Dalam
dunia psikologi, ada dua kutub pembahasan mengenai manusia. Kutub
pertama memandang manusia yang sakit (psikoanalisa dan turunannya) dan
manusia yang sihat (humanistic dan turunannaya). Salah satu kepentingan
yang perlu dibahas seiiring dengan perkembangan teori ini adalah
perkembangan terapi-terapi yang menyertai suatu teori yang muncul.
Terapi
yang dimaksudkan ialah pemberian terapi-terapi kepada pesakit dari
beberapa jenis ganguan jiwa (sakit) atau pengoptimuman fungsi-fungsi
jiwa individu (sihat). Terapi-terapi dalam dunia psikologi sangat banyak
dan pelbagai, namun boleh dikumpulkan sesuai dengan dasar teori yang
menyusun teori yang berkenaan.
Setiap
sistem dan kaedah psikoterapi pasa dasarnya berlandaskan pada falsafah
manusia yang khas. Contohnya psikoanalisa dan behaviorisme, mazhab
psikologi yang sangat berpengaruh di Amerika sampai sangat kental
dipengaruhi oleh falsafah yang positivistik tentang manusia.
Psikoanalisa
dan behaviorisme melihat perilaku manusia digerakkan oleh situasi yang
deterministik. Setiap model psikoterapi yang berusaha mengembalikan
kebebasan manusia sebagai suatu yang takdir, pastilah akan bersinggungan
dengan kedua-dua mahzab diatas.
Selain
itu, terapi boleh dibuat disesuaikan dengan keperluan, dengan mengambil
kira aspek-aspek psikologi user (pengguna / pesakit). misalnya latar
belakang, agama dan kepercayaan, pandangan hidup, budaya, dan lain-lain.
Aspek psikologi ini banyak yang bersimbiosis dengan teori-teori dasar
psikologi yang menghasilkan terapi-terapi yang sangat pelbagai. Pada
kesempatan kali ini akan dibahas beberapa macam metode terapi:
1. Makna hidup
2. Terapi iman, islam, dan ihsan
3. Terapi solat malam
4. Terapi puasa
5. Terapi dzikir
6. Terapi dengan membaca al Quran
Jika
dilihat selintas terapi yang akan dibahas ini, berorientasikan pada
agama dan kepercayaan (islam) kecuali pada terapi makna hidup yang
banyak bergabung dengan teori fenomenologis eksistensialis.
A. Makna hidup
Kajian
psikologi akhir-akhir ini menujukkan suatu perkembangan yang kondusif
berkenaan dengan dialog spiritual. Kaedah ini bermula dari Victor E.
Frankl. Beliau merupakan seorang neuro-psikiater kelahiran Vienna,
Austria yang berjaya selamat keluar dari camp konsentrasi maut Nazi pada
perang Dunia II, melalui usahanya untuk tetap mempertahankan dan
mengembangkan hidup bemakna (the will to meaning).
Ternyata
harapan untuk hidup bermakna dapat dikembangkan dalam pelbagai keadaan,
baik dalam keadaan normal, mahupun dalam penderitaan (suffering),
misalnya dalam keadaan sakit (pain), salah (guit), dan bahkan menjelang
kematian sekalipun. Frankl mempelopori suatu model psikoterapi yang
disebut "Logoterapi". Logoterapi sering dimasukkan ke dalam Existential
Psychiatri dan Humanistic Psychology, kerana dianggap sebagai aliran
psikologi yang telah mapan.
Logoterapi
berasal dari kata logos yang telah didopsi dari bahasa Yunani yang
bererti "makna" (meaning) dan kata "rohani" (spirituality). Logoterapi
ditopang oleh falsafah hidup dan insight mengenai manusia yan mengaku
adanya dimensi spiritual, selain dimensi somatic, dimensi psikologi, dan
dimensi social pada eksitensi manusia, serta menekankan pada makna
hidup dan kehendak untuk hidup bermakna sebagai potensi manusia. Dalam
logoterapi ada pula kemampuan khas manusia, iaitu self-detachment dan
self-trancendence yang menggambarkan mengenai adanya kebebasan dan rasa
tanggung jawab.
Frankl
berusaha mengembalikan kebebasan sebagai sesuatu yang berharga bagi
manusia. Falsafah manusia yang mendasari logoterapi adalah semangat
untuk hidup autentik untuk mencapai kebebasan lewat usaha untuk hidup
bermakna. Fisafat logoterapi mengisyaratkan tentang harapan besar
mengenai masa depan kehidupan manusia yang lebih berharga dan bermakna.
Teori tentang kudrat manusia dalam logoterapi dibina atas tiga andaian
asas, yang saling menopang antara satu dan yang lain:
· Kebebasan bersikap dan berkehendak (the freedom to will)
· Kehendak untuk hidup bermakna (the will to meaning)
· Makna hidup (the meaning of life)
Mengenai
the will to meaning, menurut Frankl merupakan motivasi utama yang
terdapat pada manusia untuk mencari, mencari, memenuhi tujuan dan erti
hidup. Dalam hal ini Frankl mengkritik Sigmund Freud (the will to
pleasure) dan Alfred Adler (will to power) yang masing-masing menganggap
tujuan utama dari motivasi manusia adalah untuk mendapatkan kesenangan /
kenikmatan (pleasure) dan kuasa (power).
Yang
mana Franlk memberi nota bahawa kesenangan bukanlah semata-mata tujuan
hidup manusia, melainkan "kesan sampingan" (by product) dari sebuah
tujuan itu sendiri. Begitu juga dengan cara untuk mencapai matlamat,
bekan mencapai tujuan itu sendiri. Kerana pada dasarnya pleasure dan
power sebenarnya sudah termasuk dalam the will to meaning (kekuasaan
merupakan sarana untuk mencapai makna hidup dan kesenagan merupakan
kesan sampingan yang dihasilkan dari terpenuhinya makna hidup tersebut).
Frankl
mengangagap bahawa makna hidup itu bersifat unik, spesifik, personal,
sehingga masing-masing orang mempunyai makna hidup yang khas dan cara
penghayatan yang berbeza antara peribadi yang satu dengan yang
lainnya.seorang logoterapis sama skali tidak memberikan makna hidup
tertentu pada pelanggannya, ia hanya membantu memperluaskan cakrawala
pandangan pelanggan mengenai kemungkianan-kemungkinan mencari makna
hidup, serta membantu mereka untuk menyedari tanggung jawab dari setiap
destinasi hidup mereka.
Memilih,
menentukan makna hidup sepenuhnya menjadi tanggung jawab pelanggan,
bukan tanggung jawab terapis. Logoterapi dapat membimbing manusia dalam
melakukan kegiatan yang secara potensial mengandung nilai-nilai yang
membolehkan seseorang untuk mencari makna hidup, iaitu:
· Berkarya serta melakukan tugas hidup sebaik-baiknya, disebut creative values (nilai-nalai kreatif)
·
Berusaha mengalami dan menghayati setiap nilai yang ada dalam kehidupan
itu sendiri, experiental values (nilai-nilai penghayatan)
·
Menerima berbagai bentuk penderitaan yang tidak mungkin dielakkan lagi,
seperti kedukaan, sakit yang tak boleh sembuh, kematian, setelah segala
usaha telah dilakukan secara maksimum, yang disebut sebagai attitude
vaues (nilai-nilai bersikap)
Ada
beberapa problem eksistensial yang galibnya berusaha diatasi oleh
falsafah logoterapi, iaitu Eksitential Frustration (frustasi
Ekstensial), Eksitetial Vacuum (kehampaan eksistensial), Noogenic
Neurosis. Ketiga-tiganya merupakan istilah-istilah kunci dalam
Logoterapi, satu sama lain saling berkaitan, dan merupakan konsep-konsep
asas dalam menghadapi gangguan kejiwaan dalam kehidupan manusia
kontemporari.
Kecewa
eksistensial muncul ketika dorongan untuk hidup bermakna menghadapi
halangan. Gejala-gejala dalam kecewa Ekstensial tidak wujud secara
nyata, kerana pada umumnya bersifat laten dan terslubung (masked).
Perilaku yang manandai kecewa eksistensial biasanya dapat dilihat di
dalam pelbagai usaha untuk mendapatkan pampasan besar melalui penyaluran
hasrat untuk berkuasa (the will to power) atau bersenang-senang mencari
kenikmatan (the will to pleasure).
Kecewa
eksistensial sering ditemui dalam gejala neurosis yang mana pada gejala
ini logoterapi menandakan dengan istilah "neurosis noogenik" yang
berbeza dengan "neurosis psikogenik". Intilah ini merujuk kepada sesuatu
yang berkaitan dengan sisi spiritual manusia, yang tidak mempunyai
konotasi utama pada agama, namun kembali secara khusus pada kewujudan
manusia.
Kahampaan
eksistensial biasanya muncul dalam perilaku yang menunjukkan perasaan
serba hampa, gersang, dan kebosanan yang berlebihan. Menurut Frankl,
faktor yang menyebabkan meluasnya kehampaan eksistensial adalah
dianutnya ideologi-ideologi tentang manusia bercorak reduksioistik,
pandeterminisme, serta teori-teori homostatis.
Wawasan
tersebut menganggap kewujudan manusia sebagai system yang tertutup atau
memandang manusia dari sudut pandang kemanusiaan yang sub human, dan
dengan demikian mengembangkan berbagai model manusia yang berpola rat
model, machine model, computer model, dan sebagainya. Wawasan ini
mengingkari ciri-ciri khas manusia, seperti: kemampuan
mentransendensikan diri, kemampuan mengambil jarak dengan persekitaran
dan diri sendiri, kebebasan berkehendak, rasa tanggung jawab, dan
spiritual.
Neurosis
noogenik tidak muncul dari arahan konflik antara id-ego-super ego,
konflik instingtif, trauma psikologi, dan pelbagai kompleks psikologi
lain, akan tetapi muncul dari permasalahan spiritual. Neorosis noogenik
tidak mengakar pada dimensi psikologi manusia, melainkan bersumber pada
dimensi spiritual, dengan demikian neorosis ini tidak bersifat psikogen,
tetapi spiritual / noogenik.
Kecewa
eksistensial dan kehampaan eksistensial yang menyebabkan terjadinya
neurosis jenis ini. Menurut Frankl, dalam kes neurosis noogenik, terapi
yang sesuai dan mencukupi bukanlah psikoterapi, melainkan logoterapi;
sebuah terapi yang mengandungi memasuki dimensi spiritual dari kewujudan
manusia.
Out-put
dari logoterapi biasa terlihat pada keribadian yang sihat, atau dalam
istilah Frankl "peribadi yang mengatasi diri". Inilah peribadi yang
mampu melihat khidupan dunia tidak hanya dalam rangka pengejaran akan
kekuasaan dan kenikmatan, tetapi lebih berhububungan dengan kemampuan
untuk unyuk bermakna dalam semacam voltan yang produktif anrata apa yang
kita hayati sekarang, dengan ramalan dan andaian tentang apa yang kita
hayati pada masa datang.
Cara terapi untuk membantu pelanggan mencari makna hidupnya:
1.
Menunjukkan segala sesuatu yang secara berpotensi bermakna, namun untuk
menentukan apa yang dianggap bermakna, hal itu terpulang pada individu
itu sendiri.
2. Menunjukkan sumber-sember makna hidup
3.
Membantu agar individu lebih menyedari tanggungjawab peribadi dalam
memenuhi matlamat yang harus dicapai dan kewajipan yang harus
ditunaikan.
B. Terapi Iman, Islam, Ihsan
Istilah
terapi atau rawatan dalam Islam disebut tahaibun. Istilah thaibun
nabawi berasal dari bahasa Arab yang bererti rawatan dengan mengikuti
kaedah Nabi Muhammad SAW. Kaedah ini sangat luar biasa dan canggih,
lebih hebat dari kaedah rawatan saat sekarng ini yang bergantung akal
semata-mata, iaitu:
Memahami hakikat kejadian manusia
Manusia
diciptakan Allah SWT, ciptakan terdiri daripada empat unsur lahir
(angin, air, api, dan tanah) serta empat unsur batin (ruh, akal, nafsu
dan jasad). Keempat unsur itu wajib doberi makan agar kita tetap sehat
wal afiat.
Iman
adalah 'itiqat, aqidah yang mantap, keyakinan yang mutlak kepada
keesaaan Tuhan, iman itu sering naik turun (yazid wa yanqus). Iman dapat
menyihatkan mental kerana iman itu manjadi pengendali sikap, ucapan,
tidakan, dan perbuatan. Yang mana jika tanpa adanya kawalan itu
orang-orang akan mudah melakukan hal-hal yang merugikan dirinya atu
orang lain dan boleh menyebabkan penyesalan dan kecemasan yang akan
menyebabkan terganggunya kesihatan jiwa. Iman dapat menyihatkan kerana
iman itu menjadi pengendali sikap, ucapan, tindakan, dan perbuatan.
Tanpa kawalan tersebut maka orang akan mudah melakukan hal-hal yang
merugikan dirinya atau orang lain dan boleh menyebabkan penyesalan dan
kecemasan yang akan menyebabkan terganggunya kesihatan jiwa.
Islam
adalah syariat lahir atau fiqh (faham) yang tertulis dalam Al-Quran dan
Hadis, yang wajib diamalkan oleh umat islam sebagaimana yang diajarkan
dan dicontohkan Rasulullah SAW kepada para sahabat lalu diturunkan
kepada tabi'in lalu ditunkan kepada tabi'ut tabi'in hingga sampai kepada
kita secara turun-temurun. Menurut Abdul Mujib, realisasi motode islam
ini dapat membentuk keperibadian muslim yang mendorong seseorang untuk
hidup bersih, suci dan dapat menyesuaikan dari dalam setiap keadaan,
yang mana keadaan ini merupakan syarat mutlak bagi terciptanya kesihatan
mental.
Kepribadian dalam Islam akan mencipta kesihatan mental kerana mencerminkan 5 watak Muslim:
1.
Karakter syahadatain, iaitu aksara yang mampu menghilangkan dan
membersihkan diri dari segala belenggu atau dominasi tuhan-tuhan
temporal dan relatif seperti materi dan hawa nafsu (QS. Al-Furqan: 43).
Selain itu watak syahadatain juga menghendaki individu untuk selalu
cinta dan mematuhi perintah Allah dan Rasul-Nya serta menjauhi
larangannya (Surah al-Hasyr: 7)
2.
Karakter Mushalli, iaitu aksara yang mampu berkomunikasi dengan Allah
(bertanda dengan takbir) dan dengan sesama manusia (bertanda dengan
salam). Karakter mushalli menghendaki adanya kebersihan dan kesucian
lahir yang diwujudkan dalam wudhu (QS. Al-Maidah: 1-2).
3.
Karakter Muzakki, iaitu aksara yang berani mengorbankan hartanya untuk
kebersihan dan kesucian jiwa (QS. At-Taubah 103), dan untuk pemerataan
kesejahteraan umat pada umumnya. Karakter Muzakki menghendaki adanya
pencarian harta secara halal dan mendsitribusikannya secara halal pula.
Ia menuntut adanya produktiviti dan kreativiti.
4.
Karakter Sho'im, iaitu aksara yang mampu mengawal dan menahan diri dari
nafsu-nafsu rendah, seperti menahan diri dari makan, minum, hubungan
seksual pada waktu, tempat yang dilarang.
5. Karakter Haji, iaitu aksara yang mahu mengorbankan harta, masa bahkan nyawa demi memenuhi panggilan Allah.
Ihsan
adalah syariat atau perkara - perkara yang berkaitan dengan akhlak,
perkara-perkara kerohanian. Imam Malik ra berkata "sesiapa befiqh
(syariat lahir) tetapi tidak bertasawuf (syariat batin) maka fasiklah
ia, dan barang siapa bertasawuf tetapi tidak berfiqh maka zindiklah ia
(kafir tanpa sedar). Individu akan memperolehi kesihatan mental ketika
dalam hidupnya selalu menempuh jalan yang baik serta berbuat baik. Orang
yang berbuat baik bererti menempuh jalan yang baik, iaitu jalan yang
tidak menanggung risiko, sehingga hidupnya terhindar dari permusuhan,
pertikaian dan iri hati. Dalam keadaan seperti ini individu akan
memperolehi kesihatan mental.
C. Terapi solat malam (Tahajjud)
Solat
merupakan tiang agama, ini bererti solat menunjang keimanan, syariah,
dan menyempurnakan akhlak manusia.adapun letak aqidah keimanan dalam
solat terbahagi kepada 6 (Imam Ghazali), iaitu:
- Komitmen untuk membesarkan Allah SWT (isi solat)
- Komitmen untuk mengagungkan Allah SWT
- Komitmen untuk memuji Allah SWT
- Komitmen untuk mensucikan Allah SWT
- Komitmen untuk mengesahkan Allah SWT
- Doa
Pembentukan moral dan akhlak
Ihsan,
akhlak, dan moral yang bererti ibadah solat itu akan membntuk akhlak
dan moral. Beberapa makna dalam gerakan solat seperti, sujud yang
mengajar manusia tawadhuk, rendah hati kerana adanya sifat sombong dan
apa yang kita banggakan semuanya akan jatuh ke bawah. Harta jangan
disombongkan kerana tidak akan dibawa mati, pangkat jangan disombongkan
kerana ada masa bersara, ilmu jangan disombongkan kerana datangnya pun
dari Allah. Yang mana semuanya itu dilatih dengan sering mungkin sujud
kepada Allah dalam solat. Selanjutnya ruku yang mengagungkan Allah dan
kesempurnaannya hanya milik Allah. Kesedaran pada waktu ruku kerana
menusia tidak ada yang sempurna. I'tidal untuk memuji Allah agar kita
mahu mensyukuri nikmat dan jangan menjadi orang yang serakah dan kufur
nikmat. Salam merupakan penjabaran dari silahturahmi antara satu mukmin
dengan mukmin yang lain.
Gerakan yang mengandungi tenaga
Dalam
buku kuno China mendedahkan tempoh alam semesta dalam masa 24 jam
berlaku dalam masa beberapa tempoh. Dalam buku itu menjawab ada hubungan
antara manusia dengan alam semesta melalui masa solat. Terbukti bahawa
tenaga alam dengan manusia terjadi sirkulasi yang amat seimbang, makanya
Allah mentapkan waktu-waktu solat. Hal ini dikaji menurut saintis
China, iaitu:
Ada tenaga api yang akan keluar jam 12.00 siang sampai petang, untuk mengubati jantung dan buah pinggang
Dalam
gerakan solat Asar adalah kitaran dari panas ke sejuk, mereka
menyebutnya terapi kandung kemih. Secara semulajadi gerakan solat Asar
itu memisahkan zat-zat kimia dalam tubuh kita
Ada
tenaga air yang kekur pada jam 6 petang setelah terbenamnya matahari,
yang disebut mereka bahawa solat mgrib itu MENTERAPI buah pinggang
Gerakan
solat isya, iaitu setelah mega merah menghilang, ini disebut sebagai
terapi yang mengurangkan kelebihan tenaga. Ada energy kayu yang keluar
pada jam 11 malam, dia yang menghancurkan racun-racun yang ada di dalam
tubuh kita dan menurut ilmuan China racun itu membakar kayu untuk
membuang racun di otak
Pada
jam 2 pagi otak dibersihkan oleh energy kayu, dan selanjutnya Allah
menyediakan dan mengisinya untuk solat tahajud pada sepertiga malam.
Seorang saintis dari Jerman melakukan penelitian, Prof. Dr. Sholeh
seorang guru besar Univesitas Airlangga, telah membuktikan bahawa
tahajud yang teratur dan disiplin akan menghalang kanser, stres, dan
jangkitan oleh sebab itu, jika orang melakukannya dengan teratur maka
akan mempunyai emosi yang positif
Pada jam 3 pagi ada energy logam yang MENTERAPI kita dan jam 6 pagi malakukan solat dhuha untuk MENTERAPI pencernaan.
Dalam
gerakan solat ini ilmuan China membaginya ke dalam l9 gerakan atau
disebut juga gerakan superyoga, kerana tenaga itu akan masuk ke dalam
saraf tangan dan cara yang paling tepat untuk menangkap itu ialah dengan
takbir ketika akan memulakan solat dan takbir ketika bangun dari ruku.
Ketika ruku itu akan melenturkan memori otak dan buah pinggang,
sedangkan ketika sujud melancarkan korener dan oksigen. Duduk pada
tahiyat awal dapat membakar mengefektifkan kelenjer peluh dan pencegahan
pengapuran, sedangkan pada tahiyat akhir boleh MENTERAPI keseimbangan
dan buasir. Duduk antara dua sujud mereka sebut dengan duduk keperkasaan
kerana menarik saraf di bawah lutut dan pangkal paha.
D. Terapi puasa
Puasa
sangat menyihatkan untuk tubuh dan boleh menjadi suatu kaedah
detoksifikasi (pembersihan darah) yang sangat baik. Abdul Mujib, M. Ag
dan Jusuf mudzakir, Msi, dalam buku berjudul Nuansa-Nuansa Psikologi
Islam, menulis dengan puasa fizikal seperti menahan lapar, minum, dan
hubungan seksual, mahupun puasa psikologi seperti manahan hawa nafsu
dari mencuri, marah, dengki, iri hati, angkuh, perilaku agrsif dan
sebagainya, maka akan mengubati rasa sakit seseorang yang bersemayam
dihatinya.
Saat
tubuh kita sedang bepuasa, semua organ bekerja ringan. Organ pencernaan
boleh berisirahat dan sistem kekebalan boleh bekerja secara maksimum.
Sehingga kerja tubuh menjadi ringan yang membuat terjadinya perbaikan
pada kerosakan yang dialami oleh tubuh.
Gangguan
jiwa yang parah teryata dapat direduksi dengan berpuasa. Gangguan
mental yang lain seperti susah tidur, rendah diri, dan cemas berlebihan
dapat dikurangkan dengan terapi puasa. Hal ini dibuktikan melalui sebuah
penelitian di sebuah Rumah Sakit Grace Square, New York. Penelitian ini
dilakukan oleh Dr. Nicolayey, guru besar di The Moscow Psychiatric
Institute. Nicolayey membandingkan dua kumpulan pesakit gangguan
kejiwaan dengan satu kumpulan yang mnedapat terapi perubatan, sedangkan
yang lain mendapatkan terapi puasa yang dilakukan masing-masing selama
30 hari. Dari eksperimen itu disimpulakan bahawa pesakit yan gtidak
dapat disembuhkan dengan terapi perubatan boleh disembuhkan dengan
terapi puasa. Selain itu orang-orang tersebut juga tidak mengalami
kekambuhan salama 6 tahun kemudian.
Sedangkan
menurut beberapa kajian lain, puasa dapat memperbaiki kolesterol darah.
Kadar kolesterol darah yang tinggi dalam jangka masa panjang akan
menyebabkan saluran pembuluh darah dalam dentuk aterosklerosis
(pengapuran atau pengerasan pembuluh darah). Yang mana dari hasil
panelitian ini dapat miningkatkan kolesterol darah HDL, yang dikenali
sebagai kolesterol darah baik kerana dapat menurangi risiko terkadinya
aterosklerosis, sebanyak 25 mg peratus dan menurunkan lemak trgliserol
sekitar 20 mg peratus. Lemak trigliserol merupakan bahan pembentuk
kolesterol LDL yang dikenali sebagai kolesterol jahat, kerana memiliki
sifat bertentangan dengan HDL. Dengan puasa dapat mengurangkan risiko
terjadinya stoke.
Manfaat
puasa yang lain juga boleh dibuktikan secara semulajadi adalah
peremajaan kambali dan pembaharuan harapan hidup. Metabolism yang lebih
rendah, pengeluaran protein yang lebih efsian, peningkatan sistem
kekebalan, dan bertambahnya produsi hormon, menyumbang terhadap manfaat
puasa. Agar memberi manfaat yang optimum, puasa yan gdilaksanakan mesti
sesuai dengan kaedah agama dan kesihatan, berikut beberapa tips:
·
Minum yang cukup, sekitar 8-10 gelas per hari. Untuk keperluan kalori
dengan keperluan lelaki 2.100 kalori dan wanita 1.900 kalori, yang mana
kalori sebanyal ini dapat dipenuhi dengan makan dan minum yang dimakan
selama sahur dan berbuka yang memenuhi standard gizi, iaitu 50%
karbohidrat, 25% lemek, 10-15% protein, vitamin dan mineral secukupnya.
·
Walau kurang nafsu atau mengantuk, hendaklah tetap melakukan makan
sahur. Dengan makan tidak terlalu kenyang, kira-kira satu pertiga
daripada keperluan kalori sehari. Jika tidak boleh makan nasi dalam
jumlah yang banyak sebaiknya makanla makanan ringan dahulu. Untuk
mengelakkan sembelit sebaiknya sayur dan buah-buahan diambil satiap
hari.
·
Ketika berbuka tidak makan sekali gus banyak, tetapi secara
berperingkat, dimilai dengan menikamti makanan ringan atau minum yang
manis-manis.
·
Beristirehat pada siang hari, guna menghindari keluarnya peluh yang
banyak. Jika ingnberolahraga pada petang hari sekitar satu atau setengah
jam saja sebelum berbuka.
E. Terapi zikir
Kunci kejayaan dari terapi zikir, iaitu:
ü Perasaan yang ikhlas kepada sang pencipta iaitu Allah
ü Memiliki keyakinan bahawa tidak ada satu pun ciptaan Allah di dunia ini yang boleh mengalahkan Allah yang menciptakannya
ü Memiliki keyakinan bahawa manusia cipataan Allah yang mulia
Proses tahap model terapi zikir, ialah:
Pilihlah
kedudukan yang selesa, seperti duduk dikursi, besila, namun bila sedang
sakit kedudukan tiduran atau seperti kedudukan saat solat
Tenangkan diri sampai benar-benar selesa
Lalu
mulailah menyebutkan kata atau kalimat dalam hati dengan tenang secara
perlahan, sesuiakan dengan kyakinan yang dimiliki, missal jika anda
seorang muslim sila berzikir, jika beragama Buddha boleh menggunakan
mantra Buddha, jika Katolik boleh menggunakan Doa Salam Maria, Doa Jesus
atau yang lain. Pilih yang sesuai dengan kita.
Setelah beberapa waktu, sambil tetap Model Zikir mulailah melakukan teknik nafas ini:
a. Tarik nafas perlahan
b.
Buang nafas melalui mulut sebanyak-banyaknya sampai kedudukan kita
membongkok tentuk jika anda memilih posisi duduk atau posisi brsujud,
jika anda memilih kedudukan solat usahakan dahinya menyentuh lantai.
Terus buang nafas sampai perut dan paru-paru sangat kempis. Dalam
kedudukan sijud dengan kepala tetap menyentuh lantai, boleh menahan
nafas bebrap saat.
c. Terus lakukan a dan b sampai benar-benar merasa selesa dan lega
Manfaat
dari terapi zikir sangat banyak, terutama untuk meneutralkan beban
fikiran atau perasaan yang sering kali menghampiri setiap hari. Masalah
utama pada manusia ialah bagaimana supaya timbul keikhlasan dan problem
yan gberada di dalam fikiran dan hati boleh dikawal. Sering kali
seseorang streaa / depresi dan pergi ke doktor selepas itu doktor akan
member ubat penenang supaya dapat tidur dan merasa fresh. Tetapi ketika
kita terjaga dari tidur reaksi ubat sudah habis maka apa yang kita
rasakan sebelumnya akan timbul kembali. Dengan kata lain persoalan tidak
akan hilang, namun kita akan menjadi ketergantungan dengan obat.melalui
terapi zikir kita berupaya untuk mengatasi / mengawal bukan lari dari
persoalan.
F. Terapi baca Al-Quran
Isalm
adalah agama yang sangat memperhatikan kesihatan umatnya. Yang mana
ibadah yang sehari-hari dilakukan tidak hanya berdimensi ritual yang
berpahala., Tetapi mempunyai manfaat ari isi kesihatan. Bacaan Al-Quran
dan bacaan solat misalnya, mengandungi hikmah dan mencegah penyakit.
Dengan membaca ayat-ayat tertentu dan membacanya sebagus mungkin, lalu
didengar dan dihayati ayat-ayat tersebut, insya Allah penyakit jantung
bias sembuh, ungkap Owner Kalim Publishing, Bambang Suprianto.
Penelitaian
yang berjaya membuktikan bahawa dengan mendengar bacaan Al-Quran,
seorang muslim baik dengan bahasa Arab atau tidak, dapat merasakan
perubahan fisiologi yang besar, seperti penurunan tekanan, kesedahan,
bahkan boleh, memperoleh ktenangan dan menolak pelbagai penyakit.
Penemuan ini menggunakan alat elektonik terkini untuk mengesan jantung,
ketahanan otot, dan ketahanan kulit terhadap elektrik. Penemuan itu
menunjukkan bahawa bacaan al-Quran mempunyai pengaruh yang besar, hingga
97% dalam memberikan ketegangan dan penyembuhan penyakit. Ini merupakan
hasil kajian Al Qadidi Klims Besar, Florida, Amerika Syarikat.
Didalam
masyarkat yang mengamalkan moral Al-Quran, orang-orangnya sangat
menghargai satu sama lain. Setiap orang selalu berusaha agar orang lain
merasa selesa dan selamat, kerana menurut ajaran islam solidaritas,
persatuan, dan kerja sama merupaka hal yang penting. Setiap orang merasa
bertanggungjawab untuk mendahulikan keselesaan dan kepentingan orang
lain. Surat Al Hashr: 9, menyebutkan contoh moral dari orang-orang yang
beriman:
Mereka
yang lebih dulu tinggal di Madinah, dan telah beriman sebelum mereka
dating, mencintai merekayang datang kepada mereka untuk berhijrah, dan
tak terbetik keinginan dihati mereka barang-barang yang diberikan kepada
mereka, melainkan mendahulukan mereka berbanding dirinya sendiri
meskipun mereka sendiri sangat memerlukannya. Siapa yang terpelihara
dari ketamakan, mereka itulah orang-orang yang berjaya.
detikislam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan