Sabtu, 26 Januari 2013

Artifak Purba yang Pelik


Artifak adalah objek peninggalan moyang kita atau moyang mereka (hehe) yang telah berjaya di temui semula samada tertanam di dalam tanah, di dalam gua, bilik-bilik rahsia dan yang sewaktu dengannya. Selalunya artifak berusia 100 tahun ke atas, klu dah menjangkau berjuta tahun, fossil dah tu ekekeke... (Apsal aku dah terbiasa ketawa cam itik ni?)

Berikut di bawah adalah penemuan artifak lama yang di anggap 'pelik' dan tidak logik bagi sesetengah saintis.

Artifak yang disenaraikan di bawah, ada kemungkinan menjadi bukti tentang kehadiran Makhluk Pintar, Makhluk bukan dari Bumi ataupun tamadun canggih yang telah lesap seperti Atlantis, 
 
 
 
 

Mungkin juga mereka hendak menunjukkan kepada kita bahawa tamadun lama adalah lebih canggih daripada apa yang kita sangka. Agak sukar untuk menerangkan satu per satu mengenai artifak ini kerana sebahagian daripada sukar untukdi jelaskan secara saintifik.
 
 
 
1. Antikythera Mechanism

Komputer TERTUA di dunia, or di planet bumi sahaja ( hehe ). Berusia dalam lingkungan 2,000 tahun. Di temui diperkarangan sisa kapal yang telah karam. Artifak ini mungkin membuktikan bahawa kemajuan teknologi saintifik telah wujud jauh lebih lama daripada apa yang telah kita sangka selama ini. 

Saintis berkata, penemuan reka-cipta Greek yang misteri ini meramalkan tentang Gerhana Matahari, kalendar yang teratur selama 4 tahun (makna nyaberterusan), dan mungkin juga berkait rapat dengan ahli astronomi dan engineer terulung, Archimedes.  


2. The Roman Dodecahedra

Dengan saiz yang hanya sebesar genggaman, artifak gangsa Roman ini di temui di Perancis, Switzerland dan Germany yang membentangkan soalanagung kepada ahli arkeologi, dimana mereka tidak mampu untuk mengesan apakah fungsi dan kegunaan artifak ini. Kebanyak artifak yang sama mempunyai symbol-symbol,ada yang tidak dapat di ketahui maknanya, dan ada pula simbol yang menyamai Zodiak. 

Walau banyak mana spekulasi tentang penggunaannya, termasuklah sebagai perhiasan, dan  juga sebagai objek percubaan eksperimen. Sangat pelik!.






3. Bateri Purba!
Tahukah anda, Zaman Purba dulu, Wujudya BATERI!! Benar! Bateri yang Boleh Menghasilkan Tenaga Eletrik. Eletrik sudah wujud sebelum Benjamin Franklin lagi...ohhh 
Tetapi, apalah kegunaan bagi mereka bateri ini walhal pada zaman dahulu, benda eletronik, mana wujud. (ke wujud tapi kita tak tau? perhaps dorang ada iPhone!! oh myyy)

Di temui di Baghdad, Iraq pada tahun 1936, diperbuat daripada pasu tanah liat, yang mengandungi rod iron digantung di dalam cylinder tembaga yang mana di salutkan dengan asphalt. Replica dan pelbagai eksperimen telah di buat dan berjaya membuktikan bahawa bateri ini berfungsi walaupun hanya dgn mengeluarkan sedikit tenaga eletrik. Menakjubkan dan sangat Pelik!



4. 'Burung' Saqara

teriArtifak yang diperbuat daripada kayu sycamore di temui pada 1898 di Gurun Sahara, Mesir. Berusia dalam lingkungan 2,300 tahun.  

Nampak tak pelik jika sekali pandang, tetapi cuba lihat pada bahagian Ekornya, bukankah ia seolah-olah menyerupai kapal terbang? Adakah tamadun purba mempunyai kelebihan untuk terbang diudara, ATAU mungkin mereka pernah lihat sebuah kapal terbang di udara, oleh kerana ka meretidak tahu apa Undentified Flying Object tersebut, maka menggunakan burung sebagai symbol. 



5. Kapal Terbang Kaum Inca?
Bersaluti emas, dari abadPre-columbian. Umur sebenar tidak di ketahui tapi dalam lingkungan 500 - 800 B.C.E (hampir menjangkau 3000 tahun juga). 

Sewaktu pertama kali di jumpa,ia di sangkakan menyerupai binatang. Tetapi setelah di teliti, 100% aerodinamiknya menyerupai sebuah Kapal Terbang. Replica besar 80x telah di buat, hasil eksperimen adalah, IA MAMPU TERBANG!







6. The Coso Artifact (Spark Plug Purba)
Ditemui pada 13 February, 1961 di Olancha, California.

Radiocarbon Dating telah mengesahkan bahawa artifact spark plug purba ini berusia dalam lingkungan 500,000 Tahun!!

Pelbagai eksperimen juga di jalankan oleh para saintis modern, ternyata dia telah di sahkan sebagai Spark Plug purba. Mungkin juga sisa-sisa dari Tamadun Atlantis.





7. Ecuador's Astronaut.

Di Temui oleh masyarakat tempatanEcuador. Artifak yang pada mulanya di sangkakan pakaian purba menjadi keraguan.

Para saintis berpendapat artifak ini menyerupai suit / costume bagi kegunaan menyelam dan juga angkasawan. Pengesahan tidak dapat di buat kerana artifak ini di jaga rapi bagi kepentingan rakyat Ecuador.
http://jakehays.net
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...