Ahad, 23 Jun 2013

Awas! Kemunculan Penyakit Misteri Yang Lebih Bahaya Daripada Virus SARS

Sejenis virus akut pernafasan misteri berasal dari Timur Tengah, dilaporkan amat mudah merebak antara manusia sekali gus lebih bahaya berbanding virus SARS.



Menurut laporan AP, sekumpulan pakar perubatan yang mengkaji rebakkan sindrom pernafasan akut Timur Tengah (MERS) di Arab Saudi melaporkan, lebih 60 kes disahkan membabitkan jangkitan MERS termasuk 38 kematian direkod Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dalam 2012.

Pakar mendedahkan virus MERS yang merebak teruk di Arab Saudi dan mengorbankan lebih 30 nyawa memiliki beberapa persamaan ketara dengan SARS.
 
 

Pakar epidemiologi kanan pusat Perubatan Johns Hopkins, Dr Trish Perl menerusi laporan di dalam Jurnal Perubatan New England berkata, pasukannya masih belum dapat memastikan sama ada MERS disebar menerusi air liur, pernafasan atau dengan sentuhan.

"Sebahagian pesakit yang dijangkiti berkedudukan agak jauh antara satu sama lain tetapi entah bagaimana ia boleh berlaku.

"Tetapi, dalam satu andaian yang agak tepat, kita menjangkakan sebaran MERS berlaku menerusi letupan yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar," kata Perl.

Menurut Perl, virus MERS mula dilaporkan merebak di tanah Arab pada 24 Semptember 2012 dan ia masih belum dapat diubati.

Setakat ini, rekod menunjukkan MERS mula menjangkiti penduduk di Jordan, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Perancis, Jerman, Itali dan Tunisia yang mana pesakit pernah menjejakkan kaki ke rantau Timur Tengah.

Penghidap disahkan mengalami simptom seperti demam dan batuk berlarutan selama beberapa hari dan jika tidak diberi rawatan khas, mereka akan meninggal dunia akibat jangkitan paru-paru.

Pakar tidak menolak MERS berkait rapat dengan virus kelawar walaupun sebahagian daripada mereka mengesyaki ia merebak menerusi haiwan sakit seperti unta atau kambing.

Satu lagi hipotesis mengatakan, kelawar yang dijangkiti mampu mencemarkan makanan seperti buah kurma yang sering dituai dan menjadi hidangan pemanis masyarakat Arab Saudi dan dunia.

Sementara itu, pasukan kesihatan di Arab Saudi memulakan operasi secara besar-besaran membasmi rebakkan menjelangnya bulan Ramadan.

-Sinarharian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...