Ahad, 24 Ogos 2014

INFO - Yang Perlu Anda Ketahui Mengenai Penyakit Rematik

  
Penyakit rematik atau yang dalam bahasa perubatannya disebut rheumatoid arthritis (RA) adalah keradangan sendi kronik yang disebabkan oleh gangguan autoimun. Gangguan autoimun berlaku apabila sistem kekebalan tubuh yang berfungsi sebagai pertahanan terhadap penceroboh seperti virus, bakteria, dan cendawan, keliru menyerang sel dan jaringan tubuh sendiri. Selain rematik, ada banyak gangguan autoimun lain, misalnya penyakit lupus, multiple sclerosis   dan diabetes jenis 1   . Pada penyakit rematik, sistem imun gagal membezakan rangkaian sendiri dengan benda asing, sehingga menyerang jaringan tubuh sendiri, khususnya rangkaian sinovium iaitu selaput tipis yang melapisi sendi. Hasilnya boleh menyebabkan sendi bengkak, rosak, sakit, meradang, kehilangan fungsi dan bahkan cacat.
 

Penyakit sendi boleh menyerang hampir semua sendi, tetapi yang paling sering diserang adalah sendi di pergelangan tangan, buku-buku jari, lutut dan engkel kaki. Sendi-sendi lain yang mungkin diserang termasuk sendi di tulang belakang, pinggul, leher, bahu, rahang dan bahkan sambungan antar tulang sangat kecil di telinga bahagian dalam. Rematik juga dapat mempengaruhi organ tubuh seperti jantung, saluran darah, kulit, dan paru-paru. Serangan penyakit sendi biasanya simetri iaitu menyerang sendi yang sama di kedua sisi tubuh, berbeza dengan osteoartritis yang biasanya terbatas pada salah satu sendi.

Gejala

Gejala rematik berbeza pada setiap orang. Gejala yang paling umum adalah:
  • Simpulan sendi di pagi hari. Simpulan ini berlangsung selama sekurang-kurangnya satu jam. (Berbeza dengan simpulan dari osteoartritis yang biasanya hilang dalam setengah jam.)
  • Bengkak dan kesakitan sendi. Sendi yang mengalami pembengkakan dan kesakitan biasanya terasa hangat dan lembek bila disentuh. Rasa sakit biasanya berlaku pada kedua-dua sendi di sisi kanan dan kiri (simetri) tetapi mungkin tahap keparahannya berbeza, bergantung sisi mana yang lebih sering digunakan.
  • Nodul (benjolan). Pada kira-kira 20% pesakit artritis, keradangan saluran darah kecil boleh menyebabkan nodul atau ketulan di bawah kulit yang bersaiz sebesar kacang hijau atau sedikit lebih besar dan seringkali terletak di dekat sendi. Nodul boleh terbentuk di sepanjang perjalanan penyakit.
  • Pembentukan cecair. Cecair boleh berkumpul terutama di pergelangan kaki. Dalam beberapa kes, kantung sendi belakang lutut mengumpul cecair dan membentuk apa yang dikenali sebagai sista Baker. Kista ini terasa seperti ketumbuhan dan kadang-kadang memanjang ke bawah ke bahagian belakang betis dan menyebabkan rasa sakit. Namun, Kista Baker juga boleh berkembang pada orang yang tidak mempunyai penyakit sendi.
  • Gejala seperti flu. Keletihan, penurunan berat badan, dan demam boleh menyertai awal penyakit rematik. Beberapa orang merasakannya seperti gejala selesema atau flu. Bezanya, gejala rematik boleh berlangsung selama bertahun-tahun.
Walaupun sakit sendi adalah penyakit menahun dan sistemik, gejala serangannya datang dan pergi. Ada masa-masa apabila sendi menjadi lebih meradang dan menyakitkan yang disebut flare atau suar. Suar ini boleh berlaku tiba-tiba tanpa sebab yang jelas, lalu diikuti dengan remisi atau masa-masa dengan sedikit keradangan. Dalam beberapa tahun pertama, penyakit sendi boleh menyebabkan kerosakan dan kecacatan kekal di sendi.

Penyebab

Penyebab penyakit sendi sampai saat ini belum diketahui, namun diduga dicetuskan oleh kombinasi pelbagai faktor, termasuk kelemahan genetik, jangkitan virus atau perubahan hormon. Perempuan lebih mungkin terkena penyakit rematik berbanding laki-laki. Pada wanita yang sudah terkena penyakit sendi, kehamilan dan menyusui boleh memburukkan lagi keadaan.

Diagnosis

Doktor akan mendiagnosis penyakit sendi dengan mempelajari gejalanya, melakukan pemeriksaan fizikal dan meminta ujian diagnostik. Ujian darah biasanya diperlukan untuk menyemak kadar RF. Sebahagian besar pesakit penyakit sendi di dalam tubuhnya membentuk antibodi yang disebut RF (rheumatoid factor). Faktor ini menentukan agresif / keganasan dari penyakit. Anda disebut terkena rematik bila hasil ujian darah anda menunjukkan adanya RF. Namun, RF negatif tidak selalu bermakna anda bebas penyakit sendi, khususnya pada peringkat awal penyakit. Kira-kira 20% pesakit artritis tidak menunjukkan hasil RF positif.

Pemeriksaan x-ray dapat melihat apakah sendi anda mengalami kerosakan. Namun, foto rontgen jarang menunjukkan perubahan pada tahap awal penyakit sendi. Diagnosis penyakit sendi sering memerlukan masa dan kepakaran kerana gejalanya boleh serupa dengan jenis-jenis artritis lain. Jika doktor mengesyaki anda terkena penyakit sendi, anda akan dirujuk kepada ahli Reumatologi iaitu doktor yang pakar dalam bidang artritis.

Rawatan

Saat ini belum ada ubat yang boleh menyembuhkan penyakit sendi. Namun, ilmu perubatan telah maju pesat dalam 20 tahun terakhir sehingga ubat-ubatan baru kini sangat membantu untuk menghadkan kerosakan sendi dan menguruskan gejala. Dengan rawatan yang tepat, banyak pesakit penyakit sendi yang boleh menjalani kehidupan yang normal dan aktif.

sumber : http://majalahkesehatan.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...