan untuk menghentikan mereka menangis?

Banyak alasan mengapa mereka menangis. Pakar psikologi kanak-kanak memberitahu bahawa bayi sebenarnya cuba berkomunikasi dengan ibubapanya. Ayat yang mereka gunakan ialah tangisan yang lebih menarik perhatian ibubapa.
 

Kata - Kata Semangat Bila Putus Cinta ?!


Tiada masalah yang tidak boleh selesai didalam dunia ini ... hati kita mestilah tabah ... antara kata-kata semangat bila putus cinta ? :-
 

Selasa, 18 November 2014

Apabila Mekah Bergelap Pada Jam 1.30 Tengahari Seakan Malam

Semua orang tahu bahawa kota suci Mekah adalah pusat kepada planet Bumi. Satu peristiwa ganjil dan unik telah berlaku semalam apabila langit di Mekah bertukar menjadi merah pekat dan menjadi gelap pada jam 1.30 waktu tengahari seakan malam macam pukul 9. Haa, jangan terkejut, ini benar-benar berlaku ..
Benar dan menakutkan. Kelihatan orang yang yang mengejakan tawaf di hadapan Baitullah menjadi pelik,cemas dan kehairanan. Apakah yang sebenarnya telah berlaku di Mekah?? Peristiwa pelik-pelik telah membuatkan ramai umat Islam di seluruh dunia berfikir sejenak..
 

Logo-Logo Terkenal Dibuat dengan Menggunakan Bunga Ros yang Sangat Cantik

Bunga ros memang sangat cantik dan menakjubkan. Kami di cisdel.com memang sering berkongsi pelabagai post berkaitan dengan bunga ros yang cantik menawan ini. Post kali ini kami nak kongsikan pula kepada anda bila logo-logo terkemuka dibuat dengan menggunakan bunga ros hasil kreativiti jurugambar terkenal Alexander James.


logo volkswagen bunga ros Logo Logo Terkenal Dibuat dengan Menggunakan Bunga Ros yang Sangat Cantik
logo volkswagen

lagi logo di bawah


Menarik - Petua Untuk Memagar Diri Sendiri



Petua Untuk “Memagar” Diri Sendiri :-

Diperturunkan ilmu memagar diri dari ancaman sihir dan pencuri yang diamalkan dari sejak dahulu oleh para ambiya.
Waktunya: Selepas solat maghrib, seeloknya pada hari Selasa bagi memagar diri dan hari Jumaat bagi memagar rumah.
 

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...