Ahad, 14 April 2013

Tempat paling ekstrem di sistem suria kita!

Jika diperkirakan bahawa Grand Canyon adalah ngarai paling ngeri, Jurang Mariana adalah jurang terdalam, Gunung Everest adalah gunung paling tinggi dan letusan Krakatoa adalah letusan paling kuat pernah berlaku di dunia, Ia tidak dapat dibayangkan jika pembaca melihat secara keseluruhan rupabumi di seluruh sistem suria kita.
Untuk kali ini, apa kata kita lihat satu persatu rupa bumi ekstrem di seluruh sistem suria kita.

Awan ribut Planet Musytari
Awan ribut berkelajuan sehingga 600 km/jam telah menghantui planet gergasi ini selama 345 tahun sejak ia pertama kali telah terjadi di Planet Jupiter selama hampir 346 tahun sejak pertama kali direkodkan berlaku pada tahun 1665. Awan ribut yang lebih dikenali dengan Giant Red Spot tersangat besar saiz sehingga menyamai saiz keratan rentas bumi.
 





Jurang di Bulan Europa

Jurang terdalam di sistem suria kita setakat ini dicatatkan berada di bulan Europa, salah satu daripada enam bulan Planet Musytari. Jurang tersebut memiliki dalam sehingga 100km atau 10 kali ganda daripada Jurang terdalam di Bumi, Jurang Mariana.


Gunung Berapi di bulan Io

Titik paling aktif bagi jaringan gunung berapi di sistem suria berada di bulan Io iaitu salah satu daripada enam bulan Planet Musytari. Bulan Io memiliki dataran yang dipenuhi dengan gunung berapi sehingga memberi warna kuning kemerah-merahan jika dilihat daripada jauh. Letusan gunung berapi di bulan Io memberi impak yang besar apabila mampu memberi lonjakan debu-debu dan lava setingga 350km daripada permukaan.


Petir paling ekstrem di Planet Zuhal

Petir paling ekstrem di sistem suria berlaku di Planet Zuhal. Kekuatan petir ini melebihi 1000 kali daripada kekuatan petir di bumi.


Putaran tidak teratur di bulan Hyperion

Putaran yang tidak sekata dan tidak teratur oleh bulan Hyperion telah menyebabkan bulan ini memiliki siang dan malam yang tidak sistematik. Hyperion yang juga salah satu daripada bulan Planet Zuhal tidak memiliki bentuk yang sfera sepertimana bulan-bulan lain yang dimilikinya.


Hujan berlian di Neptun dan Uranus

Satu eksperimen dan penyelidikan daripada Universiti of California, Berkeley, telah berjaya membuat hipotesis bahawa hujan di planet Neptun dan Uranus mampu bertukar kepada berlian dan intan kerana kandungan tinggi Metana di atmosferanya dan suhu serta tekanan tinggi di permukaan bumi.


Planet Zuhrah, planet paling panas

Dengan suhu setinggi 460 darjah celcius dan puratanya mencapai 100-300 darjah celcius menjadikan planet Zuhrah sebagai planet paling panas di sistem suria kita.


Gunung paling tinggi terletak di planet Marikh

Gunung Olympus di Planet Mars adalah gunung api tertinggi di sistem suria kita. Ketinggiannya mencapai 27,000 meter atau 3 kali ganda lebih tinggi daripada gunung tertinggi di dunia, Gunung Everest.


Ngarai paling dalam

Planet Marikh memiliki ngarai terbesar di sistem suria, kedalamannya dianggarkan sehingga 6 kali ganda daripada kedalaman ngarai di Grand Canyon. Ia mencapai kedalam 10,000 meter.
takusahrisaublogsport

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...