Selasa, 31 Januari 2012

Perbankan Konvensional VS Islam di Malaysia. Adakah Menetapi Syariah dan Apa Bezanya?




Sekarang ini di Malaysia ada perbankan Islam dan perbankan konvensional. Tetapi selepas ramai yang menggunapakai produk perbankan Islam, ada yang mula sangsi & mempertikaikan kredibiliti perbankan Islam menawarkan pinjaman yang “bertopengkan Islam”. Benarkah begitu? Adakah Islam hanya pada nama? Pelaksanaan yang sebenarnya ditolak ketepi?

Kalau dah nama pinjaman Islam sepatutnya tidak membebankan, tetapi malangnya lain pula jadinya. Corak perniagaan perbankan Islam masih ditakuk lama cuma terdapat beberapa terma yang telah ditukar untuk dijadikan daya penarik kepada pelanggan mereka. Adakah anda orangnya?

Walaupun ada usaha mewujudkan perbankan Islam yang sebenar-benarnya tetapi masih “belum mampu” dan dilihat masih lagi gagal. Sebab apa? Sebenarnya selagi di Malaysia ada 2 jenis perbankan iaitu :
  1. Perbankan Konvensional
  2. Perbankan Islam
Sampai bila-bila pun, Perbankan Islam yang sebenarnya tidak mampu dilaksanakan dengan baik.  Di mana boleh diistilahkan sebagai “cannibalize conventional banking”. Lihatlah apa yang berlaku sekarang ini, seawal dahulu rancanganya cawangan Perbankan Islam, kebanyakan adalah bank komersial sepatut beroperasi di bawah autonomi mereka sendiri. Tetapi malangnya, lama-kelamaan perbankan konvensional mula terasa “hangat” dan “bisa”  kehadiran perbankan Islam. Akhirnya apa jadi? Sudahnya bahagian Perbankan Islam diserapkan ada perbankan konvensional juga.

Perbankan Islam VS Perbankan Konvensional : Apa Yang Membezakan Sebenarnya?

  • Kalau dahulu, ada Islamic Loan Fixed Profit Rate sahaja, tetapi sekarang ini “profit” rate dah boleh ubah seperti interest rate. Dah boleh pula profit rate -2.0, -1.0. Jadi apa bezanya perbankan konvensional vs perbankan Islam?
  • Adakah dengan mengadakan akad sahaja sudah cukup membuatkan pinjaman tersebut menjadi “Islamic loan”?
  • Hakikatnya kadar faedah pinjaman Islam lebih tinggi daripada pinjaman konvensional
  • Apabila ditanya, pinjaman Islam dikatakan adil kepada peminjamannya. Adilkah?
Hakikatnya sebahagian besar yang melakukan pinjaman ini adalah orang yang kekurangan wang, apatah lagi dengan pinjaman rumah yang sekarang boleh diikat sehingga 30-40 tahun lamanya manakala kereta boleh diikat sehingga 9 tahun. Jadi apa pilihan mereka? Buat pinjaman dengan bank.

Walaupun pinjaman dah bertukar menjadi jual beli, tetapi tak sepatutnya kontrak jual beli tu mahal sekali ganda daripada harga asal sehingga membebankan peminjamnya. Contoh?
  • Beli rumah, apatah lagi inilah rumah pertama mereka (peminjam) ini beli rumah manakala kereta adalah keperluan kepada manusia sekarang ini, jadi pembelian harta-harta seperti inilah yang sepatutnya dipermudahkan dan janganlah sehingga menyulitkan peminjamnya
  • Ya…benar, walaupun Islam menghalalkan jual beli dengan harga mahal, tetapi seeloknya tawaran harga yang diletakkan itu samada “keperluan ataupun kehendak” dan dinilaikan pada kadar yang munasabah
  • Akhirnya matlamat menolong umat Islam tidak dapat diselesaikan, hakikatnya lebih kepada menindas
               Sepatutnya, perbankan Islam tidak sepatutnya menginaya peminjam, perlu ada perbezaan yang ketara dengan perbankan konvensional. Sebagai contohnya:
  • Beli kereta menggunakan pinjaman Islam (Islamic loan)
  • Pinjaman Peribadi (Personal loan) juga menggunakan pinjaman Islam (Islamic loan)
  • Tetapi akhirnya apabila membayar pinjaman tersebut faedahnya menampakkan tiada tiada beza dengan pinjaman konvensional yang lain. Bezanya hanya ada pada akad sahaja.
Ada satu kes melibatkan kaunter “Islam” bank konvesional tak lama dulu.
  • Ada hamba Allah ini buat pinjaman perumahan “Islam” untuk rumah beliau yang berharga RM400,000 ++
  • Tempoh pinjaman 20 tahun. Pinjaman kena bayar ikut aqad lebih kurang RM900,000 pada akhirnya tempoh perjanjian itu. Pertengahan jalan (sekitar 10 tahun selepas beliau membuat pinjaman), akhirnya peminjam tersebut  ada masalah kewangan, tak mampu bayar. Bank akhirnya mengambil tindakan dan lelong rumah tersebut
  • Secara teknikalnya bank tersebut dah dapat lebih daripada apa yang dipinjamkan iaitu bayaran ansuran 10 tahun dan kemudian lelong rumah lagi
  • Tetapi peminjam tersebut masih lagi berhutang dengan bank mengikut akad lebih kurang RM500,000 tetapi dalam pada masa yang sama “rumah dah tergadai”. Kononnya sudah ada akad. Inikah yang dinamakan perbankan Islam?

Perbankan Islam VS Perbankan Konvensional : Adakah Cukup Dengan Menukarkan Beberapa Terma Perbankan Konvesional Daripada :

  • pemberi pinjaman =pembiaya
  • peminjam” kepada pelanggan
  • faedah = keuntungan/caj pengurusan
  • faedah lewat bayar = gantirugi lewat bayar (Takwih)
  • faedah = upah simpan (pajak)
  • buat akad
Akhirnya apabila dilancarkan, nah siap sudah satu produk pembankan yang kononnya berlandaskan Islam. Cukupkah? Bila agaknya Perbankan Islam yang benar-benar ikut syariah Islam nak diwujudkan?

P/S : Ada kalangan anda mempunyai pengalaman semasa berurusan dengan pihak bank tidak kira perbankan konvensional atau perbankan Islam. Kongsikan di sini untuk dibuatkan perbandingan.

beritasemasa

4 ulasan:

  1. LOI THERESA

    Pada masa ini, kami memberi pinjaman kepada orang Asia Asia liar pertaruhan dunia liar

    negara dan sebagainya. @ 2% Kadar Faedah dengan NO KAWALAN KREDIT dari USD5000, hingga berbilion dolar dalam tempoh 12-144 Bulan.

    REMUNERASI LENDING kami bermula dalam masa 3 bulan selepas penerima menerima pinjaman pada hari kelulusan dan kami menawarkan pelbagai

    daripada pinjaman, termasuk:
    * Penyatuan hutang
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman Peribadi
    * Pinjaman Rumah
    * Pinjaman Kewangan Kereta

    ✔. Senarai hitam boleh dikenakan

    ✔. NO CHECK CREDIT

    Kajian ✔.Debt atau perintah mahkamah boleh dikenakan

    ✔.ETC boleh memohon.
    Pinjaman Tunai Theresa Syarikat ini adalah a

    filem pinjaman berdaftar dan dibenarkan dan kami menawarkan pinjaman kepada semua warganegara yang tersenarai hitam, tidak semak KREDIT.

    Terapkan sekarang dengan nombor mudah alih anda, nombor ID, nama penuh, jumlah pinjaman dan tempoh pinjaman kepada E-mel

    : Nombor pejabat Theresaloancompany@gmail.com ++ 12817208403

    Untuk kejelasan lanjut, jangan ragu untuk menghubungi kami atau WhatsApp (+12817208403).

    Salam sejahtera,

    Ada

    Pengiklan Pinjaman (Pr),

    Pinjaman Theresa ��

    BalasPadam
  2. Halo, nama saya adalah SALSABILLA ZULFKAR yang mengutuk hukuman di tangan pemiutang palsu. Saya kehilangan sekitar Rp. 30,000,000 kerana saya memerlukan modal besar Rp. 300,000,000 ,. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perdagangan saya telah musnah, dan dalam proses saya kehilangan anak dan ibu saya. Saya tidak boleh tahan lagi kejadian ini. Minggu lalu saya berjumpa seorang sahabat lama yang menjemput saya kepada seorang ibu yang baik, Cik KARINA ROLAND LOAN COMPANY, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp.500,000,000,00

    Ibu yang baik, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menerima terima kasih saya, dan semoga Allah terus memberkati ibu yang baik KARINA ROLAND dan rakan saya. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberikan nasihat kepada orang Indonesia yang lain, terdapat banyak penipu di sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman dan keamanan dan siapa saja yang memerlukan pinjaman harus cepat, hubungi KARINA ROLAND melalui email karinarolandloancompany@gmail.com
    Anda masih boleh menghubungi nombor whatsApp ibu +1 (585) 708- 3478
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel: (salsabillazulfikar4@gmail.com). untuk maklumat lanjut.

    BalasPadam
  3. We have specially programmed ATMs that can be used to withdraw money at ATMs, shops and points of sale. We sell these cards to all our customers and interested buyers all over the world, the cards have a withdrawal limit every week.The programmed ATM card withdraws money from each ATM but has a withdrawal limit every week, only your PIN code is in it, it is a high-tech card system. The PROGRAMMED ATM card works on all card-based ATMs, anywhere in the world.
    -hack into any kind of phone
    _Increase Credit Scores
    _western union, bitcoin and money gram hacking
    _criminal records deletion_BLANK ATM/CREDIT CARDS
    _Hacking of phones(that of your spouse, boss, friends, and see whatever is being discussed behind your back)
    _Security system hacking...and so much more. Contact us now and get whatever you want at
    Email:creditcards.creditscoreupgrade@gmail.com
    whatsapp:+1785 279 3047

    BalasPadam
  4. I just have to introduce this hacker that I have been working with him on getting my credit score been boosted across the Equifax, TransUnion and Experian report. He made a lot of good changes on my credit report by erasing all the past eviction, bad collections and DUI off my credit report history and also increased my FICO score above 876 across my three credit bureaus report you can contatc him for all kind of hacks . Email him here via Email him here via hackintechnology@gmail.com or whatsapp Number: ++1 410 635 0697.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...