Selasa, 20 Ogos 2013

Jika Bertengkar dengan Suami

Ada waktu di mana pasangan suami isteri diuji dengan ketidaksefahaman satu sama lainnya dalam suatu perkara. Sebagai wanita solehah, hendaklah selalu menjaga adab serta kesopanan dalam berbicara.
“Kehormatan suami sebagai pimpinan keluarga tetap dijunjung tinggi. Rasulullah saw bersabda, “Isteri yang mahu menerima sifat pemarah suaminya, akan diberi ganjaran oleh Allah dengan ganjaran yang sama seperti yang diberikan kepada Asiah binti Muzhahim (isteri Firaun).” ( Kitab Biharul Anwar, 247).




 Rasulullah SAW bersabda, “Bila dua orang muslim tidak saling berbicara selama dua hari, maka keduanya telah keluar dari Islam, dan tidak akan ada persahabatan yang tersisa pada mereka. Dan salah seorang dari mereka yang mempunyai niat untuk berbaik kembali akan masuk syurga lebih cepat daripada yang lainnya pada hari Hisab.” ( Biharul Anwar, 103).

Juga sebagai seorang wanita solehah hendaknya memahami  aturan Allah dalam hal berselisih di antara suami isteri. Jika perselisihan ini disebabkan nusyuz-nya isteri, maka Allah memerintahkan beberapa jalan yang harus ditempuh oleh suami dalam memperbaikinya. Iaitu dengan cara;
1. Memberi nasihat
2. Berpisah tempat tidur
3. Pukulan (yang tidak menyakitkan). Peraturan ini telah diungkapkan oleh Allah dalam firman-Nya: “Wanita-wanita yang kamu khuatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka dari tempat tidur, dan pukulah mereka. ” (An-Nisa: 34) .
Tentu sebagai wanita solehah, bila terjadi perselisihan, dan kesalahan di pihak kita, maka cukup dengan nasihat. Lalu segera memperbaiki diri, bertaubat dan beristighfar kepada Allah. Hendaklah jangan sekali-kali terlontar ucapan kotor dan menyakitkan suami dari mulut kita.

Diriwayatkan bahwa Laqit bin Shabirah ra. bertanya kepada Nabi saw, “Ya Rasulullah, aku mempunyai isteri yang lisannya suka mengeluarkan kata-kata yang tidak baik.” Sabda baginda, “Ceraikanlah dia.” Aku berkata, “Aku mempunyai anak darinya dan aku telah hidup bersamanya lama sekali.” Sabda baginda, “Nasihatilah dia, jika dia mahu menerima nasihat, maka terimalah. Dan jangan kamu memukul isterimu sebagaimana kamu memukul hamba-hambamu.” (Abu Dawud).
pakar cinta

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...