Ahad, 22 Mei 2016

Cara Atasi Masalah Angin Dalam Badan

sakit-perut-mulas1
Gambar sekadar hiasan.

Orang yang mengalami masalah angin dalam badan pasti akan merasa tidak selesa terutama sekali pada bahagian perut.

Berikut merupakan cara-cara untuk mengatasi dari masalah angin dalam badan ini.

Sabtu, 21 Mei 2016

Ramai Orang Yang Tidak Menyedari Apakah Bintik-Bintik Ini



RAMAI orang jari kadang-kala kelihatan seperti ada bintik-bintik kecil, bintik-bintik ini tidaklah besar, jarang kita dapat memerhatikan bintik-bintik seperti ini, akan tetapi sebenarnya bintik-bintik seperti inilah yang perlu diberi perhatian wajar.
Bintik-bintik kecil pada jari boleh menunjukkan penyakit yang ada dalam tubuh badan kita, dan turut boleh menunjukkan apabila tubuh kita terdapat banyak racun.

Kelebihan Malam Nisfu Sya’ban

 Nisfu Sya'ban
Nisfu Sya’ban

Kelebihan malam Nisfu Sya’ban

1. Dari sayyidina Ali: Baginda Rasulullah SAW maksudnya:
Apabila datang malam nisfu sya’ban maka beribadahlah di malamnya dan puasalah di siang harinya sesungguhnya Allah menurunkan rahmatNya dan para Malaikatnya pada malam itu dan berkata siapa yang minta rezeki ku beri, siapa meminta keselamatan aku pelihara, siapa yang hendak sesuatu maka akan ku kabulkan sampai terbit fajar.

Tips - Petua Goreng Ikan Bilis Yang Betul. ‘Confirm’ Garing & Rangup!

Bersaiz kecil namun penuh khasiat seperti zat besi, kalsium dan asid omega 3. Kitaran hidup yang singkat menyebabkan ikan bilis tidak terdedah kepada kandungan metal yang bahaya seperti merkuri.

Ikan bilis sering dijadikan sebagai perisa tambahan dalam hidangan goreng, sup, bubur dan sayur-sayuran. Lagi sedap jika digoreng garing dan rangup dimakan begitu sahaja seperti makan keropok.
petua goreng ikan bilis
Foto Kredit: blog.daum.net

Resepi - Lempeng Pisang 'Super Easy'

Biarkan adunan di atas kuali beberapa minit sebelum dialihkan. Jika adunan belum masak sepenuhnya, ia akan ‘pecah’ ketika diangkat.
lempeng pisang
 
BAHAN-BAHAN:
4-5 biji pisang berangan
150 gm nestum
150 gm tepung gandum
Sedikit garam
Daun pisang



Khamis, 19 Mei 2016

Subhanallah ,Imam Masjidil Aqsa Tahu Sahabat Sakit Melalui Mimpi

Ulamak dari palestin..imam masjidil aqsa..datang pada 13.5.2016.. di pondok tuan guru haji salleh,sik..menziarahi tuan guru yang sakit..beliau mengetahui tok guru sakit melalui mimpi..Allahu Akbar
  

 
beritapantas92.blogspot

Cara Untuk Buatkan Gaji Anda Dinaikkan, Semoga Berjaya.

Ada yang dah kerja dua tiga tahun, tapi gaji sama je. Paling-paling pun dapat bonus je tiap-tiap tahun. Apa silapnya sampai gaji anda masih di ‘takuk’ yang sama je?
  
Mungkin cara ini dapat membantu anda agar gaji dinaikkan. Admin tak jamin, tapi boleh cuba!
 

Aktor Fast & Furious Tyrese Gibson Merasa Tenang Dengan Islam


Pertengahan tahun lalu pelakon Fast & Furious, Tyrese Gibson diberitakan telah memeluk Islam. Namun pada masa itu kabar itu dibantah oleh Tyrese Gibson.

Namun beberapa hari lalu, pada 8 Mei 2016, Gibson menyiarkan gambar dirinya sedang bersujud di sebuah masjid di Qatar. Foto itu dimuat naik di laman sosial Facebook dan Instagram miliknya. Dalam gambar itu Gibson kelihatan memakai sepasang jubah putih.
 

Resepi - Gulai Telur Pedas

 
Telur Gulai Pedas
Resepi Olahan Che CT

Bahan-bahan:
8 biji telur rebus - goreng berkulit
2 ulas bawang putih - iris halus
1/2 biji bawang besar - iris kasar
1 batang serai - diketuk
2 cm lengkuas - diketuk
2 helai daun limau purut - buang tulangnya
1 sudu besar cili kisar
1 sudu besar gula merah atau gula pasir
2 batang lada merah - belah dua tak putus
2 batang lada hijau - belah dua tak putus
3 cawan air
100 ml santan pekat KARA
4 biji tomato - potong dua
garam secukup rasa
minyak untuk menumis



Ahad, 15 Mei 2016

Resepi - Ikan Siakap Selera Orang Kampung


Ikan Siakap Selera Orang Kampung

Mungkin dah biasa buat tetapi kelainan resepi masak ikan siakap ini perlu anda cuba dengan aura bahan-bahan yang mudah tetapi sedap!


Menarik Info - Barli Bukan Sekadar Minuman Biasa


Barli Bukan Sekadar Minuman Biasa

Adakah anda suka minum air barli? Dalam keadaan cuaca panas ini amatlah sesuai meminum air barli kerana selain dikatakan mampu menghilangkan dahaga dan mengurangkan kepanasan dalam tubuh.

Bijirin barli merupakan sumber terbaik serat pemakanan, protein dan karbohidrat kompleks serta vitamin dan galian.

Terdapat dua jenis serat pemakanan iaitu mudah dilarutkan dan tidak mudah dilarutkan. Barli mempunyai kedua-dua jenis serat ini merupakan sumber terbaik serat yang mudah dilarut. Serat yang tidak mudah larut dalam barli adalah penting bagi memastikan usus dapat berfungsi dengan sihat.


Memburu

Gambar sekadar hiasan.


Apabila kita disibukkan dengan dunia kita terus lupa tujuan kita dihantar kedunia. Tidak lain dan tidak bukan melainkan tujuan kita dihantar kedunia hanyalah untuk mengumpul bekalan untuk pulang ditempat asal nenak-moyang kita yakni Nabi Adam a.s. di Syurga.

Memang keturunan kita berasal dari syurga dan dengan tipu daya yang dilakukan oleh syaitan laknatullah maka nenak kita yakni Adam a.s. terpaksa turun menjalani kehidupan dibumi.

Dibumi ini kita dihantar beratus-ribu para Nabi a.s. bertujuan bagi membimbing manusia agak tidak melupakan Allah ta'ala. Bukan itu saja bahkan kita diajar untuk mengelakkan diridari gangguan makhluk jahat yakni iblis dan syaitan. Bahkan sebahagian besar dari kita oleh kerana terpesona dengan dunia maka tidal cuba mengumpul bekalan masa yang ada didunia untuk menjalani kehidupan yang kekal di akhirat.
 

Sabtu, 14 Mei 2016

Pesawat Terbesar Didunia , Antonov 225 Mendarat Di KLIA


Peswat terbesar di dunia, Antonov 225 Mriya telah selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kira-kira jam 8 pagi semalam tadi.

Pesawat difahamkan membawa muatan generator elektrik seberat 117 tan dan mendarat di KLIA untuk mengisi minyak sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi terakhir Perth, Australia.

Sebelum mendarat di KLIA, pesawat seberat 640 tan berkenaan yang dilengkapi enam enjin dan 42 tayar telah singgah di Republik Czech, India dan Turkmenistan terlebih dahulu.



Jalan Iman

Gambar sebagai hiasan sahaja.
Sebenarnya tiada nama jalan yang dinamakan dengan nama Jalan Iman di Kuala Lumpur, kalau Jalan Aman adalah di kawasan berhampiran Jalan Ampang. Namun ada lorong-lorong yang akan menuju kepada Jalan Iman yang tidak dapat kita lihat dengan mata. Dan empat lorong tersebut ialaj;

Pertama, alat penglihatan kita yakni mata hendaklah kita melihat segala ciptaan Allah ta'ala yang mampu kita lihat dengan mata. Lihatlah bagaimana air hujan yang sama jenis yang diturunkanNya menjadikan bunga-bunga muncul dalam berbagai warna dan buah-buahan keluar dari bumi dalam berbagai bentuk dan rasa walhal tanah yang sama dan air hujan yang sama menyiraminya.
 

INFO - Jus Terbaik Untuk Kurangkan Bacaan Kolestrol


Jus Terbaik Untuk Kurangkan Bacaan Kolestrol

Risau juga andai setiap kali jumpa doktor, bacaan kolestrol semakin meningkat. Namun kali ini anda boleh cuba cara tradisional untuk rawat kolestrol dengan menggunakan bahan yang mudah. Lagi bagus, jus ini juga membantu untuk kurangkan sinus. Kalau usaha lebih, in shaa Allah hasilnya juga padu.




Resepi -Kek Keju Leleh Coklat Cip

Selain serbuk koko, blok coklat yang dicincang dan dicairkan juga boleh dijadikan bahan dalam adunan.
kek keju leleh cip coklat

Jumaat, 13 Mei 2016

Resepi Kek Oren yang Moist

Sempena bulan May ini, kami kongsikan beberapa resepi yang sesuai untuk menambat hati ibu anda. Resepi untuk entri kali ini adalah resepi kek oren yang mudah dan moist.

Resepi Kek Oren yang Moist


 
 

Dalam Setiap Rezeki Yang Kita Perolehi Itu Terdapat Juga Hak Orang Lain

Gambar sekadar hiasan.

Sedekah itu adalah amalan mulia. Sedekah dengan penuh keihklasan akan menjanjikan ganjaran pahala buat kita semua. Setiap perbuatan yang baik akan dibalas dengan kebaikan. Dalam setiap rezeki yang kita perolehi itu terdapat juga hak orang lain. Jadi, apalah salahnya jika kita berkongsi dengan yang lain.
Bercerita tentang bersedekah ini, kami terjumpa satu post lama yang dikongsikan oleh Ustaz Ebit Lew di Facebooknya. Jom baca..

Khamis, 12 Mei 2016

Proses Bangkit Dari Patah Hati Itu InsyaAllah Akan Menjadi Perjalanan Paling Indah Dalam Hidup!

insyaAllah Allah sembuhkan patah hati
“rapat. kemudian menjauh, berjarak dan terpisah.”

always happen. but things happen for a reason, right? mungkin, kita terpisah, kerana insyaAllah Dia tak mahu kita terluka lebih dalam.
– sederhanaindah

Bismillahirrahmanirrahim

Kerana hakak baru sahaja lepas patah hati 6 bulan yang lalu. Diam tak diam dah 6 bulan perkara itu berlalu.
Alhamdulillah hakak baik-baik saja sampai ke hari ini, malah hidup lebih tenang. Bukan kata hidup tak tenang ketika “itu”.

Hubungan yang dimaksudkan bukan bercouple, sungguh akak pun tak suka couple. Mungkin sebuah hubungan sahabat yang bertukar kepada cinta.

Dia melamar akak untuk dijadikan isteri, lalu akak setuju tapi dalam tempoh 5 tahun lagi. Tak sampai setahun pun lagi, hubungan dah tamat.

Alhamdulillah. Masha Allah hebat kan.


Tips Mudah Menghilangkan Sakit Kepala Tanpa Makan Ubat

Apabila musim panas ni sememangnya kerap sangat sakit kepala. Bila sakit kepala je, memang kita akan cari ubatnya iiaitu dengan makan PANADOL. Akan tetapi, jikalau kerap sangat makan PANADOL atau pil tahan sakit, ianya boleh beri kesan buruk pada tubuh badan kita. Mesti anda tak mahu perkara buruk terjadi. Jadi jangan risau. Mari admin kongsikan 7 Tips Mudah Menghilangkan Sakit Kepala Tanpa Makan Ubat;

  1. Rendamkan kaki anda ke dalam air suam
Dengan cara ini, ianya dapat membuatkan tekanan darah anda turun dari kepala. Sila pastikan ianya air suam, bukan air panas. Naya melecur nanti.
  1. Minum air Epal hijau 
Cara kedua pula, ambil sebiji epal hijau yang telah dibelah dua dan ambil juga 2 gelas air. Rebuskan epal tersebut dan minumlah air rebusan epal hijau tersebut begitu saja tanpa sebarang gula.


Makna “Kun Fayakun”




Dalam al-Qur’an, Allah berfirman: “Inama Amruhu Idza Arada Sya’ian An Yaqula Lahu Kun Fayakun” (Surah Yasin: ayat 82)

Dari Tafsir Ibnu Katsir : Yakni sesungguhnya Allah memerintahkan kepada sesuatu hanya dengan satu perintah, tidak perlu diulang atau ditegaskan. (Tafsir Ibnu Katsir )


Seperti apa yang dipelajari dari Kitab-kitab Tauhid yang Muktabar, mengenai Allah itu bersifat Kalam, diketahui bahawa Allah Taala itu berkata-kata dengan tidak berhuruf dan tidak bersuara.

MUSTAHIL bagi Allah Taala BERKATA-KATA MENYEBUT “Kun Fayakun”. 

Maha Suci Allah dari berkata-kata sesuatu yang menyerupai kata-kata manusia. 


Resepi Karipap Cheese Istimewa

Pasti ramai kat luar sana yang suka makan karipap. Pernah cuba pelbagaikan resepi karipap anda? Resepi lama diupgrade baru dengan inti cheese dan sosej. Memang terangkat. Jom kita tengok bahan-bahan untuk resepi ini.

Resepi Karipap Cheese Istimewa
diolah dari resepi kak uda


 
 

Sabtu, 7 Mei 2016

Info - Khasiat Kacang Bendi Yang Ramai Tak Tahu

kcg 
Sayur kacang bendi terkenal sebagai sayur tambahan dalam masakan kari atau pun asam pedas. Ada orang kurang menggemari sayur bendi kerana lendir yang ada di dalamnya.

Namun terdapat banyak khasiat tersembunyi di dalam sayur ini. Buahnya dikatakan mampu membantu menguatkan otak serta menambah daya ingatan dan kecerdasan.

Sementara biji, akar serta bunganya kalau direbus boleh membantu melawas pembuangan air kecil serta mengurangkan bengkak atau radang.


Sadiq Khan dilantik Datuk Bandar London pertama beragama Islam

 
LONDON: Wakil Parti Buruh Sadiq Khan mencatat sejarah apabila dilantik menjadi Datuk Bandar London pertama yang beragama Islam, selepas mengatasi calon Konservatif, Zac Goldsmith.

Bagi keputusan terakhir, Sadiq berjaya meraih undi sebanyak 56.8 peratus berbanding hanya 43.2 peratus yang diterima Goldsmith.

Kemenangan Sadiq ini menamatkan penguasaan lapan tahun Konservatif di London, yang mempunyai populasi penduduk seramai kira-kira lapan juta orang.


Rezeki Allah Itu Luas


Dikurniakan tubuh badan yang sihat oleh Allah Taala adalah satu nikmat kepada manusia. Dengan nikmat tubuh badan yang sihat ini, kita mampu bekerja mencari rezeki, beriadah bersama keluarga, melakukan pelbagai aktiviti kegemaran dan macam-macam lagi.

Berusaha dengan tulang empat kerat untuk mencari rezeki yang halal dan diredhai Allah memang menjadi kewajipan kita sebagai seorang muslim yang bertakwa. Allah SWT menyeru kita agar bertebaran di muka bumi untuk mencari rezeki sebaik sahaja selesai menunaikan kewajipan dan tuntutan kepadaNya.

Firman Allah SWT: “Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati daripada limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan akhirat).” (Surah al-Jumu’ah, ayat 10) .

Rezeki Allah itu luas…
 

Resepi Raya - Biskut Ombak Rindu

Bahan-bahan :

330 gm tepung gandum
30 gm susu tepung
8 gm serbuk koko
3 gm baking Powder
3 gm soda
200 gm choc rice
60 gm cornflakes – kisar kasar
80 gm Almond nibs – panggang
250 gm butter
70 gm gula halus
90 gm gula perang
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh butter flavour
1 sudu teh perasa mocca
5 gm Nescafe
5 gm air panas ( Nescafe + air panas – pes )
1 biji telur


Khamis, 5 Mei 2016

Diboikot, Dihalau Rakan Serumah Dan Hilang Pekerjaan Kerana Peluk Islam Ketika Ceramah Dr Zakir Naik


Seperti kita sedia maklum, baru-baru ini penceramah terkenal dunia, Dr Zakir Naik telah datang ke Malaysia dan telah membuat beberapa sesi ceramahnya di seluruh negara.

Kehadiran beliau mendapat sambutan hangat dari rakyat Malaysia dan juga mendapat tentangan dari beberapa badan bukan Islam.

Di dalam ceramahnya, beliau telah berjaya mengislamkan beberapa orang hadirin menjadi saudara baru.



Persediaan Ramadhan - Resepi Cara Membuat Telur Asin

Err… setakat nie che petua tak pernah ‘try’ buat telur asin sendiri… malas.. hehe… Selalu beli jer bila sesekali ku rasa teringin…
Sekadar berkongsi info nie ngan uols. Manalah tahu kan kalau-kalau ada yang rajin nak mencuba…

Kalau ditanya tentang cara-cara nak buat telur asin nie, mungkin ramai yang kata… “Elehh… senang jer. Ambil telur, rendam dalam air garam.”

Jawapan tu lebih kurang dah betul dah tu… cuma tak lengkap… ye lah kan, nak kena rendam berapa lama? Berapa botol air garam yang diperlukan dsb.nya…

Cara Membuat Telur Asin

 


Selasa, 3 Mei 2016

Seruan Bumi Kepada Manusia

WAHAI manusia, 


  1. Engkau berlari-lari di atas belakangku, tempat kembalimu adalah di dalam perutku.
  2. Engkau melakukan maksiat di atas belakangku, engkau akan disiksa di dalam perutku.
  3. Engkau ketawa diatas belakangku, engkau akan menangis di dalam perutku.
  4. Engkau bergembira di atas belakangku, engkau akan bersedih di dalam perutku.
  5. Engkau mengumpul harta di atas belakangku, engkau akan menyesal di dalam perutku
  6. Engkau memakan yang haram di atas belakangku, engkau akan di makan ulat-ulat di dalam perutku.
  7. Engkau sombong di atas belakangku, engkau akan menjadi hina di dalam perutku.
  8. Engkau berjalan dalam keadaan sukacita di atas belakangku, engkau akan jatuh di dalam perutku dalam keadaan dukacita.
  9. Engkau berjalan dalam cahaya yang terang diatas belakangku, engakau akan jatuh ke tempat yang gelap di dalam perutku.
  10. Engkau berjalan di khalayak ramai diatas belakangku, engkau akan menjadi sendirian di dalam perutku. (Anas bin Malik)

detik islam

Khasiat Biji Selasih!

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم 
(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)
Sumber: Google Images

Sedapnya nikmati sirap selasih sejuk time bulan puasa... Nikmat walaupun hanya air sirap.. dan selasih tu buatkan sirap tu lagi sedap. Biji selasih, mak MF kata teloq katak.. masa dulu tak minum la air yang ada selasih ni...Tapi lepas cuba sekali.. nak lagi.. 
Biji selasih bukan sekadar biji dan penyeri air.. tapi ada khasiatnya yang tersendiri... Antaranya:

Ubat Yang Paling Mujarab



Nabi Muhammad SAW pernah berkata.“Bersedekah boleh mengubati penyakit dan boleh menolak daripada sebarang penyakit serta menyampaikan maksud.”

     Sedekah adalah antara amalan mulia yang digalakkan oleh agama.  Ia bukan sahaja boleh menyucikan jiwa kita daripada sifat haloba kepada dunia.  Ia juga boleh mengubati penyakit.

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...