Jumaat, 21 Jun 2013

Pemain Bola Sepak Indonesia Diego Michiels Peluk Islam


Pemain bola sepak pasukan kebangsaan Indonesia keturunan Belanda, Diego Michiels memutuskan untuk memeluk Islam dan diberi nama Mohammad Diego.
 
 


JAKARTA, KOMPAS.com - Diego Michiels telah rasmi menukar namanya dengan Diego Muhammad bin Robbie Michiels setelah mengucap dua kalimah syahadah di ruang sidang Purwoto S Ganda Subrata. Diego rasmi menjadi seorang muslim.

Diego membacakan syahadat pada pukul 16.15 WIB, Kamis (7/2/2013), saat menunggu jalannya sidang. Kapitra Ampera, yang juga tim kuasa hukum Diego dilantik sebagai yang mengesahkan Diego untuk menjadi mualaf. Sementara Riandi Rusman, Vidi Galenso dan Elza Syarief dilantik sebagai saksi.

"Ternyata Diego sudah memendam rujukan tentang Islam. Lalu dari situ ia ingin menjadi muslim. Karena Islam itu tidak mengenal tempat dan tidak boleh ditunda-tunda. Alhamdulillah baru saja ia mengucapkan dua kalimat Syahadat," kata Kapitra Ampera.

Diego yang mengenakan kopiah putih berkata, tidak ada orang yang mempengaruhi dia menjadi seorang mualaf. Menurutnya, keinginannya memeluk agama Islam sudah ia rasakan semenjak masih di Belanda.
"Sebelum saya ke Indonesia, saya sering bermain bersama teman yang beragama Islam, lalu saya mula mempelajari buku dan akhirnya saya memutuskan masuk Islam," tutur Diego.

Diego pun mengaku sudah berbicara kepada orangtuanya yang berada di Belanda kira-kira sebulan yang lalu.

"Saya senang sekarang. Saya masuk Islam bukan kerana kekasih saya Islam, tetapi kerana saya. Saya sering mengajarkan bagaimana cara berdoa dan beribadah," kata Diego.
 
http://wanhayden1040.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...