Khamis, 31 Disember 2015

.Sea Organ, Muzik Yang Dihasilkan Deburan Ombak

Muzik yang indah boleh dibuat tidak hanya dari alat muzik tertentu saja. Bahkan, benda-benda yang tidak diduga pun dapat menghasilkan muzik yang indah.

Salah satunya seperti yang terjadi di Zadar, Croatia. Di bandar ini dibina sekatan garis pantai yang biasa disebut Sea Organ atau Morske Orgulje.



Seperti alat muzik organ pada umumnya, Sea Organ juga boleh menghasilkan muzik yang indah. Menariknya, muzik tersebut terbentuk daripada gabungan antara seni bina bangunan dan ombak laut Adriatik.


Bagaimana cara untuk menahan marah dan menghapuskan dendam?

menahan marah dari membalas dendam
Dendam adalah rasa marah yang kita simpan jauh dalam hati, sehingga merosakkan hati kita sedikit demi sedikit. * letters by like-yesterday
“Aku benci dia”
“Aku tidak mahu tengok muka dia lagi”
“Aku tidak akan sesekali maafkan dia”
“Aku akan buat dia rasa apa yang aku rasa”
Pernah atau tidak terlintas ungkapan-ungkapan di atas meniti di bibir kita atau berkunjung di benak hati dan fikiran kita?

Jika ya, apakah sebenarnya perasaan kita ketika itu? Marah? Benci? Sedih?

Jika tidak, syukurlah kerana jiwa kita bebas daripada belenggu dendam.
 

Aiskrim Malaysia Yang Mana Pilihan Anda ?

 Aiskrim Malaysia Yang Mana Pilihan Anda ? Memang mengimbau kenangan bila melihat perisa aiskrim malaysia yang ada pada zaman kanak -kanak kita kan.

Masih ingatkan anda yang membesar di kampung pada zaman kanak -kanak ? Bila letih bermain seharian bersama rakan sekampung , pastinya salah satu pilihan untuk menghilangkan dahaga adalah dengan menghisap aiskrim malaysia yang didatangkan dengan pelbagai perisa . Artikel kali ini Aiskrim Malaysia Yang Mana Pilihan Anda ?

Pastinya di kampung , aiskrim malaysia ini didapati di kedai runcit atau rumah perseorangan yang menjadi sasaran tempat mendapatkan aiskrim ini . Memang sungguh nikmat dengan pilihan pelbagai perisa yang beharga 10 sen sahaja sebatang pada zaman itu. Antara plastik pembungkus aiskrim yang popular adalah daripada cap kingkong.
  
Jom kita intai antara lagenda perisa aiskrim malaysia pada satu zaman dahulu .

INFO - Jangan Terjebak 3 Diet Ketat Paling Bahaya!

dier 
Diet Ketat.Anda bertubuh gempal, suka berdiet? Hati-hati, jangan silap pilih diet kerana ada bahaya menggerunkan menanti anda.

Sesiapa sahaja tidak ditegah atau dilarang untuk memiliki bentuk tubuh yang cantik. Namun, anda harus tahu, diet ketat bukanlah jaminan atau cara yang tepat untuk mendapatkan bentuk tubuh yang ideal dan ‘mantop’!

Sebaliknya diet ketat atau ekstrem itu hanya akan membuatkan anda sengsara!


Selasa, 29 Disember 2015

Zikir

Gambar sekadar hiasan sahaja.
Adakalanya penjual tasbeh pun tidak ada masa untuk berzikir kepada Allah s.w.t. Dan adakalanya penjual kitab al Quran juga tidak ada masa untuk membaca Qalam Allah itu walaupun untuk satu muka surat sahaja. Begitulah kesibukan manusia dengan urusan dunia. Walhal perkara-perkara itu menghasilkan ganjaran yang hebat untuk negeri akhirat yang bakal semua orang kesana.

Apabila telah sampai dinegeri akhirat barulah kita sedar betapa bernilainya amalan tasbeh atau zikir atau bacan al Quran. Mereka yang telah masuk kedalam syurga pun masih menyesal dan meminta untuk kembali semula kedunia semata-mata untuk menambah lagi satu 'Subhanallah'.
 

Isnin, 28 Disember 2015

Keindahan Kampung Dengan 72 Air Terjun

Terletak jauh di Bernese Oberland Alps Switzerland, kira-kira 70km tenggara Bern, lembah Lauterbrunnen, dianggap sebagai salah satu lembah yang paling indah di Eropah. Lembah yang terletak di antara muka batu raksasa dan puncak gunung dengan ketinggian 300 meter dari lantai lembah. Di bahagian lembah, terletak sebuah perkampungan Lauterbrunnen,

Lauterbrunnen bermaksud "banyak mata air". Nama ini berasal dari 72 air terjun yang jatuh ke dalam lembah dan ada juga yang beberapa ratus meter tinggi. Yang paling terkenal ini adalah Falls Staubbach yang menjunam hampir 300 meter, menjadikannya salah satu daripada yang tertinggi di Eropah.



Kegunaan Lain Kulit Telur Yang Ramai Tak Tahu

(Tips) 7 Kegunaan Lain Kulit Telur Yang Ramai Tak Tahu 
Ramai antara kita yang membuang kulit telur selepas ianya dipecahkan. Namun tak ramai yang tahu bahawa kulit telur tersebut banyak kegunaaannya dalam membantu kehidupan seharian kita.

Berikut adalah 7 kegunaan lain kulit telur yang ramai tak tahu: 

Elakkan 9 Komen Ini Pada Isteri Anda

Menerima kehadiran ‘orang baru’ dalam keluarga memang impian pasangan yang baru kahwin. Namun, menjadi ibu bapa buat pertama kali memang banyak cabaran dan dugaan lebih-lebih lagi si ibu yang ada kalanya perlu berjaga malam untuk menyusu tambahan kalau bayi meragam. Kurang tidur menyebabkan si ibu mudah letih, moody dan kurang bermaya.


Khasiat Bismillah Lima


Foto Islamdihatiku Islamdihatiku.















Ahad, 27 Disember 2015

(Video) Pelepasan Kapal Besar Ke Dalam Air Yang Jarang Kita Lihat

Video Pelepasan Kapal Besar Ke Dalam Air Yang Jarang Kita Lihat
Agak jarang sekali bagi kebanyakan kita untuk berpeluang melihat proses pelepasan kapal besar buat pertama kalinya ke dalam air sebelum dibenarkan belayar di laut.

Terbaru, sebuah kapal bernama M.V. “Greenland” dilepaskan ke dalam air buat kali pertamanya di Netherland.

Untuk pengetahuan video di bawah ini dirakam menggunakan DJI Phantom 3 Professional Drone. Terbaik!


Isi Waktu Cuti Dengan 15 Idea Hias Rumah


Projek 15 Idea Ubah Hias Rumah

Bosan dengan barang hiasan yang sama dalam rumah anda? Tak perlu bazirkan duit untuk tukar perabot baru, anda hanya perlu kreatif tukar gaya hiasan rumah atau mungkin boleh buat bahan dekorasi sendiri. Cuba tengok beberapa DIY kraft ini, sangat unik dan ada beberapa hasilnya hanya menggunakan bahan terpakai. Cukup mudah dan unik, jom pilih mana yang mampu buat sekarang...

Lihat satu-satu ya...



Foto Kenderaan Kuno di Jepun Lebih Dari 100 Tahun Yang Lalu.



Jepun adalah salah satu negara Asia yang mempunyai teknologi maju. Salah satu penunjuk ialah majunya model pengangkutan di negeri matahari terbit tersebut.
Namun akan sangat berbeza jika dibandingkan dengan keadaan Jepun pada awal tahun 1900an. Dimana saat itu model kenderaan Jepun dahulu masih sangat sederhana.


Berikut ini beberapa foto pengangkutan kuno di Jepun pada awal tahun 1900an:



RESEPI - Ketam Masak Sos

 ketam masak sos
Bahan2:
2 ekor ketam
Cili kisar
Sebiji bawang besar
3 ulas bawang putih
Sebiji tomato
Sos cili
Sos tomato
2 sudu besar gula
Garam
Daun sup / daun bawang
Minyak untuk menumis


Tips -Hilang mengantuk pada waktu tengah hari

sihat
Mengantuk pasti sering berlaku kepada seseorang terutamanya pelajar ketika menghadirkan diri ke kelas mahupun ke dewan kuliah. Ini terjadi kerana kurangnya tidur yang cukup pada sebelah malam.
Namun ada juga yang mendapat cukup tidur tetapi masih mengalami masalah ini. Keadaan itu akan membuatkan penumpuan seseorang terhadap pembelajaran di kelas atau kuliah semakin berkurangan dan tidak konsisten.

Punca mengantuk pada waktu tengah hari boleh dikaitkan dengan pelbagai sebab, antaranya kurang tidur pada waktu malam, keletihan kerana pelbagai perkara, kurang oksigen di bahagian otak dan sebagainya.
Untuk mengatasi masalah ini, terdapat beberapa cara yang boleh diambil bagi memastikan keesokan hari, kita dapat kekal produktif dan bertenaga dalam menghadapi apa jua perkara.

Perkara Isteri Sembunyikan Daripada Suami

Perkahwinan bukan sahaja berkongsi kasih sayang antara suami dan isteri, malah lebih daripada itu seperti tanggungjawab, kesefahaman, pengorbanan, sensitiviti dan banyak lagi.

Isteri sembunyikan daripada suami ?

Biasanya, isteri yang memahami suka berkongsi apa jua dengan suaminya tidak kira luahan hatinya, fikirannya malah yang bekerja, sanggup berkongsi kewangan untuk perbelanjaan keluarga.


Cara Mohon Maaf Mereka Yang Sudah Meninggal Dunia


Soalan : Ustaz.... kalau kita melakukan dosa terhadap Allah SWT, kita boleh bertaubat dan memohon ampun kepada Allah SWT.. tapi jika kita berdosa pada manusia, kita mesti memohon maaf pada dia..Soalan saya , jika orang yang kita buat salah tu tak dapat kita bertemu dengan dia untuk memohon maaf, macamana  kita nak memohon maaf darinya.. ada cara tak ustaz uatuk kita memohon maaf sedangkan orang tu dah tak ada atau pindah ke tempat lain..

Jawapan :  Dosa kepada Allah SWT kita boleh bertaubat nasuha dan berazam tidak mengulangi lagi dosa-dosa tersebut. Tetapi dosa sesama manusia jika kita tak bertemu dengannya untuk meminta maaf maka terdapat beberapa cara : 
 

Jumaat, 25 Disember 2015

Isteri yang dekat dengan Syurga..



Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Wanita (isteri) solehah adalah yang taat lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada dikeranakan Allah telah memelihara mereka." (al-Nisa’: 34)

Dalam ayat ini Allah SWT menghimpun beberapa sifat yang wajib ada pada seorang wanita solehah, diantaranya adalah taat kepada Allah SWT dan kepada suaminya dalam hal yang ma’ruf (hal baik) lagi memelihara dirinya ketika suaminya tidak berada di sampingnya.


Perjalanan

Gambar sekadar hiasan sahaja.
Apabila Allah ta'ala telah buat keputusan bahawa hayat kita semasa didunia telah sampai pada waktunya maka tiada apa lagi yang dapat mengubahnya. Oleh sebab itulah kita mesti sentiasa mengingati kedatangan tarikh tamat tempoh tersebut. Tarikh itu menjadi rahsia dalam rahsia Allah bagi memastikan setiap jinn dan manusia sentiasa dalam keadaan siap-sedia menghadapi maut. Berbeza dengan lain-lain makhluk seperti lembu atau kambing atau semut atau pokok dan lain-lain, mereka tidak mengalami penghisaban dan tiada soal jawab.

Apabila kita dimasukkan kedalam kubur dan ditinggalkan bersaorangan maka disitulah bermulanya perjalanan hidup kita yang sebenar. Kehidupan kita semasa didunia hanyalah untuk menghadapi ujian bagi memastikan siapakah diantara kita yang lebih baik amalannya bagi dihitung untuk diberi balasan diakhirat.
 

Khamis, 24 Disember 2015

Cara Pikat Lelaki (Langkah Mencari Bakal Suami Yang Baik)

pikat-lelaki-idaman

Cara Menilai Hati Lelaki Yang Diminati

Siapalah tak nak, lelaki yang hatinya baik, sudah lah tampan, alim pula tu, lemah lembut, kerja pun elok dan sebagainya tuh.

Dan siapa pula nak lelaki yang penagih, menipu dan segalanya juga tu walaupun hensem.
Siapalah yang tak nak lelaki yang elok serba serbinya kan..

Yang kalau di bawa ke hati kita pun cinta, di bawah kenal bersama keluarga pun terima, di bawa kepada kawan kawan pun rasa senang sahaja hati.

Persoalannya,


Resepi - Ayam Panggang Lemak Serai

ayamlemakserai
Ayam Panggang Lemak Serai. Creamy Grilled Chicken with Lemongrass. Bon Appetit. Resepi baru.Bahan2nya
1 ekor ayam segar di belah 4, atau ikut citarasa.
2 cm halia
2 cm kunyit hidup
4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1/2 sudu teh serbuk jintan putih
2 batang serai
5 biji cili padi
2 batang cili merah
1 batang cili hijau
Bahan2 di atas di dikisar halus
 

Dari Manakah Asal Usul Jarum?

  Tahukah anda, jarum yang kita gunakan hari ini mempunyai sejarah yang cukup panjang? Berdasarkan kajian, jarum "tidak bermata" yang diperbuat daripada tulang ikan dan burung, gading, kayu, gangsa, malah duri, telah ditemui dalam puing Zaman Batu, ribuan tahun lalu. Jarum besi dan gangsa pula ditemui pada puing zaman Mesir dan Rom purba.

Warkah terakhir pesakit kanser penuh nasihat, jenaka mengharukan

Warkah terakhir pesakit kanser penuh nasihat, jenaka mengharukan
Heather McManamy meninggal dunia akibat kanser payudara. Dia meninggalkan warkah terakhir di Facebook dengan mesej meruntun perasaan. - Foto Facebook
 
SAAT Heather McManamy disahkan menghidap kanser payudara dua tahun lalu, beliau bertekad untuk terus tabah dan kekal sebagai wanita yang gemar berjenaka walau di ambang ajal, lapor Mashable.

Heather telah mencipta koleksi kad ucapan untuk anak perempuan beliau, Brianna, bermula dari hari pertama persekolahan sehinggalah ke hari perkahwinan.

Kesemua kad ini telah dikumpul dan diterbitkan dalam bentuk buku berjudul Cards for Brianna yang diterbitkan oleh Sourcebooks.


Harta

Gambar sekadar hiasan sahaja.
Ada orang berpendapat bahawa harta menjamin kejayaan hidup. Anggapan itu salah sebenarnya. Hakikat yang ada ialah Allah ta'ala meletakkan kejayaan dalam agama ikut cara Rasulullah s.a.w. Ini yang betul.

Hidup yang berjaya seperti berjaya mencapai cita-cita hendak jadi Jurutera atau Doktor atau Peguam memang cita-cita semua orang semasa kecil sebab ibubapa kita menggalakkan sedemikian, walhal kejayaan tersebut hanya sementara asbab dunia ini pun semantara.

Namun dengan kecapaian cita-cita tersebut menjadikan seseorang itu hidup dalam keadaan mewah, apa saja yang dikehendaki dapat semua dan tidak ada apa-apa halangan bagi dia mendapat segala apa yang dihajatinya. Bahkan hidup yang sedemikian jika disertai dengan kefahaman agama yang luas menjadikannya manusia yang untung didunia dan untung diakhirat.
 

12 Peristiwa Besar Menjelang Kelahiran Nabi Muhammad

"Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bersalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bersalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya." (QS. al-Azhab: 56)
Sobat Nida, tahun 2015 ini kita akan menemukan 2x maulid Nabi, yakni tanggal 3 Januari 2015 (12 Rabiulawal 1436 H) dan 24 Desember 2015 (12 Rabiulawal 1437 H), hal yang sangat jarang terjadi tentunya.

Namun, Sobat Nida tahukah beberapa peristiwa yang terjadi menjelang kelahiran Nabi Muhammad Shalallaahu alaihi wassalam? Berikut ini beberapa di antaranya:


Rabu, 23 Disember 2015

Jenis Amalan, Dan Manusia Tergolong Dalam 4 Jenis

Apakah 6 jenis amalan itu??


  • Dua amal yang wajib.
          Sesiapa yang meninggal dunia dalam keadaan tidak menyekutukan
          Allah, dia tinggal di Syurga selama-lamanya dan barang siapa yang
          mati dalam keadaan syirik, dia masuk ke dalam neraka.


Panduan Guna Minyak Masak Ini Elak Penyakit


 7 Panduan Guna Minyak Masak Ini Elak Penyakit

Dalam kebaikan minyak yang ada, terselit juga kemudaratan seandainya digunakan dalam kuantiti yang banyak. Kebaikannya ialah minyak dapat menyalurkan sumber tenaga dengan cara paling mudah. Minyak juga memiliki komponen yang akan membantu penyerapan vitamin seperti DHA, AHA, dab beberapa vitamin lain yang amat penting untuk fungsi otak dan sel membran.
 
 
Macam mana dengan keburukan? Anda patut tahu, minyak boleh menyumbang kepada beberapa masalah utama seperti jantung dan obesiti. Tapi usah risau, kita semak beberapa pandian ini:  
 

Sembelit Lepas Bersalin Memang Menyakitkan! 14 Makanan Ini Mesti Dimakan


sembelit
Masalah sembelit selepas bersalin memang boleh jadi trauma paling teruk kepada ibu yang baru melahirkan bayi.  Ada yang terpaksa bertarung dengan masalah sembelit sehingga berlanjutan beberapa minggu lepas bersalin.

Sebenarnya ada beberapa faktor yang menyebabkan masalah sembelit berlaku. Kebanyakan disebabkan oleh masalah tidur tak cukup, kurang bersenam dan pengambilan makanan berkhasiat yang kurang memuaskan.

Cara Mudah Untuk Menjejaki Telefon Yang Hilang Dalam Masa 24 Jam..

Tahukah anda sekiranya anda kehilangan telefon bimbit anda, anda kini boleh menjejaki ia kembali dengan semudah ABC?


Kebanyakan kita sentiasa bimbang telefon kita boleh dicuri pada bila-bila masa.



Antara Punca Pergaduhan Suami Isteri

Suami Isteri
Suami Isteri
Antara Punca Pergaduhan Suami Isteri. Pergaduhan diantara suami isteri memang tidak dapat dielakkan walaupun sudah lama berkahwin pergaduhan dan perselisihan faham tetap wujud walaupun untuk perkara yang kecil. Ini Antara Punca Pergaduhan Suami Isteri yang dapat admin kongsikan.

Antara Punca Pergaduhan Suami Isteri.

Cara Boleh Menjana Pahala di Facebook

6 Cara Boleh Menjana Pahala di Facebook
Nota Editor: Artikel ini asalnya telah dikongsikan oleh Ustaz Abu Basyer di Facebook.

Beberapa amalan mudah dan mampu dibuat oleh sesiapa sahaja untuk menjana kebaikan dan pahala melalui Facebook adalah seperti berikut:

1. Update status anda dengan pengisian yang bermanfaat. Contohnya, menulis di status anda beberapa potong maksud ayat al-Quran, hadis, kata-kata salaf, yang anda rasakan ia akan memberi kesan kepada orang yang membacanya. Jika anda mempunyai 1000 friends, andaikata hanya 10% yang membacanya, ada sudah dikira menyebarkan kebaikan kepada 100 orang dengan cara yang cukup mudah.

Jika daripada 100 orang yang membacanya, hanya 10% yang terkesan dan mengamalkan kandungan status anda, anda sudah dikira menjadi penyebab kebaikan kepada 10 orang, dengan cara yang tidak disangka-sangka.

Terselamat dari Kematian kerana Assalamualaikum


lubang kubur
lubang kubur

Terselamat dari Kematian kerana Assalamualaikum.  Terdapat seorang perempuan bekerja di kilang daging yang suka memberi salam ketika hadir bekerja. Suatu hari, semasa dia hendak menyelesaikan tugasan harian, dia masuk ke bilik daging sejuk beku, akan tetapi nasib nya tidak baik, pintu bilik sejuk itu tertutup dan dia terkunci dari dalam tanpa apa-apa alat untuk membantunya.

Walaupun dia menjerit dan mengetuk pintu sekuat hati, tiada seorang pun yang dapat mendengarnya. Kebanyakan pekerja sudah lama pulang, dan adalah mustahil untuk mendengar apa-apa di dalam bilik sejuk pada kawasan di luar bilik sejuk.
 

Selasa, 22 Disember 2015

Tips- Atasi Masalah Suhu Rumah Atau Bilik Yang Panas

Dengan suhu yang agak panas di Malaysia ni pasti ramai yang tercari-cari tips nak atasi masalah bilik yang panas.
tips sejukkan atasi bilik rumah panas
Untuk sejukkan rumah atau bilik boleh saja pasang air-cond atau pendingin udara bagi yang ada duit lebih. Tapi bagi yang tak berkemampuan, bolehlah cuba tips di bawah. Semoga bermanfaat! 


10 Tahun Sekali, Begini Indahnya Saat Tempat terkering di Bumi Ditumbuhi Bunga



 Gurun Atacama di Chile dikenali sebagai tempat paling kering di planet Bumi. Meskipun begitu bukan bererti kawasan ini tidak pernah ditumbuhi tanaman.

Setiap lima hingga sepuluh tahun, padang pasir ini akan ditumbuhi tanaman. Perkara itu hanya boleh berlaku jika curah hujan yang terjadi cukup tinggi.



Resepi - Ikan Cencaru Bakar Sumbat Kelapa

Ikan bakar ni kalau bakar dgn arang lagi power..... tp kalau dah ada cara mudah, buat apa susah2. Bakar je dlm oven..... 30 minit je. X payah berpeluh bagai berdiang kt api.... dah siap!
 

 
 

Tahniah -- -Rayani Air

 
Tahniah Rayani Air yang mengumumkan sebagai syarikat penerbangan patuh shariah pertama di Malaysia, kerana :-
1. Tiada hidangan alkohol (namun ujian sebenar kepada polisi ini adalah apabila wujud perjalanan antarabangsa dan bukan hanya domestik)

2. Staff muslimah diwajibkan berhijab

3. Dimulakan dengan doa

4. Makanan yang dihidang berstatus Halal.

Apa yang lebih manis apabila, pengasas dan pemiliknya iaitu Ravi Alagendrran (Founder) dan Dato Karthiyani Govindan adalah dari bangsa India dan bukan pula beragama Islam (Maaf jika tersilap & pohon dimaklumkan jika saya silap). Ia hebat, kerana yang bukan Islam pula yang mampu mendokong ciri-ciri Islam dalam pesawat milik mereka berbanding orang Islam.


Kesalahan Wanita Bertudung

kartun muslimah
kartun muslimah

10 Kesalahan Wanita Bertudung. Cantik dah bertudung tapi ada beberapa perkara yang boleh anda perhatikan lagi untuk mencantikkan lagi diri anda sebagai wanita bertudung. Bukan hanya pada luaran tapi pada dalaman juga.

Syria Gerbang Awal Perang Akhir Zaman


Bukan suatu perkara yang mengejutkan bagi mereka yang dari awal mengikuti perkembangan di Syria atau bumi syam kerana di Syria adalah pintu gerbang perang akhir zaman (Almahmah kubro) atau orang-orang barat menyebutnya Armagedon.

Apakah serangan yang di lancarkan oleh tentera Assad dengan sekutunya Rusia, Iran dan China merupakan petanda peperangan besar akhir zaman? seperti yang telah dikhabarkan oleh Rasulullah saw dengan beberapa tanda, beberapa penganalisis baik sejarawan, para ulama Timur Tengah begitu paham akan phenomena ini adalah pintu gerbang menuju perang akhir zaman.
 

Teknik Nabi






Derhaka

Gambar kadar hiasan sahaja.
 
Lapan belas ribu makhluk yang Allah ta'ala cipta hanya manusia dan jinn sahaja yang tahu berbuat dosa dan maksiat, sedangkan makhluk-makhluk yang lain langsung tidak tahu menderhakai Allah s.w.t.
 
Makhluk-makhluk yang bernyawa seperti, burong, ikan, kucing, ayam dan itek serta makhluk yang tidak bernyawa seperti pokok, rumput, batu-batu dan lain-lain sentiasa berzikir dan tidak pandai melakukan penderhakaan terhadap Allah ta'ala.
 
Sebab itulah sewaktu Allah ta'ala perintahkan Malaikat untuk mengambil sedikit tanah yang ada dibumi untuk dijadikan manusia maka bumi tidak mengizinkan. Beberapa Malaikat yang lain turun kebumi satu demi satu untuk tujuan yang sama secara bergilir-gilir namun semuanya gagal mendapatkan tanah yang diperlukan sehinggalah tiba giliran Malaikat Izrael.
 

Isnin, 21 Disember 2015

Sebabnya Mengapa Anda Perlu Mengelak Menggunakan Noktah Ketika Bermesej


Nampaknya penggunaan noktah mungkin tidak lagi relevan di dalam kehidupan virtual kita sehari-hari.
Menurut satu kajian terbaru yang dijalankan oleh Universiti Binghamton yang diketuai oleh Professor Celia Klin, penggunaan noktah pada hujung perkataan di dalam mesej teks(texting) akan membuatkan si penghantar itu kelihatan tidak jujur.
Sebagai contoh, jika anda dan pasangan anda bergaduh, anda akan dilabel tidak jujur dengan jawapan yang anda berikan jika menggunakan noktah.
Pasangan : Nanti jangan buat lagi tau.
Anda : Ok.
 

PARIS PLAGES : PANTAI SEMENTARA DI TENGAH-TENGAH KOTA PARIS

Mat Salleh mempunyai satu kelemahan iaitu mereka tidak boleh melihat matahari. Pantas matahari panas tegak atas kepala mereka akan berubah menjadi biawak hidup dan melakukan mandian mentari. Aneh sekali kerana mandian air biasa di waktu pagi mereka malas gila nak buat sedangkan kejap sahaja jika dibandingkan dengan mandian mentari. Di Paris Perancis setiap Julai dan Ogos akan diadakan Paris Plages ataupun dalam bahasa ketuanan keris bermaksud"Pantai Paris". Sebahagian tebing Sungai Seine di Bassin de le Vilette akan berubah menjadi pantai buatan manusia. Acara tahunan ini telah dilakukan sejak 2002 bagi membolehkan warga Paris menikmati pantai dan mentarai walaupun jauh dari laut. 
 

Sebab Kenapa Kawan Baik Saya Ialah Kawan Satu Pejabat

Biasanya, kalau kata kawan baik atau BFF, bagi saya ia hanya merujuk pada geng study dan kawan-kawan sekolah saja. Bila sudah grad dan masuk alam pekerjaan, saya elak mempunyai kawan rapat dengan membina gap di kalangan rakan  ofis. Habis waktu kerja, meskipun ada antara mereka yang mengajak keluar minum beramai-ramai, saya akan tolak.

Adakah rakan ofis cukup setanding dengan BFF ?

Kawan baik
Foto Kredit: bestofinteriors.com

Lagipun rakan sepejabat hanya cukup setakat bergaul ketika di ofis sahaja dan tidak lebih daripada itu. Saya sudah ada geng BFF saya sendiri dan tidak perlu lagi BFF dari satu pejabat.


Resepi - Paru goreng istimewa

Kalau kat rumah family aku, emak selalunya akan buat kuah lodeh, rendang ayam, daging sate dan kuah kacang untuk dimakan bersama nasi impit. Dan favorite kitorang sekeluarga ialah paru goreng yang digoreng agak garing dan manis sikit. Sedap sangat!


So, hari ni, bersempena dengan hari raya haji yang bakal tiba esok, aku nak kongsi menu istimewa ni dengan korang. Resepi yang sangat simple tapi sedap!


20 petua Melayu lama yang kian hilang ditelan zaman

1. MENURUNKAN BERAT BADAN
Jika anda mengalami berat badan yang berlebihan, air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda.

• Caranya : sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air mnuman setiap kali selepas anda makan tengah hari dan makan malam.
 
Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkan meminumnya selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun. 
20 petua Melayu lama yang kian hilang ditelan zaman
20 petua Melayu lama yang kian hilang ditelan zaman

Kuasa superhero yang ada pada seorang isteri yang hebat

Kita selalu lihat cerita superheros di layar perak dan kaca tv. Tentu sekali kagum dengan kehebatansuperheroes tersebut. Namun, tahukah bahawa isteri juga adalah seorang superhero?

Definisi hebat bukan hanya di ranjang semata-mata. Ramai yang tersilap. Ini kerana banyak lagi perkara lain yang isteri buat, yang sebenarnya nampak hebat.

Biasalah, suami akan buat tidak perasan atau buat-buat tidak nampak. Adakah ini kerana naluri seorang perempuan yang mahukan yang terbaik untuk keluarga?

Apakah antara fakta tentang isteri hebat bak superhero ini?
11 kuasa superhero yang ada pada seorang isteri yang hebat 

11 kuasa superhero yang ada pada seorang isteri yang hebat

MISTERI KERJASAMA YAHUDI DAN NASRANI


Serangan Barat terhadap Islam dengan pelbagai fitnah adalah serangan langsung kepada pembawa risalah Islam itu, yakni Baginda sallaLlahu ‘alaihi wassalam. Bagi sesiapa yang mengenali akhlak dan peribadi Baginda yang suci, nescaya segala tohmahan tersebut amat melukakan hati.
Musuh Islam mahu menghapuskan kecintaan umat pada Baginda sallaLlahu ‘alaihi wassalam, mereka mahu menghapuskan nama Muhammad sallaLlahu ‘alaihi wassalam pada dunia moden ini. Gerakan Dajjal mengetahui bahawa tiada yang boleh menghalang mereka untuk menguasai dunia ini melainkan pengikut Muhammad sallaLlahu ‘alaihi wassalam.
 

Ahad, 20 Disember 2015

Jangan Bangga, Jangan Berlagak

Tazkirah Jumaat. Renungan Bersama Di Hari Jumaat. Jangan Bangga, Jangan Berlagak !!!
Jangan Bangga, Jangan Berlagak !!!

Sekadar renungan untuk kita semua ...
 http://buatwanita.blogspot.my

Perkara ini akan berlaku selepas nilai mata wang negara jatuh

Krisis mata wang berlaku apabila wujud keraguan yang serius sama ada sebuah negara itu mempunyai rizab pertukaran asing yang mencukupi atau tidak untuk mengekalkan kadar pertukaran tetap di negara itu.
Keadaan bertambah kritikal apabila keraguan itu disusuli dengan serangan spekulasi dalam pasaran pertukaran asing. Kemudian ia dikaitkan dengan baki defisit pembayaran yang kronik dan krisis ini memuncak dalam penurunan nilai mata wang.
 
10 perkara ini akan berlaku selepas nilai mata wang negara jatuh
10 perkara ini akan berlaku selepas nilai mata wang negara jatuh
Dalam bahasa mudah, nilai mata wang boleh jatuh apabila hutang negara melebihi kebolehan untuk membayar balik hutang dan bunga tersebut. Kebiasaannya negara akan mencetak sejumlah wang kertas atau menangguhkan pembayaran untuk meredakan keadaan itu.
 
Apakah yang akan berlaku selepas penurunan nilai mata wang sesebuah negara?
 

Lukisan Potret Artis Hollywood Yang Awesome Diperbuat Dari Garam.


Membuat lukisan yang hebat tentunya boleh dilakukan cara apa saja. Mulai dari kanvas, hingga pasir, jika diolah oleh orang kreatif akan menjadi hasil karya yang luar biasa.

Salah satunya seperti yang dilakukan oleh seorang lelaki berasal dari  San Antonio bernama Rob Ferrel ini. Lelaki ini boleh membuat pelbagai lukisan tokoh terkenal hanya dengan menggunakan garam.

Jika dilihat sepintas lalu saja, cara yang dilakukan oleh Rob sangat mudah. Ia hanya menuangkan garam ke atas meja kemudian membentuknya dengan berus.



Resepi - Kerabu Suhun ala Thai

First time berkenalan dengan kerabu suhun kat situ lah. Memang superb! Lebih-lebih lagi tukang masak dia memang siam mari.

So, untuk melampiaskan rasa kempunan, malam tadi aku buat jer sendiri. Actually, aku dah buat resepi ni beberapa kali. Memang sedap sebagai hidangan pembuka selera.

~ Kerabu suhun ala Thai ~
 

INFO - Lilin Lebih Berbahaya Daripada Rokok? Ini Kesan Pada Kesihatan

lilin 
LILIN boleh dianggap sebagai penyelamat keadaan kerana boleh dijadikan sumber cahaya alternatif sekiranya terputus bekalan elektrik.

Bagaimanapun, tidak ramai yang tahu bahawa lilin boleh menjejaskan kesihatan kerana mengandungi bahan kimia berbahaya.

Malah, ianya dikatakan boleh memberi kesan yang lebih buruk daripada rokok.


Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...