SAYA merasa pelik, ada
orang miskin yang begitu mudah meminta-minta. Mereka merasa gembira
menjadi penerima, malah seolah-olah bersyukur pula dengan kemiskinan
yang menimpa. Namun, saya juga melihat ada kelompok fakir dan miskin
yang cuba menyembunyikan kemiskinan dan mereka malu menerima bantuan.
Apakah penjelasan terhadap kewujudan dua fenomena ini?
Jawapan
Memang benar kenyataan
saudara, bahawa wujudnya dua kelompok berbeza dalam kalangan orang-orang
fakir dan miskin. Ada kelompok yang meminta-minta dan ada kelompok yang
enggan meminta-minta. Dalam hal ini, cuba kita renungi firman Allah
s.w.t. di dalam surah al-Ma'arij, ayat 24 dan 25:
Dan orang-orang yang di
dalam hartanya ada hak yang tertentu (bagi orang-orang fakir dan
miskin), yang meminta-minta dan juga yang enggan meminta-minta.
Sebenarnya, sifat suka
menzahirkan atau menyembunyikan kemiskinan ini mempunyai perkaitan yang
amat rapat dengan tahap keimanan di dalam diri seseorang. Orang yang
teguh imannya, maka mereka mempunyai suatu senjata rahsia, iaitu 'kaya
jiwa' atau 'kekayaan hati', yang menjadikan mereka cukup tinggi maruah
dirinya.
Natijahnya, mereka amat
malu menyatakan kemiskinan, bahkan seboleh-bolehnya mereka akan cuba
menyembunyikan kemiskinannya daripada pengetahuan orang lain, walhal
orang lain memang tahu bahawa mereka memang miskin. Jujurnya, sikap ini
mampu menerbitkan rasa hormat masyarakat kepada mereka dan sekali gus
mengangkat martabat mereka pada kaca mata manusia.
Allah s.w.t. menukilkan di dalam al-Quran dengan firman-Nya:
(Berinfaklah) kepada
orang-orang fakir yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah; mereka tidak
dapat (berusaha) di bumi; orang yang tidak tahu menyangka mereka orang
kaya kerana (mereka) memelihara diri daripada meminta-minta. Kamu kenal
mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak meminta kepada orang
secara mendesak. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di
jalan Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.
(al-Baqarah: 273)
Bahkan Nabi Muhammad s.a.w. turut menegaskan seperti mana yang dilaporkan oleh Abu Hurairah r.a.:
Yang dinamakan orang
miskin (itu) bukanlah orang yang berkeliling-kelalang meminta-minta
kepada orang ramai, lalu peminta-minta itu diberi orang (dengan) sesuap
dua suap (makanan), atau sebutir dua butir kurma.
Lalu bertanya para sahabat: "Kalau begitu, siapakah yang dinamakan miskin itu ya Rasulullah?" Jawab baginda:
"Orang miskin itu
sesungguhnya ialah orang yang tidak memiliki apa-apa untuk menutupi
keperluannya, namun keadaannya itu tidak diketahui orang supaya orang
bersedekah kepadanya dan tidak pula dia meminta-minta ke sana-sini.
(Muslim)
Apa yang patut disedari
oleh orang-orang miskin, bahawa kemiskinan yang menimpa mereka adalah
suatu ujian. Seandainya mereka bersabar, maka mereka beroleh pahala yang
besar. Bahkan orang-orang miskin amat sedikit hisabnya di sisi Allah di
mahkamah akhirat. Lalu, ia memudahkan mereka memasuki syurga Allah
lebih awal berbanding orang-orang kaya yang panjang hisabnya.
Ibnu Abbas telah
melaporkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. pernah menukilkan suatu hadis:
(Kala baginda dibawa melihat neraka dan syurga pada peristiwa Israk wal
Mi'raj):
Aku melihat ke syurga,
maka kelihatan olehku kebanyakan penghuninya ialah orang-orang miskin.
Dan aku melihat pula ke neraka, maka kelihatan olehku kebanyakan
penghuninya ialah wanita.
(Muslim)
Oleh itu, orang-orang
miskin hendaklah menyemai benih kekayaan hati, yakni menyuburkan jiwa
dengan zikrullah dan ilmu, mengukuhkan tauhid dalam dada dengan jitu,
tidak berprasangka dengan Allah atas kemiskinan mereka itu, bahkan cuba
berusaha merubah kehidupannya selagi mampu.
Andai mereka berusaha,
maka tidak mustahil Allah s.w.t. akan mengurniakan kekayaan kepada
mereka, sama ada kekayaan zahir atau fizikal, juga kekayaan hati yang
lebih praktikal dan kekal. Hakikatnya, orang yang kaya hati itulah
sebenar-benarnya kaya, kerana mereka memandang kekayaan dunia tidak
lebih hanya sementara cuma. Apa yang utama bagi mereka adalah kaya hati
dengan iman dan takwa. Bahkan orang yang kaya hatilah yang akan
melestarikan harta kekayaannya atas nama sedekah, infak dan zakat.
Tepatlah sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w.:
Bukanlah kekayaan itu harta yang melimpah, akan tetapi kekayaan (yang sebenar-benarnya) ialah kaya jiwa.
(Bukhari dan Muslim).
Detik islam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan