Jumaat, 6 Januari 2012

Bahaya Makanan Ringan


Seperti yang kita semua sedia maklum, makanan ringan adalah makanan yang tidak sihat untuk kesihatan. Dewasa ini kita dilambakkan dengan pelbagai jenis makanan ringan dan makanan sejuk beku yang dikatakan mudah untuk disediakan. Secara jujurnya aku juga penggemar makanan ringan, tapi aku sentiasa mencuba untuk meminimunkan penggunaannya dan tidaklah menjadikan ia sebagai menu harian. Sekali sekala teragak baru makan. hehe..Benda sedap siapa tak suka kan?

Sebagai ibu bapa kita seharusnya peka terhadap pemakanan anak-anak. Menyuntik kesedaran akan keburukan makanan ringan itu sangat perlu. Lemak trans atau lemak tak tepu yang terkandung dalam makanan ringan boleh mengundang masalah kesihatan terutama di bahagian jantung dan otak. Apa yang aku baca di akhbar Utusan Malaysia Selasa lepas, kajian terbaru di London mendapati makanan ringan bukan sahaja merosakkan gigi dan menambahkan berat badan tetapi ia turut merosakkan otak


Bahan kimia lemak trans yang ditemui dalam makanan berminyak dan makanan yang diproses menghantar isyarat bercampur serta merosakkan otak. Ini menyebabkan keupayaan otak untuk mengawal selera makan berkurangan. Pada dasarnya dengan makan makanan ringan, otak lama kelamaan semakin tidak berupaya dan tidak sedar apa yang telah dimakan serta membuatkan seseorang itu terus lapar dan makan.


Fobia jer dengar.hikhik..Kalau korang nak tau, restoren di New York dan Switzearland mengharamkan hidangan makanan yang mengandungi lemak trans. Kat Malaysia? Bak kata orang Johor, berlubur(banyak) kat pasaraya.haha.. 


puankutu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...