Rabu, 31 Disember 2014

Resepi - Singgang Ikan Daun Selasih

   P1250809

 BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan japanese mackerel, siang, kerat, cuci dan toskan
1 biji tomato, belah 6
2 batang serai, dititik
1 genggam daun selasih
3 keping asam gelugor
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa
1 kiub pati ikan bilis "Maggi" (optional)



Fakta - Apakah Itu Paedophilia?



Tadi pagi aku tengah godek-2 facebook dan ternampak satu article ' Paedophilia ' dan aku rasa terpanggil jugak untuk share tentang ni ..

Yups, benda ni memang serius, memang sangat penting untuk para ibu dan ayah  diluar sana untuk mula ambik tahu kenapa dan mengapa perkara ini terjadi ..

Apakah itu Paedophilia ?

Selasa, 30 Disember 2014

Allahhu akhbar ..Gambar selepas Banjir ..Daerah Di Kelantan Macsm Kena Tsunami..

   
 

Sebab Kenapa Azam Tahun Baru Tak Dapat Dicapai..

Tidak lama lagi, kita semua akan melangkah ke tahun baru 2015. Seperti biasa, semakin hampir dengan tahun baru, semakin ramai orang yang mula menyenaraikan azam tahun baru mereka. Antaranya seperti dalam gambar di bawah ini:



Sangat ‘cliche’ bukan? Tapi bagaimana dengan azam tahun ini? Adakah semuanya telah selesai? Seperti kebanyakan orang, mana-mana azam tahun ini yang masih belum selesai pastinya akan dibawa ke tahun hadapan. Perasan tak?

Persoalannya, kenapa azam tahun baru bagi 95% orang di dunia hanya sekadar satu senarai yang tidak bermakna?

Berikut, memetik artikel yang digarap di sebuah blog  , ini adalah sebab-sebabnya:


Hasil Gambar Yang Di Ambil Pada Waktu Malam Di Tepi Paya Ini Amat Mengejutkan

Bertembung dengan seekor buaya di siang hari sudah cukup menakutkan apatah lagi pertembungan dengan sekumpulan buaya pada waktu malam gelap gelita! Langkah seribu jawabnya! Haha.
Tetapi, bagi jurufoto Larry Lynch, beliau mengambil peluang tersebut dengan menghasilkan karya fotografi yang menarik dan menggerunkan. Tunggulah sehingga anda melihat pasangan mata buaya-buaya yang berjaya dirakamnya dalam gambar-gambar tersebut....Sangat menakutkan!
 

Menarik - Kisah Pakcik Tua Tukang Kasut

Tersentuh betul hati  bila terbaca kisah ini dalam satu group whatsapp. Banyak pengajaran yang boleh kita ambil iktibar dari kisah ini. Semoga kita sedar dan insaf atas kekhilafan kita... amin..
Jom baca...

  

Dalam perjalanan balik dari mall.
Aku menyelusuri lorong belakang mall. Hajatnya nak baiki kasut. Dah tercabut tapak. Nampak seorang pakcik tua di kaki lima. Orang kurang upaya. Manusia normal seperti kita, cuma tanpa sepasang kaki.
 

Kuasa Air

Jika Allah mahu tunjukkan kekuasaannya, bumi ini boleh sahaja dihancurkannya pada bila-bila masa. Tentera Allah tidak mampu ditandingi. Melalui air sahaja Allah boleh lakukan apa sahaja. Belum yang lain-lain lagi. Ya Allah, kepada Mu kami berserah dan kepada Mu kami patuh. Ampunilah dosa-dosa kami dan masukkanlah kami dalam golongan mereka yang mendapat rahmatmua Ya Rabb. Amin

Resepi - Ayam Gulai Padang

 

Resepi ini daripada Majalah Saji Mei 2008.  Kalau orang utara, gulai tu maksudnya, kari. Tapi, gulai ni tak guna rempah kari. Ala-ala gulai ayam yang dijual di Restoran Masakan Padang. 



Ahad, 28 Disember 2014

Masjid Baiturrahman Yang Di Jaga Allah

 Masjid Baiturrahman Yang Di Jaga Allah
Masjid Baiturrahman Yang Di Jaga Allah (dulu)

Masjid Baiturrahman Yang Di Jaga Allah


Masih ingatkah semua tanggal 26 Disember 2004, apabila hampir sepertiga Aceh dimusnahkan ombak besar tsunami yang meragut sekurang-kurangnya 226,000 nyawa. Pada ketika itu Aceh boleh dianggap padang jarak padang terkukur. Yang tinggal di tengah-tengah sebuah kawasan lapang adalah sebuah masjid yang dikenali sebagai Masjid Besar Baiturrahman. Masjid ini telah berusia 135 tahun. Namun ianya kekal utuh djaga Allah sehingga kini, biarpun pada ketika tsunami berlaku, keliling nya dipenuhi serpihan dan runtuhan tsunami. Tiada yang terselamat.
 
 

MASYAALLAH….Air Mata.. Air Keluar Sendiri Apabila Mangsa Banjir Hendak Mengambil WUDHU

pelik-banjir1  
MASYAALLAH….AIR MATA AIR KELUAR SENDIRI APABILA MANGSA BANJIR HENDAK MENGAMBIL WUDHU  pengguna facebook berkongsi rasa takjub ketika bersama-sama bermalam dengan pelajar tahfiz dari sekolah pondok.Ketika ingin menunaikan solat jumaat di penempatan banjir Sungai Durian,tiada sumber air bersih,dengan kuasa Allah tiba-tiba air mata air keluar dari tebing bukit.


Tomato hitam dan putih pertama dunia dihasilkan

Seorang pembiak tanaman telah mencipta pokok tomato hitam dan putih yang pertama di dunia, selepas mengadun dua jenis buah.
Tomato hitam dan putih pertama dunia dihasilkan  
Sutton Seeds, pembiak baka tumbuhan di sebalik tomato yang tidak konvensional itu, yang sebelum ini telah menghasilkan Indigo Rose, satu-satunya tomato hitam yang wujud.
Walau bagaimanapun, tumbuhan hitam dan putih yang baru dicipta selepas Indigo Rose itu telah dicampur dengan tekanan putih tomato.
[Metro.co.uk]
 

Banjir » Jambatan menghubungkan Gua Musang dan Jeli runtuh

Jambatan menghubungkan Gua Musang dan Jeli runtuh
Ekoran kejadian, lebih 300 penduduk di Kampung Pulau Setelu dan Kampung Star bergadai nyawa apabila terpaksa berulang-alik menggunakan bot. -Gambar fail 
 
KOTA BHARU: Sebuah jambatan sepanjang 1 kilometer di Kampung Pulau Setelu, Gua Musang, Kelantan runtuh selepas dihanyutkan arus deras Sungai Nenggiri yang melepasi paras jambatan dalam kejadian banjir 23 Disember lalu.

Keadaan tersebut menyebabkan pengguna jalan Gua Musang ke Jeli terputus hubungan.

Ekoran kejadian, lebih 300 penduduk di Kampung Pulau Setelu dan Kampung Star bergadai nyawa apabila terpaksa berulang-alik menggunakan bot.
 

Pecahan Penumpang Dalam Penerbangan QZ8501


 Berikut adalah senarai awal pecahan penumpang mengikut negara dalam penerbangan AirAsia Indonesia QZ 8501 dari Surabaya ke Singapura hilang dari pantauan radar kira-kira pukul 7.24 pagi tadi.

INDONESIA – 149

KOREA – 3

MALAYSIA – 1

BRITISH – 1

SINGAPURA – 1

Penerbangan tersebut sepatutnya tiba di Singapura pukul 8.30 pagi tadi.

Air Asia: Operasi menyelamat sedang dijalankan


Air AsiaAir Asia
SHAH ALAM - Air Asia kini sedang menjalankan operasi mencari dan menyelamat setelah pesawat milik mereka dilaporkan hilang hari ini .

“Operasi mencari dan menyelamat sedang sedang dijalankan dan AirAsia bekerjasama penuh membantu perhidmatan menyelamat,” menurut kenyataan Air Asia hari ini.

Sementara itu, bagi membantu anggota keluarga dan rakan-rakan penumpang pesawat itu,  AirAsia telah menubuhkan pusat panggilan kecemasan di talian +622129850801.

Kemas kini berhubung perkara itu akan dimuat naik ke laman webwww.airasia.com  .

Menurut AirAsia, pesawat jenis Airbus A320-200 dengan nombor pendaftaran PK-AXC itu hilang perhubungan dengan pusat kawalan trafik pada jam 7.24 pagi ini.

Pesawat AirAsia dilaporkan hilang dalam perjalanan dari Surabaya, Indonesia ke Singapura pagi ini setelah  dilaporkan terputus perhubungan dengan pusat kawalan udara.
sinar harian

Pesawat Air Asia dilaporkan hilang


AirAsiaAirAsia
PESAWAT AirAsia AWQ 501 dilaporkan hilang dalam perjalanan dari Surabaya, Indonesia ke Singapura pagi ini setelah  dilaporkan terputus perhubungan dengan pusat kawalan udara.

Memetik laporan Kompas.com, pesawat itu dilaporkan berangkat dari Surabaya pada pukul 5.20 pagi dan sampai di Singapura seharusnya pukul 8.30 waktu tempatan.

Agensi itu juga melaporkan pihak berkuasa pengangkutan Indonesia sebagai berkata, pesawat yang hilang itu jenis Airbus 320-200 dengan 155 orang penumpang berada dalamnya.

Sabtu, 27 Disember 2014

Jangan Izinkan Aku Jatuh Cinta Jika Belum Tiba Masanya


  
Ya Allah,
Andai masanya belum tiba,
Jangan izinkan aku untuk jatuh cinta,
Aku memohon agar Kau tunjukkan jalan,
Agar Kau tunjukkan aku tuntutun yang perlu aku lakukan,
Jauhkanlah aku daripada kemaksiatan,
Jauhkanlah aku daripada perkara yang tidak dapat memberi manfaat,
Dan jauhkan aku daripada perkara yang Engkau murkai, Agar aku dapat menjaga diri.
 
 

Lukisan Kasut yang Sangat Menakjubkan Dibuat dengan Menggunakan Ballpen

Orang yang kreatif memang mampu untuk melukis apa sahaja menggunakan pelbagai medium yang berbeza. Ada yang mahir menggunakan berus, pensel, arang dan banyak lagi. Post kali ini kami nak kongsikan kepada anda hasil kreativiti Andrea Joseph yang melukis gambar kasut kawan-kawannya dengan sangat cantik menggunakan ballpen.
I-drew-my-shoes-and-clothes-and-things-with-a-ballpoint-pen5__880 

Kenali 20 Rumah yang Tidak Dimasuki Malaikat

Dalam pelbagai hadis, Rasulullah mensabdakan adanya rumah-rumah tertentu yang tidak dimasuki malaikat. Tentu maksudnya adalah malaikat rahmat. Sedangkan malaikat maut, ia boleh masuk rumah dan bangunan apapun, tanpa boleh dihalang.

Rumah-rumah bagaimana yang tidak dimasuki oleh malaikat rahmat? Mari kita semak hadis-hadisnya berikut ini:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلَا صُورَةُ تَمَاثِيلَ
Aku (Abu Thalhah) mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Malaikat tidak akan masuk ke dalam rumah yang di dalamnya ada anjing dan (atau) gambar patung”. (HR. Bukhari)
 

Jumaat, 26 Disember 2014

Tasik Luar Biasa Ini Airnya Mendidih Setiap Hari.

  
 Perlu berfikir seribu kali jika ingin menyentuh air di tasik ini. Disebut dengan "Dominica Boiling Lake", sebuah tasik yang airnya luar biasa panas hingga mendidih. Permukaannya diselubungi asap wap panas bagaikan air mendidih yang dimasak di atas kuali . Tasik yang menyeramkan bukan?

Terletak di Taman Negara Morne Trois Pitons, Dominican, kira-kira 10.5 km dari Roseau, ibu kota Dominican. Suhu air tasik di bahagian tepinya sahaja mencapai 82-91,5 darjah Celsius. Di bahagian tengahnya dianggarkan suhunya lebih dari itu, lebih panas bahkan diperkirakan mencapai titik didih. Kerana sangat berbahaya, belum ada yang berani mengukur suhu di bahagian tengahnya.
 

Fakta Menarik Mengenai Derma Darah

Jika anda mahukan tawaran istimewa yang hebat lagi menguntungkan – dermalah darah dan nikmati pelbagai manfaat demi kesihatan anda. Manfaat ini mungkin menyelamatkan nyawa anda sendiri. Berikut adalah lapan sebab paling utama untuk menderma darah.

8. Mengurangkan berat badan

Rakyat Malaysia memang suka menjamu selera. Tetapi apabila berat badan mula meningkat, anda seharusnya berasa bimbang. Dengan menderma darah, anda membakar 650 kalori dan menghilangkan satu paun berat untuk setiap pain darah yang didermakan. Anda hanya perlu baring sahaja. Cara bijak mengurangkan berat badan tanpa senaman!

7. Pemeriksaan kesihatan percuma

Petugas perubatan di pusat derma darah akan memberikan anda pemeriksaan kesihatan ringkas. Mereka boleh memberitahu anda beberapa petunjuk penting seperti kumpulan darah, tekanan darah, tahap kolesterol, dan banyak lagi. Anda tidak perlu mengunjungi doktor dan membayar untuk mendapatkan pemeriksaan seumpamanya. 

Banjir: Gagal Hubungi Keluarga

Tips Beli Tiket Penerbangan Murah.

Mengaku saja jika anda merupakan salah seorang yang tertunggu-tunggu tiket penerbangan murah. Anda boleh berjimat banyak jika anda tahu cara untuk mendapatkan harga tiket penerbangan yang murah. Entri ini memberi anda panduan mendapatkan tiket mampu beli.


  
 

Tanda-tanda Wanita Mengidap Kanser Faroid

  
Harian Metro Online | MAKANAN YANG AKTIFKAN CYST.
Makanan yang perlu dielakkan:

1.) Soya dan evening primrose.
 
Soya dan evening primrose mengandungi phyto estrogen. Phyto ni bermaksud tumbuhan manakala phyto estrogen bermaksud tumbuhan yang mempunyai fungsi seakan akan estrogen.So, bila kita makan benda ni maka paras estrogen dalam badan kita akan tinggi dan mengalakkan pembesaran cyst. Doc ade bagitahu saya yang sume wanita ade cyst cuma kecil atau besar, boleh hilang tak boleh hilang.

evening primrose oil
 

Kenapa Orang Tak Solat Boleh Berjaya Dan Kaya

Kita tahu bahawa ilmu itu cahaya, dan tidak akan memasuki hati-hati yang gelap, tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha.


  
 
Kenapa Orang Tak Solat Boleh Berjaya Dan Kaya  
 
Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan duga.

Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan ummat ISLAM tertindas dalam kehidupan sempit lagi derita.

Orang bertanya kepada saya. Kenapa begitu? Sekarang ini, yang manakah benar? Adakah kita faham selama ini tidak benar?

Khamis, 25 Disember 2014

Doa Ditimpa Musibah

doa ditimpa musibah
Doa Ditimpa Musibah yang sangat masyhur daripada Nabi SAW, melalui Ummu Salamah ketika beliau ditimpa musibah kematian suaminya yang tercinta, hingga beliau merasa tiada yang mampu menggantikan tempat suaminya yang sangat istimewa itu. Namun melalui Doa yang diamalkan ini, Allah telah memberi pahala atas musibahnya dan telah menggantikan musibah beliau itu dengan yang lebih baik.. iaitu Rasulullah SAW sendiri sebagai suami barunya.


Lukisan Paling Menakutkan Dan Menyeramkan Di Dunia Yang Anda Tidak Pernah Lihat


  
10 lukisan paling menakutkan dan menyeramkan di Dunia | dimana terdapat pelbagai macam cerita misteri yang menyelubungi berkenaan. Berikut merupakan 10 lukisan paling menakutkan di Dunia:
 

Cara Melupakan Kekasih Lama


tips 
Cinta selalunya mudah diungkap tetapi sukar dilupakan. Bukan mudah untuk kita melupakan kekasih lama bukan ? disini ada beberapa tips untuk melupakan kekasih lama ?

Senaraikan perkara-perkara yang anda ingin lakukan selama ini yang anda tidak pernah lakukan: Selama anda berkenalan dengan kekasih lama, anda mempunyai banyak perkara yang ingin anda lakukan. Tetapi disebabkan kekangan masa dan komitmen dalam perhubungan membuatkan anda tidak berkesempatan untuk melakukannya. Dengan menyenaraikan perkara-perkara yang anda ingin lakukan ini akan membuatkan anda dapat melihat betapa banyaknya perkara lain yang boleh anda lakukan selain mengingati kekasih lama yang tidak lagi bersama anda.

Pemuda Yang Ikhlas Dengan Cinta

  
Assalamualaikum...
Pada zaman dahulu, ada seorang jejaka yang sangat suka membaca dan selalu menghabiskan masanya di perpustakaan pada waktu  lapang. dia amat suka membaca novel dan buku cerita. Pada suatu hari, dia telah terjumpa sebuah novel yang ada tertulis pada novel itu nama dan alamat seorang gadis di salah satu muka suratnya. Tertulis di situ : "Catrina, ikhlas dan perlukan sahabat."

Tergerak hati jejaka untuk mengutus surat kepada si gadis misteri itu. Setelah pulak ke rumah, jejaka itu menulis surat untuk memberitahu niat ingain berkawan dengan gadis itu. Beberapa hari kemudian si jejaka mendapat balasan daripada gadis tersebut bahawa dia juga bersetuju untuk berkawan dengan si jejaka.

Hari bertukar minggu dan minggu bertukar bulan. Persahabatan mula bertukar kepada perasaan sayang. Namun begitu mereka masih belum pernah bersua muka. Si jejaka ingin sekali bertemu si gadis misteri dan begitu juga dengan si gadis. Walaupun kedua-duanya masih belum melihat rupa masing-masing. tetapi perasaan sayang tetap terbuku di hati.

Terkini - Peruntukan segera RM50 juta untuk negeri dilanda banjir

Kementerian Kewangan meluluskan peruntukan segera berjumlah RM50 juta untuk negeri dilanda banjir.

 Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah, berkata peruntukan itu akan diagih dan disalurkan segera kepada Pejabat Pembangunan Negeri di negeri terjejas berikutan banjir yang semakin meruncing.

"Kementerian Kewangan juga akan mempermudah pembelian segera keperluan peralatan bantuan dalam memastikan bantuan dapat disampaikan kepada rakyat di kawasan terjejas," katanya dalam kenyataan hari ini.

Banjir : Senarai Penuh Jalan Yang Ditutup - JKR

Senarai Penuh Jalan Yang Ditutup - JKR setakat jam 9.00 pagi 25 Disember 2014

 
 

Tip Gebukan Kulit

Tip gebukan kulit

Kesempurnaan wajah menjadi impian wanita, mereka mahu memiliki kulit sihat, gebu dan sekata. Penjagaan di rumah hanya sebagai asas dan bagi merealisasikan impian memiliki wajah sempurna perawatan lengkap perlu dilakukan.
 

Rabu, 24 Disember 2014

Kreatif! 9 DIY Idea Kreatif Kitar Semula Tayar Terpakai

Kreatif!! Sekiranya anda mempunyai daya pemikiran yang kreatif seudah tentu banyak duit yang anda dapat jimatkan dalam menghias rumah anda. Jika kita pergi ke kedai-kedai yang menjual tyar, kita dapat melihat banyak tayar-tayar terpakai yang dilonggokkan untuk dibuang.

Jika anda kreatif dan rajin untuk bekerja atau mengubah sesuatu, beberapa idea dibawah ini mungkin boleh membantu anda menggunakan semula tayar-tayar anda yang sudah tidak boleh dipakai.

1. Taman Permainan Kanak-Kanak

  


Tips - Rangsang Anak Bijak Bergaul

bergaul
Kanak-kanak mempunyai pelbagai karektor. Ada yang jenis pemalu sukar bercampur gaul dengan rakan sebaya, ada yang terlalu peramah hingga menyebabkan rakan terasa rimas, ada juga yang suka mengacau sehingga membuatkan orang lain tidak suka berkawan dengannya.

Apakah jenis karektor anak anda? Sebenarnya perkembangan sosial si manja boleh dirangsang oleh ibu bapa sendiri. Bersosial tidak hanya meliputi kemahiran bercakap dan bagaimana untuk mendapatkan kawan. Ia meliputi etika dan tata cara yang betul dalam pergaulan seharian. Pelajari cara-caranya!

Resepi -Peanut Butter Cake

Assalamualaikum & salam sayang.
Mood RAJIN sudah mariiiii.


Projek membakingakhir  bagi tahun 2014 telah bermula dengan hasil yang sungguh TERBAEK ( my own judgement yo, jgn jeles).
Walaupun nampak simple & very dull tapi I tell u rasanya mmg 'the very the delicious'
  

Kegunaan Lain Ubat Gigi Yang Anda Perlu Tahu


Ubat gigi seperti diketahui oleh semua orang kegunaannya adalah untuk memcuci gigi ataupun bahagian dalam mulut kita.

Terdapat pelbagai jenis ubat gigi di pasaran kita samaada jenis herba ataupun bahan kimia. Kebanyakkan iklan tentang ubat gigi hanya menunjukkan kehebatan ubat gigi tersebut untuk memutihkan gigi, menguatkan gigi, mencegah kaviti dan menyihatkan gigi anda.

Tapi tahukah anda sebenarnya ubat gigi mempunyai pelbagai kegunaan yang menarik dan boleh dipraktikkan oleh anda? kerana ubat gigi adalah bersifat alkali dan amat sesuai dijadikan sebagai bahan cucian lain.
Mari kita saksikan kehebatan sebenar ubat gigi yang kita guna hari-hari ini.



Adab Memasak Mengikut Sunnah

Assalamualaikum.
Semoga menjadi ingatan mommy, anak2 & kawan2 semua. Kalau boleh tampal @dapur kita bagus ni. Sambil masak sambil berzikir. Insyaallah sama2 kita amalkan. Resepi senang & mudah untuk sentiasa mengingati ALLAH.
 
 
  
Tak clear sangat ayat dalam gambar di atas, so boleh refer bacaan di bawah ni cuma terjemahan xde. 
 
 

Nasihat Kehidupan

  

Assalamualaikum...

"sebaik-baik isteri adalah jika kamu 
memandangnya membuat hatimu senang,
jika kamu perintah dia mentaatimu,
dan jika kamu tinggal maka dia akan menjaga
untukmu harta dan dirinya"
 
 

Cara-Cara Menjadi Kekasih Allah

Setiap orang memiliki perjalanan hidup yang berbeza dan sesuai dengan perancangan dan hala tuju yang diinginkan. Namun begitu, seharusnya kita memilih jalan hidup yang diberkati dan berazam untuk menjadi salah seorang penghuni syurga Firdausi, insya Allah. Cara-cara menjadi kekasih Allah yang akan saya kongsikan adalah sebagai motivasi kepada diri sendiri agar menjadi hambaNya yang lebih baik setiap hari hingga boleh menjadi kekasih Allah yang paling dicintaiNya. Wallahua'lam...

Dalam langkah menjadi ahli syurga, kita tidak boleh setakat berpeluk tubuh dan berserah tanpa sebarang usaha yang sepatutnya dilakukan bagi menjadi tetamu Allah yang paling dikasihi. Oleh itu jom kita berusaha untuk menjadi kekasih Allah..

Apakah maknanya menjadi kekasih Allah? Iaitu kecintaan Tuhan kepada para hamba dan para hamba menjadi kekasih Tuhan sebagaimana yang dinyatakan dalam al-Qur’an, “Yuhibbuhum wa yuhibbunah” (Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintai Allah) (Qs. Al-Maidah [5]:54)

Selasa, 23 Disember 2014

Doa dicintai suami

Assalamualaikum. 
Hari ini terjumpa doa ni @FB. Jom kita sama2 amalkan supaya rumahtangga kita aman bahagia&rezeki pun melimpah ruah. InshaAllah 
  

Inilah 4 Pantai Yang Paling Menyeramkan Di Dunia..

Pantai adalah salah satu lokasi yang paling popular untuk keluarga beriadah selain daripada sungai dan berbagai lagi taman tema air. Namun tidak semua pantai boleh menimbulkan kegembiraan kepada tetamunya kerana ada pantai   yang mempunyai suasana yang menyeramkan.
  
Pantai-pantai ini dikatakan paling berhantu, walaupun keindahan pantai-pantai ini tidak kurang menakjubkan berbanding pantai-pantai yang lain. Namun suasana seram   dan banyak kejadian aneh di pantai inilah yang membuatkan orang ramai takut untuk mengunjunginya.
 

Banglo Impian Tiang Tinggi Ini Dibina Oleh Ayah Dengan Tangannya Sendiri

Zaman sekarang harga rumah sungguh mahal. 

Tetapi ini tidak dapat melenyapkan impian seorang ayah untuk memiliki rumah banglo yang besar dan cantik.


 Kisah ini telah diceritakan oleh Cik Hajar Yahya, dan ramai terpesona dengan kerja keras ayah beliau untuk memiliki rumah impian. 

Sebuah rumah banglo dengan tiang tinggi. Ya, ini adalah kisah menggapai impian.





Pelajar Tingkatan Enam Dibenar Pakai Kasual Dengan Bersyarat

  

SEREMBAN: Selepas berminggu-berminggu spekulasi, Kementerian Pendidikan mengesahkan bahawa pelajar yang akan menyambung pengajian ke Tingkatan Enam dibenarkan memakai pakaian tradisonal atau pakaian lain, sebagai sebahagian daripada kod pakaian baharu bermula musim persekolahan yang akan dibuka dua minggu lagi.

Mereka juga akan dibenarkan untuk memakai baju batik ke sekolah, di bawah langkah kementerian untuk "menjenamakan semula" Tingkatan Enam.


Gambar 14 artis wanita Malaysia yang berhijab sepanjang 2014

-gambar 14 artis wanita Malaysia yang berhijab sepanjang 2014. Alhamdulillah, sepanjang tahun 2014 telah menyaksikan ramai artis wanita Malaysia sudah mula berhijab dan menutup aurat sepenuhnya.


Gambar-gambar 14 artis wanita Malaysia yang berhijab sepanjang 2014  
Gambar-gambar 14 artis wanita Malaysia yang berhijab sepanjang 2014
Berikut merupakan antara 14 artis dan selebriti Malaysia yang mula berhijrah sepanjang tahun 2014.



The Musulman : Satu-Satunya Akhbar Tulisan Tangan Di Dunia

Paper!

Akhbar. Kami tak ingat kali terakhir kami membeli akhbar fizikal. Masa kes kami masuk mahkamah tempoharipun kami tak beli paper padahal muka terpampang kacak di kesemua akhbar tempatan. Edaran akhbar fizikal di Malaysia semakin berkurangan kerana lebih ramai lebih suka membaca berita free dari portal atas talian.

Di Pakistan akhbar masih hidup dan ada sebuah akhbar yang kandungannya ditulis sepenuhnya dengan menggunakan tangan. The Musulman sudah beroperasi dengan teknik tulisan khat sejak 1927. Tiga orang penulis khas ditugaskan menulis berita secara manual. Dua orang penulis wanita dan seorang lelaki menghabiskan 3 jam setiap hari melakukan reka letak untuk akbar empat mukasurat ini. 

Ini namanya dedikasi dan pastinya memerlukan kesabaran. Menggunakan program DTP dan komputer adalah terlalu mainstream. Sesungguhnya The Musulman ialah akhbar paling hipster di dunia!


Info - Khasiat Buah Sukun Bagi Kesehatan Tubuh

Khasiat buah sukun nyatanya ada banyak sekali. Sukun adalah tumbuhan yang hidup di wilayah Pasifik Selatan dan dalam setiap tahunnya dapat menghasilkan buah sampai 150 buah. Bahkan dalam satu musim buah sukun dapat menghasilkan sekitar 200 buah.  Sebenarnya pohon ini berasal dari Polynesia dan sekarang sudah menyebar ke Malaysia, Sri langka dan di beberapa kepulauan pasifik lainnya salah satunya Indonesia. Buah sukun termasuk ke dalam genus Artocarpus dan dalam family Moaccea seperti pohon nangka dan pohon cempedak.


Manfaat Sukun  
Buah Sukun

Luahan Hati Seorang Mualaf Yang Dambakan Sokongan


  
 
Kisah lelaki ini suatu ketika dahulu pernah mencuri tumpuan ramai pihak selepas pihak media menyiarkan pengalamannya yang mendapat hidayah dari Allah SWT.

Bagaimanapun, hari ini Adam mengirimkan kepada kami emel berkongsi luahan hatinya setelah bergelar mualaf sejak 18 Julai lalu.


Resepi - Kerabu Telur

Kerabu Telur
Resepi mudah untuk membuka selera makan anda. 
 

Isnin, 22 Disember 2014

Kreativiti Mengait Yang Menambat Hati

Bagi merehatkan minda yang tenat, KK nak kongsikan kreativiti mengait sebagai hiburan bersama. Mungkin juga dapat dijadikan inspirasi kepada yang berbakat dalam seni kreativiti kait-mengait sama ada untuk kegunaan sendiri atau dijadikan produk perniagaan.
Kreativiti hasil seni kait  - mengait

5 faktor liga bola sepak Thailand kian maju

  
Penjagaan rumput yang berkala dilakukan oleh pihak stadium bola sepak di Thailand.

Bola sepak Thailand dilihat telah maju setapak ekhadapan dengan pasukan dalam liganya sudah berkualiti tinggi seperti Chonburi FC, Bangkok Glass F dan  Muang Thong United yang memacu pembagunan bola sapak di sana.

Menurut satu rencana yang telah di siarkan oleh kaskus.co.id telah mengatakan pembagunan pasukan-pasukan ini telah menarik perhatian hangat peminat-peminat bolsa sepak di Thailand.

Perrubahan ini teah membuatkan liga mereka telah berjaya menarik perhatian ramai pihak termasuk gergasi-gergasi bola sepak dunia.

Resepi: Jemput-jemput Potato Cheese yang Lembut dan Sedap!!!

Rutin bangun pagi... Otak ligat memikir nak masak apa sarapan pagi ni... Biasa yang ringan-ringan je...
Sekali tengok kat dapur ada kentang... Hmmm... Jemput-jemput kentang... Lepas tu teringat jemput-jemput cheese Kak Mimi   baru-baru ni... Jadi, combine dua resepi dan upgrade sikit... Sebab kebetulan cheese ada... 

Mudah sangat nak buat... Tapi memang lembut dan sedap... 

Panduan Memilih Sahabat

Kalau nak tahu perangai seseorang, lihatlah bagaimana perangai sahabat atau kawan-kawannya. Kalau baik sahabatnya, insyaAllah dia memang baik. Tapi kalau kawannya itu perangai macam syaitan, maka perangai dia pun besar kemungkinan macam syaitan juga. Para pembaca semua, ketahuilah, mencari sahabat yang baik itu adalah dituntut oleh agama kita. Maka cari dan pilihlah sahabat yang baik-baik akhlaknya.



  Artikel di bawah ini mungkin boleh dijadikan panduan bagaimana untuk pilih sahabat.

Renungan - Jangan Salahkan Dia

  
Kita menjadi cermin untuk anak-anak...

Jangan salahkan orang lain jika anak-anak degil, nakal kuat mengamuk... Tapi renungkan diri sendiri... 

Jangan salahkan anak-anak...

Tapi renungkan apa yang kamu dah berikan dan teladani untuk anak-anak... 
http://www.mariafirdz.com/

Cara Mudah Elak Hati Sakit


Cara Mudah Elak Hati Sakit  
Cara Mudah Elak Hati Sakit

Cara Mudah Elak Hati Sakit


السلام عليكم buat semua pembaca . Alhamdulillah kita masih diberi udara untuk bernafas serta berkongsi sedikit ilmu tentang cara mudah untuk mengelak hati daripada sakit atau mati. Semoga pesanan ringkas ini memberi manafaat untuk semua.

Setiap amalan bersumber daripada hati. Hati yang baik akan melahirkan perbuatan yang baik. Dan hati yang rosak hanya akan melahirkan perbuatan yang buruk. Meskipun ia melakukan kebaikan, namun tersimpan niat buruk di sebaliknya. Oleh itu, hati sangat menentukan kualiti amalan seseorang.
 

REDHA ALLAH idaman kita

Bismillah..

Pendahuluan
Alhamdulillah, hari Dia masih diberi peluang untuk terus menjalani kehidupan di dunia ini. InsyaAllah pada hari tidaklah mahu saya bercoret terlalu panjang. Cukup sekadar ada peringatan untuk saya.

Tsunami jepun tiada siapa yang menyangkanya berlaku

Dunia hari kian tiada haluan. Pelbagai kejadian sana dan sini berlaku tanpa henti. Baru-baru ini, tsunami Jepun telah melanda yang memakan beribu-ribu orang. Tidak kurang pula dengan gempa bumi dan letusan gunung berapi. Semua adalah peringatan dari Dia yang Maha Esa. Tapi malangnya, sedikit sahaja manusia yang berfikir dan mengambil pengajaran dari peristiwa-peristiwa sebegitu. 
 

Ahad, 21 Disember 2014

Kerana Mata, Hati Binasa


Kerana Mata, Hati Binasa  
Kerana Mata, Hati Binasa

السلام عليكم buat semua pembaca . Alhamdulillah kita bertemu lagi untuk berkongsi pesanan ringkas tentang keperluan menjaga mata, anugerah Allah yang sangat berharga. Saidina Ali Bin Abi Talib berpesan, mereka yang tidak menjaga mata, hatinya tiada nilai. Betapa besarnya dosa mata, jka ia tidak dijaga dengan sempurna. Mampu membinasakan hati kita sehingga tiada lagi nilainya. 
 

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...