Home Klik Di Bawah

Ahad, 25 November 2012

Tembok Besar India Kedua Terpanjang Selepas Tembok Besar China

Ini adalah tembok yang kedua terbesar di dunia ini. Sesetengah memanggilnya dengan nama kubu ia mengelilingi - Kumbhalgarh. Lain-lain hanya merujuk kepada ia sebagai Tembok Besar India. Bewilderingly Namun, ia masih kurang dikenali di luar nagara lain.








Dalam keseluruhan panjang tembok menjangkau sejauh 36 kilometer . Dalam banyak-gambar anda mungkin  tersilap menyangka ini adalah  Tembok Besar China. Walau bagaimanapun,dan banyak abad  memisahkan dua budaya. Kerja pada Kumbhalgarh hanya bermula pada tahun 1443 - hanya sebelum lima puluh tahun, sebelum Columbus belayar di Lautan Atlantik .

Terletak di negeri Rajasthan di barat India, kerja-kerja telah dimulakan oleh Maharana tempatan, Rana Kumbha dalam tahun itu. Ia mengambil masa lebih satu abad untuk membina dinding dan ia kemudiannya dibesarkan dalam abad ke-19. Ia digunakan sebagai kubu sehingga tempoh itu.. tetapi kini dijadikan muzium.
Kubu yang mengelilingi  dibina tinggi di atas bukit , iaitu lebih 1000 meter di atas paras laut.tembok ini mempunyai Sebanyak tujuh pintu masuk.






























 
dairishare.blogspo

Tiada ulasan:

Catat Ulasan