Ahad, 17 Ogos 2014

Info -Penyebab dan Pengendalian Anemia

Anemia adalah keadaan di mana darah anda mempunyai jumlah sel darah merah di bawah normal. Kurangnya sel darah merah ini biasanya ditunjukkan oleh hitungan hemoglobin yang lebih rendah daripada normal (lihat jadual).

Hemoglobin adalah unsur utama penyusun sel darah merah yang merupakan protein kaya zat besi dan berfungsi membantu sel darah merah mengangkut oksigen dari paru-paru ke seluruh tubuh.
 

Bila jumlah hemoglobin anda sedikit, sel-sel badan anda akan kekurangan oksigen. Anda akan merasa lelah, lemas dan gejala anemia lain. Anemia teruk dan menahun (kurang dari 5 g / dl) boleh mengakibatkan kerosakan jantung, otak dan organ tubuh lain. Anemia yang sangat parah bahkan boleh menyebabkan kematian.

Gejala

Kadar Hb Normal

Lelaki dewasa 13.5 - 17 g / dl
Wanita dewasa 12 - 15 g / dl
Ibu hamil 11 - 12 g / dl
Bayi baru lahir 14 - 24 g / dl
Anak-anak 11 - 16 g / dl
Tubuh yang mengalami anemia akan menunjukkan gejala seperti muka pucat, letih, kurang tenaga / lemas, mengantuk, dan sakit kepala. Pada kes yang lebih teruk, anemia menyebabkan denyut jantung bertambah cepat , nafas termengah-mengah dan pengsan .

 

Penyebab

Anemia terutama disebabkan oleh kehilangan darah, kekurangan pengeluaran sel darah merah atau pemusnahan sel darah merah yang lebih cepat daripada biasa. Keadaan tersebut boleh disebabkan oleh:
  • Kurang mengambil makanan yang mengandungi zat besi, vitamin B12, asid folik dan vitamin C, unsur-unsur yang diperlukan untuk pembentukan sel darah merah.
    • Kekurangan zat besi adalah penyebab utama anemia. Kira-kira 20% wanita, 50% wanita hamil dan 3% lelaki mengalami kekurangan zat besi.
    • Tidak mengambil daging (vegetarian) boleh menyebabkan anda kekurangan vitamin B12, jenis vitamin yang hanya ditemui pada makanan haiwan (daging, ikan, telur, susu). Di kalangan non vegetarian, hampir tidak ada yang kekurangan vitamin ini kerana cadangannya cukup untuk pengeluaran sel darah sampai lima tahun.
    • Asam folat terdapat pada banyak makanan, tetapi terutama terdapat di hati dan sayuran hijau mentah.
  • Darah haid berlebihan. Wanita yang sedang haid rawan terkena anemia kerana kekurangan zat besi bila darah menstruasinya banyak dan dia tidak mempunyai cukup persediaan zat besi.
  • Kehamilan. Wanita yang hamil rawan terkena anemia kerana janin menyerap zat besi dan vitamin untuk pertumbuhan.
  • Penyakit tertentu. Penyakit yang menyebabkan pendarahan terus-menerus di saluran pencernaan seperti gastrik, radang usus buntu, dll boleh menyebabkan anemia.
  • Ubat-ubatan tertentu. Beberapa jenis ubat boleh menyebabkan pendarahan perut (aspirin, ubat anti keradangan, dan lain-lain). Ubat lain boleh menyebabkan masalah dalam penyerapan zat besi dan vitamin (antacid, pil KB, ubat anti artritis, dll).
  • Operasi pengambilan sebahagian atau seluruh lambung (gastrektomi). Ini boleh menyebabkan anemia kerana badan kurang menyerap zat besi dan vitamin B12.
  • Penyakit keradangan kronik seperti lupus, artritis penyakit sendi, penyakit buah pinggang, masalah pada kelenjar tiroid, beberapa jenis kanser, dan penyakit lain boleh menyebabkan anemia kerana mempengaruhi proses pembentukan sel darah merah.

 

Pengendalian

  • Bila anda merasakan gejala anemia di atas dan orang-orang di sekeliling anda melihat anda kelihatan pucat dan letih, segeralah berunding dengan doktor. Doktor akan menanyakan kebiasaan makan anda dan ubat yang sedang anda minum. Anda lalu akan mendapatkan pemeriksaan fizikal, pemeriksaan darah dan pemeriksaan penunjang lain untuk menentukan sama ada terdapat anemia dan apa penyebabnya.
  • Pengendalian anemia bergantung pada penyebabnya. Bila penyebabnya adalah kekurangan zat besi, doktor akan mencari tahu dan mengatasi penyebab kekurangan tersebut. Tambahan zat besi dalam bentuk tablet atau sirap mungkin diberikan. (Bila anemia disebabkan oleh masalah penyerapan pasca operasi gastrektomi, pemberian makanan tambahan akan diberikan secara intramuskular atau intravenal).
  • Pemulihan biasanya berlangsung enam hingga lapan minggu selepas pengendalian. Selepas anemia ditangani, anda masih akan terus menerima pengambilan makanan tambahan zat besi hingga beberapa bulan untuk menjaga keadaan. Najis anda akan berwarna hitam selama rawatan.
  • Bila anemia disebabkan penyakit tertentu, satu-satunya penyelesaian adalah menyembuhkan penyakitnya.
  • Anemia kronik yang ditandai dengan gejala yang teruk seperti denyut jantung cepat, nafas termengah-mengah dan pengsan mungkin perlu segera ditangani dengan pemindahan darah.

 

Tips

  • Mengambil makanan yang mengandungi zat besi disyorkan bagi setiap orang, terlebih bagi wanita yang haid atau sedang hamil. Zat besi yang paling mudah diserap berpunca daripada daging, ayam dan ikan. Beberapa makanan seperti sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin (yang diperkuatkan zat besi), telur dan kacang-kacangan juga mengandung zat besi, namun lebih sukar dicerna. Untuk memudahkan penyerapan zat besi, anda boleh memakannya bersamaan dengan daging, ayam atau ikan atau dengan buah-buahan yang kaya vitamin C.
  • Anda tidak memerlukan makanan tambahan zat besi kecuali disarankan doktor. Tambahan zat besi berdosis tinggi boleh menyebabkan sembelit dan najis berwarna hitam. Selain itu, penggunaan makanan tambahan zat besi yang tidak perlu dapat menyembunyikan masalah lain, misalnya pendarahan pada saluran pencernaan.
  • Wanita hamil dinasihatkan mengambil makanan tambahan makanan sesuai saran doktor, termasuk yang mengandungi zat besi dan asid folik untuk mencegah anemia.
  • Mengambil buah-buahan kaya vitamin C seperti jambu, oren, sirsak , pepaya , dan anggur boleh membantu tubuh menyerap zat besi.
  • Menjalani diet vegetarian perlu dilakukan dengan bijak kerana boleh menyebabkan kekurangan vitamin B12. Vitamin ini sangat penting bagi pembentukan sel-sel badan, termasuk sel darah merah. Bila anda tidak mengambil makanan haiwan, anda perlu mengambil makanan tambahan vitamin B12.
  • Berhati-hatilah dalam penggunaan aspirin, ibuprofen dan ubat anti keradangan kerana boleh menyebabkan iritasi perut. Bila anda perlu mengambilnya, rujuk dengan doktor jika anda punya riwayat pendarahan perut. Doktor mungkin akan menukar dengan ubat lain yang sesuai.
sumber : http://majalahkesehatan.com/ menerusi http://supplements-for-healths.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...