Ahad, 31 Januari 2016

RESEPI - (STEP BY STEP) OREO MILKSHAKES FEATURED

(Step by step) Oreo Milkshakes
Bahan-bahan (hidangan seorang):

Biskut Oreo 3 keping
Aiskrim vanila 3 skop
Susu segar 50ml
Sirap vanila (pes vanila dicampurkan dengan air gula)
Ais batu (jika mahu)
Whipping cream untuk hiasan

Inilah 10 Benda Paling Kotor Yang Sering Kita Guna



Tanpa disedari, banyak benda di sekitar kita yang berpotensi menjadi sarang bakteria dan tempat berpindahnya virus, bakteria dan penyakit. Diantara semua benda yang sering dipegang, ada 10 benda paling kotor yang cukup membahayakan kesihatan walaupun sebenarnya tampak bersih. Seperti sumber dari Health, berikut ini 10 benda paling kotor yang sering dijumpai dalam kehidupan sehari-hari.



PERKARA SENSITIF YANG WAJIB DIAJAR BILA DAH ADA ANAK DARA

Ada anak perempuan yang mula melangkah ke dunia ‘ANAK DARA‘? Masa inilah kaum ibu perlu ‘top up’ ilmu lebih bab dunia remaja. Dan mungkin bab ‘datang bulan’.

Biasalah anak gadis kalau pertama kali uzur, mereka akan mengalami perubahan hormon yang mempengaruhi pembentukan fizikal dan emosi mereka.
Apabila beberapa bahagian tubuhnya mula membesar, mulalah dia menjadi tak tentu arah. Semuanya serba tak kena. Pada waktu itu, mungkin mereka akan beranggapan yang tubuh mereka semakin gemuk.
6 Perkara sensitif yang wajib diajar bila dah ada anak dara
6 Perkara sensitif yang wajib diajar bila dah ada anak dara

‘Saya berasa terjamin, selamat bersama Islam’

Selamat Bersama Islam
Selamat Bersama Islam
Nota Editor: Artikel ini asalnya telah dikongsikan di ISMA susunan Hanan Osman
NOOR adalah bekas wanita Hindu yang menetap di United Kingdom. Berikut adalah kisah peribadi beliau bagaimana beliau kecewa dengan peraturan sosial moden dalam Hindu dan juga masyarakat Kristian lantas memilih untuk menjadi seorang muslim. Ikuti catatannya:
Dalam agama Hindu lelaki dilayan seperti tuhan-tuhan. Dalam salah satu perayaan agama, gadis Hindu yang belum berkahwin menyembah patung Shiva (dewa Hindu), untuk berharap mendapat suami sepertinya. Hatta ibu saya sendiri telah meminta saya untuk melakukan ini.
Ritual ini khususnya menyedarkan saya bahawa agama Hindu, yang berdasarkan kepada kepercayaan tahyul dan tradisi yang menindas wanita, tidak tepat.
Banyak kejahatan sosial telah masuk ke dalam masyarakat Hindu yang menindas wanita. Sebagai contoh, jika menjadi janda, wanita itu perlu memakai sari putih (pakaian), menjadi vegetarian dan memotong rambutnya menjadi pendek. Selain itu, dia tidak boleh memikirkan tentang berkahwin semula.

Sabtu, 30 Januari 2016

7 Cara Bijak Nak Beli Rumah Time Gawat. Korang Boleh Try Ni!


Fuh. Nak beli rumah time macamni? Kami fikir ianya suatu perkara yang mustahil. Mana nak bayar komitmen bulanan lagi, lepastu duit makan lagi.

Namun, Afyan Mat Rawi ada mencadangkan 7 cara bijak untuk memiliki rumah sendiri yang nanti akan menjadi aset anda di masa di hadapan.



Penyakit murung bebankan kehidupan

TEKANAN rawatan penyakit yang melampau boleh menjadi faktor kepada masalah psikiatri.

BERCAKAP seorang diri, kerap termenung dan suka menyendiri adalah situasi yang sering dilihat pada individu yang disifatkan mengalami gangguan mental.
Meskipun ada yang terzahir secara jelas, masih ada dalam kalangan masyarakat sebenarnya mengalami gangguan emosi teruk sehingga mendatangkan kemurungan dan penyakit psikiatri yang lain.
Laporan di dada-dada akhbar juga kedengaran menakutkan apabila ada lelaki yang sanggup membunuh pasangannya kerana cemburu, memukul kerana terlampau marah dan perbuatan agresif lain ekoran gagal mengawal emosi.

Sheikh Muhammad Shobah


Assayyid Sheikh Muhammad Shobah Al Jailani Al Pakistani keturunan Sultanul Auliya' Syeikh Abdul Qadir Al Jailani.

Beliau dikatakan memiliki wajah mirip moyangnya Syeikh Abdul Qadir Al Jailani.

Beliau seorang ulama' sufi keturunan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dari generasi Saiyidina Hassan.

Berdasarkan kitab Syamail Muhammadiah, diriwayatkan kulit Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam, putih kemerahan.

Bayangkanlah wajah Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam yang disebut seperti cahaya bulan purnama menerangi alam.

Syaikh Muhammad Syobah membuatkan kita rindu ingin menatap wajah Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam.

Allah humma Solli Wa sollim 'ala Saidina Muhammad, Wa 'ala ali Saidina Muhammad.
Sumber: https://www.facebook.com/photo/lenggangkangkung-my

Jumaat, 29 Januari 2016

9 Nasihat Tun Dr. Mahathir Untuk Rakyat Malaysia...!!!

kami kongsikan sebahagian nasihat dari negarawan tercinta yakni bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada orang ramai.



9 Nasihat Tun Dr. Mahathir Untuk Rakyat Malaysia...


Bergelar Ibu Memang Ohsem! 20 Sebab Ini Pasti Buat Anda Setuju

Ramai mengaku gelaran sebagai Ibu mengubah banyak perkara dalam hidup. Kehidupan baharu yang dinikmati selepas memiliki anak tentu sahaja berbeza semasa masih bujang.
Apa yang pasti, kebanyakan wanita yang bergelar ibu mengaku jumlah wang dalam dompet semakin berkurangan, tidur  tidak selena dahulu dan paling ketara tanggungjawab semakin bertambah.
Walaupun ia kedengaran tidak enak (mungkin dalam kalangan wanita bujang) tetapi  hakikatnya para mama berasa seronok dengan tanggungjawab baharu itu biarpun duit dan tidur semakin berkurangan. Tetapi sedarkah ibu semua, ada banyak lagi perkara yang patut dirai dengan gembira sebaik melahirkan bayi comel.

Akhir Zaman: Merebaknya Kebodohan & Kedustaan


Apabila kita memperhatikan hadis-hadis Nabi Muhammad S.A.W mengenai kepelbagaian fitnah yang bakal terjadi di akhir zaman, maka kita akan merasa sangat khuatir, sebab matannya menggambarkan keadaan yang sangat menakutkan. 

Apatah lagi jika hadis-hadis tersebut kita kaitkan dengan situasi dan gambaran dunia moden sekarang ini, maka kekhuatiran tersebut semakin menjadi-jadi. Mengapa? Kerana sudah terlalu banyak hadis mengenai fitnah-fitnah di akhir zaman yang memperlihatkankan secara tepat situasi dan kondisi dunia moden saat kita berada ini. 

Khamis, 28 Januari 2016

Tips -Kalau Anak Tak Sihat, 5 Makanan Ini Bantu Kembalikan Kecergasan

sakit
Anak yang tidak sihat biasanya kurang selera menjamah makanan. Janganlah paksa mereka tetapi usah juga biarkan mereka langsung tidak makan. Carilah menu yang sesuai dan dapat terus membekalkan nutrien kepada mereka.

Filem Yang Diharamkan Tayangannya Di Pawagam Malaysia

OMG tahukah anda..filem malaysia pon ada...!! 
8 Filem yang diharamkan di Malaysia Tahun 20215! Tengok Yang No.8 Tu ! Yang Terlampau Maksiat 

Walaupun filem pada sebenarnya bertujuan untuk memberi hiburan, namun terdapat juga sesetengah filem yang memaparkan adegan-adegan yang kurang menyenangkan atau menyinggung perasaan penonton sehingga menyebabkan filem tersebut terpaksa diharamkan dari ditayangkan. 

Malaysia juga tidak terkecuali dari situasi tersebut, malah pihak Lembaga Penapisan Filem (LPF) juga sentiasa memantau dan menapis filem-filem yang berunsurkan seksual, keganasan, politik atau budaya sosial sebelum ia ditayangkan. 

Berikut merupakan senarai lapan buah filem antarabangsa dan juga tempatan yang diharamkan ditayang di Malaysia. 


Tragedi Amukan Prebet Adam Yang Membuatkan Chow Kit Lengang Suatu Ketika Dahulu

foto kisah amukan prebet adam di chow kit.jpgTragedi Amukan Prebet Adam Yang Membuatkan Chow Kit Lengang Suatu Ketika Dahulu

Sudah 29 tahun berlalu tragedi hitam yang berlaku di Chow Kit iaitu amukan dari Prebet Adam. Peristiwa hitam itu membuatkan kawasan sekitar Chow Kit ketika dahulu menjadi lengang. Tiada lagi kesibukan di kawasan Chow Kit semasa peristiwa hitam itu berlaku.
Prebet Adam berlari sambil menembak membuta tuli dan telah terkena seorang cina di hadapan Hankyu dan seorang melayu di hadapan Batu Road Supermarket. Dalam tragedi amukan Prebet Adam Jaafar itu seorang lelaki Melayu, Che Soh Che Mahmud terbunuh di Chow Kit, Kuala Lumpur pada Oktober 1987.

RESEPI - HATI LEMBU MASAK UNGKEP BERKERISIK



Bahan-bahannya:

500 gram hati lembu dipotong ikut suka
3 biji bawang besar dikisar
1 biji bawang putih dikisar
1 inci halia dikisar
1 inci kunyit hidup dikisar
3 batang serai dikisar
1/2 lengkuas dikisar
1 sudu besar ketumbar dikisar
1/2 sudu kecil jintan kasar dikisar
1/2 sudu kecil jintan halus dikisar
air asam jawa secukupnya
garam dan manisan secukupnya
11/2 sudu besar kerisik
5 helai daun limau purut (saya suka-suka letak)
15 biji cili api sebiji-sebiji

5 cabaran utama pekerja wanita di Malaysia

5 cabaran utama pekerja wanita di Malaysia
Penyertaan wanita dalam bidang keusahawanan dan tenaga kerja di Malaysia masih berdepan beberapa cabaran utama - Gambar hiasan/social.hays.com















KUALA LUMPUR: Usahawan dan tenaga kerja wanita di Malaysia masih berdepan beberapa cabaran utama terutamanya berkenaan ketidaksamarataan dalam perundangan Malaysia.

Berikut adalah lima perkara yang digariskan oleh Bank Dunia.

Rabu, 27 Januari 2016

Resepi - Serunding Ketam

Isi ketam tidak perlu disiat-siat kerana ia akan terurai semasa mengacau. 

hiasan

Bonus Wanita Yang Tak Suka Pakai Makeup

14 Bonus Wanita Yang Tak Suka Pakai Makeup

Jarang wanita tak suka bermain dengan alat solek. Tambah pula kalau tengok kulit wajah semakin bermasalah dan kusam. Sebenarnya seronok juga guna alat solek, tengok wajah sendiri berubah jadi lain.
 
 
Tapi tahukah anda banyak kelebihan orang yang tak bersolek. Artikel ini kongsi 14 bonus bagi anda yang tak suka sapu makeup di wajah, jom semak!
 
 
1. Jimat duit 
Sudah tentulah anda boleh berjimat. Bukan murah nak beli alat makeup, lagi pula kalau nak cari yang sesuai dengan kulit wajah. Harus pakai duit lebih. Anggaran untuk sebulan bahagian bibir saja pun dah beratus. Jadi mana yang tak bersolek, confirm boleh menabung lebih!
 

Pentingnya Sanad Seorang Guru

Berkatilah Umur Dengan 4 Perkara
Nota Editor: Artikel ini asalnya telah dikongsikan oleh Ustaz Iqbal Zain di Facebook.

Apakah itu sanad?

Sanad adalah silsilah atau rantai yang menyambungkan kita dengan yang sebelum kita, hubungan, sanad adalah hubungan kalau secara bahasa sanad adalah sesuatu yang terkait kepada sesuatu yang lain atau sesuatu yang bertumpu pada sesuatu yang lain, tapi didalam maknanya ini secara istilahi adalah bersambungnya ikatan bathin kita, bersambungnya ikatan perkenalan kita dengan orang lain, sebahagian besar adalah guru-guru kita yaitu orang yang dijadikan guru sanadnya atau hadits, sanad hadits misalnya mengambil dari fulan, dari fulan, dari fulan itu salah satu contoh sanad dan sanad kita sanad keguruan dari guru saya, guru saya dari gurunya, dari gurunya, dari gurunya, sampai Rasul sollallahu ‘alaihi wasallam atau dari saya bermazhabkan Syafi’i kerana guru saya bermazhab Syafi’i, saya ikut guru saya, guru saya ikut guru nya mahzabnya Syafi’i terus sampai ke imam Syafi’i itu sanad namanya.

Selasa, 26 Januari 2016

“Sujudnya seorang mak nyah” – Kisah mak nyah pesakit di sebuah hospital

Islam itu mudah, tetapi bukannya kita memudahkan Islam itu, apa yang diperintah dan disyariatkan kita hanya perlu lakukan, bahkan, apabila kita kerjakan apa yang diperintahkanNya, hati ini rasa sungguh damai, tenang seperti bebas daripada masalah.

“Sujudnya seorang mak nyah” - Kisah mak nyah pesakit di sebuah hospital 

“Sujudnya seorang mak nyah” – Kisah mak nyah pesakit di sebuah hospital

Bagi mereka yang telah terlanjur atau melakukan dosa, ketahuilah bahawa pintu taubat itu sentiasa terbuka, selagi hidup, kita masih belum terlambat untuk berubah, tetapi kena ketahui, kita tidak tahu bila kita akan mati. Jadi berubahlah dengan segera.

Bila Nak Berubah kalau Macam ni?

 
 

Info - Hati-hati, Sayur Ini Boleh Buat Anda Gemuk!

Hati-hati, Sayur Ini Boleh Buat Anda Gemuk!
Biar betul! Bukan ke sayur-sayuran adalah makanan yang disaran untuk orang yang mahu kurus langsing. Tak juga ya. Untuk pengetahuan tak semua jenis sayur membantu menurunkan berat badan. Silap hari bulan berat badan bertambah kerana pengambilan sayur yang tidak tepat.

Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Harvard School of Public Health, tiga jenis sayur yang dikatakan boleh memberi kesan kepada penambahan berat badan adalah:


Wanita Jepun Masuk Islam sambil menangis di Depan Dr Zakir Naik

mendapatkan jodoh yang baik
Bagaimana untuk mendapatkan jodoh dengan cepat dan baik? * Lueur by aerinvena
Pasangan hidup adalah salah satu dari stesen perjalanan dalam kehidupan bagi semua manusia.

Disanalah kehidupan baru dimulakan, lengkap dengan semua jenis pelajaran yang akan membuat manusia tahu apa itu erti kebahagiaan yang sebenarnya.

Dengan perkahwinan, rezeki seseorang itu akan semakin luas.

Melalui perkahwinan juga, seseorang itu akan semakin matang dan peluangnya semakin luas untuk membuat pahala.


Wanita Jepun Masuk Islam sambil menangis di Depan Dr Zakir Naik

Wanita Jepang masuk Islam

Dua wanita Jepun, Shiho Yamamoto dan Ayaka Fujiwara, mengajukan soalan kepada Dr Zakir Naik dalam sebuah forum terbuka. Tak disangka, jawapan Dr Zakir Naik membuat Shiho Yamamoto masuk Islam dalam suasana yang mengharukan.

"Aku punya soalan, aku ingin tahu apa tujuannya Tuhan menciptakan manusia? Apa yang dikehendaki-Nya dari kita? Dan aku menonton salah satu ceramahmu di Youtube, kau menjawab bahawa kita semua memilih menjadi manusia. Tapi sebelum itu, kenapa Tuhan mencipta manusia sebagai pilihan bagi kita? "Kata Shiho Yamamoto.

"Soalan yang sangat bagus," kata Dr Zakir Naik mengawali jawapannya.
 

3 Resipi Dari Lebihan Roti

 3 Resepi Lebihan Roti
3 Resepi Lebihan Roti
 
Jangan risau jika anda tidak berjaya menghabiskan roti yang dibeli. Sebelum hampir ke tarikh luput, kami mahu berkongsi bersama anda cara mempelbagaikan resipi dari lebihan roti supaya anda tidak terus membazir. Hujung minggu sebegini memang menarik untuk 'melariskan' lebihan roti yang terbiar di dapur.


Jumaat, 22 Januari 2016

10 Tanda Baju Anda Terlalu Banyak


10 Tanda Baju Anda Terlalu Banyak
Setiap kali nak bersiap ke pejebat atau keluar berjalan, wanita akan ambil masa beberapa minit termenung depan almari. 
 
 
Ada banyak sebab yang berkait dengan masalah ini, antaranya, terlalu banyak pilihan atau mungkin sukar nak cari baju yang sesuai setiap hari.
 
 
Adakah anda sedar yang sebenarnya anda sudah mempunyai baju terlalu banyak? Tak percaya dan masih rasa tiada koleksi terbaru? Ok, jom kita lihat tanda-tanda seseorang yang mempunyai baju melebihi had...
 

Info - Serat cegah penyakit kronik

 
 Kita selalu melihat kempen promosi kesihatan yang menggalakkan pemakanan tinggi serat. Memang tidak dinafikan serat atau fiber adalah bahan yang amat penting kepada kesihatan.

Banyak makanan yang dijual sebagai makanan kesihatan sekarang melabelkan makanan itu sebagai tinggi serat. Kita selalunya agak keliru mengenai fakta ini kerana pemahaman kita perihal kelebihan serat kepada kesihatan masih terbatas.

Sebenarnya, terdapat banyak kajian menunjukkan kelebihan pengambilan serat secukupnya setiap hari mampu mencegah pelbagai penyakit kronik.

Sebab Anak-Anak Mesti Diajar Membantu Kerja Rumah


kerja rumah
Sebagai ibu ayah, kita wajib mendidik anak-anak membantu kerja-kerja rumah. Biarpun mereka masih kecil, tetapi mereka perlu dididik menjadi anak yang ringan tulang.
Apabila pulang dari kerja, si ayah meminta anak lelakinya mengambilkan minuman dan menyimpan beg kerja miliknya. Sementara ibu pula menyuruh anak perempuan membantu mencuci pinggan mangkuk di dapur.

Mengapa kita perlu meminta tolong daripada anak-anak? Bukannya ayah tidak boleh mengambil sendiri minuman untuknya atau ibu tidak boleh menyiapkan kerja-kerja di dapur. Berikut adalah sebab-sebab mengapa anak-anak perlu dididik membantu kerja-kerja rumah.


Kisah Sebenar Jutawan Dari India Menyamar Menjadi Tukang Sapu Di Masjidil Haram

Jutawan Dari India Menyamar Menjadi Tukang Sapu Di Masjidil Haram.png 
 Kisah Sebenar Jutawan Dari India Menyamar Menjadi Tukang Sapu Di Masjidil Haram

Suatu ketika dahulu kisah seorang jutawan dari India yang menyamar menjadi tukang sapu di Masjidil Haram untuk selalu dekat dengan Rumah Allah ini menjadi perhatian masyarakat. Kisah ini menjadi viral dan ramai percaya bulat-bulat dengan kisah yang dikatakan “menakjubkan” ini.

Manakan tidaknya, seorang lelaki yang kaya raya dari India sanggup menghabiskan masa selama setahun menyamar menjadi tukang sapu semata-mata untuk dekat dengan Rumah Allah ini. Rasanya sudah pasti ramai yang telah membaca kisah ini.

Ikuti kisah ini…


Keberkatan Masa dan Harta

Gambar sekadar hiasan sahaja.
Allah s.w.t. telah berfirman dalam surah at Taubah ayat 111 yang bermaksud, 'Sesungguhnya masa diri dan harta kamu Allah telah beli dan Allah telah bayar dengan syurga. Dengan keterangan ayat ini bolehlah kita memperbetulkan kefahaman kita kerana selama ini kita beranggapan bahawa masa kita adalah kita punya, harta kita juga adalah milik kita dan diri kita juga adalah milik kita. Namun sebenarnya masa harta dan diri kita sebenarnya Allah punya cuma Allah bagi pinjam kepada kita. Siapa kita? Roh kita. Roh sahaja. Selain Roh termasuk tangan, kaki, perut, mata telinga adalah anggota yang akan menjadi saksi didepan Allah keatas apa-apa perkara yang pernah kita lakukan dibumi dan setiap anggota pada tubuh badan kita adalah milik Allah.
 

Khamis, 21 Januari 2016

Menarik - Konsep 3P tingkatkan pendapatan online

Oleh Irfan Khairi
Dalam keadaan ekonomi hari ini, ramai yang mengeluh soal kos sara hidup yang semakin tinggi dan mencari peluang lain dalam menjana pendapatan tambahan.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Industri Datuk Ahmad Maslan melancarkan kempen #TambahPendapatan baru-baru ini bagi mengalakkan orang ramai untuk melihat Internet sebagai peluang dalam menjana pendapatan tambahan melalui perniagaan secara separuh masa.

Peluang memulakan perniagaan Internet secara sambilan sememangnya antara pilihan yang boleh dimulakan oleh sesiapa saja. Justeru kini, rata-rata menggunakan telefon pintar yang dalam capaian tangan boleh mengakses kedai dalam talian (online) tempatan dan seluruh dunia dengan hanya tekanan beberapa butang.

Keadaan ini satu peluang terbuka luas khususnya bagi mereka yang ingin menjana pendapatan tambahan melalui perniagaan dalam talian. Pasaran yang begitu besar dan luas dalam kalangan pengguna telefon pintar dan Internet itu sendiri menjadi pasaran sedia ada bagi peniaga Internet secara sambilan.

Untuk memudahkan langkah awal dalam memulakan perniagaan Internet secara sambilan, formula 3P boleh digunakan iaitu produk, platform dan promosi. Apakah maksud formula 3P?

Tips Keharmonian Rumah Tangga Amalan Rasulullah

Keharmonian rumah tangga 
Keharmonian rumah tangga memerlukan usaha dan komitmen dari suami dan juga isteri. Tapi kadang-kadang isteri ni pemalu kan. Biasa la wanita Timur. Jadi apa kata suami ‘take charge’ seperti mana yang Rasullullah sendiri lakukan dengan isteri-isteri baginda. Jom baca dan amalkan ya…


Orang yang Kebingungan ketika Hari Kebangkitan

ALAM kubur merupakan alam kebangkitan setelah kita mengalami kematian. Dan, orang yang telah mempersiapkan amal baik sewaktu hidup di dunia, sungguh ia tidak akan pernah kebingungan dengan peristiwa kebangkitan itu. Lalu, bagaimana dengan diri kita? apabila pada masa hidup kita membina tahajud dan berbuat baik, maka Allah akan memberikan penerangan di alam kubur.

Jika amalan telah kita persiapkan dengan baik ketika di dunia, ketika bangkit nanti kita tidak seperti orang linglung yang sedang mengalami kebingungan atas keadaan itu. Bahkan, Allah menggambarkan bagi orang-orang yang amalnya sedikit ketika di dunia:
 

Resepi Kerabu Daging Ala Thai

Kerabu Daging Ala Thai
Resepi Kerabu Daging ala Thai, sejenis kerabu yang sangat sedap dan popular dari negara jiran. Kombinasi masam, pedas dan aroma dari hirisan serai yang sangat harum membuatkan kerabu ini sebagai pembuka selera jika dimakan bersama nasi panas. Pastikan daging yang digunakan adalah segar


Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...