Home Klik Di Bawah

Jumaat, 16 Ogos 2013

Kelawar Aneh Ditemui Berwarna Seperti Panda

Sebuah pasukan penyelidik telah mendapatkan pujian kerana telah menemui kelawar aneh yang mempunyai pola warna seperti panda, dan penemuan kelawar ini disebut sebagai 'penemuan seumur hidup'. 'Kelawar panda' ini dijumpai di wilayah bahagian selatan negara Sudan, pasukan penyelidik percaya bahawa kelawar aneh itu adalah sebuah genus yang baru. Professor Biologi DeeAnn Reeder Persatuan Bucknell mengatakan bahawa, "Perhatian saya lantas tertuju pada kelawar aneh ini kerana mempunyai pola tompok dan garis-garis yang sangat indah yang berbeza dari kelawar pada umumnya,"
 

Kelawar berpola panda: Penemuan itu disebut sebagai 'penemuan seumur hidup' oleh para penyelidik Reeder juga mengatakan, "Kelawar itu jelas merupakan haiwan yang sangat luar biasa, salah satu haiwan yang belum pernah saya lihat sebelumnya. Ketika saya melihatnya untuk yang kedua kali, saya menyedari bahawa haiwan itu adalah pencarian seumur hidup. "

Profesor Biologi DeeAnn Reeder (kanan) dari Universiti Bucknell mencari kelawar panda yang jarang berlaku di Sudan Selatan Setelah Professor Reeder telah menganalisis kelawar dengan pola panda ini dengan cermat, dan dia menyatakan bahawa kelawar itu tidak termasuk dalam salah satu genus kelawar yang pernah ditemukan para penyelidik. Karakter kelawar aneh ini berbeza dengan genus kelawar yang lain kerana mempunyai keunikan pada watak, saiz sayap dan telinganya, secara  literal semua yang ada pada kelawar ini kelihatan tidak sesuai dengan genus lain.

"Kelawar ini sangat unik dan kita perlu membuat sebuah genus baru." Ungkap Reader. Penyelidik menempatkan kelawar panda ini menjadi sebuah genus baru, iaitu Niumbaha. Kata itu bererti "jarang" atau "tidak biasa" di Zande, bahasa orang Azande di Western Equatoria State, di mana kelawar ditangkap.

Penyelidik memberi nama genus baru pada kelawar panda yaitu Niumbaha. Pengarah Fauna & Flora Antarabangsa Sudan Selatan, Matt Beras mengatakan, "Bagi saya, penemuan ini sangat penting kerana ia boleh memberikan indikasi betapa pentingnya menjaga kepelbagaian biologi di Sudan Selatan. Dan memberikan petunjuk bahawa negara ini mempunyai banyak keajaiban alam yang belum dijumpai "



 
dairi share blogsport

Tiada ulasan:

Catat Ulasan