Cuba lihat cara dan gaya ulama-ulama dahulu menulis kitab-kitab mereka. Kita akan terasa betapa cinta
dan kasih sayangnya mereka kepada siapa yang membaca tulisan mereka.
Ini kerana nada, gaya, ayat dan bahasa yang digunakan penuh bujukan,
teguran yang seolah-olah membelai pembaca. Sehingga… apabila kita
membacanya terasa mereka bagaikan ayah, ibu, sahabat atau teman yang
paling akrab. Tulisan mereka menyelinap masuk ke dalam lubuk hati tanpa
kita sedari. Tidak ada bentakan, cemuhan dan kata-kata yang menggores
hati.
Bahasa itu jiwa bangsa. Demikian kata orang yang bijaksana. Apabila
jiwa dipenuhi kasih-sayang dan kemesraan bahasa akan jadi lunak, halus
serta indah. Percakapan atau tulisan yang sedemikian akan menggugah rasa
dan begitu indah apabila didengar dan dibaca. Gaya yang sebegini
sebenarnya lebih upaya untuk membina kebenaran dan meruntuhkan kebatilan
dalam diri manusia.
Ia umpama akar, lunak dan perlahan tetapi tidak ada tanah walau
sekeras mana mampu menahan tusukannya. Ia umpama air, lembut tetapi
tidak ada tembok yang dapat menahan alirannya. Ditahan di atas, air akan
mengalir ke bawah. Disekat di bawah, air terus mengalir lalu melimpah
dari atas.
Begitu bahasa yang penuh kasih sayang… ia adalah satu kuasa yang kuat
dan dahsyat. Ia dapat meleburkan kejahilan sekali gus melenturkan
kedegilan. Jika ditulis dengan bahasa kasih sayang, InsyaAllah yang
membaca akan rasa bersalah bukan dipersalahkan
Bahasa dan kata yang lembut bukan hanya mampu menundukkan akal tetapi
juga dapat menakluki hati.
Hujah yang dibalut mahabbah (rasa cinta)
adalah jalan untuk menggamit hidayah. Berbeza dengan hujah yang benar
tetapi kasar… mampu menundukkan akal tetapi gagal menawan hati. Lalu
yang jahil tetap berdegil, bukan kerana tidak tahu, tetapi tidak mahu.
Bahasa yang kasar sekalipun benar, tetap menyakitkan. Apabila
mendengar atau membaca tulisan yang sebegini diri terasa dipersalahkan.
Namun jika kebenaran dapat disampaikan dengan lunak dan mesra, akan
menimbulkan rasa bersalah dalam diri pendengar atau pembaca. Berbeza
sekali impak rasa bersalah dan dipersalahkan. Orang yang rasa
bersalah…akan akur dan berubah. Sebaliknya, orang yang rasa
dipersalahkan akan bangun menentang sekalipun tahu mereka bersalah.
Bukan soal ‘apa’ yang ingin kita tulis itu benar atau tidak sahaja
yang perlu dipertimbangkan, tetapi ‘bagaimana’ kita menulisnya juga
sangat penting difikirkan. Malah, soal bagaimana kita menulis itu ada
kalanya lebih penting untuk mempengaruhi pembaca. Dua tulisan yang
membawa mesej yang sama tetapi menggunakan istilah, bahasa dan susun
ayat yang berbeza akan membeza kesan yang berbeza kepada pembaca.
Jauhi bahasa yang mengutuk atas alasan untuk mengetuk hati dan minda
pembaca. Kutukan itu akan membuka pintu kemarahan lantas timbul tindak
balas yang negatif dari pembaca. Atas alasan langkah itu lebih wajar dan
jujur tanpa selindung, maka ada penulis yang memilih pendekatan ini.
Namun, sekiranya kita mampu memujuk, apa perlunya mengutuk?
Tulisan yang baik tidak memperkecil apalagi merendahkan daya pemikiran pembacanya. Penulis
yang baik tidak ‘menunjuk’ pandai sebaliknya sentiasa ingin
‘memandaikan’ pembacanya. Dengan membaca tulisannya, pembaca tidak akan
rasa disindir, diperkecil apatah lagi diperbodohkan. Apabila hendak
menegur, tegurannya disampaikan dengan menggunakan ganti nama ‘kita’
bukan ‘kamu’. Dengan itu pembaca akan rasa ‘diajak’ bukan ‘diajar’ oleh
penulis.
Ya, penulisan yang polos, ‘direct’ dan menunjal akal dan jiwa pembaca mungkin diminati ramai.
Khalayak akan tertarik dengan keberanian, pendekatan yang lebih vokal
dan sikap berterus terang penulis. Namun, diminati bukan sepenuhnya
petunjuk bahawa tulisan itu berkesan. Apatah lagi jika diukur pada nilai
dakwah dan tarbiah yang sewajarnya menjadi teras dalam penulisan Islam.
Lihat bagaimana Islam sangat mementingkan bahkan mendidik umatnya
agar berkata-kata (dalam konteks ini menulis) dengan baik. Kepada Allah,
kita diperintahkan berbahasa penuh tulus dan lunak. Allah sangat
menyukai kata-kata yang lunak dan bahasa yang penuh rasa kehambaan.
FirmanNya: “Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan
perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang
melampaui batas. Janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah
menyediakan kebaikan padanya, dan berdoalah kepada-Nya dengan perasaan
bimbang dan penuh pengharapan.” (Al-A‘raf : 55-56)
Bukan sahaja untuk diri-Nya, malah Allah juga inginkan kita berkata
baik kepada hamba-Nya yang lain, khususnya buat nabi Muhammad SAW. Allah
mengingatkan: “Wahai orang yang beriman, janganlah kamu meninggikan
suara melebihi suara Nabi. Dan janganlah kamu menyaringkan suara
kepadanya semasa berbicara sebagaimana kerasnya suara kamu terhadap
sebahagian yang lain kerana khuatir terhapus amalan kamu sedangkan kamu
tidak menyedarinya. Sesungguhnya orang yang merendahkan suara ketika
berada di sisi Nabi, merekalah orang yang telah dibersihkan Allah hati
mereka untuk mereka. Mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar.”
(Al-Hujurat 49: 2-3)
Kepada ibu-bapa pula, Allah mengingatkan: “Tuhanmu telah
memerintahkan supaya kamu semua tidak menyembah melainkan kepada-Nya,
dan berbuat baik kepada kedua-dua ibu dan bapa. Jika salah seorang atau
kedua-duanya sudah tua semasa dalam jagaan kamu, jangan kamu berkata
kepada mereka ‘ah!’ dan jangan kamu menengking. Katakanlah kepada mereka
dengan kata-kata yang baik. Dan rendahkanlah dirimu kepada kedua-duanya
kerana belas kasihan dan kasih sayangmu. Berdoalah, ‘Wahai Tuhanku,
cucurilah rahmat kepada kedua-dua mereka sebagaimana mereka menjaga aku
semasa kecil.’”(Al-Isra’ 17: 23-24)
Bukan itu sahaja, malah Allah memerintahkan kita untuk menuturkan
kata-kata yang baik kepada musuhNya. Ketika Nabi Musa AS dan saudaranya
Nabi Harun bertemu Firaun, Allah mengingatkan mereka: “Pergilah kamu
berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia sudah melampaui batas. Maka
hendaklah kamu berdua berbicara kepadanya dengan kata-kata lemah lembut,
mudah-mudahan dia beringat atau takut.” (Taha 20: 43-44)
Bayangkan, kepada Firaun, manusia terkutuk itu pun Allah masih
memerintahkan rasul-Nya menggunakan bahasa yang lemah lembut. Jika
manusia sejahat itu pun perlu disantuni dengan kata-kata yang lemah
lembut apatah lagi kepada umat Islam dan bukan Islam yang tentunya tidak
sejahat Firaun. Mengapa?
Allah menjawab, “mudah-mudahan dia beringat atau takut.”
Justeru, tidak boleh terpengaruh dengan prinsip ‘tujuan menghalalkan cara’ dalam penulisan Islam.
Mesej yang benar mesti disampaikan dengan cara yang benar. Bukan
hanya tujuan yang diambil kira tetapi jalan menujunya juga sangat
dipentingkan. Dalam menyampaikan kebenaran Allah mengingatkan, agar
tidak menggunakan pendekatan yang keras dan kasar. Firman Allah:
”Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka
menjauhkan diri dari sekeliling mu.” (3:159)
Sebaliknya Allah memerintahkan kita menggunakan pendekatan yang
lemah-lembut.”
FirmanNya:”Hendaklah kamu berlaku lemah lembut. Janganlah
berlaku kasar.” (Ali Imran: 159)
Malah dalam budaya Melayu yang terkenal dengan sifat sopan santunnya,
pendekatan yang keras dan kasar sayugia difikirkan semula. Ini kerana
budaya bangsa yang tidak bertentangan dengan Islam (malah dalam konteks
ini sejajar) wajar dikekalkan malah disuburkan. Peribahasa Melayu
mengungkapkan, “ular biar mati, tanah jangan lekuk, buluh jangan pukah.”
Maksudnya, perlu satu kebijaksanaan, kelembutan dan sikap berhati-hati
dalam menyelesaikan sesuatu masalah.
Biar kasar asalkan benar. Tidak mengapa ‘biadab’ asalkan menyentap.
Dua prinsip ini rasanya tidak sesuai untuk dibudayakan dalam masyarakat
yang menjunjung tinggi nilai-nilai murni. Mungkin sekali-sekala, ada
kewajarannya. Namun bukan untuk dijadikan kebiasaan pada setiap masa dan
ketika. Lihatlah betapa beradabnya Allah dalam ketika menggunakan
istilah ‘menyentuh’ untuk maksud bersetubuh di dalam Al Quran.
Kita bimbang, bahasa dan kata-kata yang kasar, polos dan keras
menjadi budaya di kalangan remaja. Jika dulu, bahasa dan kata-kata
seumpama itu hanya menjadi ‘pakaian’ segelintir remaja yang liar dan
tidak terkawal, kini remaja-remaja yang “Islamic Minded’ pun menggunakan
pendekatan yang sama… dengan alasan itu lebih cepat dan berkesan. Tidak
perlu lagi metafora, analogi, kiasan serta tamsilan. Itu semua lambat
dan mengelirukan, dakwa mereka. Tembak dan tujukan terus kepada sasaran…
tanpa selindung-selindung lagi. Gunakan bahasa yang dekat. Gunakan
slanga, bahasa rojak atau istilah pasar jika perlu. Yang penting mesej
sampai!
Mesej memang sampai. Tetapi bagaimana penerimaan hati? Akal telah akur tetapi hati masih menolak.
Begitulah jika ilmu disampaikan tanpa adab. Ia ibarat memberi bunga
yang tiada harumnya. Tulisan dengan bahasa yang indah mengubat rasa yang
gundah.
Tulisan yang benar membuat fikiran menjadi lebih besar. Bila
keindahan dan kebenaran bergabung, kata-kata akan menjadi kuasa yang
mampu mengubah jiwa!
Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya dalam penjelasan (bayan) itu
mengandung sihir, atau sesungguhnya sebahagian bayan (penjelasan) itu
mengandung sihir.” (Sahih Bukhari) Ini merupakan satu bukti untuk
menggambarkan betapa besarnya pengaruh kata-kata atau tulisan yang indah
lagi benar.
Kata-kata mempunyai ‘rohnya’ yang tersendiri. Jika lahir dari hati,
insyaAllah akan jatuh ke hati jua. Ia mempunyai kuasa merubah apa yang
sedang dirasai oleh hati dan yang sedang difikirkan oleh akal.
Fikiran yang berkeladak boleh menjadi jernih apabila menerima tulisan
yang memberi panduan dan pengajaran. Gerak yang lesu, kembali laju
apabila membaca buku yang bersemangat. Hati yang membara menjadi lega
apabila dipujuk oleh tulisan-tulisan sedingin salju. Lurus kata-kata itu
adalah bayangan tulusnya jiwa.
Biarlah tidak menyentap, asalkan mampu menyerap dan menyelinap ke lubuk hati.
Bukankah ada kalanya bisikan itu lebih nyaring di hati berbanding
jeritan? Seorang kekasih tidak payah menjerit untuk menyatakan cintanya.
Cukup hanya dengan berbisik. Itulah bahasa kasih sayang!
Tulisan : Ustaz Pahrol Mohamad Juoi (www.GentaRasa.Com)
pakar how to
Tiada ulasan:
Catat Ulasan