Home Klik Di Bawah

Rabu, 13 Jun 2012

Tempat-tempat Adolf Hitler ‘Merehatkan Minda’

Adolf Hitler juga seperti pemimpin tertinggi negara yang lain. Beliau turut ingin mempunyai privasi dan masa berehat yang cukup. Semasa tempohnya memimpin negara Jerman daripada lewat 1930 sehingga beliau membunuh diri pada 1945, Hitler telah membina beberapa buah bangunan yang khas untuk keselesaan dirinya.

Pada 1920-an, Hitler telah membina sebuah rumah tumpangan di tenggara Bavaria yang dkenali dengan Haus Wachenfeld. Rumah tumpangan ini dibina semata-mata untuk dijadikan tempat ‘beristri-rehat’ untuk beliau dan pemimpin tertinggi negaranya ketika menjelang musim panas.

Sebuah rumah yang diberi nama Berghof turut dijadikan rumah percutian beliau semasa lebih daripada 10 tahun.Walaubagaimanapun, sebuah rumah yang dikenali Wolfsschanze terletak di timur Prussia paling digemari oleh beliau berbanding rumah-rumah tumpangan dan villa percutian yang lain.






Selain daripada terlibat secara langsung dalam perang dan perancangan strategi perang, beliau turut menyelia sebarang kegiatan di pejabatnya yang besar dan mewah di Fuhrerbau di Berlin. Banyak sejarah tercatat di sini antaranya adalah perjanjian antara Hitler dan perdana menteri Britain ketika itu Neville Chemberlain yang mengakibatkan wilayah Czechoslovakia menjadi milik Jerman.

Rumah tetamu di Berghof yang dulu dikenali Haus Wachenfeld. Ia terletak di Ladang milik Adolf Hitler di Bavaria, Jerman.

Pejabat Adolf Hitler di Fuhrerbau dekat Munich. Ia dirakam pada 1940. Di pejabat inilah bekas Perdana Menteri Jerman, Neville Chamberlain menandatangani perjanjian dengan Hitler berkaitan dengan wilayah Czechoslovakia.

Suasana apartmen milik Adolf Hitler yang didiami oleh beliau daripada tahun 1936 sehingga 1945.

Hitler bergitu obses dengan bangunan yang besar dan megah. Ia dapat disaksikan dengan saiz pintu yang dipaparkan pada imej di atas.

Pejabat Hitler di Berlin, Jerman yang diduduki pada lewat 1930-an sehingga awal 1940-an.

Suasana apartmen Adolf Hitler di Chancellary yang penuh dengan nilai eksotik dan klasik.

Adolf Hitler dihidangkan dengan secawan teh. Turut sama kelihatan adalah isteri kepada ahli politik dan sahabat beliau, Albert Forster. Ia dirakam di rumah tumpangannya, Berghof Berchtesgaden di Bavaria, Jerman pada lewat 1930-an.

Nilai sentimental Adolf Hitler terserlah pada pemilihan perobot dan perhiasan rumah di Apartmen miliknya.

Bangunan yang terletak di hutan Poland ini pernah menjadi kunjungan Hitler suatu masa dahulu. Di bangunan ini juga berlakunya insiden di mana Hitler hampir terbunuh semasa serangan hendap oleh Kolonel Claus von Stauffenberg pada tahun 1944.
TAKUSAHRISAU

Tiada ulasan:

Catat Ulasan