Rabu, 25 Jun 2014

Ganjaran Untuk Yang Sabar

Assalamualaikum ...

Dengan lafaz Bismillah ...
Orang sering mengucapkan perkataan sabar bila berhadapan atau melalui musibah. Hakikatnya untuk memperolehi kekuatan untuk bersabar itu bukanlah sesuatu yang mudah. Tapi pastinya, ada ganjaran dan hikmah untuk mereka yang sabar. Itu sudah pasti seperti mana yang Allah telah janjikan ;


alt image tag 
 
 

1- Dicintai Allah


" Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengasihi orang - orang yang sabar . "
(  Ali Imran : 146 )

2- Bantuan Dari Allah


" Wahai sekalian orang - orang yang beriman ! Mintalah pertolongan ( untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan ) dengan sabar dan mengerjakan sembahyang ; kerana sesungguhnya Allah menyertai ( menolong ) orang - orang yang sabar . "
( al - Baqarah ; 153 )


alt image tag


3- Mendapat Syurga


" Mereka itu semuanya akan dibalas dengan mendapat tempat yang tinggi disyurga disebabkan kesabaran mereka, dan mereka pula akan menerima penghormatan dan ucap selamat di dalamnya . "
( al - Furqaan ; 75 )

4- Pahala Tidak Terhitung Banyaknya


" Katakanlah ( wahai Muhammad , akan firman - Ku ini , kepada orang - orang yang berakal sempurna itu ) ; Wahai hamba - hamba - Ku yang beriman ! Bertawakkallah kepada Tuhan kamu . ( Ingatlah ) orang - orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan ( yang sebenar di akhirat ) . Dan ( ingatlah ) bumi Allah ini luas ( untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas ) . Sesungguhnya orang - orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira . "
( az - Zumar ; 10 )


alt image tag


5- Khabar Gembira


" Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan , kelaparan , kekurangan harta , jiwa dan buah - buahan . Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang - orang yang sabar . "
(al - Baqarah ; 155 )

6- Mendapat Rahmat dan Hidayah 


" Orang - orang yang apabila ditimpa musibah , mereka mengucapkan , ' Innaa lillaahi wa innaa illaihi raaji uun . ' ( Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada - Nya kami kembali ) . Mereka itu ialah orang - orang yang dilimpahi dengan berbagai - bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmat - Nya ; dan mereka itulah orang - orang yang dapat petunjuk hidayah - Nya . "
( al - Baqarah ; 156 - 157 )


Begitu banyak Allah memberi ganjaran bagi mereka yang sabar . Maka buanglah sifat baran , diam sebentar ketika kemarahan memuncak dan ingatlah bahawa itu adalah ujian dari - Nya .
 http://veesandy.blogspot.com

1 ulasan:

  1. Sabar adalah anugerah maha hebat yang dikurniakan Allah kepada insan2 yang beriman. Bertuahlah mereka yang dikurniakan sifat sabar yang tinggi..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...