Satu cara untuk mengetahui sejauh mana kita benar-benar beriman ialah
dengan mengukur sejauh mana kesan dosa terhadap hati kita?Apakah hati
kita akan terasa kesal dan menyesal dengan dosa? Atau kita merasa
biasa-biasa sahaja apabila berdosa?
Jika terasa menyesal, itu
petanda Iman masih ada di dalam dada. Sebaliknya, jika dosa tidak
memberi kesan apa, malah kita tetap gembira.. itu satu petanda buruk.
Iman kita amat lemah, hati kita sedang sakit. Boleh jadi sudah menanti
masa sahaja untuk melayang.
Apa tanda menyesal? Menyesal bukan
menyesal jika kita hanya berasa sedih tanpa berbuat apa-apa. Tetapi
menyesal yang sebenarnya apabila kita mula bertindak selaras dengan apa
yang kita kesalkan.
Kita menyesal dengan dosa? Langkahnya, terus
kita tempuhi jalan-jalan taubat dengan memberhentikannya, niat tidak
akan mengulanginya lagi dan berbuat baik sebagai ‘galang-ganti’ kepada
kejahatan yang kita lakukan itu.
Mari kita bertanya pada hati masing-masing? Bagaimana kita dengan dosa? Bagaimana kita dengan taubat?
Pangkat
di dunia tidak akan berguna selepas mati, sedangkan pangkat taqwa di
sisi Allah bukan sahaja berguna di dunia – dengan jaminan pembelaan,
kecukupan rezeki, diberi jalan keluar daripada sebarang masalah dan
lain-lain, malah lebih berguna di Akhirat nanti – kehidupan yang hakiki
dan abadi.
Rasulullah S.A.W bersabda :
“Malaikat Jibril datang kepadaku dan berkata : “Rugilah (kecewa) orang yang bila namamu disebut dia tidak mengucapkan selawat atasmu”. Aku mengucap : “Amin”. “Rugi orang yang berkesempatan hidup bersama kedua orang tuanya tetapi dia tidak sampai bisa masuk ke Syurga”. Aku berkata : “Amin”. Jibril berkata lagi : “Rugi orang yang berkesempatan hidup pada bulan Ramadhan, tetapi tidak sampai terampuni dosa-dosanya”. Lalu aku mengucapkan : “Amin”. [HR. Ahmad]
Hati siapa yang
tidak tersentuh apabila mendengar hadis di atas? Betapa ruginya nanti
kita di Akhirat sana. Dosa tidak diampunkan, masuk ke Neraka dan jauh
daripada rahmat dan pengampunan Allah.
Menangislah Hari Ini
Menyesallah
dahulu, kerana menyesal kemudian tidak berguna. Jika kita hendak
menangis, maka menangislah pada hari ini… kerana menangis di Akhirat
sudah terlambat dan tidak berguna.
Takutilah akibat dosa yang kita
lakukan. Jangan ambil mudah dengan kemurkaan Allah. Jika marah isteri,
suami, boss dan kawan-kawan pun sudah boleh menyebabkan hidup kita resah
dan susah, apalagi murka Allah, Tuhan yang mencipta kita.
Ya, kita sering terlupa bencana akibat dosa boleh datang tiba-tiba.
Lupakah
kita dengan kaum Aad yang ditimpa bencana tepat ketika mana mereka
berarak ria menuju ‘syurga’ ciptaan raja mereka? Apakah kita lupa
bagaimana sikap Rasulullah S.A.W ketika baginda dan para sahabat melalui
lokasi tempat kaum Aad dan Tsamud menerima bala? Baginda terlalu
terganggu oleh ‘nostalgia dosa’ – hinggakan sejarah mencatatkan bahawa
Rasulullah S.A.W menyuruh para sahabat menundukkan muka dan jangan
memandang ke langit (tanda merendahkan diri) ketika melalui tempat
tersebut.
Rasulullah S.A.W pernah berdoa memohon agar Allah tidak
menurunkan bala bencana ketika gerhana berlaku. Baginda akan sembahyang
dengan penuh tawaduk dan baginda berdoa:
“Tuhanku! Tidakkah engkau telah berjanji untuk tidak mengazab mereka (umat Islam), dan aku berada bersama mereka. Tidakkah engkau telah berjanji untuk tidak mengazab mereka (umat Islam), sedangkan mereka adalah orang yang bertaubat. [Sulaiman bin al-Ash'ath, Sunan Abi Daud]
Itulah
sikap yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W, seorang insan yang maksum
daripada dosa dan dijamin masuk Syurga. Padahal baginda insan yang
mulia, para penduduk kota Madinah ialah para sahabat Rasulullah yang
terkenal sebagai generasi al-Quran dan kota Madinah itu sendiri adalah
kota suci yang penuh rahmat dan keberkatan.
Jangan Rasa Selamat
Dengan
segala kelebihan itupun baginda masih tidak terasa ada jaminan
keselamatan daripada bala bencana. Sinisnya, bagaimana nasib kita yang
setiap masa bergelumang dengan kemungkaran dan kemaksiatan,
kadang-kadang hidup di tengah kota yang di kelilingi premis dosa?
Walau
bagaimanapun, bencana alam, penyakit-penyakit kronik, gejala sosial dan
lain-lain masalah sebenarnya boleh membawa rahmat jika kita dapat
mencungkil ibrahnya yang tersirat.
la boleh diumpamakan sebagai
racun kepada hati yang derhaka kepada Allah, tetapi penawar kepada hati
yang tunduk dan patuh kepada Allah. Kata orang, “What happens ‘in’ you is more important than what happens ‘to’ you.” – apa yang berlaku ‘di dalam’ diri kita jauh lebih penting daripada apa yang berlaku kepada (‘di luar’) diri kita.
Menyingkap Lembaran Sejarah
Untuk
memahami yang tersirat dan mencungkil hakikat daripada sesuatu
peristiwa, kita perlu menyingkap lembaran sejarah. Bencana alam yang
telah menimpa umat nabi-nabi terdahulu kerana kederhakaan dan kedegilan
mereka walaupun telah diberi peringatan berkali-kali perlu diamat-amati.
Renungilah
hakikat ini : Umat Nabi Nuh a.s yang tunduk kepada hasutan Syaitan,
yang mana Syaitan itu diciptakan daripada api – Allah musnahkan mereka
dengan mendatangkan banjir besar. Kaum Saba’ yang juga menyembah api,
Allah musnahkan dengan banjir. Apabila api diagung-agungkan selalunya
Allah datangkan air sebagai pemusnah.
Hukum ini terus berjalan
sepanjang zaman. Apabila berlaku kemungkaran yang bermaharajalela di
tengah umat manusia, Allah akan datangkan bala bencana sebagai azab yang
memusnahkan mereka.
Inilah yang telah berlaku kepada umat Nabi
Luth, yang ditelan bumi kerana mengamalkan homoseksual dan lesbian. Kaum
Nabi Salleh kerana curang dalam perniagaan. Kaum Aad dan Tsamud yang
ditimpa hujan batu kerana kederhakaannya.
‘Tentera Allah’ (air,
angin, tanah) dihantar kepada para pendosa yang engkar walaupun telah
diberi peringatan berulang kali oleh nabi masing-masing. Sepanjang
sejarah, sudah lapan bangsa pada lapan zaman yang telah mendapat akibat
buruk daripada Allah S.W.T kerana mendustakan rasul yang diutus kepada
mereka. Kelapan-lapan kaum itu ialah:
- Kaum Nabi Nuh
- Ashabul Rass – mendustakan nabi mereka yang bernama Hanzalah. Mereka menyembah berhala.
- Kaum Tsamud – kaum Nabi Salleh.
- Kaum Aad – kaum Nabi Hud.
- Firaun dan pengikutnya.
- Kaum Nabi Luth.
- Ashabul Aikah – kaum Nabi Syuaib.
- Kaum Tubba’.
Untungnya,
umat Nabi Muhammad mempunyai banyak kelebihan berkat kasih sayang Allah
kepada Nabi-Nya – Muhammad S.A.W. Bencana tidak berlaku serta-merta
kepada umat Nabi Muhammad sepertimana yang menimpa umat nabi-nabi
terdahulu. Masih ada penangguhan dan diberi tempoh masa untuk
memperbaiki diri.
Bencana alam seperti tsunami, gempa bumi, tanah
runtuh, banjir, kemarau dan lain-lain (walaupun sudah hebat dan dahsyat)
tetapi ini berkali-kali ganda lebih ringan berbanding bencana yang
menimpa umat-umat terdahulu.
Apapun, mesejnya tetap sama – sebagai
peringatan dan amaran. Dengarkanlah ‘bisikan’ Allah ini. Jangan sampai
kita terpaksa mendengar ‘jeritan-Nya!’ (bencana yang lebih dahsyat).
Lihat
sahaja loji-loji nuklear di Fusyima Jepun yang dilumpuhkan hanya dengan
kuasa air. Bukankah ini satu tempelakan kepada kemajuan teknologi yang
dibanggakan oleh manusia tetapi akhirnya tunduk kepada kuasa
‘konvensional’ yakni air?
Walau bagaimanapun, ada bencana yang
lebih seni dan maknawi sifatnya. Tidak ketara oleh mata, tetapi sangat
derita pada hati. Di dunia, dosa dapat membuat hati keras dan buta dari
kebenaran. Ia akan menutup pintu hati dari melihat kebenaran dan
membuatnya terbalik dalam membuat penilaian. Allah berfirman:
“Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan, sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan, Kami seksa mereka secara mengejut, maka ketika itu mereka berputus asa.” (Surah al-An’am 6: 44)
Pendosa Tidak Tenteram Jiwanya
Manakala
secara peribadi dosa akan menyebabkan hidup kita menjadi sempit,
perasaan menjadi tidak keruan dan fikiran selalu kacau. Ada sahaja yang
tidak kena walaupun kekadang kita sudah memiliki kekayaan, kesihatan dan
pekerjaan. Firman Allah:
“Dan barang siapa yang berpaling daripada peringatan-Ku maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit.” (Surah Thaha: 124)
Ibnu Khatir menjelaskan keadaan orang yang melakukan dosa dengan katanya:
“Di dunia dia tidak akan mendapat ketenteraman dan ketenangan. Hatinya gelisah akibat kesesatannya. Meski pun lahiriahnya nampak begitu senang, mampu memakan apa sahaja makanan yang diingini, mampu tinggal di mana sahaja yang dia kehendaki, namun selama dia belum sampai kepada keyakinan dan petunjuk maka hatinya akan sentiasa gelisah, bingung, ragu dan masih terus ragu. Ini ialah kehidupan yang sempit.“
Hati Yang Bercahaya
Hati
orang soleh begitu lembut, sensitif, mudah menerima cahaya hidayah dan
taufik. Sebaliknya, hati seorang pendosa menjadi gelap, tertutup,
berkarat, keras, dan kerananya tidak dapat ditembusi cahaya kebenaran.
Kita sering diingatkan bahawa apabila bencana menimpa jangan salahkan
sesiapa, tetapi salahkanlah diri sendiri.
Perhatikanlah hari-hari
yang kita lalui selepas Ramadhan nanti, apakah penuh pahala atau
sebaliknya. Bagaimana kita di sini (di dunia), begitulah kita di sana
(Akhirat) nanti. Siapa yang menyemai angin, pasti terpaksa menuai badai!
i lu islam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan