Ahad, 22 November 2015

Kenali Robot Astronot Pertama yang Akan Pergi ke Mars

The National Aeronautics and Space Administration (NASA) diketahui tengah mempersiapkan `perangkat` terbarunya untuk dihantar ke Planet Marikh.
Peranti tersebut bukan komponen pesawat yang akan menyusul ke Planet Merah, bukan pula mesin canggih yang boleh mengesan kadar permukaan di Marikh. Peranti itu tak lain dan tak bukan adalah robot angkasawan.

Ya, rancangan NASA mencipta sebuah robot angkasawan memang sudah dicanangkan sejak lama. Hanya saja, NASA baru merealisasikan hal tersebut pada masa ini. Robot yang didakwa menjadi robot `superhero` itu dinamakan` Valkyrie`.



Mengutip maklumat Daily Mail, Kamis (19/11/2015), Valkyrie mempunyai tinggi 6.2 kaki dan berat 128 kg. Robot ini merupakan robot humanoid (menyerupai manusia) yang telah dibangunkan selama bertahun-tahun.

Sampai saat ini, NASA telah bekerjasama dengan kedua-dua universiti ternama di Amerika Syarikat, Massachusetts Institute of Technology di Cambridge dan Northeastern University di Boston untuk membangunkan ketangkasan mesin robot tersebut, serta `mengasah` Aritifical Intelligence (AI) atau kecerdasan buatan Valkyrie agar dapat membantu para angkasawan luar angkasa ketika berada di Marikh.

Prototype terbaru Valkyrie - R5, sedang memasuki peringkat akhir untuk boleh dipamerkan dalam waktu dekat di NASA Space Robotics Challenge. Dalam dua tahun terakhir, para pasukan pemaju Valkyrie dari kedua-dua universiti tersebut juga telah meng-upgrade siri R5 lebih baik.

Bentuk fizikal robot ini juga direka unik. Dibalut dengan pakaian angkasawan bewarna putih, Valkyrie mempunyai reka bentuk pakaian ala Iron Man dengan sebuah bola biru berlogo NASA di tengah dada yang boleh bercahaya ketika robot tersebut bergerak.

NASA mengungkap, Valkyrie ditenagai oleh bateri yang disimpan di sebuah backpack di bahagian belakang bodinya yang boleh bertahan selama satu jam.
 http://duniacacamarba.blogspot.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...