Remaja Diterjah Badai
Seorang
gadis remaja berbangsa Cina baru kembali ke fitrahnya, Islam. Dia bersemangat. Berani. Aktif.
Bijak. Bahkan cantik. Dia tidak mengambil masa yang lama untuk bangkit menjadi
seorang pendakwah. Dalam usia remaja, dia sudah duduk sebaris dengan
penceramah-penceramah agama yang hebat.
Kali pertama saya mendengar
ceramahnya, saya berbangga dengan kehadiran mawar agama ini ke arena dakwah.
Saya mengaguminya dari jauh. Itulah potensi jiwa muda. Penuh aspirasi dan cita-cita.
Usahlah ditanya siapa dirinya. Yang penting, kita mengambil iktibar daripada
kisahnya. Anggaplah kisah ini tiada kaitan dengan sesiapa.
Bukan mudah baginya melalui
detik-detik dibenci keluarga, ditinggalkan kawan-kawan dan dimusuhi
sanak-saudara. Semua diharunginya dengan tabah. Namun, apabila ujian bertsunami
datang daripada orang Islam sendiri, dia hampir tersungkur rebah.
Gadis remaja ini kembali minum
arak. Beberapa kali dia cuba mencabut nyawa sendiri. Mujurlah masih berbaki
kewarasan diri. Buat masa ini, dia memilih menjadi pengunjung tetap pakar psikitari.
Islamnya masih bersisa di hati. Ya Allah, kasihanilah dia! Apa yang dia lalui?
Cukup-cukuplah
Melabel!
“Tak boleh tudung-tudung berfesyen
ala-ala Hana Tajima ni,” tegur seorang ustazah.
“Tapi
ia menutup leher, dada, dan rambut. Saya remaja. Saya sukakan fesyen,” kata si
gadis Cina.
“Fesyen
itu tabarruj. Ianya haram,” tegas si
ustazah.
“Ustazah,
apa maksud tabarruj?”
“Awak
ni sungguh-sungguh tak masuk Islam? Jangan banyak tanya. Ikut saja. Fasiq
nanti.”
Gadis ini sejak awal masuk Islam
tertekan dengan sikap segelintir Muslim yang sangat menghukum dan memaksa dalam
isu-isu feqah. Lebih-lebih lagi yang berkait dengan soal wanita. Apa yang
dibuatnya selalu dipandang serong. Dikritik bukan dididik.
Mana keindahan toleransi dalam
Islam?
Mana roh kemudahan?
Islam menghalang kebebasan memilih
sesuatu yang masih dalam batasan syarak?
Padahal isu-isu fiqah ini banyak
perbezaan pendapatnya. Ianya suatu rahmat. Misalnya maksud ‘tabarruj’ ini, ada
pelbagai definisi oleh para ulama. Ada yang berkata, membuka leher dan tempat
anting-anting. Pendapat lain mengatakan ia suatu perbuatan berjalan
melenggang-lenggok. Pendapat lain, membuka aurat.
Di sini, Allah benarkan kita
berbeza. Semuanya dalam daerah pahala. Samada satu atau dua pahala. Melayani
perkara khilaf seperti ia bukan khilaf adalah suatu sikap yang tidak adil atau
zalim.
Adakah gadis ini ber’tabarruj’ jika
kita merujuk pendapat ulama-ulama di atas?
Baik lelaki mahupun sebahagian
wanita sendiri, jika mereka ini tidak meletakkan persepsi yang benar terhadap
peranan wanita, mereka cenderung suka menghina, menghukum dan melabel.
Sudahkah kita membaca berkaitan
tudung cantik sebahagian sahabiah sendiri sebelum menganggap wanita tidak
berhak berfesyen?
Sudahkah kita merujuk sirah sebelum
menganggap wanita itu pentasnya hanya di rumah?
Sudahkah kita mengenali Khadijah,
Zainab binti Jahsy, dan Asma’ binti Abu Bakar sebelum menganggap wanita tidak
layak berkerjaya?
Sudahkah kita meneliti sikap para
sahabat sebelum menghalang isteri ke masjid dan ke pengajian agama?
Profesor Syeikh Dr. Yusuf
al-Qaradhawi dalam pengantarnya terhadap buku Jati Diri Wanita Menurut al-Quran
dan Hadis, karya Dr. Ali Shariati berkata, “Mereka mengurung wanita di dalam
rumah. Tidak dibenarkan keluar dengan alasan apapun, termasuk untuk belajar dan
berkerja. Wanita dianggap tidak layak dalam pelbagai aktiviti yang bermanfaat
bagi masyarakat dan diri sendiri. Sehingga sebahagian mereka beranggapan bahawa
wanita solehah itu wanita yang tidak pernah keluar rumah kecuali dua kali, iaitu keluar dari rumah orang tuanya menuju
ke rumah suaminya, dan dari rumah suaminya menuju ke kuburnya. Padahal al-Quran
menganggap pengurungan di dalam rumah ini sebagai seksaan bagi wanita sebagai
mana dalam surah an-Nisa’, ayat 15.”
Allah Ciptakan Wanita
Hanya Untuk Menjadi Simbol Seks?
Dalam sesetengah pengajian, gadis
Cina ini melihat wanita sering dipersalahkan. Dianggap menyusahkan. Digelar si
tulang bengkok. Hanya layak disebut perangkap syaitan dan simbol seks yang
serba terkongkong. Terpenjara daripada tugas-tugas kemasyarakatan. Hanya
tentang ‘itu’kah wanita tercipta?
Dia terfikir, patutlah golongan
kristianisasi dan missionari sering menjadikan topik wanita sebagai senjata
utama untuk menimbulkan ketakutan terhadap Islam di Barat. Bahkan menyucuk rasa
benci para muslimah di dunia ini terhadap agama sendiri.
Mungkin muslimah yang terpengaruh
dengan dakyah mereka ini tidak menyatakan dengan perkataan tapi mereka
tonjolkan melalui tindakan. Mereka merasakan dekat dengan ajaran agama itu
suatu yang terlalu membebankan.
“Orang perempuan ni bodoh. Kurang
akal dan agama! Bila menikah dengan dia, kita sebenarnya tambah masalah. Nabi
dah kata perempuan ni si tulang bengkok,” kata seorang penceramah agama.
Gadis remaja yang dahagakan ilmu
ini tersedak. Semakin belajar soal wanita, semakin benci hatinya kepada Islam.
Dia tertanya-tanya, ini Islam atau silap tafsiran?
Nabi Sempurna, Kita
Tidak
Mana mungkin Nabi kita yang
terkenal sebagai pembela wanita seluruh alam, akan menghina wanita sebegini
rupa. Nabi bermaksud lain. Sering ditafsirkan dengan maksud yang lain. Nabi
menjelaskan dan menghiburkan wanita dengan hadis-hadis berkaitan soal ini. Tapi
bila berpindah ke lisan sesetengah Muslim, maksudnya bertukar menjadi
penghinaan dan sesuatu yang menyakitkan. Islam yang mulia lalu difitnah
mendiskriminasikan wanita.
Penceramah agama tidak sempurna.
Kadang-kala ilmunya terbatas untuk menerangkan secara tepat kerana bidang
wanita bukan bidang kajiannya. Jangan tadahkan telinga hanya pada satu
pengajian. Luaskan ufuk minda daripada ramai guru dan banyakkan bacaan. Minda
akan lebih celik. Fikiran akan lebih terbuka. Hati akan lebih faham menilai.
Menjadi peranan kita untuk
mendapatkan tafsiran terhadap hadis-hadis berkenaan wanita daripada sumber yang
sahih, berautoriti, dan tepat. Inilah sikap yang benar bagi ummat yang sentiasa
berbaik sangka terhadap Nabinya. Bacalah karya para alim ulama besar dunia
seperti al-Qaradhawi, Imam Ghazali, Abdul Halim Abu Syuqqah, dan ramai lagi
berkenaan wanita. Kita akan tersenyum bahagia.
Disuruh Menikah
Gadis Cina ini dibawa ke
Siam oleh Muslim-muslim yang dipercayainya. Di sana, dia diminta menikah dengan
lelaki yang baru beberapa saat dia kenal. Dia keliru, tiadakah proses merisik
dan bertunang dalam Islam? Bagaimana Islam meraikan suara anak gadis dalam soal
ini?
Sebelum
bernikah, dia disiapkan minda bahawa suaminya berhak untuk berpoligami
bila-bila masa sahaja yang diinginkan. Beginikah Islam meletakkan kedudukan
poligami? Bukankah ia hanya ‘rukhsah’ bila keadaan memerlukan?
Jiwa gadis Cina ini dahsyat dipukul
tanda-tanya. Islam tidak fikir soal ‘sakinah’seorang isteri? Islam suatu ajaran
yang bertentangan dengan fitrah cinta yang perlukan setia? Islam tidak bersikap
manusiawi terhadap perasaan isteri? Tiadakah konsep syura dan saling meredhai dalam institusi kekeluargaan Islam? Ah,
ini Islam atau silap tafsiran? Gadis Cina ini hebat berperang dengan gelodak
curiga.
Terpujuk dengan
Majalah Solusi
Gadis Cina ini mencari-cari
info tentang poligami daripada youtube
ceramah. Dia berharap ilmu dapat memberikan cahaya untuk hatinya meletakkan ‘sudut
pandang’ yang betul terhadap sesuatu isu sepertimana yang Islam kehendaki.
“Isteri
ni macam seliparlah. Yang lama kita tinggalkan di tangga. Yang baru kita bawa
masuk ke dalam rumah. Ataupun begini. Yang lama, kita bagi Mercedes. Yang baru
kita bagi Viva. Mercedes untuk disimpan di rumah. Viva untuk dibawa
berjalan-jalan,” terang seorang penceramah dalam youtube.
Setitis
demi setitis air mata berguguran di pipi gadis Cina ini. Beginikah Islam
melayan wanita? Ini Islam atau silap tafsiran? Bukankah Nabi melayan isterinya
secara adil? Membuat undian sebelum berpergian? Mungkin ustaz ini cuma
bergurau. Gadis ini cuba berbaik sangka terhadap ustaz yang disayanginya itu.
Tapi jiwanya tetap pedih terhiris. Dia sedikit terpujuk membaca sirah Nabi.
Gurauan baginda sentiasa menggembirakan, bukan mencincang perasaan orang.
Gadis
Cina ini kemudiannya membeli Majalah Solusi berkait isu Misteri Poligami.
Hatinya sedikit terpujuk apabila melihat hukum-hukum sebenar poligami dalam
Islam. Asalnya harus, boleh bertukar sunat, makruh dan haram. Bukan boleh
diambil mudah. Syaratnya ketat dan payah. Bahkan, diterangkan monogami Nabi
jauh lebih sunnah, selama 25 tahun lamanya. Poligami cuma 10 tahun.
Lebih Bahagia Menjadi
Umat Pertengahan
Profesor
Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi menegaskan bahawa
keadaan umat Islam dewasa ini umumnya menempati posisi ekstrimis dan
apatisme, padahal kita sering membaca firman Allah untuk menjadi umat yang
pertengahan.
Kata
beliau, “Masih ada yang menganggap wanita sebagai makhluk yang hanya memiliki
sedikit kecekapan. Bagi lelaki, ia adalah hamba seperti alat untuk memuaskan
dahaga seksual bila lelaki mengkehendakinya. Kemudian, kehormatannya dapat
dimiliki dengan memberi sejumlah harta, dan dapat ditalak bila-bila masa saja
dikehendaki tanpa ada hak sedikitpun untuk mengelak dan mendapatkan ganti rugi.
Sehingga sebahagian mereka menganggap wanita bagaikan sepatu yang dapat dipakai
dan dibuang bila tidak diperlukan lagi.”
Saya
percaya, di Malaysia ramai lelaki yang meletakkan persepsi terhadap wanita di
tempatnya yang wajar. Malang bagi gadis Cina ini, dia belum menemui golongan
lelaki-lelaki sejati ini sebagai pembimbingnya. Bahkan menemui golongan seperti
mana yang dijelaskan oleh Syeikh al-Qaradhawi tersebut.
Suami Mengabaikan
Nafkah
Gadis remaja ini teruji
lagi. Dia mendapat info bahawa wanita dilarang keluar rumah. Suamilah yang
wajib mengajarnya agama. Realitinya, ramai suami pada hari ini bukanlah
beragama sangat. Jika beragamapun, sibuk 24 jam. Apabila wanita dilarang keluar
rumah untuk belajar agama, bukankah ia hanya menghantar wanita ke alam
kebodohan?
Tidak cukup dengan itu, suaminya
culas nafkah. Hidup menganggur dan malas berkerja. Dia cuba bersabar. Tekanan
hidupnya memuncak. Setiap hari bertengkar, tuduh-menuduh dan salah-menyalahkan.
Gadis itu tekad mahukan perceraian.
Dia tahu sepatutnya perceraian itu menjadi jalan terakhir. Dia sudah berusaha
menyelamatkan pernikahannya. Namun, rumah tangganya terus-terusan lebih
mengumpul dosa daripada pahala. Setiap hari, kebenciaan kepada suaminya semakin
membesar.
Semua Muslim yang dikenalinya
berpesan, “Jangan minta cerai! Nanti tak bau syurga.”
“Kalau bercerai tu semuanya buruk,
kenapa Islam halalkan perceraian?” protes gadis ini.
“Ia hak lelaki. Isteri kena sabar
saja,” pesan mereka lagi.
Gadis
ini merasakan Islam tidak memahami. Ini Islam atau silap tafsiran?
“Islam jahat!” Tempik batinnya
sambil mencabut tudung. Dia keluar rumah dengan tidak menutup aurat. Air
matanya berjuraian. Dia geram terhadap Muslim tapi dia memilih untuk menghukum
‘Islam’. Dia rindukan araknya sebagai penenang jiwa. Bahkan, tali penggantung
nyawa sering muncul di minda.
Profesor Syeikh al-Qaradhawi menerangkan,
“Ada golongan yang menganggap, apabila wanita yang telah diperisterikan oleh
seorang lelaki yang tidak dicintainya, dan dia tidak mampu mencegah kemarahan
suaminya atau tidak mampu menghindarinya, maka tiada pilihan lain, harus
bersabar dengan kesakitannya. Harungilah kehidupan yang pahit sehingga suaminya
menjatuhkan talak ke atasnya atau talaq khuluk (membayar mahar suaminya
kembali). Bila kedua perkara ini tidak terjadi maka tiada jalan lain baginya
untuk melepaskan diri dari tali perhambaan itu.”
Ini tidak benar!
Islam memanglah mengecilkan skop
talaq. Tapi bukan dengan cara menyekat hak seorang isteri yang teraniaya dengan
sikap suaminya untuk dibebaskan. Talaq cuba dikecilkan dalam Islam dengan
beberapa cara:
1.
Mengajar
umatnya cara membuat pemilihan calon terbaik sebelum bernikah.
2.
Melihat wanita yang dipinang sebelum akad samada
lihat berdepan, hantar wakil atau mengintai dari jauh.
3.
Meminta wali menikahkan puterinya bukan dengan
sembarangan orang tapi dengan calon yang diredhai agama dan akhlaknya.
4.
Mensyaratkan keredhaan wanita untuk berkahwin
dengan orang yang meminangnya.
5.
Menjadikan keredhaan wali serta persepakatannya
sebagai perkara wajib atau sunat agar perkahwinan itu tidak mendapat tentangan
keluarga.
6.
Mengarahkan bermesyuarat dengan para ibu dalam
persoalan perkahwinan anak-anak perempuan.
7.
Mewajibkan agar bergaul dengan harmoni,
menjelaskan hak dan kewajipan antara suami isteri, menyemaikan keimanan agar
beriltizam dengan batas-batas syarak dan bertaqwa kepada Allah.
8.
Menganjurkan agar suami dapat menerima realiti
agar ia tidak terlalu berharap kesempurnaan pada isterinya. Begitulah
sebaliknya.
9.
Menyeru para suami agar menggunakan akal dan
kemaslahatan jika dia merasa tidak senang terhadap isterinya seperti dalam
surah an-Nisa’, ayat 19.
10.
Mengarahkan para suami agar mengubati isteri
yang derhaka dan melakukan maksiat dengan cara yang hikmah dan beransur-ansur, tidak terlalu keras,dan
tidak terlalu lembut sebagai mana surah al-Nisa’. Ayat 34.
11.
Mengarahkan masyarakat agar campur tangan ketika
berlaku persengketaan antara suami isteri dengan membentuk ‘majlis keluarga’
dari kalangan orang yang dipercayai.
Doakan Dia.
Gadis cantik yang dulunya manis
berbaju labuh dan bertudung ala-ala Hana Tajima, kini termenung murung di bilik
pakar Psikitari. Masalah fahamnya terhadap Islam dan Muslim belum selesai.
Perlukan masa. Mari berdoa untuknya. Mari lakukan sesuatu agar ‘diri kita’
lebih jernih kefahaman dan tidak menyumbang fitnah kepada agama kita sendiri.
sebarkanbahagia.blogspot
Tiada ulasan:
Catat Ulasan