Isnin, 29 Februari 2016

Hati - Proses Pemulihan dan Menjaganya

Yang paling berkuasa dalam diri manusia ialah hati, hati umpama raja, pancaindera dan segala anggota badan bagaikan rakyat yang tunduk patuh kepada perintah hati. Maka jagalah hati
Mula-mula kita perlu bersihkan hati, macam mana nak bersihkan hati?
 

Ahad, 28 Februari 2016

Jaga-jaga, Ini 6 Tanda Anda Mula Bosan Dengan Pasangan

Awas! 6 Tanda Anda Mula Bosan Dengan Pasangan. ‘Check back the list!’

“Aku bo bo bo bo bosan
Aku Bosan dengan bla bla bla
Bla bla blabla mulutmu.
Cukup malas aku
Dengar alasan mu
Kerna aku terlampau
Bo bo bo bo bosan”
 
Tengah memandu ke tempat kerja tu tiba tiba pula stesen radio ni putarkan lagu ‘Bosan’ ni. Dalam sedap sedap menyanyi tu, terfikir juga. Manusia memang dilahirkan dengan sifat cepat bosan bukan?


Elakkan Sikap Keakuan Yang Menyusahkan Hidup Kita. Apa Sebabnya?


sikap keakuan yang menyusahkan.
Adakah anda bersikap keakuan tanpa sedar?

Bersikap keakuan atau mementingkan diri sendiri adalah sikap yang berlawanan dengan sifat manusia yang diciptakan untuk hidup bermasyarakat.

Dalam hidup ini kita tidak boleh buat hal sendiri tanpa mengambil tahu dan terlibat dengan orang lain dalam masyarakat yang kita hidup di dalamnya.

Akhirnya nanti kita akan menjadi seperti “kera sumbang” yang terasing walaupun kita tinggal dalam sebuah komuniti.

ADAB Membuat Majlis Hari Jadi Anak Menurut Pandangan Islam

Adab Membuat Majlis Hari Jadi Anak Menurut Pandangan Islam
Sumber Gambar : Google
 Anda tidak sabar dan rasa teruja untuk membuat majlis hari jadi anak anda? Anda sudah membuat pelbagai rancangan bersama pasangan untuk meraikan hari jadi anak anda?

Sekiranya YA, pastikan anda mengetahui tentang beberapa adab kemungkinan anda terlupa dan anda terlepas pandang. Tidak salah untuk membuat dan mengadakan majlis tersebut terutama untuk anak kesayangan dan si comel anda tetapi anda perlu peka dan mengambil berat adab-adab yang sesuaian.

Resepi - Daging Goreng Berlado

Jika mahu lebih pedas, campurkan bersama sedikit cili padi ke dalam masakan.
hiasan

BAHAN-BAHAN:
500gm daging | direbus empuk dan hiris nipis
*5-6 tangkai cili merah
*4 biji cili kering | direndam dalam air panas
*4 biji bawang merah
*2 ulas bawang putih
*1 inci halia
Sedikit jus asam jawa
Garam dan gula secukupnya

Setiap bahan bertanda * hendaklah ditumbuk kasar.


Info - Bahaya Makanan Cepat Saji Bagi Kesihatan, Mengerikan!

Dalam kehidupan kita sehari-hari banyak kita temukan menu makanan cepat saji yang di jual dimana-mana. Misalnya mie, bubur, makaroni, tepung bumbu, dan lain sebagainya. Kepraktisan yang ditawarkan produsen yang jeli melihat peluang ini, membuat produk-produk mereka selalu diminati konsumen.

Berbagai macam bahan yang diperlukan untuk membuat satu menu tak usah lagi dicari, karena semuanya sudah tersedia di dalam satu bungkus. Mungkin dari sisi bahan, tidak ada satu pun yang kurang. Namun, produk-produk ini mengalami penurunan nilai. Selama ini, yang menjadi fokus pada makanan instan atau cepat saji adalah pada kandungan gula, garam dan lemak.


Makanan cepat saji memang bisa menjadi solusi untuk menghemat waktu. Tetapi, makanan cepat saji bukan solusi untuk kebutuhan nutrisi tubuh kamu. Beberapa penelitian bisa mengemukakan jika makanan cepat saji dapat mengakibatkan efek yang sangat merugikan bagi kesehatan. Untuk lebih jelasnya, yuk simak ulasan mengenai dampak bahaya makanan cepat saji yang dikutip dari halosehat.com ini :

Cara Mudah Menghilangkan Rasa Malas Dalam Diri Anda

4 Cara Mudah Menghilangkan Rasa Malas Dalam Diri Anda
4 Cara Mudah Menghilangkan Rasa Malas Dalam Diri Anda

Setiap orang pasti mempunyai sifat malas dalam diri mereka, Sifat malas datang apabila anda perlu menyiapkan sesuatu kerja, satu perkara akan tetapi tidak juga melakukakannya. Sifat malas ini adalah satu sifat yang tidak elok untuk diamalkan dan boleh mempengaruhi amalan hidup anda jika dibiarkan secara berterusan.

Mari baca artikel di bawah  ini yang diman akan membincangkan beberapa 4 Cara Mudah Menghilangkan Rasa Malas Dalam Diri Anda untuk menghilangkan rasa malas yang ada dalam diri anda, lantas kan membuatkan anda untuk menjadi orang yang lebih rajin dalam apa jua pekerjaan yang bakal dilakukan.

Imej Mekah Dan Masjidil Haram Moden Pada Tahun 2020 Yang Mesti Anda Lihat

Saban tahun berjuta umat Islam akan ke Mekah untuk menunaikan Haji yang merupakan rukun Islam Ke-5. Tahun lalu, terjadinya insiden rempuhan di Mina yang mengakibatkan 717 termasuk dari Malaysia terkorban kerana jumlah jemaah Haji yang terlalu padat.

mekah 2020 1
Jumlah umat Islam yang menunaikan Haji setiap tahun semakin meningkat. Kerajaan Arab Saudi kini dalam usaha untuk memperluas kota Suci Mekah dan di khabarkan mampu menampung kira-kira 7 juta jemaah Haji.

Kematian

Gambar sekedar hiasan.

Kita harus sentiasa bersedia untuk mati. Oleh kerana semua antara kita tidak tahu tarikh kita mati maka kitalah yang harus lebih bersedia dari orang lain. Ada  sesiapa yang tahu bila dia akan mati? Namun ada sesetengah orang dimana oleh kerana kedudukannya begitu hampir dengan Allah maka dia tahu bila dia akan mati dan dia boleh pilih cara nak mati. Orang itu melakukan perjalanannya yang beribu-ribu kilometre hanya dengan beberapa langkah sahaja.


Zaman dulu memang kita ada dengar kesahnya tapi sekarang kita tak dengar lagi sebab kita tak ambil kesah perkara-perkara sedemikian. Bagaimana kita hendak ambil kesah? Ambil tahulah apabila ada kematian terutama orang yang alim, orang yang banyak berkurban untuk agama semata-mata kerana Allah. Orang inilah biasanya mendapat tahu bila nak mati dan boleh pilih cara bagaimana hendak mati itu.
 

Sabtu, 27 Februari 2016

Fenomena Semulajadi Ini Berlaku Sebelum Dajjal Muncul


Di antara tanda-tanda kiamat sudah dekat adalah munculnya Dajjal ke dunia, lepas dari ikatannya di sebuah pulau yang tidak ada yang mengetahuinya selain Allah Ta'ala dan siapa saja yang Dia kehendaki dari makhluk-Nya.

Dajjal adalah fitnah terbesar bagi umat manusia. Sehingga, kita dianjurkan untuk berdoa kepada Allah agar terbebas dari fitnah Dajjal.

Sebelum Dajjal muncul ada beberapa fenomena alam yang terjadi seperti yang diterangkan dalam beberapa hadis Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam.

Rahsia Kebaikan Buah Jambu Merah Untuk Kesihatan

4 Rahsia Kebaikan Buah Jambu Merah Untuk Kesihatan
4 Rahsia Kebaikan Buah Jambu Merah Untuk Kesihatan

Buah jambu merah sememangnya sangat enak untuk dimakan, selain daripada enak untuk dimakan, jambu merah atau yang biasanya disebut dengan guava mengandungi banyak vitamin C dan polifenol yang dimana ianya berfungsi untuk mencegah pertumbuhan sel -sel kanser dalam tubuh badan anda. Buah jambu merah juga turut dikenali memiliki zat antioksidan yang sememngnya amat baik untuk kesihatan anda. Berikut ini 4 Rahsia Kebaikan Buah Jambu Merah Untuk Kesihatan yang perlu anda ketahui

Nikmat



Allah s.w.t. telah mengurniakan kepada kita dengan nikmat yang terlalu banyak sehingga kita tidak mampu hendak mengira. Antara nikmat-nikmat itu ialah nikmat yang dapat kita rasai dengan 5 pancaindera kita yakni mata dapat melihat, telinga dapat mendengar, hidung dapat menghidu, lidah yang dapat merasa makanan atau minuman dan kulit pada anggota tubuh badan kita yang dapat merasa cuaca panas atau sejuk dan pakaian lembut atau kasar.
 
Melalui pancaindera ini saja sudah terlahir berjuta-juta nikmat tanpa kita sedar. Itu baru nikmat yang dapat dikecapi dengan 5 pancaindera. Nikmat masih dapat menghirup udara (masih bernafas), nikmat masih beragama Islam, nikmat dapat lahir dari perut seorang ibu yang beragama Islam, nikmat menjadi warganegara dalam sebuah negara yang tiada huru-hara (stabil), nikmat berjiran dengan mereka yang kita kenal atau tidak. Ada banyak lagi nikmat yang kita tak perasan telah dan sedang kita kecapi ketika ini. Nikmat membaca penulisan ini tanpa perlu membeli buku dikedai juga antara nikmat yang baru muncul untuk umat akhir zaman.
 

Rabu, 24 Februari 2016

Info - Sembuhkan Darah Tinggi Dengan Ramuan Boroco

Boroco dalam bahasa latin disebut Celosia argentea linn. Tumbuhan Boroco bisa mencapai tinggi 30-100 cm. Batang bulat dengan alur kasar memanjang, bercabang banyak, warna hijau atau merah, bentuk bulat telur memanjang, ujung lancip, pinggir bergerigi halus hampir rata. Bunga bentuk bulir panjang 3-10 cm, warna merah muda/ungu, biji hitam agak cerah, bunga tumbuh di ujung-ujung cabang.



Boroco merupakan herbal untuk mengobati tekanan darah tinggi atau hipertensi. Selain itu herbal ini juga dapat digunakan untuk mengobati penyakit radang mata, muntah darah, keputihan, disentri, infeksi saluran kencing. Untuk tekanan darah tinggi yang digunakan adalah bijinya.



Fakta Ini Buat Ibu Hamil Bersyukur Kalau Kena Morning Sickness

morning sickness
Kalau anda sedang mengalami morning sickness teruk semasa mengandung, jangan risau dan mengeluh. Sebaiknya anda perlu bersyukur kepada Tuhan kerana ia memberikan petanda yang baik.

Mengapa? Ini fakta menarik yang ibu hamil perlu tahu.

1. Menurut jurnal dari Reproduksi Toxology, ibu hamil yang selalu mengalami morning sickness seperti mual dan muntah di awal kehamilan mempunyai kurang risiko keguguran berbanding ibu hamil yang langsung tidak mengalami sebarang gejala morning sickness.



Kenapa Orang Tidak Solat Boleh Berjaya

Seperti yang kita tahu, ilmu itu merupakan cahaya, dan ianya tidak akan memasuki hati-hati yang gelap. tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha.


Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan dugaan. Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan ummat ISLAM tertindas dalam kehidupan sempit lagi derita.

Orang bertanya kepada saya. Kenapa begitu? Sekarang ini, yang manakah benar? Adakah kita faham selama ini tidak benar?
 

Selasa, 23 Februari 2016

Kisah PEMBUNUH HAMZAH ra(Singa Allah)

Wahsyi dalam filem the Message

Wahsyi merupakan hamba kepada Jubair bin Muthim. 

Bapa saudara Jubair, Thuaimah bin Adiy telah mati terbunuh di perang Badar. 

Ketika kaum Quraisy bersiap untuk berperang Uhud, Jubair menemuinya. 


“Jika engkau dapat membunuh Hamzah, bapa saudara Muhammad, engkau akan aku merdekakan. Aku mahu menuntut balas kematian bapa saudaraku di Badar,” kata Jubair kepadanya.

Seberapa Besar Bahayanya Wanita Itu?


Rasulullah SAW bersabda: Sepeninggalanku aku tidak meninggalkan ujian bagi laki-laki yang lebih berbahaya daripada godaan wanita (yakni wanita sebagai godaan yang paling berbahaya bagi laki-laki) (H.R. Muslim, Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda: Sesungguhnya dunia ini manis dan menghijau (sangat memikat) dan dengannya Allah menguji kalian, lalu Allah akan melihat bagaimana perbuatan kalian.karena itu jagalah diri kalian dari godaan dunia dan wanita, kerana sesungguhnya godaan Bani Israil yang pertama adalah wanita. (H.R. Muslim)
 

13 Lakaran 3D Yang Amat Realistik

ART

Sushant S Rane ialah seorang artis yang berasal dari Mumbai. Lakaran 3D beliau bukan sahaja nampak timbul tetapi juga kelihatan realistik. Jika anda mahukan lagi lakaran beliau yang cool sila ke akaun Instagram beliau.


 
 

Tindakan Yang Anda Rasa Betul Tetapi Sebenarnya Salah


5 Tindakan Yang Anda Rasa Betul Tetapi Sebenarnya Salah

Pernahkah anda alami 5 situasi di bawah? Jika pernah sudah tentu anda telah mengetahui natijah tindakan susulan anda. Tetapi kepada sesiapa yang belum pernah mengalami situasi sedemikian, berikut adalah tip-tip terbaik untuk mengendali tindakan seterusnya:


Resepi Ayam Teppanyaki Sedap Menjilat Jari

Bagi peminat makanan teppanyaki, dan nak cuba masak sendiri, meh saya nak share resepi ayam teppanyaki yang sangat simple dan mudah untuk korang cuba. Lepas ni, tak payah makan kat kedai dah. Masak sendiri lebih jimat dan kita yakin dengan kebersihan makanan kita.
  
Resepi Ayam Teppanyaki


Ahad, 21 Februari 2016

Resepi - Daging Prunes

 Bahan
600 gm daging [potong nipis]
1/2 cawan buah prune [buangkan biji dan mesin halus]
5 s/b sos tomato
4 s/b kicap pekat
2 s/b cili mesin
2 s/b rempah kari
4 s/b minyak
1/2 cawan air
garam




Abbas Bin Firnas, Juruterbang Manusia Pertama

Abbas bin Firnas, Sang Penerbang Pertama

Banyak bukti sejarah baik tertulis atau relief, yang menegaskan bahawa selama berabad-abad umat Islam menjadi role model perabadan dunia. Di antaranya adalah ada seorang ilmuan Islam melakukan penyelidikan mengenai dunia penerbangan. Apa yang ilmuan Islam lakukan pada masa itu adalah satu kejayaan dan penerokaan pertama dalam dunia aeroangkasa.

Orang yang pertama merobek sekat-sekat kejumudan dalam bidang ini adalah seorang muslim yang bernama Abbas bin Firnas. Ibnu Firnas menguasai banyak cabang ilmu pengetahuan. Ia suka menyibukkan diri dengan hal-hal baru. Dalam banyak manuskrip sejarah Andalusia, diceritakan bahawa Ibnu Firnas adalah seorang yang bersemangat dalam mempelajari hikmah, falsafah, matematik, dan perubatan. Ia juga suka dengan ilmu falak. Dan unggul dalam bidang Kimia, Kejuruteraan, dan Seni Bina.

Kaum muslimin di Andalusia masa itu tengah gandrung dengan Ilmu Perubatan dan Kimia. Abbas bin Firnas mencuba sesuatu yang baru, aerodinamik.
 

Sabtu, 20 Februari 2016

Keindahan Panorama Indah Di Batu Luang Yang Seakan Pulau Caribbean

Mungkin ramai tidak tahu tentang keindahan Batu Luang, Kuala Penyu, Sabah yang terkenal dengan persisiran pantai seakan Caribbean Island, Australia.

Keindahan panorama yang begitu cantik dan mengujakan membuatkan pantai ini sentiasa menjadi buruan pengunjung terutamanya dikalangan juru gambar.

Ramai yang turut menjadikan Batu Luang sebagai lokasi pergambaran untuk mengabadikan gambar perkahwinan.
 

Tips - Perangai Pelik Isteri Hamil Yang Suami Mesti Tahu

 Suami mana yang tak gembira dan bersyukur bila isteri tersayang disahkan sudah mengandung.

Namun para suami terutama yang pertama kali bakal bergelar ayah perlu bersedia mental dan emosi untuk berhadapan dengan bermacam perangai 'pelik' si isteri.

Suami jangan cepat marah isteri kalau perangainya agak pelik dan 'mengada-ngada' daripada biasa. Itu lumrah isteri yang hamil.

Berikut beberapa perangai pelik isteri yang mengandung.


Ramai Pengantin Sekarang Tidak Solat Di Hari Majlis Perkahwinan Mereka

Gambar Hiasan
Tuntutan perkahwinan adalah satu ibadah yang sememangnya menjadi tuntutan dalam Islam dan sudah pasti semua kita yang hidup ini akan berkahwin dengan pasangan yang telah ditentukan olehNya.

Tetapi disebalik perkahwinan yang merupakan satu ibadah ini, ramai kita diluar sana terlupa akan ibadah wajib lain yang menjadi tiang agama iaitu solat.

Disebalik keghairahan pasangan pengantin yang mencantikkan diri diluar sana, ramai antata kita walaupun tidak semua, ada yang mengabaikan solat dihari perkahwinan yang mereka dilayan bak raja.


Resepi - Kuih Kaswi Jagung


Bahan-Bahan:
1 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung kanji
3/4 cawan gula pasir
2 1/2 cawan air
1/2 st kapur sireh
4 sb bes minuman perasa jagung
1 st esen jagung
2 helai daun pandan ~ disimpul
* kelapa parut putih
* sedikit garam


Jumaat, 19 Februari 2016

Apa Akan Jadi Jika Minum Madu Setiap Hari?

“Dahaganya tapi boringlah minum air masak. Sedapnya kalau dapat pekena Sprite ke, Pepsi ke. Tapi…hari ni sudah banyak minum air manis-manis. Tak pasal kena kencing manis pulak, alahai..”

Manis Tapi Sihat?

Cara Cantik Tanpa Perlu Keluarkan Kos

Mudahnya Cantik Tanpa Keluarkan Kos

Kali ini aku ingin berkongsi satu rahsia untuk kelihatan cantik cara Islam. Siapa yang tidak mahu cantik, putih, gebu dan tanpa sebarang masalah kulit di wajah. Tanya sahaja semua wanita pasti ingin kelihatan cantik.  Usaha yang boleh dibuat adalah dengan menggunakan produk kecantikan.
 
Dengan lambakan produk di pasaran dengan cara pemasaran yang dibuat menarik hati wanita untuk membelinya, membuatkan kaum hawa pening kepala untuk memilih produk yang terbaik untuk mereka.


Aku sendiri yang mengendalikan kolum Pilihan Editor dalam Mingguan Wanita.  Kolum preview produk kecantikan. Setiap minggu aku menceritakan produk kecantikan sehinggakan aku sendiri tidak tahu hendak pilih yang mana untuk dipakai. Ya aku bukannya tidak percaya produk yang ada cuma lebih selamat menjaga kecantikan cara Islam.

Antara amalannya seperti;

Mengapa Allah Disebut Allah? Ini Jawapan Dr. Zakir Naik


Seorang wanita non muslim -di antara ribuan hadirin- bertanya kepada DR Zakir Naik mengapa Allah disebut Allah, tidak disebut dengan nama lain?

Seperti biasanya, DR Zakir memberikan jawaban yang cemerlang.

"Saudari itu bertanya mengapa Allah disebut Allah, tidak nama lain. Jawapannya ada dalam Al Qur'an surat Al Isra 'ayat 110.

قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى
Katakanlah, serulah Allah atau serulah Ar Rahman. Dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai asma'ul husna (QS. Al Isra ': 110)
 
 

Khamis, 18 Februari 2016

Kenali UMMUL MUKMININ MAIMUNAH, WANITA TERAKHIR YANG DINIKAHI RASULULLAH

crowe1118

Allah ﷻ berfirman,

النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ ۗ
"Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang yang beriman daripada diri mereka sendiri dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka." (QS: Al-Ahzab | Ayat: 6).

Ayat ini menjelaskan bahawa isteri-isteri Rasulullah ﷺ adalah ibunya orang-orang yang beriman. Rasulullah ﷺ mempunyai 11 orang isteri. Semuanya disebut sebagai ibu orang-orang yang beriman (Ummahatul Mukminin). Di antara isteri beliau ﷺ adalah Ummul Mukminin Maimunah binti al-Harits radhiallahu 'anha.

Allah ﷻ sebut isteri-isteri Nabi ﷺ sebagai ibu orang-orang yang beriman. Tentu ironis, ketika kita -yang mengaku sebagai orang-orang yang beriman- lebih mengenal artis dari ibu kita sendiri. Sesuatu yang wajar kita tahu siapa ibu negara. Tidak tahu dengan ibu sendiri? Hmm ..

Mari sejenak mengenal ibu kita, Ummul Mukminin Maimunah binti al-Haris radhiallahu 'anha.
 

Saat Diuji Dalam Hubungan, Berubahlah Mana Yang Perlu


 Saat Diuji Dalam Hubungan, Berubahlah Mana Yang Perlu

Kesenangan itu satu ujian yang mungkin lebih mencabar dan membahayakan. Sebagaimana sabda baginda s.a.w: “Berikanlah khabar gembira dan harapan apa yang menyenangkan kalian, demi Allah bukan kefakiran yang aku takutkan menimpa kamu tetapi aku takut dibukanya dunia untuk kamu sebagaimana telah dibuka untuk orang-orang sebelum kamu dan kamu akan berlumba-lumba mendapatkannya sebagaimana mereka berlumba-lumba dan akan menghancurkanmu sebagaimana menghancurkan mereka.” (Hadis Al-Bukhari dan Muslim)


Tips - Tindakan Perlu Dilakukan Kalau Anak Diserang Sawan Demam

Bila anak anda yang berusia antara enam bulan hingga enam tahun demam, pastikan suhu badannya tidak terus tinggi sehingga mencecah 39 darjah selsius ke atas.
Suhu badan yang terlalu tinggi berisiko menyebabkan anak mendapat serangan sawan.

Sawan demam adalah sawan yang berlaku ketika demam. Ia boleh berlaku daripada umur enam bulan hingga enam tahun tapi biasanya banyak berlaku pada peringkat umur 12 hingga 18 bulan.

Menurut Dr.Mohamed Nazir Abu Bakar, Pakar Pediatrik, Salam Specialist Hospital, Shah Alam memberitahu serangan sawan pada bayi atau kanak-kanak memang menakutkan tetapi ia biasanya tidak berlaku dalam tempoh lama dan akan berhenti dengan sendiri.

Berikut adalah fakta tentang sawan demam yang ibu bapa perlu tahu.

Perbuatan Wanita Yang Dianggap Berzina Meskipun Tak Berzina

per 
Berzina merupakan hubungan suami istri yang dilakukan diluar nikah yang merupakan salah satu dosa besar, Apalagi oleh wanita yang telah memiliki suami. Wanita yang telah bersuami, jika ia melakukan zina (berhubungan dengan laki-laki selain suaminya), maka hukuman hadd atasnya adalah dirajam hingga mati. Bagi wanita yang masih single dan belum pernah menikah maka hukumnya di cambuk.
 
5 Perbuatan Wanita Yang Dianggap Berzina Meskipun Tak Berzina

Selain zina dalam pengertian yang sebenarnya, ada pula sejumlah perbuatan yang membuat wanita seakan-akan melakukan zina atau memikul dosa seperti dosanya zina, meskipun hukuman di dunia tidak harus di rajam dan di cambuk namun tercatat sebagai dosa besar seperti halnya melakukan zina.

Resepi - KEK PANDAN KEJU MELELEH @ LAVA CHEESE

 
 Pernah makan tak kek ni? sekali gigit je sedapnya sampai terpejam mata... . Setelah mengalter beberapa resipi akak dapat resipi kek ni yang sedap dan senang dibuat...Jom layan...

Selasa, 16 Februari 2016

Unik Istana Indah Ini 100 Peratus Diperbuat Dari Pokok Kelapa.


 Filipina adalah negara di rantau Asia yang mempunyai pelbagai lokasi pelancongan menarik. Salah satunya adalah The Coconut Palace (Istana Kelapa) yang terletak di Manila.

Sesuai dengan namanya, Istana unik ini dibuat dari bahagian-bahagian tumbuhan kelapa. Atapnya terbuat dari papan kayu kelapa dan asasnya-asasnya merupakan batang pokok kelapa yang dipasang terbalik.




Cinta...... Seperti Cnta Doraemon

Salam ...

  Tersenyum bila baca kata-kata ni. Cinta pun dikaitkan dengan Nobita, Giant dan Doraemon :)


Cinta jangan seperti Nobita, yang mudah menyerah, jangan pula seperti Giant, yang suka memaksa, tapi biarlah seperti Doraemon, yang dipenuhi dengan keajaiban
Cinta Doraemon.


"Cinta jangan seperti Nobita,
yang mudah menyerah,
jangan pula seperti Giant,
yang suka memaksa,
tapi biarlah seperti Doraemon,
yang dipenuhi dengan keajaiban"

Walaupun dikaitkan dengan Doraemon, penuh makna juga kata-kata ni kan. BW pula jatuh cinta dengan kartun doremon dari kecil lagi. Dah anak empat pun layan doraemon ;)
buatwanita.blogspot.m

Ibarat Cerita Dogeng Dari Penjual Roti Wanita Ini Jadi Model Cantik


Ibarat Cerita Dogeng Dari Penjual Roti Wanita Ini Jadi Model Cantik
Kisah hidup wanita ini memang macam cerita dongeng Cinderella. Dari wanita penjual roti yang berpenampilan comot tak dikenali, tiba-tiba berubah cantik dan dipuja.

Tapi inilah realiti yang terjadi pada pada Olajumoke Orisaguna, 27, wanita penjual roti yang berjalan kaki sekeliling bandar Lagos, Nigeria. Foto Orisaguna, secara tak sengaja diambil oleh jurufoto profesional, Ty Bello, di lokasi fotografi penyanyi rap UK, Tinie Tempah.




5 Resepi Pasta Yang Mudah, Hanya 20 Minit Sahaja

Resepi pasta boleh dikatakan mudah dan pantas untuk disediakan, apatah lagi sangat menyelera bahkan satu hidangan yang sihat. Sos biasanya mengandungi tomato, bawang merah, bawang putih, minyak zaitun dan diperisa dengan herba-herba seperti daun bay, thyme atau oregano. Lagi sedap jika ditambah dengan pelbagai jenis makanan laut seperti udang, sotong, kekapis, kupang dan kerang.

#1 Fettuccine + Udang + Asparagus
pasta  

Antara Kesan Produk Kosmetik Beracun Boleh Sebabkan Kecacatan Janin


Baru-baru ini Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengeluarkan senarai 50 produk kosmetik beracun yang telah diharamkan. Sebelum itu terdapat dua produk dari satu jenama tempatan popular yang ditarik balik dari pasaran kerana mengandungi bahan beracun.

Apa sebenar bahan beracun dalam kosmetik ini dan bagaimana kesannya? Kosmetik beracun dan berbahaya ini kebiasaannya mengandungi bahan berikut dan kesannya pula bukan setakat pada wajah.

http://support.karangkraf.com/editorial/vk/TAHUN%202016/28/woman-face-cream-iStock.jpg  


Kurangkan Pergantungan Terhadap Gadjet Dan 8 Perkara Lain Yang Tidak Patut ‘Dibuat Mudah’ Dalam Kehidupan


Pergantungan Terhadap Gadjet dalam kehidupan
Bagaimana ini boleh menjadikan hidup saya lebih mudah?
Adakah ini akan menyekat kebebasan saya dan membuat saya menyesal kemudian nanti?
Kita semua inginkan kehidupan yang mudah.

Saya juga begitu, tidak berbaloi untuk menjalani kehidupan yang singkat ini dengan hati yang dingin, keras dan dilalui dengan sukar.

Kehidupan kita, kitalah yang menentukan. Kitalah yang memilih sama ada hidup dengan mudah, atau ingin hidup dengan mudah.

Namun memudahkan kehidupan tidak semudah yang kita sangka. Ia memerlukan kita menilai kembali pemberatan setiap aspek dalam kehidupan kita dan setiap keputusan yang ingin kita ambil.

Walau apa pun yang kita buat untuk memudahkan kehidupan seharian kita, ada beberapa perkara kita harus sensitif dan memberi penekanan yang lebih, serta tak boleh kita abaikan.

Perkara-perkara ini jangan sesekali kita ‘buat mudah’, atau anda akan menyesal di suati hari nanti:

Doa Hindar Hasad Dengki

Rob banaq fir lana wali ikhwa ni nal lazi na sabaku naa bil ii maa ni wala taj a'l fii quluu binaa gril la lil lazii na a'aa manuu robbana in naka ra uu fur rahim. 
lenggangkangkung

Ahad, 14 Februari 2016

Kek Buah Belimbing

Pastikan biji buah belimbing dan empulur pada kulitnya dibuang supaya kek tidak terasa hangit.


hiasan

Keunikan CINTA!

CINTA
1. Cinta adalah perbuatan. Kamu tidak boleh berkata cinta tanpa membuktikan apa yang kamu kata. Kamu perlu buktikan pada orang yang kamu cinta bahawa kamu cinta pada dia.

2. Cinta lebih dari satu perasaan kerana cinta boleh menyebabkan kamu gembira, sedih, tertekan dan alami bermacam-macam perasaan lagi. Cinta juga berubah mengikut mood.

Tanda Iman Yang Lemah

Iman yang lemah merupakan penyakit hati. Dan seperti halnya semua penyakit maka iman yang lemah juga memiliki pertanda. Tanda-tanda itu jelas dan kita dapat mencatatnya sehingga boleh melakukan pengujian sendiri terhadap kadar keimanan kita.

Terdapat 20 tanda iman yang lemah dan semoga kita dapat meningkatkan keimanan kita. Berikut ini senarainya:

1. Melakukan dosa tapi tidak merasa bersalah.
2. Memiliki hati yang keras dan tidak berkeinginan untuk membaca Al-Qur’an.

3. Merasa malas untuk berbuat baik, misalnya amat susah atau malas dalam melaksanakan solat.


Sabtu, 13 Februari 2016

Jenazah

Gambar sekadar hiasan sahaja.
 
Jenazah adalah jasad yang sudah tidak bernyawa. Jasad itu mesti dimandikan, di kafankan, di solatkan kemudian di kebumikan. Semua urusan itu kadang-kala menjadi mudah dan kadang-kala memakan masa yang lama sebelum sampai ke Tanah perkuburan. Mudah atau lambat urusan itu bergantung kepada amalan si mati sewaktu hayat masih ada.
 
Kisah yang hendak Tok Wan coret disini kali ini adalah berkaitan pengurusan jenazah. Dari pengalaman sendiri sewaktu memandikan jenazah ada jenazah yang hendak dimandikan sudah dalamkeadaan bersih dan elok walaupun telah berbulan-bulan terlantar sakit. Dan ada jenazah yang tidak bersih walaupun baru dua minggu terlantar sakit. Dengan keadaan kuku panjang yang tidak dipotong, misai panjang sampai masuk kedalam mulut membuktikan bahawa empunya jasad tidak mengamalkan kebersihan dan kaum keluarga yang dekat juga tidak prihatin dalam hal kebersihan.
 

Lelaki Mudah Jatuh Cinta?


Apa itu cinta?

Setiap insan memiliki definisi cinta yang berlainan. Kalau ikut kebiasaan, apabila kita sebut sahaja cinta, cinta itu adalah salah satu perasaan yang menggambarkan sayang yang amat mendalam terhadap seseorang atau sesiapapun.
Tapi apakah itu cinta?


Resepi Mudah - AYAM CILI KERING

SET AYAM CILI KERING. RM17.00 (BESERTA AIR, TELUR DADAR DAN AIR) 
Bahan-bahan
1/2 ekor ayam
Gula dan garam secukup rasa
(Kisar kasar)
15 tangkai Cili Kering
1 genggam Ikan Bilis Besar
Sedikit belacan
3 ulas Bawang Putih
4 ulas Bawang Besar


Zikir Yang Hebat


*
Subhaa nALLAHi wa biham dihi, 'a dada khol kihi, wa ridoo naf sihi, wazinata a'r shihi, wa midaa da kali maa tih.
 lenggangkangkung-my.blogspot.m

Rabu, 10 Februari 2016

Tip ...Perkara Anda Perlu Buat Bila Usia Cecah 30 Tahun

10 Perkara Anda Perlu Buat Pada  Usia 30 Tahun
Satu kajian telah dilakukan oleh satu laman web Quara yang bertanya satu persoalan kepada mereka yang berusia 50-an. Pertanyannya apakah yang sepatutnya mereka akan lakukan pada usia 30 tahun agar dapat menikmati hidup di usia tua.

Kebanyakan mereka memberikan jawapan yang sama seperti di bawah ini. Jadi bagi anda yang berusia 30 tahun tak kira wanita atau lelaki ambil nasihat ini kerana ia memang ada benarnya.



Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...