Home Klik Di Bawah

Khamis, 15 Ogos 2013

Fakta Perubatan Kekurangan Vitamin Dalam Badan

Fakta Perubatan Kekurangan Vitamin Dalam Badan 

Vitamin merupakan medium asas dalam pengaktifan sel-sel dalam badan supaya menjadi lebih cergas dan pintar.

Fakta Perubatan Kekurangan Vitamin Dalam Badan

  1. Kekurangan vitamin A, vitamin C, dan magnesium hadir di kalangan 50% daripada rakyat Amerika.
     
  2. 33% daripada kanak-kanak di bawah umur lima tahun dari negara-negara membangun mempunyai kekurangan vitamin A. Kekurangan ini menyebabkan imuniti rendah dan buta malam.
     
     
     
  3. Dianggarkan 259-500000000 kanak-kanak di dunia menjadi buta setiap tahun akibat kekurangan vitamin A dan separuh daripada mereka mati dalam masa setahun selepas kehilangan penglihatan mereka.
     
  4. Vitamin D adalah penting dalam pencegahan osteoporosis, kemurungan, kanser prostat, kanser payudara dan penyelidikan menunjukkan bahawa kekurangan vitamin D boleh menyebabkan kencing manis dan obesiti.
     
  5. Matahari adalah sumber semula jadi vitamin D, bagaimanapun kekurangan vitamin D adalah perkara biasa. Hampir 90% rakyat Amerika  kekurangan vitamin D dan kekurangan itu adalah 70% di kalangan rakyat Amerika tua.
     
  6. Terdapat kepercayaan popular bahawa kekurangan vitamin B12 sering dilihat di kalangan vegetarian tetapi ini tidak benar. Namun apa yang anda perlu tahu adalah bahawa tahap rendah vitamin B12 di kalangan vegetarian dengan tahap homocysteine ​​tinggi telah dikaitkan dengan kematian awal akibat penyakit jantung dan penyakit Alzheimer.
     
  7. Kekurangan vitamin B12 boleh menyebabkan kemandulan atau keguguran yang berulang.
     
  8. Kekurangan vitamin B6 atau Asid folik semasa mengandung dikaitkan dengan Kecacatan Neural Tube di kalangan bayi yang baru lahir.
     
  9.  Di Asia, di mana beras putih berkilat (beras gilingan yang mempunyai sekam itu, bran dan germa dibuang) adalah makanan ruji biasa kelas menengah, di mana kekurangan vitamin B1 atau thiamine dapat diperhatikan. Satu keadaan yang dipanggil beriberi adalah endemik yang wujud selama beberapa dekad berjuta-juta dan ramai yang lumpuh akibat penyakit ini.
     
  10. James Lind, seorang doktor Scotland dari Tentera Laut Diraja Scotland bertanggungjawab bagi penemuan skurvi (kekurangan vitamin C). Ini adalah perkara biasa di kalangan pelayar yang belayar di laut pada abad ke-17. Dia memilih 12 orang dari kapal beliau mengalami skurvi dan membahagikan mereka ke dalam enam pasangan dan memberikan mereka tambahan yang berbeza untuk makanan asas mereka. Golongan yang mendapat dua oren dan lemon pulih dengan luar biasa. Eksperimen ini menghapuskan skurvi sepenuhnya dari Tentera Laut Diraja Scotland
 http://gilerkentang.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan