Ahad, 28 April 2013

Buah Ketaqwaan

The fruits of Taqwa.
(Nata’ij Taqwa/Buah ketaqwaan)

Manusia adalah makhluk yang mulia kerana Allah telah memuliakannya dan memberikan kelebihan kepadanya. Untuk menjaga kemuliaan itu, Allah memerintahkan agar manusia hanya beribadah kepadaNya.
Manusia yang sentiasa beribadah, ia akan menjadi orang yang bertaqwa. Kemuliaan berkadar terus dengan ketaqwaan, semakin tinggi ketaqwaan seseorang maka semakin besar kemuliaannya.

‘Sesungguhnya yang paling mulia di antara kalian adalah yang paling taqwa.”
Al-Hujurat:13
Di antara kelebihan yang hanya diberikan kepada mereka yang bertaqwa itu adalah:




1)   Rahmat

Dan tetapkanlah untuk kami kebajikan di dunia ini dan di akhirat; sesungguhnya kami kembali [bertaubat] kepada Engkau. Allah berfirman: “Siksa-Ku akan Kutimpakan kepada siapa yang Aku kehendaki dan rahmat-Ku meliputi segala sesuatu.
Maka akan Aku tetapkan rahmat-Ku untuk orang-orang yang bertakwa, yang menunaikan zakat dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Kami”.   7: 156
2)   Al-Furqan (pembeza)
Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberikan kepadamu Furqaan   8:29
Iman adalah cahaya yang menerangi hati. Melalui cahaya itu orang yang beriman dapat melihat jawapan kepada persoalan yang tidak mempunyai jawapan.

3)   Barakah

Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan [ayat-ayat Kami] itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.  7:96
Kuantiti bukan ukuran. Keberkatan adalah kehidupan yang hanya diberikan kepada mereka yang bertaqwa.

4)   Solusi

Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.  65:2
Dan orang-orang yang berjihad untuk [mencari keredhaan] Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan Kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.  29:69
Hati yang tenang dan fikiran yang jernih menjadikannya lebih arif. Di samping itu, Allah mesti memberikan solusi bagi permasalahan yang di luar kemampuannya.

5)   Rezeki

Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.  Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya.  65:3
Bagi hamba-hambaNya yang tidak bertaqwa, rezekinya hanya sebatas apa yang ia usahakan, atau bahkan lebih kecil dari apa yang ia usahakan.
Bagi hamba-hambaNya yang bertaqwa akan mendapat rezeki lebih dari apa yang ia duga, dan Allah menjanjikan kebahagiaan akhirat yang tidak ada bandingannya.

6)   Kemudahan

Dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya.  65:4
Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.   94:4-5
Tidak ada hal yang sulit selama mana hati tetap tenang dan fikiran tidak kusut. Perkara ini hanya akan ada dengan wujudnya iman dan taqwa yang efektif. Allah telah menjamin bahwa bersama kesulitan ada kemudahan.

7)   Dihapuskan kesalahan

Dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menghapus kesalahan-kesalahannya. 65: 5
Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan kepadamu furqaan  dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu. 8:29
Ketaqwaan mendorong orang untuk melakukan kebaikan. Kebaikan menghapuskan keburukan, sebagaimana air memadamkan api.

8)   Ampunan

Itulah perintah Allah yang diturunkan-Nya kepada kamu; dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menghapus kesalahan-kesalahannya dan akan melipat gandakan pahala baginya.  65:5
Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan kepadamu furqaan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni [dosa-dosa] mu.  Dan Allah mempunyai karunia yang besar.  8:29
Dosa dan kesalahan kita akan sentiasa ada. Taqwa menjadikan orang bertaubat di atas kesalahan dan dosanya, kemudian memulakan kehidupan baru dengan berusaha secara maksimal untuk tidak terlibat dalam kesalahan dan dosa lagi.

9)   Pahala yg besar

Itulah perintah Allah yang diturunkan-Nya kepada kamu; dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan menghapus kesalahan-kesalahannya dan akan melipat gandakan pahala baginya.  65:5
Ketaatan pasti mendapat balasan yang berlipat kali ganda.
Inilah yang dimaksudkan dengan kehidupan yang baik di dunia dan juga di akhirat…
Apabila kamu telah menyelesaikan ibadat hajimu, maka berzikirlah [dengan menyebut] Allah, sebagaimana kamu menyebut-nyebut [membangga-banggakan] nenek moyangmu atau [bahkan] berzikirlah lebih banyak dari itu.

Maka di antara manusia ada orang yang berdo’a: “Ya Tuhan kami, berilah kami [kebaikan] di dunia”, dan tiadalah baginya bahagian [yang menyenangkan] di akhirat. Dan di antara mereka ada orang yang berdo’a: “Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka”

Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu [kebahagiaan] negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari [keni’matan] duniawi dan berbuat baiklah [kepada orang lain] sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di [muka] bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan.

Akhir kalam, semoga Allah SWT menyelamatkan kita daripada azab Neraka..


Kemudian kami akan menyelamatkan orang-orang yang bertaqwa dan membiarkan orang-orang yang zalim di dalam (neraka) dalam keadaan berlutut.

WaAllahu a’lam,
 http://muharikah.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...