Selasa, 27 Ogos 2013

Ketahui Kesan Lansung Bila Anda Berhenti MEROKOK

Anda hanya memerlukan waktu 20 minit untuk merasakan kesan berhenti merokok. Bagaimana boleh? Selain itu, ada banyak perkara yang terjadi pada tubuh setelah kebiasaan merokok dihentikan. Lihat perkara yang telah dilaporkan dari Health Line berikut ini:

20 Minit setelah berhenti merokok Degupan jantung akan kembali seperti sedia kala, normal, tidak terlalu cepat maupun lambat.

2 Jam setelah berhenti merokokSetelah degupan jantung, kini tekanan darah yang kembali normal. Biasanya jari akan terasa hangat. Tubuh sedikit cemas, banyak memakan makanan ringan, dan nafsu makan meningkat.

 
12 Jam setelah berhenti merokok Karbon monoksida yang merupakan racun dari rokok pelan-pelan menurun kadarnya di dalam tubuh. Sehingga kadar oksigen dalam darah akan kembali normal.

24 Jam setelah berhenti merokok Sehari setelah berhenti merokok, risiko serangan jantung serta merta menurun drastis.

48 Jam setelah berhenti merokok Deria pencium dan perasa biasanya kelu dan mati akibat rokok. Namun jika kebiasaan merokok dihentikan, 48 jam kemudian kedua deria tersebut akan kembali seperti sedia kala.
3 Hari setelah berhenti merokok Ketika ini, nikotin telah benar-benar keluar dari dalam tubuh. Namun akan timbul gejala seperti sakit kepala, mual, kejang, sampai gangguan emosi.

2-3 Minggu setelah berhenti merokok Selepas beberapa minggu, badan kembali merasakan tenaga dan aktiviti fizikal seperti sukan boleh dijalani dengan baik tanpa gangguan.

1-9 Bulan setelah berhenti merokok Kondisi paru-paru semakin membaik, risiko infeksi paru-paru menurun, batuk dan napas pendek tidak lagi dialami.

1 Tahun setelah berhenti merokok Risiko serangan jantung boleh menurun sampai dengan 50 persen.

5 Tahun setelah berhenti merokok Segala macam racun dari pembakaran rokok di dalam pembuluh darah sudah dibersihkan. Risiko terkena stroke pun sama dengan orang yang sama sekali tak pernah merokok.

10 Tahun setelah berhenti merokok Risiko kanser paru-paru, mulut, tekak, kerongkong, pundi kencing, buah pinggang, dan pankreas berjaya diturunkan.

15 Tahun setelah berhenti merokok Risiko penyakit jantung sama dengan orang yang sama sekali tidak merokok.

Jangka panjang
Tidak merokok mampu membuat seseorang bertahan hidup 14 tahun lebih lama. Itulah berbagai perkara yang terjadi pada tubuh ketika Anda berhenti merokok. Sudah siap sedia untuk menghentikan kebiasaan buruk tersebut?

AAP - Betul atau tidak jika anda sudah lama merokok tubuh memerlukan perkara tersebut untuk terus sihat. Jika tidak anda mungkin akan mengalami kesan langsung yang membahayakan diri anda jika anda berhenti secara paksaan.

Wassalam, Wa'allahhualam.
AAP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...