Allah Ta’ala
mengurniakan kurniaan yang sangat besar ke atas hambaNya dengan
menyediakan kepada mereka musim-musim ketaatan, agar hambanya
memperbanyakkan amal soleh dan berlumba-lumba untuk memperoleh ganjaran
yang disediakan di dalamnya sekaligus untuk mendekatkan diri kepada
Allah Ta’ala sedekat-dekatnya. Maka berbahagialah bagi mereka yang dapat
memperoleh kurniaan Allah ini, di antara musim-musim ketaatan yang
mempunyai kelebihan tersendiri ialah SEPULUH HARI daripada BULAN
ZULHIJJAH.
Kelebihan Sepuluh Hari Awal Zul Hijjah.
1. Allah bersumpah dengannya.
Jika Allah bersumpah
dengan sesuatu maka ianya menunjukkan keagungan dan kelebihan sesuatu
yang disumpah tersebut, kerana Allah tidak akan bersumpah melainkan
dengan sesuatu yang agung, firman Allah Ta’ala:
وَٱلۡفَجۡرِ , وَلَيَالٍ عَشۡرٍ۬
“Demi fajar, dan demi malam yang sepuluh”. [Al-Fajr: 1-2]
Malam yang sepuluh
adalah sepuluh hari terawal zulhijjah, inilah yang dijelaskan oleh
jumhur mufassirin daripada Salaf dan Khalaf, hal ini dijelaskan oleh
Ibnu Kathir rahimahullah dalam Tafsirnya dan inilah maksud yang shahih.
2. Bahawasanya ia
merupakan hari-hari yang dimaklumi iaitu hari yang disyariatkan oleh
Allah di dalamnya untuk berzikir (mengingatiNya).
Firman Allah Ta’ala;
وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ
“dan supaya mereka
menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan atas rezeki yang
Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak.” (aAl-Hajj
22:28)
Jumhur Ulama’
menjelaskan bahawa hari-hari yang telah ditentukan adalah sepuluh hari
daripada zulhijjah, sebahagian mereka ialah Ibnu `Umar dan Ibnu `Abbas
radiallahu`anhuma.
3. Rasulullah
sallallahu’alaihiwasallam menyebutkan bahawa ianya merupakan hari yang
paling utama untuk beramal soleh dan amal soleh di dalamnya sangat
dicintai oleh Allah Ta`ala.
عن سعيد بن جبير، عن ابن
عباس، عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: «ما العمل في أيام أفضل منها
في هذه؟» قالوا: ولا الجهاد؟ قال: «ولا الجهاد، إلا رجل خرج يخاطر بنفسه
وماله، فلم يرجع بشيء»
Daripada Sa’id bin
Jubair drpd Ibnu ‘Abbas daripada Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam
bahawasanya baginda bersabda: “Tidak ada amalan pada hari-hari yang
lebih utama daripada hari ini (sepuluh hari awal daripada bulan
zulhijjah)” Sahabat bertanya: ” Walaupun berjihad? .Sabda Nabi: walaupun
jihad, kecuali seorang lelaki keluar menempuh risiko menentang musuhnya
dengan jiwanya dan hartanya,dan dia pulang tanpa sebarang hasil.
[HR Bukhari no:969, Bab Keutamaan Beramal pada hari Tasyriq]
Dalam riwayat Al-Bazzar dan Ibnu Hibban daripada Ibnu ‘Abbas radiallahu’nahu daripada Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
ما من أيام العمل الصالح فيها أحب إلى الله من هذه الأيام العشر
“Tidak ada hari-hari
yang amal soleh di dalamnya lebih dicintai oleh Allah daripada hari-hari
yang sepuluh ini (sepuluh awal zulhijjah).”
[Musnad Al-Bazzar 11/231, Shahih Ibnu Hibban 2/30]
Dan pada hari-hari
sepuluh ini terdapat di dalamnya hari ‘Arafah iaitu 9 Zulhijjah, iaitu
hari Haji Akbar, hari diampunkan dosa-dosa hamba, hari dilepaskan hamba
daripada api neraka.
4. Padanya terdapat Hari Nahar (sepuluh Zulhijjah) iaitu hari raya korban.
Sebahagian Ulama’ menyebutkan ianya merupakan hari yang paling afdal (utama) daripada hari-hari dalam
setahun, berdasaran sabda Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam:
إن أعظم الأيام عند الله تبارك وتعالى يوم النحر
“Sesungguhnya hari yang paling agung disisi Allah Tabaraka wa Ta`al adalah hari Nahar.”
[HR Abu Daud no:1765, dishahihkan oleh Syeikh Al-Albani]
5. Berkumpulnya Ibadah-ibadah utama padanya.
Kata Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani rahimahullah:
والذي يظهر أن السبب في امتياز عشر ذي الحجة لمكان اجتماع أمهات العبادة فيه وهي الصلاة والصيام والصدقة والحج ولا يتأتى ذلك في غيره
“Apa yang jelas yang
menjadi sebab kepada keistimewaan sepuluh hari zulhijjah ini kerana
ianya merupakan waktu yang terhimpun padanya ibadah-ibadah utama, iaitu
solat, puasa, sadaqah, dan Haji dan tidak ada hari-hari lain yang
semisalnya.”
[Fathul Bari Syarh Shahih Al-Bukhari 2/460]
Dengan Apa Kita Menyambut Sepuluh Hari Awal Bulan Zulhijjah?
1. Taubat Nasuha.
Maka seorang Muslim
hendaklah menyambut musim ketaatan secara umumnya dengan taubat yang
benar dan keazaman yang teguh untuk kembali kepada Allah Ta’ala, kerana
Taubat itu merupakan kunci kejayaan bagi seseorang hamba baik di dunia
atau di akhirat, firman Allah Ta`ala:
وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
“Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang beriman agar kamu memperoleh kejayaan” [An-Nuur:31]
2. Keazaman dan Kesungguhan untuk memperoleh kelebihan dalam hari-hari tersebut.
Bagi seorang muslim
hendaklah melipat gandakan usahanya untuk mengimarahkan hai-hari
tersebut dengan amalan, perkataan yang soleh, dan sesiapa yang berazam
untuk sesuatu yang baik maka Allah akan membantunya untuk memperoleh
kesempurnaan amalan, firman Allah Ta’ala:
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ
“Dan orang-orang yang
berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan
kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar benar
beserta orang-orang yang berbuat baik.
[Al-Ankabut:69]
3. Menjauhkan diri dari maksiat dan dosa.
Sebagaimana ketaatan
merupakan sebab-sebab yang boleh mendekatkan diri kita dengan Allah
Ta’ala maka kemaksiatan merupakan sebab-sebab yang boleh menjauhkan
seseorang hamba daripada rahmat Allah, boleh jadi Allah akan
mengharamkan rahmatnya kepada seseorang individu disebabkan oleh maksiat
yang dilakukannya, maka jika kita inginkan keampunan daripadaNya dan
pembebasan daripada api neraka maka hendaklah berjaga-jaga daripada
melakukan sebesar-besar kemaksiatan iaitu syirik, bid’ah dan maksiat.
Maka hendaklah kita sama-sama merebut peluang untuk bertaubat pada
sepuluh hari zulhijjah ini.
Amalan-Amalan yang digalakkan dalam sepuluh hari Zulhijjah.
1. Mengerjakan Haji dan Umrah bagi yang berkemampuan.
Kedua-dua ibadah ini
merupakan ibadah yang paling utama dilakukan dalam sepuluh hari
Zulhijjah, sesiapa yang Allah permudahkannya untuk mengerjakan haji di
Baitullah dan mengerjakan umrah sebagaimana yang telah disyariatkan maka
ganjarannya adalah syurga, berdasarkan sabda Nabi sallallahu ‘alaihi
wasallam:
العمرة إلى العمرة كفارة لما بينهما، والحج المبرور ليس له جزاء إلا الجنة
“Umrah dengan
umrah(berikutnya) menghapuskan dosa diantara keduanya,dan Haji yang
mabrur tiadalah baginya ganjaran melainkan syurga.”
[Muttafaqun` alaih]
2.Puasa pada hari ‘Arafah (9 Zulhijjah).
Nabi sallallahu ‘alaihi
wasallam telah mengkhususkan puasa pada hari ‘Arafah iaitu hari yang
termasuk dalam hari-hari daripada hari sepuluh Zulhijjah, sabda Nabi
sallallahu ‘alaihi wasallam:
صيام يوم عرفة، أحتسب على الله أن يكفر السنة التي قبله، والسنة التي بعده
“Puasa pada hari
‘Arafah, aku mengira Allah akan menghapuskan dosa-dosa pada tahun
sebelumnya dan dosa-dosa pada tahun selepasnya.”
[HR Muslim no:1162]
3. Takbir, Tahmid dan Tahlil serta berzikir kepada Allah Ta’ala.
Daripada Ibnu ‘Umar radiallahu ‘anhuma daripada Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
ما من أيام أعظم عند الله ولا أحب إليه العمل فيهن من هذه الأيام العشر، فأكثروا فيهن من التهليل والتكبير والتحميد
“Tidak ada hari-hari
yang lebih agung disisi Allah dan tidak ada hari yang lebih dicintai
amal soleh padanya daripada hari-hari sepuluh ini, maka perbanyakkanlah
dalamnya tahlil, takbir dan tahmid.”
[Hadith Shahih riwayat Ahmad no: 6154]
Selain daripada
amalan-amalan yang disebutkan, amalan soleh yang lain juga termasuk
dalam keumuman hadith seperti solat, sedekah, membaca al-Quran,
istighfar, berbuat baik kepada ibu-bapa, menyambung silatur rahim,
ziarah kaum kerabat, memperbaiki hubungan antara manusia yang berbalah,
amar makruf nahi mungkar, menjaga lisan dan kehormatan, berbuat baik
kepada jiran, menuntut ilmu dan lain-lain lagi daripada amalan-amalan
soleh, maka pilihlah amalan sunnah apa yang mampu kita lakukan setelah
amalan-amalan wajib yang telah kita lakukan, kerana ini merupakan
peluang keemasan bagi kita untuk merebut ganjaran pahala yang dijanjikan
oleh Allah Ta’ala dengan syarat amalan kita dilakukan ikhlas kerana
Allah Ta’ala dan mengikuti sunnah Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam.
Diharapkan apa yang disampaikan ini boleh menjadi motivasi untuk kita
semua untuk terus beramal sehinggalah kita dipermudahkan oleh Allah
Ta’ala untuk bertemu denganNya.
[Perhatian kepada mereka yang ingin melakukan Ibadat korban!]
Larangan Memotong Kuku dan Bulu pada 10 hari terawal Bulan Zulhijjah Bagi Sesiapa Yang Berhajat Untuk Melakukan Kurban..
Sabda Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wa sallam: Maksudnya: “Apabila masuk sepuluh terawal
bulan Zulhijjah dan seseorang itu telah berniat untuk menunaikan ibadat
korban, maka janganlah dia membuang (memotong) bulu dan kukunya.” [HR
Muslim].
Menurut Imam al-Nawawi
rahimahullah: ”Yang dimaksudkan dengan larangan memotong kuku dan rambut
adalah larangan menghilangkan kuku dengan memotong, mencabut atau
dengan cara lain (secara sengaja). Termasuk juga larangan menghilangkan
rambut sama ada dengan mencukur, memendek, mencabut, membakar,
menggunakan sesuatu untuk menghilangkan rambut dan apa juga cara sama
ada pada bulu ketiak, misai, bulu ari-ari, rambut atau bulu-bulu lain di
bahagain anggota badan yang lain.” [Imam an-Nawawi, Syarah Sahih
Muslim, jil. 13, m/s. 138-139]
Menurut Imam al-Nawawi
rahimahullah lagi: “Para ulama’ berbeza pendapat tentang hukum hadis
ini, Imam Ahmad dan sebahagian ulama’ Syafei mengatakan haram perbuatan
menghilangkan bulu tadi, tetapi Imam Syafei dan ulama’nya yang lain
mengatakan ia adalah makruh tanzih (iaitu makruh yang menghampiri
mubah).” [Imam an-Nawawi, Syarah Sahih Muslim].
Faqir ilallah:
Abul Hussein Muhammad Fashan bin Ahmad Ziadi
*Sumber dari 1aqidah.net
detik islam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan