Selasa, 31 Mac 2015

Lelaki Boleh, Perempuan Tak Boleh?




“Tak aci! Lelaki boleh. Perempuan tak boleh,” keluh seorang remaja puteri apabila dinasihati ibunya agar tidak memakai baju berlengan pendek ketika keluar rumah.

“Mana adil! Orang perempuan boleh enjoy duduk rumah,” rungut hati seorang remaja lelaki apabila ayahnya mengajak ke masjid.

Adakah lelaki dan perempuan sama?

APA YANG SAMA?

Ada yang sama. Ada yang berbeza. Bukan sama secara mutlak. Bukan juga berbeza secara mutlak.
Antara aspek yang sama ialah dari segi nilai kemanusian. Kedua-dua lelaki dan perempuan adalah manusia. Perlu dilayan sebagai seorang manusia. Bukan dipandang seperti syaitan yang hanya ada keburukan. Atau dipandang seperti malaikat yang perlu sempurna dan tiada dosa.

Seterusnya aspek bertanggung jawab terhadap dosa dan pahala sendiri, sama sahaja antara lelaki dan perempuan. Lelaki yang mencuri perlu dihukum. Begitu juga perempuan yang mencuri. Perempuan yang berzina perlu dihukum. Begitu juga lelaki yang berzina. Kedua-dua lelaki dan perempuan akan balik berjumpa Allah dan disoal amalan masing-masing. Bukan lelaki sahaja yang akan disoal. Bukan juga perempuan sahaja yang akan disumbat ke neraka.


Misteri Sebuah Masjid DI London Disaksikan Wartawan


Misteri Sebuah Masjid DI London Disaksikan Wartawan

Misteri Sebuah Masjid DI London Disaksikan Wartawan | Sebuah video yang menunjukkan satu kejadian yang sangat menakjubkan telah berlaku di sebuah masjid di tengah-tengah kota London.


Resepi - Sup Cendawan Shitake

  

Salam..
Bagi yang ingin berdiet dengan sihat.. Ni la resepinya..
Selamat mencuba..


Tips Bagaimana Menjadi Ibu Yang Baik, Penyayang & Penyabar


Bagaimana Menjadi Ibu Yang Baik?

Menjadi ibu yang bahagia adalah idaman semua ibu. Kita mahu jadi ibu yang sentiasa prihatin, mendengar, menjaga semua keperluan dan menjadi pelindung anak-anak. Namun ianya tidak semudah yang disangka.
Tuntutan hidup yang semakin mendesak menjadikan ibu kadang kala tertekan dengan rutin harian. Apabila ibu juga harus bekerja membantu keperluan ekonomi keluarga, kadang kala ibu rasa sudah kurang masa yang berkualiti dengan anak-anak.
 

Hubungan Kita Dengan Allah _ bahagian kedua

Gambar sekedar hiasan sahaja.
Bahagian pertama telah menggariskan 6 sifat unggul yang terdapat dalam diri para sahabat Rasulullah s.a.w. yang membuatkan Allah ta'ala redha keatas mereka sehingga mereka mendapat gelaran Radhi Allah anhu yang digunakan dibelakang nama mereka.

Terdapat begitu banyak sifat unggul dalam diri para sahabat r.anhum dan para ulamak mengambil hanya 6 sifat untuk kita ikuti yang mana 6 perkara ini bukanlah satu kefahamn agama yang baru tetapi dengan mengamalkan ke 6 enam perkara tersebut mudah-mudahan kefahaman agama dapat masuk kedalam diri kita. In syaa Allah.

Sifat unggul yang pertama ialah keyakinan mereka kepada hakikat kalimah 'La illa ha ilallah, Muhammadar Rasulullah'.
 
 

Isnin, 30 Mac 2015

Formula Matematik Yang Tidak Diajar Di Sekolah (Ohsem!)


AD-MathCover
Wow! Banyak soalan math yang boleh dijawab menggunakan 12 kaedah mudah ni, lagi-lagi yang part darab nombor besar tu, no 2 dan 12. Kalaulah masa kat sekolah dulu kita belajar formula ni, mesti sekejap je jawab soalan exam. Adik-adik yang masih sekolah boleh cuba, lepas tu korang pulak ajar cikgu Math! Ohsem

Ada Lagi Khasiat Minyak Kelapa Yang Kita Belum Ketahui

Apa zat yang terkandung dalam minyak kelapa? Laman web latinoshealth.com menyatakan minyak kelapa memiliki kadar asam lemak tepu yang tinggi dan asid laurik.
Selain untuk perawatan kulit dam digunakan dalam masakan, inilah 7 kegunaan minyak kelapa yang tidak terduga khasiatnya begitu penting.
1. Mempercepat proses penyembuhan luka
Menurut studi yang dilakukan oleh U.S. National Library of Medicine, luka yang dirawat dengan minyak kelapa sembuh lebih cepat. Ini kerana minyak kelapa mengandung1 anti-bakteria dan kaya antioksidan.
 

Sebab Utama Yang Buat Wanita Cancel Hot Date

Hari yang dinantikan sudah tiba. Setelah sekian lama menunggu respon positif daripada jejaka idaman, akhirnya si dia ajak anda keluar pertama kali.

Maka, sudah semestinya si gadis mahu tampil super menawan dengan kulit yang flawless persis Nora Danish.

Namun, tiba-tiba si jejaka terima panggilan daripada si gadis yang mahu batalkan temujanji makan malam istimewa mereka. Bila tanya kenapa pun tak nak jawab. Emosi terganggu disebabkan apa pula ni?

1. Kecelaan Kulit

FAL-NEW-2
Awas! Kadang-kala solekan tebal pun tidak mampu untuk menutup kecelaan di wajah. Lebih-lebih lagi kalau ada mempunyai parut jerawat yang ketara. Its a big no for hot date!


Info -Sebab Punca Berat Badan 'Tak Mahu' Turun

Sebab Punca Berat Badan 'Tak Mahu' Turun

badan gemuk

Masalah kegemukan, masalah perut buncit atau masalah paling ditakuti oleh kaum wanita iaitu berat badan tak turun-turun. Hai dah bermacam cara dah buat tapi berat badan masih sama sahaja, kadang-kadang turun kadang-kadang naik atau naik terus tak turun-turun. Makin bambam la lepas ni kalau tak mahu makin bambam baca apa Am kongsikan dibawah ni 9 Sebab Punca Berat Badan 'Tak Mahu' Turun  

Nak kuruskan badan tak susah sebenarnya kalau kena dengan caranya, tak payah la nak membazir pergi program diet habis berpuluh-puluh ribu kalau setakat kurus sekejap kemudian gemuk dari yang dulu. Biasala nafsu selera wanita ni pelik-pelik sekejap nak makan tu sekejap nak makan ni kalau tanya usus pun dia naik pening. Tak gitu kaum hawa?... Nak kurus perlukan disiplin jangan sekadar cakap je 'aku nak kurus'.. 'aku nak kurus' tapi tak kurus-kurus juga. Rasanya tak perlu nak membebel panjang lebar kat sini kita straight the point je masalah 'lapar mata' tu biasa untuk kaum wanita tapi ada lagi masah lain yang menyebabkan berat badan anda tak turun. Jadi baca sepenuhnya artikel di bawah ini 9 punca atau sebab kenapa aku tak slim 
 

CINTA DI TOLAK atau PUTUS CINTA?

Istilah ini sering kita dengari bukan? Ianya ibarat satu perkara normal dalam kehidupan ini. Setiap individu pasti punya cara tersendiri untuk melalui ketika mana cinta di tolak dan juga putus cinta. Adakalanya, kita merasakan terlalu sakit, down, sedih dan banyak lagi perasaan yang negatif ini. Saya juga seperti anda, pernah melalui saat-saat yang menyakitkan ini. Kadang-kadang, saya merasa seperti “mayat hidup”. Mencari-mencari bilakah waktu kesedihan ini akan sampai ke akhirnya?

Adakalanya seperti sudah tiada jalan penyelesaiannya. Ramai individu, rakan-rakan di sekeliling adakalanya memberi nasihat, namun kadang-kadang nasihat mereka mungkin menambahkan kesakitan luka di hati yang mana diibaratkan mencurahkan lagi cuka di atas tempat yang luka itu. Sakit bukan? Ya, saya juga seperti anda. Pernah melalui semua ini.

Jika hari ini anda merasakan semua itu, saya di sini ingin mengajak anda bangun bersama saya, berdiri dan melangkah meneruskan kehidupan ini. PUTUS CINTA? CINTA DI TOLAK? Itu bukanlah pengakhiran hidup kita. Inilah yang Allah hadiahkan untuk kita iaitu ujian. Kerana apa Dia anugerahkan semua ini?

Carilah keberkatan rezeki dalam Dhuha

Tadi saya ada menemani seorang kenalan untuk bertemu dengan seorang tokoh konglomerat yang terkenal di Malaysia yang juga merangkap CEO kepada satu syarikat gergasi yang menguruskan minyak negara.

Yang mengejutkan ialah, temujanji dibuat pada pukul 10 pagi, kebetulan, kami sampai awal, sementara menunggu, saya berasa hendak ke tandas, tandas lelaki berdekatan dengan surau staf pekerja syarikat tersebut.

Apabila melewati surau tersebut, lirikkan mata saya tertarik kepada kelibat seseorang yang bila saya amati orang itu ialah CEO syarikat. Beliau sedang mendirikan solat di dalam surau tersebut. Mungkin solat Dhuha yang beliau sedang kerjakan.

MasyaAllah, hati saya terkesima.

Doa Mohon Ketabahan Hati Dan Iman

Doa Mohon Ketabahan Hati Dan Iman
fb

Hubungan Kita Dengan Allah_ bahagian pertama


Kali ini Tok nak cerita pasal hubungan kita dengan Allah s.w.t. Bagaimana kita perlu menjaga hubungan tersebut agar Allah s.w.t. sentiasa memberikan pandangan Rahim serta RahmatNya kepada kita.

Cara yang mudah yang pertama kita kena tunaikan perintah Allah yakni solat 5 waktu sehari semalam sebagaimana solatnya Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w. memerintahkan kita solat dimana azan dilaungkan dan Baginda s.a.w. tidak suka mereka-mereka yang solat dirumah. Kalau kita ini kaumnya perempuan itu tidak mengapa kerana kaum wanita lebih afdal solat dirumah.

Seterusnya ialah berzikir setiap pagi dan petang seperti yang Allah ta'ala sebut dalam ayat al Quran (dah lupa surah yang mana satu) dan maksud yang sama supaya kita mengingati Allah samaada dalam waktu duduk atau berbaring ada disebutkan juga dalam ayat al Quran.
 

Ahad, 29 Mac 2015

Ketahui Rahsia Tarikh Lahir Anda dan Pasangan...

Assalammualaikum dan selamat sejahtera.



Mengungkap rahsia tarikh lahir dengan menggunakan kaedah Sains Metafizik dengan  ketepatan sehingga 90%. Percayakah anda, tarikh lahir anda menceritakan segalanya. Jom ketahui Rahsia Tarikh Lahir anda melalui kaedah sains metafizik dibawah. Teruskan membaca.....

Tip Mengenal Diri Sendiri Melalui Tarikh Lahir- Dr Fadhilah Kamsah.
1. Pemimpin
2. Lembut
3. Kemas (Cerewet)
4. Rajin
5. Boleh berbincang
6. Angin
7. Patuh
8. Bisnes
9. Glamour


Lokasi Wall Street Art Tumpuan di Malaysia..!

Graffiti art yang dilukis di dinding-dinding kalau dahulunya sering didengari sebagai satu jenayah vendalism kini diangkat dan dipandang tinggi masyarakat apabila ianya menjadi tarikan pelancong bagi menyaksikan pameran seni seisi keluarga.

Terdapat banyak tempat kini menerima Wall Street Art ini di Malaysia..Jadi jom kita selongkar lokasi-lokasi lukisan graffiti dinding terkemuka di Malaysia

1. Pulau Pinang Street Art
 
 

Hebatnya Aisyah Radhiallahu’anha Menjaga Auratnya

Dikisahkan sejak kewafatan suaminya Aisyah radhiallahu’anha yakni Nabi Muhammad sollallahu’alaihi wasallam, Nabi disemadikan dalam rumahnya sebelah Masjid Nabawi. Kerana tersangat sayangkan Nabi sollallahu’alaihi wasallam, Aisyah radhiallahu’anha telah tinggal dan tidur di dalam makam Nabi setiap masa.

makam nabi
makam Nabi

Selepas itu, khalifah pertama iaitu Saidina Abu Bakar As-Sidiq radhiallahu’anhu pula meninggal dunia. Dan ia disemadikan bersebelah makam Nabi Muhammad sollallahu’alaihi wasallam. Tapi Aisyah radhiallahu’anha masih lagi tinggal dan tidur berhampiran makam itu.


Tip Elak Mudah Jatuh Cinta Buat Wanita


Wanita secara lahiriah adalah manusia yang suka dilindungi dan tidak boleh dibiar sunyi. Jika ada lelaki yang melayan mereka penuh tertib dan hormat, peratus untuk mereka jatuh hati adalah tinggi. Ketahui cara untuk mengawal rasa diri agar tidak terlalu mudah jatuh kasih dan menghargai cinta sejati.


Tips Cinta
Ambil masa
Wanita yang baru putus cinta lebih mudah untuk menerima mana-mana lelaki yang hadir dalam hidup mereka seterusnya, dan ini dipanggil hubungan rebound. Apa kata anda ambil masa untuk merawat luka yang ada. Jangan terlalu cepat menganggap lelaki yang baik kepada anda itu adalah ‘The One’. Anda bisa buat keputusan yang salah dek terlalu cepat ingin menggantikan kekasih yang hilang tanpa berfikir panjang.




Romantiknya Seorang Guru Tajwid


Isteriku, saat pertama kali berjumpa denganmu, aku bagaikan berjumpa dengan Saktah hanya bisa terpana dengan menahan nafas sebentar.

Aku di matamu mungkin bagaikan Nun Mati di antara idgham Billaghunnah, terlihat, tapi dianggap tak ada.

Aku ungkapkan maksud dan tujuan perasaanku seperti Idzhar, jelas dan terang.

Jika Mim Mati bertemu Ba disebut ikhfa Syafawi, maka jika aku bertemu dirimu, itu disebut cinta.
 

Resipi Paprik Sotong Sedap

ResipiMasakanKini berkongsi Resipi Paprik Sotong Sedap. Resipi Paprik Sotong Sedap ni adalah antara hidangan yang sedap sebagai menu makanan tengahari. Cubalah Resipi Masakan ini.. 
 
 

Tips - Tingkatkan Daya Fokus Anak

fokus
Pernahkah anda berhadapan dengan situasi anak terlupa di mana dia meletakkan barangannya seperti pensil, botol air, buku dan sebagainya? Akibatnya entah berapa banyak perlu dibeli untuk menggantikan barangan yang hilang atau terlupa dim ana letaknya.

Sebenarnya situasi begini adalah normal dalam kalangan kanak-kanak berusia empat hingga enam tahun dan mungkin berlarutan sehingga dia dewasa. Pelupa adalah sifat normal yang terjadi kepada kanak-kanak.
Masalah kanak-kanak terlupa ini berlaku disebabkan dia hilang fokus dalam sesetengah masa. Sebenarnya papa dan mama boleh membantu melatih anak-anak kembali fokus agar masalah pelupa boleh diatasi.

Tip berikut boleh di guna pakai dalam meningkatkan daya fokus anak


Jumaat, 27 Mac 2015

Khasiat & Manfaat Buah Tin

Pernah makan buah tin? Atau dikenali juga sebagai buah ara. Biasanya, orang balik dari haji atau umrah akan membawa makanan dan buah-buahan dari Mekah. Buah tin antara buah-buahan popular di Arab Saudi. So, dapat la jugak aku merasa isi buah tin ni.
Khasiat buah tin buah ara, kelebihan, kebaikan, manfaat buah tin, fungsi, peranan buah tin untuk kesihatan dan perubatan, gambar buah tin segar dan kering, pohon pokok buah tin buah ara, cara beli dan pilih buah tin kering terbaik, cara simpan buah tin segar, asal usul buah tin, sejarah buah tin, nutrient buah tin dan makanan serat tinggi, buah tin rawat penyakit kencing manis, darah tinggi, sakit jantung, sembelit, sebab buah tin makanan terbaik
Gambar buah tin yang penuh khasiat!

Haaa, jangan tak tau buah tin ni banyak khasiatnya! Kandungan buah tin yang banyak nutrient ni memberi kelebihan dan kebaikan buat kesihatan kita. Jom selongkar apa manfaat yang diperoleh menerusi buah tin.
 

Anggota manusia yang suka buat maksiat

buat dosa 
7 anggota manusia suka dan seronok melakukan maksiat ;

Lidah
suka mengumpat,mencaci,memaki, marah-marah…

Telinga
suka dengar orang mengumpat, mendengar perkara melalaikan


Khamis, 26 Mac 2015

Renungan - 4 soalan penentu nasib kita di akhirat

Tidak berganjak kedua kaki seseorang dari tempat berdirinya di mahkamah Allah pada hari Qiamat sehingga dia dipersoal akan 4 perkara :

1 * UMUR : bagaimana ia dihabiskan?

2 * ILMU : bagaimana ia digunakan?

3 * HARTA BENDA : bagaimana (dari mana) ia didapati dan bagaimana (untuk apa) ia dibelanjakan

4 * TUBUH BADAN : bagaimana ia dimanfaatkan (terutama masa muda @ sihatnya)
  • SETIAP PERKATAAN @ tulisan kita atas dunia ini akan dicatat.
  • SETIAP PERBUATAN kita atas dunia ini akan direkod oleh Malaikat di bahu kanan dan kiri.
Dan SEMUA perkataan dan perbuatan itu akan di PERSOAL dan di PERTANGGUNGJAWABKAN di mahkamah ALLAH.


Gua Rahsia Tempat Perlindungan Pejuang Syria

Syrian rebels are constantly looking for ways to protect themselves and plan their next move. They've created many underground hideouts so that soldiers and their families can stay safe from opposing forces. These caves make the perfect hiding spot for anyone looking to get away from danger.




mee segera 
Siapa sangka, mee segera yang menyelerakan lagi tidak pernah bosan dan pernah menjadi makanan pilihan terakhir ketika anda ‘sengkek’ era student suatu ketika dulu adalah sebahagian penyumbang kepada penyakit-penyakit yang merbahaya hari ini.

Ya, mee segera atau lebih simbolik dengan panggilan maggi, diletak telur atau digoreng bersama tambahan kriuk-kriuk pasti membangkitkan selera anda pencinta maggi!

Mahupun begitu, kami memetik posting di sebuah blog informasi dan santai, ada menyenaraikan beberapa jenis penyakit yang berpunca dari pengambilan maggi. Ikuti sepenuhnya coretan penulis tersebut di bawah…
Istilah mee segera atau sinonim dengan panggilan maggi di Malaysia merupakan satu makanan alternatif terutamanya kepada golongan pelajar. Maklumlah, duit pinjaman PTPTN sudah digunakan sepenuhnya untuk perbelanjaan universiti, mana cukup mahu beli makanan yang berkhasiat.

Melalui sedikit research dan juga pembacaan, penulis kongsikan serba sedikit perkara yang berkaitan dengan makanan ini.


Siapakah orang yang muflis?

Suatu hari, Rasulullah sollallahu’alaihi wasallam bertanya kepada para sahabat Baginda;
“Pada pendapat kalian, siapakah yang dimaksudkan sebagai orang yang MUFLIS?”
Jawab para Sahabat;
“Orang yang tidak mempunyai harta.”
orang yang muflis 

Resepi Pembuka Selera - Kerabu Betik Suhun

Kerabu Betik Suhun

Kerabu Betik Suhun

BAHAN-BAHAN:
½ biji betik muda – dihiris halus
2 ulas bawang merah – dihiris halus
3 biji cili merah – dihiris halus
3 biji cili hijau – dihiris halus
5 biji cili padi – dihiris halus
100 gm daun ketumbar – dihiris haluskan
100 gm suhun – direndam hingga lembut
2 biji limau nipis
½ inci belacan
Garam dan gula secukupnya

Rabu, 25 Mac 2015

MAKANAN YANG DILARANG KETIKA SEDANG HAID


4 MAKANAN YANG DILARANG KETIKA SEDANG HAID

4 MAKANAN YANG DILARANG KETIKA SEDANG HAID 

Sakit Ketika Haid Adalah Fobia Bagi wanita Disini ada Tips 4 Jenis Makanan Yang Patut Dielakkan Ketika Datang Haid

1 COKELAT
Elakkan kafein dalam makanan seperti coklat, teh, soda, dan kopi selama kitaran haid. kafein menyempitkan pembuluh darah dan membuat dehidrasi tubuh, yang boleh menyebabkan! sakit kepala dan dapat meningkatkan kegelisahan selama tempoh haid sehingga menyebabkan ketidakselesaan haid..


Resepi - Kerabu Telur


Kerabu Telur

Kerabu telur salah satu hidangan yang sangat ringkas tetapi rasa yang cukup enak. Untuk kepuasan, anda perlu cuba sajian ini bersama keluarga tersayang. Paling penting, bahan yang diperlukan cukup mudah untuk disediakan.


Info - Tabiat yang Perlu Anda Elak

Tabiat lama sukar ditinggalkan dan sebahagian daripadanya menyebabkan anda terpaksa menanggung kos tinggi. Kita boleh berjimat-cermat tetapi tabiat lama terlalu sukar untuk dibuang! Malangnya, itulah sifat manusia. Artikel bertajuk "5 tabiat yang perlu anda elak" ini merupakan satu peringatan kepada kita semua untuk mengurangkan tabiat yang menelan kos tinggi daripada gaya hidup kita!

1. Membeli Ikut Nafsu

5 Tabiat yang Perlu Anda Elak
Adalah tidak elok untuk menambah barangan yang tidak penting ke dalam troli ketika membeli-belah seperti coklat bar yang diimport, majalah, malah mungkin barangan berjenama baru yang tidak pernah tersenarai dalam senarai barangan runcit anda. Secara purata, pembeli cenderung untuk berbelanja melebihi bajet runcit mereka, sebahagiannya disebabkan oleh tabiat yang tidak disedari mengambil item tambahan tanpa berfikir panjang. Strategi pemasaran yang digunakan di kedai stesen, pasar raya, pasar raya besar dan sebahagiannya juga merupakan sebab utama untuk bil runcit yang banyak. Bukan semua salah anda pun!
Cara menyekat tabiat anda: Hanya membawa jumlah wang tunai secukupnya apabila anda pergi ke pasar raya dan meninggalkan kad kredit anda di rumah.


Kisah Seorang Pakcik Penjual Bunga Yang Sangat Menyayangi Isterinya

Kisah Seorang Pakcik Penjual Bunga 
Kisah Seorang Pakcik Penjual Bunga Yang Sangat Menyayangi Isterinya
Kasih sayang adalah sesuatu yang sukar untuk diterjemahkan dengan kata-kata. Kasih dan cinta sesama insan membawa bahagia. Namun, jika kasih dan cinta itu tidak disemai dengan kenangan manis, ia mungkin tidak kekal sampai bila-bila.

Ada orang bercinta hanya ketika muda sahaja. Semakin lanjut usianya semakin pudar cintanya kepada kekasih hati(isteri). Perkara ini sering terjadi dalam kalangan masyarakat kita pada hari ini.

Semasa muda alangkah romantiknya, berpimpin tangan ke sana ke mari. Apabila umur semakin meningkat maka pudarlah kasih dan cinta itu. Cinta tidak sehangat seperti dulu.


Nasihat-nasihat Umar al-Khattab berkenaan Pergaulan dengan manusia

Flowing Dandelion wallpaper
Membicarakan hal-hal yang tidak berguna
Umar r.a berkata; "Janganlah kamu mendatangi sesuatu yang tidak penting bagimu. Asingkan dirimu dari musuhmu. Waspadalah untuk membicarakan sesuatu dengan temanmu, kecuali terhadap orang-orang yang dipercayai. Dan tiada orang yang dipercayai kecuali orang yang takut kepada Allah Ta'ala.
Janganlah kamu berteman dengan orang yang zalim, sehingga membuatkan kamu tahu akan kezaliman dan kedurhakaannya. Jangan kamu perlihatkan rahsiamu kepadanya. Dan musyawarahkan urusanmu dengan orang-orang yang takut pada Allah Ta'ala." [1]

Selasa, 24 Mac 2015

Cara Melepaskan Diri dari Tiga Ikatan Syaitan

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengkhabarkan bahawa apabila seseorang tidur, syaitan mengikatnya dengan tiga ikatan. Jika tidak dilepaskan, ikatan-ikatan ini berpengaruh pada jiwa dan semangat. Khususnya semangat beramal.

Bagaimana cara melepaskan ikatan-ikatan tersebut? Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

يَعْقِدُ الشَّيْطَانُ عَلَى قَافِيَةِ رَأْسِ أَحَدِكُمْ إِذَا هُوَ نَامَ ثَلاَثَ عُقَدٍ ، يَضْرِبُ كُلَّ عُقْدَةٍ عَلَيْكَ لَيْلٌ طَوِيلٌ فَارْقُدْ ، فَإِنِ اسْتَيْقَظَ فَذَكَرَ اللَّهَ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ ، فَإِنْ تَوَضَّأَ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ ، فَإِنْ صَلَّى انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ فَأَصْبَحَ نَشِيطًا طَيِّبَ النَّفْسِ ، وَإِلاَّ أَصْبَحَ خَبِيثَ النَّفْسِ كَسْلاَنَ

"Apabila kalian tidur, syaitan membuat tiga ikatan di tengkuk kalian. Di setiap ikatan setan akan mengatakan, "Malam masih panjang, tidurlah!" Jika ia bangun lalu berzikir pada Allah, lepaslah satu ikatan. Kemudian jika ia berwudhu, lepas lagi satu ikatan berikutnya. Kemudian jika ia mengerjakan solat, lepaslah ikatan terakhir. Di pagi hari dia akan bersemangat dan bergembira. Jika tidak melakukan seperti ini, jiwanya jadi kotor dan malas. "(HR. Al Bukhari)
 

Apa Khabar Iman Kita ??

Rupa-rupanya iman perlu diusahakan,kerana iman seperti juga duit,ia perlu dijaga rapi. Sebagaimana duit,iman juga boleh bertambah dan boleh berkurang. Malah iman juga boleh hilang. Kita mudah faham betapa pentingnya duit. Dengan memiliki banyak duit,kita akui banyak urusan menjadi mudah.Bagaimana pula dgn iman? Samalah tuan..bila iman sudah kuat,banyak amal-amal soleh boleh kita lakukan dgn mudah.



 Mahu solat jadi mudah. Mahu solat di masjid 5 kali sehari sekali pun mudah. Mahu bersedekah mudah. Mahu memaafkan salah dan silap orang lain pun mudah.Begitulah juga halnya bila mahu mengucapkan "Saya minta maaf..saya akui ini salah dan silap saya" pun turut jadi mudah. Tidaklah isu kecil menjadi besar. Tidaklah sanggup kita bermasam muka berhari-hari. Nabi kata,maksimum tidak bertegur sapa itu 3 hari saja tuan.
 

Senarai 100 Makanan Kegemaran Anda Akan Naik Mulai 1 April

Mulai 1 April depan, GST akan mula dilaksanakan dan beberapa barang makanan dijangka akan mengalami kenaikan harga.
Di bawah adalah senarai 100 makanan kegemaran rakyat Malaysia yang turut terkesan seperti yang dinyatakan dalam laman JewelPie.
Sebagai langkah persediaan, anda mungkin boleh memborong mana-mana makanan kegemaran di bawah untuk mengurangkan sedikit kesan kenaikan harga itu nanti atau mencari alternatif yang lain kelak.

Perbezaan Antara Isteri Dan Girlfriend Pada Pandangan Seorang Suami

gf 
Isteri macam TV , girlfriend macam handphone.Di rumah tengok TV, pergi keluar bawa handphone
Tak ada duit jual TV. Ada duit beli handphone baru.

Kadang kadang seronok tengok TV,tapi selalunya banyak masa habis main handphone

TV percuma sepanjang hayat tapi handphone kalau tak bayar servis line talian akan ditamatkan serta merta

TV saiznya besar, berat dan dah buruk,tapi handphone cute,comel,ramping,banyak butang boleh picit dan boleh dibawa ke mana mana dan bila bila masa sahaja


Hikmah Sakit

15 Hikmah Sakit 
15 Hikmah Sakit
1. Sakit itu dzikrullah.Mereka yang menderitanya akan lebih sering Mengadu Dan menyebut Nama ALLAH Berbanding ketika Sihat!

2. Sakit itu istighfar.
Dosa-dosa akan mudah teringat, jika datang sakit. sehingga Terbukak Hati  untuk mohon ampun.

3. Sakit itu tauhid.
Bukankah saat sedang  rasa saki Kuat t,kalimat thoyyibat yang akan terus Disebut?


MENARIK - Sikap Yang Boleh Membuatkan Anda Selalu Poket Kosong

Wang adalah keperluan, itu adalah benar dan kerana itulah kita perlu sentiasa mempunyai wang untuk melunaskan keperluan-keperluan lain kehidupan; makanan, pakaian, tempat tinggal.  Jika anda selalu kehabisan wang sebelum anda melangsaikan keperluan-keperluan kehidupan anda, mungkin anda tidak sedar yang selama ini anda dibelenggu 5 sikap yang membuatkan anda kehabisan duit lebih cepat dari orang lain.

1. Gopoh
gopoh
Ya, anda mungkin tidak sedar kegopohan anda untuk menggunakan wang yang ada tanpa berfikir panjang samada wang itu digunakan ke tempat yang betul atau sebaliknya.  Mangsa selalunya akan merasa menyesal sesudah menyedari dirinya kehabisan wang kerana pembelian yang tidak dirancang.  Tetapi, sesal kemudian tidak berguna, kan?

Roti MAR-MAR Bercoklat


Bahan-bahannya:
100 gram susu cair (yang dipanaskan)
Sedikit ragi
200 gram tepung gandum
30 gram gula pasir halus
Garam secukup rasa
2 biji telur ayam
50 gram men¬tega tanpa garam yang dicairkan
4 sudu serbuk coklat pekat
100 gram gula halus
60 gram mentega tanpa garam yang dicairkan
75 gram coklat masakan yang dicairkan
25 gram coklat masakan yang dicairkan dituangkan ke dalam acuan berbentuk daun


Ahad, 22 Mac 2015

Perkara Yang Membatalkan Iman Menurut Al-Quran & Sunnah

Dalam dunia yang mencabar sekarang ini, aqidah umat Islam perlu dijaga agar tidak terpesong sama ada secara sedar atau tidak. Aqidah tauhid adalah pegangan umat Islam.


40 Perkara Yang Membatalkan Iman Menurut Al-Quran & Sunnah
40 Perkara Yang Membatalkan Iman Menurut Al-Quran & Sunnah
Oleh itu, penerimaan amalan manusia di sisi Allah SWT adalah bergantung kepada keikhlasan mentauhidkan Allah SWT.

Sesungguhnya kemurnian dan ketahanan iman seseorang Muslim bergantung kepada keyakinan dan keikhlasan mematuhi dan mengamalkan atau melaksanakan ajaran yang terkandung di dalam Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW dalam segala aspek kehidupan.


Fakta Menarik - Bila kali terakhir anda baca Quran?

 

Semasa saya bekerja di syarikat lama dulu (Sato Malaysia), saya pernah buat 1 (tanya soalan secara peribadi) kepada rakan-rakan sekerja saya.
Soalannya ialah ;
“Dalam seminggu ni, berapa kali engkau buka dan baca Quran?”
Saya minta mereka jawab dengan jujur.

Anda nak tahu, apakah hasil survey saya?

Dalam 10 orang yang saya tanya, TAK ADA WALAU SEORANG PUN yang mengaku membuka mushaf al-Quran dan baca setiap hari.

Ramai yang cuma menjawab… (dengan nada yang separa bergurau);
“Aku, setiap hari baca Quran la. Tapi dalam solat laaa.”

Tips Wangikan Rumah Menggunakan Tumbuhan Semulajadi


Tetamu datang rumah buat muka macam ni? Oh tidak!
Tetamu datang rumah buat muka macam ni? Oh tidak!

Petua Wangikan Rumah

Bau selepas memasak, bilik yang tertutup atau bau rak kasut kasut pasti akan menghasilkan bau yang kurang menyenangkan. Selain itu rumah yang tiada aliran udara yang baik dan sentiasa tertutup juga akan menghasilkan bau masam dan kepam.

Jika anda tinggal di kawasan kampung yang mempunyai halaman atau ruang yang luas pasti bau tidak menjadi masalah. Bayangkan anda tinggal di rumah flat atau apartment tanpa balkoni. Boleh sesak dada dibuatnya. Walaupun banyak pewangi rumah yang dijual di pasaran namun kadang-kala ia tidak membantu.

Resepi Kuih Qasidah

Kuih Qasidah
Kuih Qasidah ni boleh dikatakan kuih tradisi yang klasik..kuih dulu yang mak kita suka buat terutamanya masa bulan puasa. Resepi kuih ni sangat mudah. Saya memang suka tengok mak buat kuih ni dulu-dulu. Ada 2 versi kuih Qasidah, satu versi sebelah utara dan satu lagi sebelah pantai timur. Keduanya ada kelainan tersendiri. Resepi yang saya kongsikan ni adalah versi utara. Silakanlah mencuba :)

Jumaat, 20 Mac 2015

Beza Kereta Tahun 80an Dan Sekarang

 
 

Misteri pembunuhan Black Dahlia belum terungkai

 Elizabeth Short
PASUKAN polis Los Angeles melalui titik hitam apabila menghadapi suatu kes pembunuhan yang masih belum terungkai sehinggalah ke hari ini.

Kes yang menjadi tabu dalam pasukan polis ini melibatkan pembunuhan ngeri  seorang wanita yang diberi jolokan, Black Dahlia.

Pada 15 Januari 1947, seorang suri rumah, Betty Bersinger menjumpai sekujur mayat wanita muda ketika sedang bersiar-siar bersama-sama anaknya yang berumur tiga tahun di kawasan lapang sebuah taman di Liemert Park, Los Angeles.
 

Kucing Tercantik di Dunia

Jika Anda menginginkan hewan peliharaan yang memiliki temperamen tenang dan mudah untuk dipelihara maka kucing adalah jawabannya. Tapi biasanya para pecinta hewan peliharaan menginginkan hewan yang lucu dan cantik. Berikut ini adalah 10 kucing tercantik yang ada di dunia.

Tahukah Anda bahwa ternyata kucing memiliki kepintaran yang mirip seperti anjing, bahkan Anda dapat melatih kucing untuk melakukan beberapa trik tertentu. Kucing juga memiliki temperamen yang tenang sehingga Anda dapat dengan mudah memelihara kucing, berbeda dengan anjing dimana terkadang anjing harus dilatih secara intensif untuk diajarkan agar lebih tenang. Kucing juga terkenal hewan yang bersih, Anda cukup meletakkan kotak pasir sebagai tempat kucing untuk buang air dan mengajarkan merea.

10. Ragdoll

Blue eye Ragdoll cat
Nama Ragdoll berasal dari para peternak di tahun 60-an yang berasal dari karakteristik kucing ini dimana mereka menjadi seakan-akan lemas dan relaks ketika Anda ingin mengangkatnya. Salah satu karakteristik unik lain dari kucing cantik ini adalah telinga dan ekor kucing mereka yang berwarna hitam. Kucing ini terkenal memiliki bulu yang lembut, penyayang, dan merupakan tipe kucing rumahan yang akan mengikuti Anda dari satu ruangan ke ruangan lain bahkan menyambut Anda ketika Anda pulang ke rumah.
Selain dari keindahan mereka, kucing ini terkenal cukup pintar karena mereka dapat berhati-hati menggunakan kuku dan giginya ketika bermain dengan Anda maupun anak Anda. Umur rata-rata dari kucing ini adalah 14 tahun lamanya.


TIPS: 5 Cara Berdepan Ujian Duniawi-Imam Ghazali


Imam al-Ghazali menyatakan, jika ditimpa musibah, ada lima cara bagaimana seseorang itu perlu berdepan ujian supaya tidak kecundang.

Imam Al-Ghazali menyebut, bahawasanya: Setiap kemiskinan, kesakitan, ketakutan dan semua bencana di dunia ini, di dalamnya ada lima perkara yang patut dijadikan bahan untuk bergembira bagi setiap orang yang berakal, bahkan perlu sama sekali untuk disyukuri kerana ia dapat dianggap sebagai kenikmatan.

Pertama: Jika menerima musibah atau ujian yang terlalu besar dan berat bagi dirinya, seseorang itu perlu bayangkan bahawa ada ujian lebih besar dan lebih teruk menimpa orang lain berbanding apa dialaminya.
 

Zikir mampu mengubat penyakit hati


SABDA Rasulullah SAW: “Ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging (segumpal darah), jika baik daging itu, maka baiklah seluruh anggota dan jika rosak daging itu, maka rosaklah seluruh anggota, itulah hati.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Diri manusia terbahagi kepada dua iaitu fizikal dan spiritual. Spiritual termasuk akal, nafsu, perasaan dan yang paling utama ialah hati kerana tindakan, perbuatan, perilaku dan sikap seseorang dipengaruhi olehnya.
Sifat hati pula terbahagi empat iaitu kebuasan, kebinatangan, kesyaitanan dan ketuhanan. Tiga sifat pertama terbabit pula bukan mudah untuk dibuang, malah akibat daripada itu ramai umat Islam kecundang hingga akhirnya melakukan dosa besar. 
 

MESTI DENGAR! SELAWAT SEORANG PENDOSA

Ini kisah seorang Pendosa yang banyak selawat. Dikala matinya jasadnya berubah menjadi hitam gelap. Dikala itu dia di tanah suci Mekkah. Namun sesuatu yang luar biasa terjadi. Dengarlah kisah yang menyayat hati ini...

jaga ibubapa mu agar anak kamu juga akan menjaga kamu

Khamis, 19 Mac 2015

ULANGI KEMBALI MUHASABAH DIRI ANDA

Assalamu'alaikum dan salam sejahtera..

Ulangi kembali muhasabah diri Anda! Perhatikan hikmah Tuhan Yang Maha Lembut dan Maha Tahu ketika menyusun badan, memposisikan organ-organ dan menyiapkannya untuk menjalankan fungsi masing-masing! Perhatikan bagaimana Dia menyediakan kantung-kantung yang berfungsi menampung dan mengumpulkan sisa-sisa zat agar tidak tersebar dalam badan sehingga boleh merosakkannya.

Kemudian perhatikan hikmah yang luar biasa dalam pertumbuhanmu, dan banyaknya organ-organ tubuhmu, tanpa terjadi pemisahan. Sekiranya seorang pemahat ingin memperbesarkan ukuran sesebuah patung daripada kayu, emas atau perak, mungkinkah hal itu dapat dilakukannya terlebih dahulu tanpa memecahkan patung itu dan mengolahnya lagi? Tapi Allah SWT menumbuhkan organ-organ tubuh bayi, baik organ luaran mahupun dalaman tanpa terjadi perubahan atau pengurangan pada bentuk tubuhnya. Dan yang lebih menakjubkan lagi adalah Dia membentuk rupa bayi di dalam rahim, tempat di mana tidak ada mata yang melihat dan tidak ada tangan yang menyentuhnya. Lalu ketika keluar, ternyata sudah berbentuk manusia utuh yang memiliki segala yang dia perlukan; seperti organ, pancaindera, dan alat-alat lain seperti usus, urat saraf, otot, selaput dan tulang belulang yang beraneka bentuk, ukuran, manfaat, dan posisinya. Juga daging, lemak, dan otak dengan susunannya yang begitu rumit dan hikmahnya yang masih terselubung.


Cara Mudah Atasi Stress dengan Berkesan




Manusia tidak akan lari daripada perasaan tertekan (Stress) tetapi untuk meneruskan hidup yang berkualiti kita hendaklah menguruskan Stress dengan cara yang betul.

Berikut merupakan panduan mengatasi tekanan/stress iaitu:
 

Fakta Menarik Mengenai Nombor Telefon.

Rasanya mesti ramai dah tahu fakta-fakta mengenai telefon bimbit bukan? Tapi bagaimana pula dengan nombor telefon? mesti jarang mengetahui fakta-fakta menarik mengenai nombor telefon.

 

10. Penciptaan Nombor Telefon

Sebelum wujudnya nombor telefon, panggilan telefon akan dibuat dengan mendail perkhidmatan telefon yang pertama dan meminta operator telefon duduk di bahagian hujung yang lain dengan pelbagai talian yang digunakan untuk menghubungkan kita kepada orang yang kita mahu hubungi. Pada mulanya, semuanya kelihatan baik dan berkesan sehingga proses itu sendiri dipersoalkan oleh kawan baik kepada Alexander Graham Bell (pencipta telefon itu sendiri), Dr Moses.


Info - Layar Smartphone Calar-Balar? Ini Cara Menghilngkannya

Layar atau skrin smartphone anda calar-balar?  Ada beberapa alternatif untuk membersihkan dan juga menghilangkan kesan calar di layar LCD gadget anda dengan mudah.

Alat yang digunakan untuk membersihkan pun juga tidak sukarr untuk dicari. Bahkan alat-alat ini kerap digunakan dalam kegiatan sehari-hari. Berikut beberapa kaedah untuk mengatasi masalah di atas tersbut;
 

Tiada Cinta Sebelum Kahwin

Cinta yang bertandang di lubuk hati itu fitrah. Namun, apabila ia disusuli tindak-tanduk yang tidak Allah redai, ia akan bertukar menjadi fitnah. Allah SWT memahami fitrah ini dengan mensyariatkan perkahwinan. Justeru, untuk apa aku menikmati cinta sebelum perkahwinan?


Bahaya Cinta Sebelum Kahwin 


  • Pasti kelak diriku ibarat lembu yang ditarik hidung oleh nafsu.

Resepi - Laksa Lemak Kedah

Laksa lemak Kedah ni bezanya adalah pada kuahnya..sebab guna serbuk kari dan santan..Sebenarnya kuah laksa ni juga adalah kuah yang sama untuk Laksam Kedah..
Ok la tak pandai dah nak tulis panjang2..gambar pun ala kadar jer..
.Kat bawah ni ada resepi kalau sapa2 nak try buat Laksa Kuah Lemak ni...selamat mencuba yer...
 

Tips - Cara Mudah Bahagiakan Pasangan


Hidup berkasih sayang perlukan kerjasama yang bukan sedikit bagi kedua-dua pihak. Tidak hanya seorang diri, baik suami atau isteri sama-sama berperanan memberikan yang terbaik untuk pasangannya. 
 
Menggembirakan hati pasangan misalnya dianggap sebagai elemen yang remeh. Namun tahu kah anda bahawa menggembirakan hati pasangan sama ada isteri atau suami punya banyak kuasanya dalam mengutuhkan lagi hubungan yang sedang rawan. 
 
 
Namun menggembirakan hati isteri ternyata sulit bagi sesetengah suami apa lagi suami yang pendiam dan tidak banyak mulut. Jadi bagaimana? Tip ringkas ini wajar anda baca dan selami hati sang isteri untuk menjamin kesejahteraan keluarga bahagia bersama. Malah pahala yang Allah janjikan juga pastinya milik anda.
 

Kepentingan Dan Jenis-Jenis Air


Manusia sangat memerlukan kepada air dan 2/3 daripada bumi dilitupi dengan air. Malahan 70% daripada badan manusia terdiri daripada air. Jadi air sangat penting kepada sistem badan manusia. Kekurangan air dalam badan akan menyebabkan sistem pengaliran darah tidak lancar dan akan menjadikan seluruh organ tidak mendapat oksigen dengan kadar yang mencukupi. Apabila seluruh organ tidak dapat kadar oksigen yang mencukupi, maka proses untuk setiap organ bekerja akan menjadi sukar dan lambat. Contohnya otak. Jika otak tidak mendapat oksigen yang dikehendaki, setiap pekerjaan seseorang itu akan menjadi lambat dan kucar-kacir. Memang tidak dapat dinafikan bahawa air merupakan sumber utama dalam kehidupan seharian manusia.
 

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...