Sabtu, 12 Januari 2013

Kenali Penyakit Kurang Darah Kuning.

Kurang Darah Kuning

Kenali Penyakit Kurang Darah Kuning.

Kita biasa dengar orang mengidap penyakit kurang darah merah atau kurang darah putih. Tetapi tahukah anda ada juga orang yang mengidap penyakit kurang darah kuning Umumnya, terdapat tiga jenis sel dalam darah iaitu sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan sel-sel darah kuning (platelet).

 



Penyakit Kurang Darah Kuning atau ITP atau dalam bahasa saintifiknya Idiopathic Thrombocytopenic Purpura adalah gangguan pendarahan di mana sistem imun memusnahkan sel darah kuning (platelet), yang diperlukan untuk pembekuan darah yang normal. Orang dengan penyakit itu mempunyai terlalu sedikit platelet dalam darah. ITP juga kadang-kadang dipanggil imun Thrombocytopenic Purpura.

Sebab Terjadinya Penyakit Kurang Darah Kuning.

Kurang Darah Kuning atau ITP berlaku apabila sel-sel tertentu sistem imun menghasilkan antibodi terhadap platelet. Platelet membantu darah beku anda dengan pembungkusan materi bersama-sama untuk palam lubang-lubang kecil dalam saluran darah yang rosak. Antibodi akan menempel kepada platelet. Limpa memusnahkan platelet yang membawa antibodi.

Pada kanak-kanak, penyakit ini kadang-kadang berlaku berikutan jangkitan virus. Pada orang dewasa, ia adalah lebih kerap berlaku kepada mereka yang berpenyakit kronik (jangka panjang) dan boleh berlaku juga selepas jangkitan virus, dengan penggunaan ubat-ubatan tertentu, semasa mengandung, atau sebagai sebahagian daripada gangguan imun.

ITP menjejaskan wanita lebih kerap daripada lelaki, dan adalah lebih biasa dalam kanak-kanak daripada orang dewasa. Penyakit ini memberi kesan kepada kanak-kanak lelaki dan perempuan sama rata.

Punca-punca sebenar dan faktor-faktor risiko yang lain masih tidak diketahui, ini kerana gejalanya berbeza pada setiap pesakit kecuali pada kanak-kanak yang mengidap penyakit kurang darah kuning yang mungkin berkaitan dengan jangkitan virus. Kaedah pencegahan juga masih lagi tidak diketahui.

Tanda-Tanda Penyakit Kurang Darah Kuning:

  • Datang haid yang luar biasa (berat)
  • Pendarahan ke dalam kulit menyebabkan ruam kulit ciri-ciri yang kelihatan seperti tompok merah menentukan (bintik-bintik gatal)
  • Mudah lebam
  • Hidung berdarah atau pendarahan di dalam mulut
Kurang Darah Kuning
Bagi mereka yang disyaki kurang darah kuning, ujian makmal akan dilakukan untuk melihat sejauh mana darah beku anda dan untuk memeriksa kiraan platelet anda. Satu kiraan darah lengkap menunjukkan beberapa rendah platelet.

Selain Ujian pembekuan darah beberapa  ujian lain juga dilakukan:

  • Ujian pembekuan darah (PTT dan PT).
  • Masa Pendarahan berpanjangan.
  • Mengesan antibodi yang dikaitkan dengan Platelet (Sel darah kuning).
  • Satu aspirasi tulang sumsum atau biopsi kelihatan normal atau mungkin menunjukkan bilangan yang lebih besar daripada biasa sel-sel dipanggil megakaryocytes. Sel-sel ini adalah bentuk awal platelet.

Rawatan Untuk Penyakit Kurang Darah Kuning.

Penyakit Kurang Darah Kuning atau ITP sekiranya tidak mendapatkan rawatan akan mengakibatkan pendarahan yang teruk dalam saluran penghadaman dan Pendarahan di dalam otak juga.
Pada kanak-kanak, penyakit biasanya akan hilang tanpa rawatan. Sesetengah kanak-kanak, bagaimanapun, mungkin memerlukan rawatan.
Untuk dewasa biasanya bermula pada ubat anti-radang steroid dipanggil Prednisolone. Dalam sesetengah kes, pembedahan untuk membuang limpa (splenectomy) adalah disyorkan. Ini akan meningkatkan bilangan platelet dalam kira-kira separuh daripada semua pesakit. Walau bagaimanapun, rawatan dadah lain biasanya disyorkan sebaliknya.

Jika penyakit ini tidak menjadi lebih baik dengan Prednisolone, rawatan lain mungkin termasuk:

  • Satu ubat yang dipanggil danazol (Danocrine) yang diambil melalui mulut.
  • Suntikan berdos tinggi gamma globulin (faktor imun).
  • Ubat yang menindas sistem imun
  • Penapisan antibodi daripada aliran darah.
  • Anti-RhD terapi bagi orang-orang dengan jenis darah tertentu.
Mereka yang mengidap Penyakit Kurang Darah Kuning atau ITP tidak perlu mengambil aspirin, ibuprofen, atau warfarin kerana ubat-ubatan ini mengganggu fungsi platelet atau pembekuan darah, dan pendarahan mungkin berlaku.

Dengan rawatan, peluang sembuh (tempoh gejala bebas) adalah baik. Jarang sekali pengidap penyakit kurang darah kuning atau ITP menjadi satu jangka panjang di kalangan orang dewasa atau ia muncul semula, walaupun selepas tempoh tempoh gejala bebas.

Dapatkan rawatan segera jika berlaku pendarahan teruk, atau lain-lain gejala yang mengakibatkan berlakunya ITP atau Penyakit Kurang Darah Kuning.
kamalmustafa.com

39 ulasan:

  1. Open Minda: terima kasih diatas info yang sangat berguna ni... Seriously saya tak pernah pulak tahu tentang penyakit kurang darah kuning. Artikel Open Minda sangat membantu.

    BalasPadam
  2. Saya juga tidak pernah mendengar tentang penyakit ini. Ini kali pertama saya membacanya kerana anak saudara saya masuk hospital akibat penyakit ini. Terima kasih info.

    BalasPadam
  3. Thanks for this info. Tapi sampai sekarang ke, punca ni belum boleh dikenal pasti? Because currently my dad suspected having this ITP

    BalasPadam
  4. jazakallah hu khair

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. Thanks for the info. Kalau Tak baca artikal ini, mungkin I tak tahu venting penyakit ITP. Saya rasa saya pun mungkin menghadapi Mandalay yang sana. Doctor kata del darah kuning kurang. Baru nak care Keynesianism bagi Mandalay ini

    BalasPadam
  7. Thanks for the info. Kalau Tak baca artikal ini, mungkin I tak tahu venting penyakit ITP. Saya rasa saya pun mungkin menghadapi Mandalay yang sana. Doctor kata del darah kuning kurang. Baru nak care Keynesianism bagi Mandalay ini

    BalasPadam
  8. ini penyakit sama dgn hemofilia gk dok?

    BalasPadam
  9. Adik saya sudah 2 tahun menghidap penyakit ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena ambil air sum sum ke..ank sy pada asalnye kurang drh merah dan kuning..bila top up drah kuning reading naik...x top up..reading turun..same ke

      Padam
  10. Adik saya sudah 2 tahun menghidap penyakit ini..

    BalasPadam
  11. Terima kasih atas artikel yang sangat berinfomasi ini. Seriously, google darah kuning sebab kawan anak suspected ada penyakit ni. Tak pernah dengar pasal darah kuning sebelum ini. artikel ini sangat membantu.

    BalasPadam
  12. Sy sampai sini sbb kwn sy bg tau yg isteri dia sakit kurang darah kuning, sy ingat dia tipu... maaf kan sy sahabat huhu...

    BalasPadam
  13. saya cari info pasal penyakit ni sbb mak saya..

    BalasPadam
  14. Sudah 6 bulan kesan lebam timbul dan hilang dalam jangka waktu yang pendek di bahagian kaki dari paras peha ke betis anak perempuan saya yang berumur 3tahun. Soalan saya adakah masalah ini mempunyai suatu tempoh masa tertentu untuk sembuh sepenuhnya. Di fahamkan melalui artikel di atas untuk kategori kanak ini, di mana gejala tersebut tidak terlalu runcing sehingga mengalami pendarahan, ia akan sembuh sendiri.

    BalasPadam
  15. Ada ke cara rawatan herba atu tradational untuk sskit ne

    BalasPadam
  16. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  17. Balasan
    1. Bahaya.sbb Anak saya pn skit mcm ni.bla tambah drh kuning naik drop blik.msok ospital byk kali tp doktor bg follow up 1bln 2 kali.akhr sekali dia msok 13/10/2021 masok wad biasa 4jam je lapas tu masok icu 7hari.pada hari 20/10/2021 Anak saya d sahkn meningal d sbbkn drh kuning 0.tmbah pn Anak sy xdpt nk trima dh drh kuning.

      Padam
    2. Boleh tau punca platelet rendah?

      Padam
  18. Terima kasih di atas info yg sangat berguna ini.

    BalasPadam
  19. Anak saya mengalami masalah kurang darah kuning.ini kali per

    BalasPadam
  20. Ank saya mempunyai masalah kurang sel dara kuning.doktor saran kan utk ambil air tulang sumsung..😭😭😭

    BalasPadam
  21. Adake mknan untk darah ini.sy salin baby darah tak cukup lg.ubat dah bg bnyk turun lg jg

    BalasPadam
  22. sy search sbb anak sy doc bru check ptg td..katanya darah kuning kurang... jumaat ni nk check lg skli...mintak2 la cuma machine depa rosak ka apa ka... anak sy 2thn 2bln..

    BalasPadam
  23. sy search sbb anak sy doc bru check ptg td..katanya darah kuning kurang... jumaat ni nk check lg skli...mintak2 la cuma machine depa rosak ka apa ka... anak sy 2thn 2bln..

    BalasPadam
  24. Anak saya dah demam 3hari bila ke hospital doctor kata sel darah kuning kurang risau saya. Ada sesiapa tau apa yg perlu kita buat untuk tambah sel darah kuning ni?

    BalasPadam
  25. Anak saya baru checkup td sbab dia demam pns,bila cek darah,sel.darah kuning dia kurang..umur anak 13 tahun.Esok jmpa doc lagi utk.checkup lagi...

    BalasPadam
  26. Thanks.. For this information about ITP..

    BalasPadam
  27. trmah kasih atas info yg brguna ini..

    BalasPadam
  28. nak tanya mcmna nak tambah darah kuning. anak buah saya kena penyakit ni

    BalasPadam
  29. Baru je smlm doc ckp kurang darah kuning.. risau gak ni 😞

    BalasPadam
  30. Harini anak sy baru dimasukan ke wad terapi24jam kerana kurang darah kuning.sy pun sbnrnye mmg xpenah tawu n denga penyakit kurang drh kuning tp ari ni baru sy tawu sb terjadi pd ank sy.sungguh sedih ALLAH je yg tawu.sy berdoa moga ank sy cepat sembuh pulih riang ceria bermain spt bese.hrpn sy pd pembaca blog ni doakn lah ank sy nurnadhira afina binti nazri supaya cepat sembuh dn boleh beraya dirumah bersama sama..inshaa allah aminnn

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm mana keadaan anak puan skrg.sbb anak secara sy bru kena

      Padam
  31. Sy ada masalah kurang darah kuning bila mengandung...sy bru je melahirkan thn 2020...skrg 2021 mengandung lagi..risau dgn keadaan drh kuning sy akn low lg..

    BalasPadam
  32. Assalamualaikum..ade sesiape tau X diet pemakanan untuk pesakit darah kuning rendah??

    BalasPadam
  33. 16/2/ 2022
    Anak tiba-tiba sawan...hantar hospital cek darah ...keputusan kurang memuaskan 💓seorang ibu siapa lah tahu
    Keputusan sel darah kuning kurang...doa kan anak sy Muhammad Aqeel bin Lizam cepat sembuh...di hospital Seremban


    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...