Selasa, 30 Jun 2015

Luahan Hati Wanita India Lihat Umat Islam Pergi Terawih

KEMERIAHAN menjalani ibadah dalam bulan Ramadan pastinya meninggalkan banyak memori indah kepada umat Islam.

Bangun sahur pada awal pagi, menahan lapar dan dahaga sepanjang hari, berbuka puasa bersama keluarga dan menunaikan solat Terawih beramai-ramai; itu merupakan antara cabaran yang dilalui masyarakat Islam sepanjang 30 hari.

Pastinya, kehadiran bulan Ramadan yang mulia ini disambut dengan keinginan masing-masing untuk menggandakan amal ibadah terhadap Maha Pencipta.


Tapi siapa sangka, amalan tersebut turut mencuri perhatian masyarakat bukan Islam, malah melihatnya sebagai suatu keindahan.

Melalui satu status di laman Facebook, pemilik akaun Malini Mimie meluahkan pandangannya terhadap suasana yang dilihatnya. Nah, anda baca sendiri apa yang diungkap Malini!


Cantiknya Kucing-kucing Ini dalam Balutan Kimono

 Jepun mungkin merupakan salah satu negara yang paling memanjakan hewan. Sebagaimana yang diketahui, di Jepun, terdapat pulau yang dihuni oleh kucing dan kelinci. Selain itu, sering pula diberitakan tentang hewan-hewan yang menjadi maskot di suatu tempat di Jepun


TIPS - Tauke Jamu Dedah 5 Rahsia Kaya Sampai Boleh Jadi Jutawan Macam Dia

199
Gaya Hidup
jutawan jsd
Siapalah tak nak jadi kaya kan? Mesti setiap orang ada pasang angan-angan untuk sekurang-kurangnya menjadi orang ‘senang’ dan bebas hutang.

Kali ni, kami dapat kiriman email daripada salah seorang follower pengasas produk jamu yang agak terkemuka, khabarnya dah jadi jutawan pun!

Fuh, jom sama-sama kita share tips bebas hutang, cepat kaya ni!

Pintu setan yang wujud di dalam diri kita tanda disedari

15 pintu syaitan yang ada didalam diri kita

– pintu marah
– cinta dunia
– kebodohan (keengganan menghadiri majlis ilmu)
– panjang angan-angan
– rakus
– bakhil
– suka pada pujian
– riak
– ujub (merasa kagum)
– takut dan gelisah
– buruk sangka
– memandang rendah pada orang lain
– merasa suka pada dosa
– merasa aman daripada pembalasan “ALLAH”
– putus asa daripada rahmat “ALLAH”


Resepi Ringkas - Kerabu Ikan Bilis Gaya Thai


Simple sahaja lauk berbuka puasa ataupu untuk bersahuuri. Kerabu Ikan Bilis, Sup Daging dan Telur Dadar. Jom tengok resepi kerabu yang mudah ni.

Tips Mengelakkan Daripada Pemacu USB Dijangkiti Virus Shortcut Dan Lain-Lain Virus

Anda teringin nak memiliki pemacu USB yang paling kebal dalam dunia, yang tidak akan dapat dijangkiti sebarang virus? Tambahan lagi virus-virus 'common' yang selalu sangat menjangkiti pemacu USB seperti virus shortcut, yang nampaknya enggan 'meninggalkan dunia maya'.

Sangat.. menjengkelkan..

Oleh itu apa yang anda perlukan?





CINTA ITU BUTA


Al kisah....sekadar kongsi cerita

Seorang lelaki buta memasuki sebuah restoran. Amin, pemilik restoran berkenaan pergi ke arah lelaki buta itu dan menghulurkan menu.

"Encik, saya kan buta, saya tak boleh membaca menu. Tolong bawakan sudu kotor yg telah digunakan pengunjung restoran ini, saya akan menciumnya. Dari situ nanti saya tau masakan apa yg enak untuk dipesan," kata lelaki buta.

Amin pun mengumpulkan beberapa puluh batang sudu yg belum dibasuh dan berikannya kepada lelaki tersebut.


Kita Semua Sentiasa Diuji - Bersabar dan Redha

Firman Allah SWT: “Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.” (Al-Anbiyaa' 35)
 
 “Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuinya tentang orang-orang yang berdusta.” (Al-'Ankabuut 2,3)
“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut, kelaparan, kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali”. Mereka itu ialah orang dilimpahi dengan pujian dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya.” (Al-Baqarah 155-157)
 

Hikmah dan Amalan Puasa di Bulan Ramadhan Ceramah Terbaru Ustaz Azhar Idrus 2015


Isnin, 29 Jun 2015

Bahaya Tidur Selepas Sahur


DI bulan Ramadhan ini Allah telah mewajibkan kita semua berpuasa sebagaimana Ia telah mewajibkan kepada orang2 sebelum kita dari kalangan Ahlul Kitab, seperti dalam firman-Nya, "Hai orang2 yang beriman, diwajibkan atas kamu sekalian berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa. "(Al Baqarah: 183). Namun sebelum melaksanakan ibadah puasa, kita dianjurkan untuk makan sahur.

Salah satu sunnah puasa adalah mengakhirkan makan sahur, di zaman Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan para sahabat yang merupakan generasi pertama umat Islam tersebut tidak tidur selepas sahur. Tentunya hal ini sangat bertolak belakang di jaman sekarang ini, banyak orang masih merasa ngantuk dan mempercepatkan makan sahur kemudian tidur kembali akibatnya sering terlambat untuk mengerjakan solat subuh, kehiangan berkat di pagi hari, selain itu ternyata tidur selepas sahur tidak baik untuk kesihatan dari segi perubatan . Berikut punca kenapa seseorang tidak dianjurkan kembali setelah makan sahur.
 
 

Ahad, 28 Jun 2015

Sebab Suami Adalah Lubuk Pahala Bagi Seorang Isteri

ohbulansuami
Jodoh dan pertemuan, rezeki, ajal dan maut ketentuan yang telah ditetapkan oleh Allah. Kita hanya merancang dan berusaha sebaik mungkin.

Bercakap mengenai jodoh, kami tertarik dengan perkongsian cikgu ini mengenai insan bergelar suami. Siapa sebenarnya suami di mata isteri?


MESTI TAHU!! Cara Mengenali Perniagaan Yang Menggunakan Santau Pelaris


#$%Cara Mengenali Perniagaan Yang Menggunakan Pelaris. Cara mudahnya nak tahu kedai itu ada pelaris (Khadam jin), baca Ayat Qursi 3kali di luar dari kedai. Sebaiknya semasa dalam kereta. Kemudian buka tingkap dan tiup 7x ke arah kedai. Tak perlulah tiup macam bomoh pooh kiri pooh kanan.he..he.. Tiup perlahan-lahan sampai habis nafas(mcm ustaz Ismail Kamus ajar)

Sekiranya ada pelaris di kedai tersebut, “khadam” tu akan marah dan kita akan rasa seperti satu angin menerpa ke muka kita. Kalau dah macam tu, eloklah kita jangan makan dikedai tersebut.

Beberapa cara di bawah bolehlah diamalkan untuk mengelak sihir :-
 

Ketahui Unsur (tanah,air,api atau angin) & Sifat Diri Anda Mengikut Nombor Anda Anak Ke Berapa

1) Unsur Tanah (Anak ke 1,5,9)

-pendiam
-pendengar yang baik
-penyabar&setia
tak mudah membangkang
-dengar kata dan boleh bawa bincang
-berperwatakan manis
-lembut hati
-suka memendam rasa dan sensitif
-tak banyak karenah
-tak cerewet
-menghormati orang lain
-rendah diri dan tak sombong
-tak suka pendam rasa marah sampai tahap boleh meletup
-lambat dalam menyelesaikan satu tugasan
 

Jom Lihat - Proses kejam siat kulit buaya untuk beg tangan mewah

Proses kejam siat kulit buaya untuk beg tangan mewah
peta2 memuat naik sebuah video yang memaparkan dokumentasi proses kejam mendapatkan kulit buaya untuk pembuatan barangan mewah. 
 
 
 
Sebuah video yang dimuat naik di Facebook memaparkan penyiasat peta2 mendokumentasi proses pembuatan barangan mewah menggunakan kulit buaya terus dari sumbernya.

peta2 merupakan sebuah organisasi bukan berasaskan keuntungan ditubuhkan pada tahun 2002 bagi melindungi nasib haiwan-haiwan yang teraniaya. Selain itu, peta2 turut memperjuangkan hak asasi haiwan yang tidak terbela.
 

Resepi -Daging Masak Gulai Kawah

esepi Daging Masak Gulai Kawah ni diambil dari Buku 400 Resepi Terbaik Chef Wan. Mestilah ada sedikit pengubahsuaian mengikut bahan apa yang ada di rumah hehehe.. Dalam resepi Chef Wan menggunakan betik muda. Saya cuma pakai kentang dan kacang panjang. Saya pakai daging dan juga dicampur bersama bahagian daging berlemak (tetel) Memang sedap betul. Sebab gula kawah ni cair cair je kuahnya jadi tak lah muak sangat dengan lemak kan..

P6063664ed 
 

Jumaat, 26 Jun 2015

Cute - Kucing Paling Sedih Di Dunia

Kucing juga seperti manusia, mempunyai wajahnya tersendiri. Namun kesemuanya nampak hampir serupa sahaja. 
Berlainan pula dengan kucing baka Tabby bernama Luhu ini yang memiliki wajah sedih dan pastinya membuatkan para pencinta kucing terasa sayu melihat wajahnya itu.
Kucing ini dimilik oleh Maggie Lui yang menetap di Beijing, China. 
 

Walaupun Bertaubat, Antara 6 Dosa Ini Tidak Akan Diampunkan Allah

Setiap detik kehidupan kita, pastinya kita tidak akan terlepas daripada berbuat dosa. Dosa-dosa yang kita lakukan itu hanya boleh terhapus dengan amalan baik dan dengan bertaubat bersungguh-sungguh kepada Allah SWT. 
 
Setiap manusia tidak mungkin terlepas daripada berbuat dosa besar mahu pun dosa kecil. Dalam  pada kita berusaha untuk bertaubat padaNya,  ada antara dosa-dosa yang tidak diampunkan oleh Allah…iaitu :



INFO - Punca suami isteri tidak subur

10 punca
Menurut Dr Khairiah Seman daripada Pusat Bersalin Barakah, terdapat empat kategori penyebab mengapa seseorang wanita atau isteri lambat hamil. Antaranya ialah, masalah isteri, masalah suami, masalah kedua-duanya dan yang terakhir kedua-duanya normal namun belum diberi rezeki untuk mempunyai zuriat.

Bagi wanita, isu kesuburan banyak dipengaruhi oleh ketidakseimbangan hormon dalam badan yang boleh menjejaskan proses ovulasi. Berikut adalah masalah-masalah yang menjadi faktor mengapa anda sukar untuk hamil.


Resepi - Kerabu Daging


Kerabu Daging

Hidangan nasi tidak lengkap andai tidak disertakan bersama menu sayur. Salah satu hidangan ringkas namun menarik dari sayur-sayuran adalah kerabu.  Kai ini anda boleh cuba buat menu istimewa yang sangat mudah tetapi pasti menjadi pembuka selera anda, jom buat Kerabu Daging!
 

PUNCA BRUNEI TAK MASUK MALAYSIA


sebab brunei tak masuk malaysiaINILAH PUNCA BRUNEI TAK MASUK MALAYSIA
Pernahkah anda terfikir mengapa Brunei tidak bernaung di bawah Malaysia? Jika anda masih ingat dengan sejarah tingkatan 3 sudah pasti anda tahu jawapan ini.

Mari sama-sama kita imbau kembali sejarah penolakan Brunei dari bergabung dengan Malaysia.

Apabila Sultan Omar Ali Saifudin III dari Brunei mengisytiharkan bahawa Brunei tidak akan bersama-sama membentuk Malaysia, Tunku Abdul Rahman telah cuba untuk memberikan tekanan ke atas Brunei dengan memanggil balik beratus-ratus guru dan pegawai dari Tanah Melayu yang di pinjamkan kepada negara tersebut. Hal ini menyebabkan Brunei ketika itu menghadapi masalah pentadbiran.

Tip Mudah Memasak Ibu Bekerja Di Bulan Ramadan

mudah masak
Rasanya semua yang bergelar ibu jika boleh ingin memasak sendiri juadah berbuka puasa untuk keluarga. Selain lebih terjamin tahap kebersihan dan khasiat makanan tersebut, ia juga boleh menjimatkan wang ringgit. Siapa tahan kalau setiap hari perlu membeli di bazaar Ramadan yang harga makananya sangatlah mahal.
Mungkin bagi yang bekerja di rumah atau suri rumah, soal memasak untuk berbuka puasa tiada masalah tetapi bagi ibu yang bekerja ia agar mencabar dan perlu menjadi ‘lipas kudung’ jika hendak memasak setiap hari.


Madinah, Istana Dajjal di Jabal Habshi | Inilah Istana Dajjal sedang dalam pembinaan di Jabal Habshi.. Menurut alim ulama Mesir, may be dajal will be appear from this place which is out of Haram range in Madina. 
Nabi Muhammad SAW bersabda :
"Dajjal (penipu pada akhir zaman), Dajjal akan datang, memanjat dan menetap di atas Jabal Habshi, melihat ke arah Madinah dan bertanya kepada para pengikutnya; Adakah anda melihat Istana Putih itu? itu lah Masjid Muhammad. Kemudian Dajjal akan cuba mendekati kota Madinah dan mencari jalan di setiap sudut tetapi malaikat menghalalangnya dengan pedang dan Dajjal akan sampai ke tanah lapang Al Jurf dan membuat kem. Madinah akan bergegar sebanyak 3 kali dan akan ada orang munafik lelaki atau wanita keluar untuk menyertai Dajjal, ini adalah hari pembersihan"
(Hadis Sahih Shawahid oleh Sheikh Mustafa al 'Adawi dalam Sahih al Musnad, Hadis al Fitan (Jilid: 1991, m/s: 496) 
Istana Dajjal di Jabal Habshi 

Khamis, 25 Jun 2015

Idea Hidangan Sahur Ringkas Yang Kenyang dan Berkhasiat

ulan Ramadan, sudah pasti kaum wanita antara yang paling sibuk memikirkan menu yang sesuai untuk disajikan kepada keluarga, khususnya untuk bersahur.


Biarpun mungkin ada yang memandang ringan kepentingan sahur, tetapi tentu ramai juga yang mengetahui sahur merupakan sajian yang sangat diperlukan untuk mengharungi 8 hingga 9 jam tanpa makan dan minum.
Nasi adalah menu biasa bagi kebanyakan keluarga di Malaysia, tetapi ada juga yang mahukan kelainan, selain mahukan menu yang mudah dan cepat untuk disediakan pada awal pagi.
Disini kami kongsikan tujuh jenis juadah sahur yang ringkas dan mudah untuk dicuba, terutama bagi mereka yang tidak mahu makan nasi setiap hari.
 

Saranan Rasulullah yang perlu DILAKUKAN Ketika Senja


"Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda:" Apabila petang hari menjelang malam tiba, tahanlah (di dalam rumah) anak-anak kecil kamu, kerana pada saat itu syaitan berkeliaran. Apabila permulaan malam sudah tiba, diamkanlah anak-anak kalian di dalam rumah, tutuplah pintu-pintu (termasuk tingkap) kalian dengan terlebih dahulu menyebut nama Allah kerana syaitan tidak akan dapat membuka pintu yang dikunci dengan menyebut nama Allah sebelum ini, dan ikatlah kendi-kendi air kamu (qirab adalah jama dari qurbah yakni tempat air yang diperbuat dari kulit dan di hujungnya biasa diikat dengan tali untuk menghalang kotoran masuk) sambil menyebut nama Allah, tutuplah bekas-bekas atau wadah-wadah kalian sambil menyebut nama Allah meskipun hanya ditutup dengan sesuatu alakadarnya dan matikanlah lampu-lampu kalian (apabila tidur), "(HR. Bukhari Muslim).

Dalam hadis di atas Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam menganjurkan lima hal ketika petang hari menjelang malam tiba.
 

Ini sebabnya Sholat Kaum Hawa tidak sah dan terbatal terus

Sedikit perkongsian tentang kebersihan. dan terutama pada kaum2 hawa diluar sana. take note ok! Contohnya , bila kita angkat benda berat ,perasaan terlampau gembira, jalan jalan kat shopping complex 2,3 round. ,

tu yang keluar air wadi.. ada satu kes ; -Seorang ustazah ni keluar pergi shopping . then dia terserempak dgn seorang muslimah . ustazah macam terpandang and tengok dia . masa tu kat shopping kompleks la. -then ustazah jalan pusing pusing dari tengah hari smpai lah ke petang . 


Then ustazah nak solat asar . ustazah singgah masjid . ustazah pergi lah toilet nak bersihkan apa yg patut . lepas tu masa nak naik ke tmpat prmpuan, ustzh nampak muslimah tadi terus naik ke tempat solat. -Ustazah tu cam lah muka muslimah tu sebab masa shopping tu berapa kali terserempak masa pusing2 td.... then ustazah pun solat lah . 




Cara Memikat Hati Wanita Dengan Mudah. Ada Rahsianya!


Memikat wanita dengan pertanyaa, “Pukul berapa sekarang?” itu sangat lapuk. Juga dengan cara “feeewitttt” yang geli-geleman bila kita lihat. Berjalan sebelah wanita dan mula ‘mengorat‘ mereka dengan berjalan seiringan juga sangat menjengkelkan.

Ada wanita yang mahu didekati cara begitu. Ada yang tidak. Golongan yang tidak mahu didekati cara sebegini ialah golongan yang mementingkan kualiti.


11 perkara yang anda perlu tahu tentang Puduraya sebelum jadi Pudu Sentral

11 perkara yang anda perlu tahu tentang Puduraya sebelum jadi Pudu Sentral
Sejauh manakah anda mengenali Pudu Sentral? Berikut adalah 11 perkara yang anda perlu tahu tentang Pudu Sentral
 
 Menjelang bulan Ramadan, satu perkara yang dinanti-nantikan oleh semua umat Islam ialah untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri bersama ahli keluarga mereka di kampung.

Malah, musim perayaan selalunya menyebabkan semua perkidmatan pengangkutan awam seperti bas dan kereta api dibanjiri pengguna sehingga kadangkala kita kehabisan tiket untuk berkunjung sesuatu tempat.

Antara perhentian bas yang menjadi tumpuan rakyat ketika musim perayaan ialah Pudu Sentral dan Terminal Bersepadu Selatan (TBS) di Kuala Lumpur.

Pudu Sentral merupakan antara perhentian bas tertua di Kuala Lumpur dan merupakan perhentian bas yang utama sebelum TBS dibuka pada tahun 2011.

Tetapi sejauh manakah anda mengenali Pudu Sentral?
 

Resepi - Sos Spageti

Spageti_sos
Resepi dari kawan x perlu guna prego, favourite anak. Saja nak simpan untuk rujukan sendiri


Rabu, 24 Jun 2015

Resepi - Ikan Masin Cencaru Tumis Berlada


Ikan Masin Cencaru Tumis Berlada

Alangkah nikmat dan bahagia tatkala dapat berbuka puasa di samping keluarga tersayang. Bukan sahaja dapat bertanya khabar tetapi juga merapatkan silaturahim. Apatah lagi jika dapat menyediakan sendiri hidangan tradisional seperti ikan masin, kerabu, sambal tumis dan sebagainya. Kali ini anda boleh mencuba resepi Ikan Masin Cencaru Tumis Berlada, sesuai untuk anda yang suka sajian mudah.
 

Masyitah Direbus kerana Cinta ♥

Barangsiapa yang ingkar akan diseksa dan dibunuh. Begitulah kejamnya Firaun dan kerajaannya. Namun begitu terdapat beberapa orang yang telah sedar dan beriman kepada Allah di antaranya Siti Asiah, isteri Firaun dan keluarga Masyitah. Masiyt...ah adalah pelayan raja dan lebih terkenal sebagai tukang sisir Firaun. Mereka terpaksa menyembunyikan iman mereka kepada Allah agar dengan itu mereka tidak diganggu.

Tetapi pada suatu hari, sewaktu Masyitah sedang menyisir rambut salah seorang daripada puteri Firaun,tiba-tiba sisir itu terjatuh dan dia dengan tidak sengaja melatah dan menyebut "Allah". Puteri tersebut apabila mendengar perkataan "Allah", dia pun bertanya kepada Masyitah siapakah "Allah" itu. Masyitah pada mulanya enggan untuk menjawab pertanyaan itu tetapi setelah didesak berkali-kali, Masyitah memberitahu bahawa Allah itu adalah Tuhan yang Esa dan Tuhan sekalian alam.

Puteri itu dengan serta merta mengadu pada Firaun akan hal Masyitah itu. Dan Firaun agak terperanjat bila mendengar Masyitah menyembah Tuhan selain daripadanya. Maka Firaun dengan kekuasaan yang ada padanya telah memerintahkan menterinya yang bernama Hamman untuk membunuh Masyitah dan kaum keluarganya yang telah menyembah Allah. Firaun sedikit pun tidak mengenang jasa Masyitah terhadap keluarganya.

♥ Idola Sebenar Kita ♥

“Sesungguhnya pada Rasulullah ikutan yang terbaik bagi kamu. Iaitu bagi orang yang mengharapkan (rahmat) Allah dan kedatangan Hari Kemudian, serta ia bannyak mengingati Allah”.

Muhammad Rasulullah, satu nama yang belum pernah dimiliki orang Arab sebelumnya. Peribadi yang mengesankan. Dia diakui sesiapapun, termasuk yang memusuhinya. Baginda lahir dengan membawa beribu cahaya kedamaian, keberkahan dan keselamatan. Baginda tumbuh menjadi pemuda luarbiasa. Sifat-sifat terpuji sangat menonjol menghiasi diri Baginda. Baginda pernah tiga hari berturut-turut menunggu seseorang di persimpangan jalan iaitu Abdullah bin Abi al-Hinsa yang lupa janjinya dan bertemu dengan Muhammad pada hari keempat secara tidak sengaja. Ketika bertemu, Baginda berkata: “Saya telah berada di sini selama tiga hari menepati janji-janji saya”. Tiada ungkapan marah, apatah lagi tumbukan atau pukulan. Ya Rasullah, betapa ingin kami mengikutimu…Baginda pernah mengejar pembeli unta-untanya kerana menyadari bahawa seekor dari unta yang Baginda jual itu ada cacatnya. Kemudian baginda mengembalikan harga unta tersebut. Kini, adakah kita temui peniaga yang sejujur ini? Ketika Ka`abah dibaikpulih, persengketaan berlaku sehingga keputusan diambil siapa yang pertama memasuki Ka`abah keesokan harinya yang berhak menjadi hakim. Baginda orang pertama memasuki Ka`abah. Terselah kebijaksanaan baginda dan tersiarlah keadilannya. Kini, adakah hakim yang seadil ini? Ya Rasulullah, bimbingan Allah sentiasa menyertaimu…

Selasa, 23 Jun 2015

15 Simple Sunnah yang selalu orang Islam abaikan..


15 SIMPLE SUNNAH YANG SELALU ORANG ISLAM ABAIKAN

Simple Sunnah#1

1.Masuk tandas kaki kiri dan keluar kaki kanan
2.Tutup Kepala bila masuk tandas.

Simple sunnah#2

1.Kibaskan Tempat tidur
2.Permulaan tidur mengiring sebelah kanan.
3.Kepala menghadap kiblat.
4.Baca doa tidur


Rakyat Malaysia Buang 270,000 Tan Makanan "Tidak Diusik" Sepanjang Ramadhan

Fenomena pembaziran' sering kali berlaku dan berleluasa pada setiap kali menyambut Ramadhan. Ia merupakan sesuatu yang amat menyedihkan. Sepatutnya bulan Ramadhan mendidik umat Islam berjimat cermat dan merasai perit tanpa makanan. Akan tetapi yang berlaku ialah sebaliknya apabila masyarakat Malaysia sanggup berbelanja besar dengan beraneka juadah makanan ketika tibanya waktu untuk berbuka puasa.
Setiap tahun untuk tempoh sebulan Ramadan, rakyat negara ini dilaporkan membuang 270,000 tan makanan yang 'tidak diusik' dan boleh dimakan semula.
Syarikat menyelia sisa pepejal, SWCorp, berkata berdasarkan perkiraan itu, jumlah makanan tersebut boleh dihidangkan kepada 180 juta orang, enam kali ganda melebihi populasi negara ini iaitu 27 juta.
 

Keindahan Taman Bunga Di Negara Padang Pasir Ini

The Dubai Miracle Garden features a sensational 45 million flowers over an 18-acre site, from breathtaking flowerbeds to heart-shaped archways and adorned castles.



Tips Pinjaman Rumah Bernilai RM500k Dengan Komitmen Bulanan RM500 Sahaja

TipsRumah
Dalam keadaan ekonomi yang sedang meningkat naik ini, mungkin agak sukar bagi anda semua untuk memiliki aset atau harta sendiri.

Maklumlah harga sekarang makin lama makin mahal, adakalanya sehingga diluar kemampuan kita. Jadi agak mustahil untuk memiliki rumah sendiri kan?

Oleh itu, kami akan kongsikan satu rahsia bagaimana anda boleh mendapatkan sebuah kondominium bernilai RM500k dengan komitmen bulanan RM500 sahaja! Anda boleh berjimat sehingga ratusan ribu ringgit tau!


Isu Nikah ala Kristian: 'Vow exchange' hanya tradisi, kata jurunikah

Nikah ala Kristian: 'Vow exchange' hanya tradisi, kata jurunikah
'Vow exchange' hanya tradisi, tiada kaitan dengan agama. 
 
Selepas tersebarnya sebuah video upacara pernikahan ala Kristian di laman sosial beberapa hari yang lalu, jurunikah yang menikahkan pasangan berkenaan tampil membuat penjelasan bagi merungkaikan kekeliruan yang timbul.

Dalam video yang dirakam di Australia berdurasi 1 minit 17 saat itu, diperlihatkan pasangan pengantin melakukan upacara 'vow exchange' yang biasa dilakukan dalam upacara perkahwinan Kristian.
 

Akibat Berbuat Maksiat

http://upload.al3malka.com/download.php?img=32134

1. Janganlah memandang kecil kesalahan (dosa) tetapi pandanglah kepada siapa yang kamu durhakai. (HR. Aththusi)

2. Perbuatan dosa mengakibatkan sial terhadap orang yang bukan pelakunya. Kalau dia mencelanya maka bisa terkena ujian (cobaan). Kalau menggunjingnya dia berdosa dan kalau dia menyetujuinya maka seolah-olah dia ikut melakukannya. (HR. Ad-Dailami)

3. Demi yang jiwaku dalam genggamanNya. Tiada dua orang saling mengasihi lalu bertengkar dan berpisah kecuali karena akibat dosa yang dilakukan oleh salah seorang dari keduanya. (HR. Ad-Dailami)
 

Isnin, 22 Jun 2015

Resepi Sotong Rendang Berlada


Sotong Rendang Berlada

Rendang Sotong tetap menjadi pilihan bagi juadah berbuka puasa, kali ini kelainan sajian rendang yang disebatikan dengan rasa cili dan wangian bawang. Sesuai untuk anda yang suka masakan ringkas tetapi sedap.


Ahad, 21 Jun 2015

Kisah Sedih Keluarga Ini Dulunya Hidup Susah Tapi Kini Mampu Tinggal Di Mekah

Screen Shot 2015-06-21 at 12.48.56 AM
Terus-terang kami katakan, kami memang tersentuh hati apabila membaca status update wanita bernama Nurbaiti Hannafiah ini.

Betapa tabah dan sabarnya mereka menempuhi hidup yang sukar suatu masa dulu sehingga kini mampu berhijrah ke Mekah.

Tidak pernah mengeluh langsung kepayahan hidup kepada keluarga masing-masing. Moga cerita ini memberi manfaat kepada semua.

Perkara Yang Boleh Dipelajari Daripada Bayi

bayi
Bila kita pandang muka bayi yang baharu lahir, terasa tenang dan damai sangat kan. Kenapa agaknya? Muka bayi yang bersih dan suci itu sendiri memberikan ketenangan kepada kita bahkan kalau  rasa tertekan, kita disarankan pandang muka bayi.

Sedar atau tidak sebenarnya kita boleh belajar banyak perkara daripada seorang bayi baharu lahir yang hanya terbaring tanpa boleh melakukan apa-apa.

Waktu Kita

Kebanyakan dari kita merasakan waktu dua puluh empat (24) jam dalam satu hari tidak mencukupi. Tapi sebahagian dari kita pula masa yang ada dua puluh empat jam bagi satu hari itu sangat memadai. Masa itu cukup untuk memenuhi keperluan harian seperti bekerja, berniaga atau bercucuk tanam dan dalam pada itu maseh sempat rehat-rehat dalam setengah jam atau sejam sebelum tiba waktu solat zohor pada setiap hari. Rehat-rehat disini bukan seperti yang kita rehat waktu di pejabat, tapi rehat-rehat bagi mereka ialah berbaring dengan bantal ataupun dengan istilah yang lebih tepat ialah tidur. Bagaimana mereka menguruskan masa mereka?
 

Negara Waktu Berpuasa Paling Lama Dan Paling Singkat Bagi Tahun 2015

http://3.bp.blogspot.com/-C-fbpBwPNgU/VYNdyDYHAaI/AAAAAAAAr28/Ie2C0F--YV0/s1600/2171.jpg

Puasa paling lama
Dalam sejarah, waktu paling lama puasa Ramadhan terjadi di Iceland iaitu 21 jam 57 minit atau hampir 22 jam. Kedua di Sweden dengan 20 jam 57 minit atau hampir 21 jam.
Bagi Ramadhan 2015, seperti yang dipetik dari laman Emirates 24/7 pada Rabu, 17 Jun 2015, waktu puasa terpanjang akan berlaku di Denmark dengan 21 jam, namun ia tidak akan menjadi rekod puasa terpanjang.
Iceland berada di kedudukan kedua dengan kira-kira 20 jam, bersama Sweden dan Norway. Diikiti Belanda dan Belgium dengan 18 jam 30 minit.
 

MENU LAZAT SEPANJANG RAMADHAN

Salam-Ramadhan
Salam-Ramadhan

1. Tilawah al Quran sejuzuk sehari paling kurang.
2. Solat tarawih minima 8 rakaat setiap mlm.
3. Solat Witir minima 3 rakaat semalam.
4. Beri makan org berbuka puasa walaupun dgn sebiji tamar setiap hari.
4. Solat fardhu 5 waktu berjamaah setiap hari.
5. Tahajud setiap malam minima 2 rakaat.
6. Sunat dhuha setiap pagi.
7. Sedekah setiap hari minima seringgit.
8. Pastikan sahur setiap hari.
9. Iktikaf di masjid setiap hari walau sekadar 10 minit.
10. Tadarus al Quran sambil usaha memahami maksudnya.
 

Resepi : Ikan Panggang Portugis

Bahan-bahan A:
Beberapa helai daun pisang (make sure mencukupi)
3 ekor ikan cencaru saiz sederhana besar (apa-apa jenis ikan pun boleh)
3 biji limau nipis
Garam
 

Jumaat, 19 Jun 2015

Lirik Lagu Kun Anta Dalam Rumi Dan Maksud Melayu

Liirk lagu Kun Anta Rumi.Popular juga lagu Kun Anta nyanyian Humood AlKhudher. Sehinggakan ramai yang membuat cover lagu ini dengan berbagai-bagai versi.

Kali ini saya akan berkongsi lirik lagu ini dalam sebutan rumi serta maksudnya dalam bahasa Melayu



humood 


Apa Yang Berlaku Pada Tubuh Badan Kita Semasa Berpuasa?

Jantung dan darah - Darah akan kurang dipamkan ke sistem pencernaan badan. Oleh itu ia akan dihantar ke tisu-tisu badan yang lain. Selain itu, badan akan menggunakan tempoh berpuasa ini untuk mengeluarkan kolesterol yang tersumbat pada dinding-dinding saluran darah.

Paru-paru - Paru-paru akan menyerap beribu-ribu jenis toksin semasa kita bernafas. Puasa dapat membantu paru-paru menyingkirkan toksin yang berbahaya kepada tubuh badan kita.
 

Kenali Penyakit Tersembunyi Dikalangan Lelaki

Ramai di kalangan anda yang kurang menyedari ada sesuatu yang berlaku terhadap diri  anda yang dikatakan boleh menjadi masalah kesihatan yang besar jika tidak diambil peduli. Apa yang mengejutkan, ada beberapa pakar bersetuju dengan fakta-fakta yang perlu diketahui oleh anda wahai jejaka.

1. Ketagihan
Golongan lelaki dikatakan golongan yang paling ramai melalui rasa ketagih berbanding wanita. Malah, ada sebahagian doktor mengatakan bahawa ketagihan merupakan satu penyakit. Ada juga mengatakan ketagihan merupakan masalah kelakuan dan personaliti seseorang. Di Amerika Syarikat saja, masalah ketagihan seperti dadah lebih ramai dialami oleh lelaki. Lebih 100 juta lelaki di dunia bergantung pada tembakau untuk meneruskan kehidupan. Bukan itu saja, lelaki juga lebih ramai ketagih minuman berkafein sama ada kopi atau teh dan alkohol.

Apa Yang Anda Jangan Lakukan Sekiranya Melancong Ke 15 Negara Ini




Kita di Malaysia pun ada budaya kita yang kadang kala apa yang dilakukan oleh pelancong asing kita rasakan tidak selesa dan tidak sopan baik dari segi pakaian dan perbuatan.

Bagaimanapun harus diingatkan budaya setempat adalah tidak sama yang mana mungkin perkara biasa bagi mereka ketika berada di negara mereka sendiri dan sangat tidak patut dilakukan ketika di negara kita.

Kenali Personaliti Melalui Kepanjangan Jari!


panjang 
Tahukah anda kepanjangan jari boleh melambangkan personaliti seseorang. Gambar diatas boleh dilihat ada tiga jenis tangan dengan kepanjangan jari telunjuk, jari tengah dan jari manis yang berlainan. Jom kenali kamu dari kategori mana dan lihat personaliti kamu :
 
Jenis A: Seseorang yang charming
 
Mereka yang mempunyai jari manis lebih panjang dari jari telunjuk biasanya charming, menarik dan sentiasa disenangi ramai orang. Kamu boleh kawtim dengan mana-mana orang dalam mana-mana situasi pun. Kamu pandai meyakinkan seseorang dan seorang penyelesai masalah yang baik. Kamu bekerja dalam bidang sains, kejuruteraan, askar dan penjawap kuiz atau teki teki.
 

Resepi - DAGING MASAK HITAM

 
 
Life must goes on. Daging masak hitam tetap jadi. Tinggalkan yang lara, ayuh kita raikan cinta dengan daging yang hitam itu menawan ni.
 
 

Berkahwin Dengan Orang Yang Dicintai Atau Mencintai Orang Yang Dikahwini?

Suatu hari seorang teman bertanya kepada saya:

“Lady, ada 2 pilihan untukmu.

1. Menikah dengan orang yang kau cintai
2. Mencintai orang yang kau nikahi

Mana yang kau pilih?”

Saat itu spontan saya memilih yang kedua: Mencintai orang yang saya nikahi (menikahi saya).

“Kenapa?”
         Hhm… iya ya, kenapa?

Sebab jodoh adalah hal yang pasti, meski masih menjadi misteri bagi orang-orang yang belum menemukannya. Sedangkan mencintai adalah hal yang berbeza. Mencintai seseorang saat belum ada hak atasnya, bagaikan menggenggam bara. Jika Allah berkenan menjadikannya pendamping seumur hidup, maka bara itu akan menjelma menjadi energi untuk meciptakan kebersamaan yang indah. Tetapi, jika Allah tidak berkenan mempersatukan, bara itu akan membakar, dan akan menghanguskan diri sendiri.

Isteri Suka Bertudung Ikut 'Trend'..Suami Risau Menarik Perhatian Lelaki Lain - Ustaz Azhar Idrus


Doa Terbaik Untuk Anak-anak Kita

Doa Terbaik Untuk Anak

Setiap ibu bapa mengimpikan untuk mendapat anak yang soleh dan solehah.  Anak yang baik dan mendengar kata-kata ibu bapanya.  Kebanyakan ibu bapa sentiasa mahu memberikan didikan dan ajaran yang terbaik untuk anak mereka.

Bagi yang beragama Islam, mereka sentiasa mengamalkan doa-doa mujarab yang boleh dibaca untuk membentuk anak-anak yang baik dari segi kebijaksaan dan juga sikap menghormati orang tua.  Walau bagaimanapun, sesetengah ibu bapa akan merasa risau dengan persekitaran anak-anak yang boleh memudaratkan masa depannya.

Tetapi, sejauh mana kita boleh mematau anak-anak?  Hanya kepercayaan dan doa sahaja yang dapat menjadi pendinding kepada anak-anak supaya terhindar daripada gejala soasial.  Jom kita amalkan doa di bawah ini.

Surah yang menjamin kebahagiaan di dunia dan Akhirat

1-Al-Fatihah menghalang kemurkaan Allah SWT.

2-Yassin mencegah daripada dahaga di Akhirat.

3-Ad-Dhukhan mencegah daripada dugaan di Akhirat.

4-Al-Waqiah mencegah daripada kepapaan.

5-Al-Mulk mencegah daripada seksaan kubur.

6-Al-Kauthar mencegah daripada perbalahan.

7-Al-Kafirun mencegah daripada kufur semasa meninggal dunia.

8-Al-Ikhlas mencegah daripada bersifat munafiq.

9-Al-Falaq mencegah daripada bersifat hasad dengki.

10-An-Nas mencegah daripada bersifat was-was.

sumber dari peribadirasulullah.wordpress.com

Hikmah sebalik berpuasa bulan Ramadan

Golongan Muslimin yang beriman mengharapkan ganjaran dan reda-Nya. - Gambar hiasan
Golongan Muslimin yang beriman mengharapkan ganjaran dan reda-Nya. - Gambar hiasan

SESUNGGUHNYA mempunyai kesempatan untuk hidup dan beramal ibadah pada Ramadan adalah satu nikmat yang agung daripada ALLAH SWT. Bahkan, golongan salafuna soleh (orang soleh terdahulu) berdoa kepada ALLAH SWT semenjak enam bulan sebelum Ramadan.    
Sebahagian ulama salaf berkata: "Mereka (sahabat) berdoa kepada ALLAH selama enam bulan agar mereka dapat bertemu dengan bulan Ramadan". (Rujuk Lathaaiful Maa’arif)
Tindakan mereka ini adalah kesan yang wujud dalam diri akan kerinduan tibanya Ramadan al-mubarak dan sebagai usaha mereka agar ALLAH memilih mereka untuk hidup dan beramal soleh pada bulan al-Quran ini.
Selain itu, terdapat doa yang sentiasa dibaca oleh ulama salaf, Yahya bin Katsir rahimahullah iaitu “Ya ALLAH, bawalah diriku kepada bulan Ramadan, bawakanlah bulan Ramadan kepadaku dan terimalah amalan pada bulan Ramadan dariku”. (Rujuk Hilyatul Auliya’)
 

Khamis, 18 Jun 2015

Roh-roh yang kembali ke bumi di Bulan Ramadhan

Apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi.

Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.

Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka.

Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.


Bagaimana Untuk Bercinta Kerana Allah?

Imam Syafie pernah ditanya oleh isterinya, “Suamiku, apakah engkau mencintaiku?” Beliau menjawab, “Ya tentu saja, dirimu adalah sebahagian dalam hidupku.” Mendengar itu, isterinya bertanya lagi “Apakah engkau juga mencintai Allah? Bagaimana mungkin dua cinta menyatu dalam hati seorang mukmin, Cinta kepada Allah dan juga mencintaiku?” Beliau tersenyum dan mengatakan kepada isterinya dengan pandangan mata yang lembut penuh kasih sayang. “Kerana cintaku kepada Allah, maka aku mencintai makhlukNya, memperlakukan dengan hormat dan penuh kasih sayang terhadap isteriku, anak-anakku dan sesama insan. Aku mencintaimu kerana cintaku kepada Allah.”
Tiada satu pun perkara dalam dunia ini terlepas dari ciptaan Allah. Seandainya kita mencintai seseorang, sedarlah bahawa orang itu juga adalah ciptaan Allah. Maka yang manakah perkara yang lebih layak dicintai? Penciptanya atau penghasilan-Nya? Sudah tentu penciptanya kerana kita sendiri adalah makhluk yang diciptakan-Nya. Mana mungkin kita mampu mempunyai rasa cinta dan kasih sayang seandainya diri tidak dilahirkan ke dunia ini.

Oleh itu adalah satu kesalahan andainya kita tidak sandarkan rasa suka, kasih sayang dan cinta yang kita miliki ini pada Allah yang menciptakan kita semua. Seharusnya rasa cinta yang hadir kepada manusia itu menambahkan lagi rasa cinta kita kepada Allah kerana hal itu telah menyempurnakan hidup kita.

Kisah Benar: Isu Palestin & Hudud Tarik Wanita Kristian Dari Penang Ini Peluk Islam

palestin
Hidayah daripada Allah SWT itu ternyata datang daripada pelbagai cara. Dek kerana itu, kami tertarik untuk berkongsi kisah Elaine Xian Xian, seorang wanita Kristian berasal dari Penang yang kini sudah pun memeluk Islam 3 hari lepas.

Semuanya berpunca apabila dia berasa ingin tahu mengenai isu pergolakan di bumi Palestin.


Kadar zakat fitrah bagi semua negeri Tahun 2015 (RM)

kadar-zakat-fitrah-2015

Perlis 6.50
Kedah 7.00
Pulau Pinang 7.00

Perak 7.00
Selangor 7.00

Negeri Sembilan 6.50
Melaka 6.70
Johor 8.00
Pahang 7.00
Terengganu 7.60
Kelantan 7.00
Sarawak 7.00
Sabah 7.00

(WP) Kuala Lumpur/Putrajaya/Labuan 7.00



zakat-fitrah
credit : www.ayurizkiyaniucha.wordpress.com

Cara Khatam Al Quran Selama 30 Hari, di Bulan Ramadhan


Cara Khatam Al Quran

Apabila tiba bulan Ramadhan, kita semua digalakkan membaca Al Quran, setakat mana yang termampu. Sesiapa yang berkemampuan untuk khatam, itu lebih baik.

Kiraannya begini:
Al-Quran ada 604 muka surat.

Untuk khatam 1 kali:
Cuma perlu baca 20 muka surat sehari


Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...