Rabu, 26 Jun 2013

Rahsia Label Pada Buah-Buahan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, secara umumnya mesti ramai sedia maklum bila pergi ke pasaraya di bahagian buah-buahan khususnya mesti ramai yang terlihat buah-buahan seperti epal, pisang dan lain-lain lagi dilekatkan dengan label tertentu seperti dalam dalam gambar di bawah ni.. Tapi tahukah anda apa maksud di sebalik label-label tersebut? 

 
 
Berikut adalah perkara asas yang perlu anda ketahui apabila membaca label :



  
1) Jika hanya ada 4 digit nombor pada PLU, itu bermakna produk itu ditanam secara konvensional atau tradisional, dengan penggunaan racun serangga. 4 digit terakhir kod PLU hanyalah penerangan mengenai jenis buah atau sayur. Sebagai contoh, semua jenis pisang akan dilabelkan dengan kod 4011.

2) Jika ada 5 digit nombor pada kod PLU dan nombor itu bermula dengan “8?, ini bermakna produk itu adalah produk GMO. Sebagai contoh, pisang yang mempunyai kod 84011 adalah pisang GMO. 

3) Jika ada 5 digit nombor pada kod PLU dan nombor bermula dengan “9?, itu bermakna produk itu ditanam secara organik (tanpa racun serangga dan bukan GMO). Sebagai contoh pisang organik, kodnya adalah 94011.


P/s: Jadi yang dah tahu tu boleh la belek-belek pelekat pada buah-buahan tersebut.. ekeke
nizarazu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...