Khamis, 2 Jun 2016

Terowong bawah tanah terpanjang, terdalam di dunia dibuka

rail_siwss
  Terowong bawah tanah terdalam dan terpanjang di dunia dirasmikan di Switzerland semalam.

Terowong sepanjang 57 kilometer itu, akan digunakan untuk lintasan kereta api melalui pergunungan Alps.

Laluan tersebut menghubungkan wilayah Eropah bahagian utara dan selatan.
Menurut kerajaan Switzerland, kewujudan terowong ini menjadi satu revolusi sistem pengangkutan kargo di Eropah.

Panjang pembinaan terowong yang mengambil masa 24 tahun mengalahkan rekod terowong kereta Seikan di Jepun yang panjangnya 53.9 kilometer.
 

Selain itu, laluan baharu di Switzerland ini akan dihubungkan dengan laluan sepanjang 50 kilometer yang dihubungkan dengan United Kingdom dan Perancis.

Canselor Jerman Angela Merkel, Presiden Perancis Francois Hollande dan Perdana Menteri Itali Matteo Renzi hadir di Switzerland hadir untuk menyaksikan pembukaan laluan baru itu.

“Ini adalah sebahagian dari ‘identiti’ pengangkutan Switzerland,” kata Pengarah Pengangkutan Persekutuan Peter Fueglistaler seperti yang dipetik oleh agensi berita Reuters.

“Bagi kami, menakluk Alps adalah seperti melayari lautan,” kata dia.

Projek ini mula diasaskan selepas hasil pungutan suara pada tahun 1992 di mana para pengundi dalam pungutan suara tersebut menyokong pemindahan semua pengangkutan barang melalui Switzerland daripada sistem jalan raya kepada landasan kereta api.

Menarik lagi mengenai terowong ini ialah, ia mencapai kedalaman sehingga 2.3 kilometer dari permukaan bumi, dan menembus bebatuan di bawah pengunungan.

Turut difahamkan, para pekerja menggali dan menemui 73 jenis batuan, malah turut direkodkan sembilan pekerja yang meninggal dunia sepanjang projek ini disiapkan.

Kini projek tersebut siap dan landasan ini akan menjadi sistem pengangkutan utama menghubungkan Rotterdam di Belanda dan Genoa di Itali.

Apabila perkhidmatan ini telah berfungsi sepenuhnya pada Disember akan datang, tempoh perjalanan antara Zurich dan Milan dapat dipercepatkan lebih satu jam hingga dua jam 40 minit.

Dalam sehari, akan ada 260 kereta angkut dan 65 kereta penumpang yang melalui lintasan ini dalam masa kurang dari 17 minit.

Laluannya datar dan lurus, bukan berliku melewati pergunungan seperti terowong landasan tertua seperti pada era 80-an.

Pihak Swiss Bank yakin infrastruktur ini akan memudahkan penghantaran pelbagai keperluan sekaligus meningkatkan industri pelancongan.
http://gigitankerengga.blogspot.my/
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...