Selasa, 22 Januari 2013

Kampung Matahari Terbit Di Waktu Malam..


Ungkap Rahsia Yang Maha Agung    

MATAHARI pasti munculnya di pagi hari. Terbit di ufuk timur, menerangi hari hingga saat terbenamnya jelang malam tiba. Namun di Lapland, di negara Findland, kita boleh lihat matahari waktu tengah malam!

Lapland adalah sebuah provinsi di Finlandia yang memiliki luas wilayah 98.946 km dan populasi 187.777 jiwa (2002). Ibu kotanya ialah Rovaniemi. Provinsi ini memiliki fenomena unik yang indah dipandang, Iaitu matahari di tengah malam.





Kerana lokasinya yang berada di lingkar kutub, selama 24jam dalam dua bulan setiap tahun, provinsi ini disinari matahari sepanjang hari tanpa henti. Fenomena ini disebut midnight sun atau matahari tengah malam. Fenomena ini terjadi setiap bulan Jun dan Julai. 
 
Pelancong yang mengunjungi Lapland dapat melihat cahaya unik dari matahari tengah malam, yang tidak memberi batas antara siang dan malam di sini, demikian seperti dikutip dari CNN, Selasa (25/12/2012). Hal ini memungkinkan pelancong untuk mendaki gunung Lapland di malam hari atau bahkan boleh main golf 24 jam.
 
Salah satu tempat favorit pelancong main golf di Lapland adalah Bjorkliden GC, lapangan golf yang terletak paling utara daerah ini. Letaknya berbatasan dengan pegunungan Sweden dan Finland serta Danau Tornestrask.
 
Selain golf tengah malam, aktiviti yang digemari di Lapland adalah bermain ski di Riskgransen merupakan resort ski paling utara di Eropah. Tidak seperti resort ski lainnya di Eropah, Riksgransen tidak memiliki temperatur sejuk, sehingga para pencinta ski tidak perlu takut kesejukan.
 
Hal ini bersebab fenomena matahari tengah malam tadi, yang membuat matahari tetap bersinar sehingga membuat wilayah ini tetap hangat sekaligus masih memiliki salji untuk pemain ski meluncur. Lapland juga merupakan rumah bagi hotel ais pertama dan terbesar di dunia.
 
Di hotel ini, tetamu akan tidur diantara bongkahan ais yang dilapisi seprai berbahan kulit rusa. Mulai dari lilin hingga kursi dan meja, semua yang ada di hotel ini dibuat dariais. Hotel ini dibangun pada 1989, di kampung kecil Jukkasjarvi oleh pemahat ais tempatan.
 
Biasanya Hotel ai ini hanya dibuka pada musim sejuk saja. Spesial untuk tahun ini, Hotel ais terbuka juga di musim panas. Seperti biasa, air untuk membuat blok ais ini berasal dari Sungai Torne, yang tidak jauh dari hotel. 
 
Semuanya ini membuat terungkapnya rahsia keagungan Yang Maha Agung. Allahu Akbar! (IH)
 .ibnuhasyim.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...