Khamis, 9 Jun 2016

MASYAALLAH, MERDUNYA SUARA DIAN SASTRO MENGAJI

Meskipun dahulu dia seorang Katolik, namun di mana ada kemahuan disitu ada jalan.

Begitulah halnya dengan Dian Sastrowardoyo, pelakon 'Ada Apa Dengan Cinta (AADC, AADC2', ketika membaca ayat suci Alquran hingga mampu membuat meremang bulu roma.

Walaupun sibuk dengan jadual seni, namun dia masih sempat melibatkan diri dalam sebuah program diberi nama Quran Indonesia Project.




Program tersebut merupakan inisiatif untuk anak muda menghayati nilai dan pengertian Al-Quran melalui rakaman audio berisi bacaan ayat dalam tiga iaitu bahasa Arab, Indonesia & Inggeris.





Dian merupakan salah seorang selebriti yang menyumbangkan suara membacakan surat Al Baqarah ayat 8-20 dalam tiga versi bahasa. Ayat yang dibacakan aktres berusia 34 tahun itu berisi firman Allah tentang ciri-ciri orang munafik.





Dian mengakui berbesar hati dapat terlibat membantu memotivasi orang lain untuk mendengar bacaan Al Quran.

"Walaupun mereka sibuk, tidak sempat duduk atau membaca sendiri, tapi sekarang sambil melakukan apa saja mereka boleh mendengarkan bacaan Al-Quran," ujar Dian


"Saya percaya bahwa perjalanan kita menuju Allah adalah perjalanan peribadi yang dilakukan sendiri-sendiri dan sangat personal, di mana AlQuran sebagai peta untuk perjalanan tersebut," tambahnya.

Terdahulu, kisah Dian Sastro membaca ayat suci Al Quran juga pernah mendapat perhatian umum sekitar pertengahan Mei 2010.

Ketika itu Dian yang baru bergelar seorang mualaf, berkeinginan khatam Al-Quran sebelum bernikah dengan Indraguna Sutowo pada 18 Mei 2010. Saat itu, dia juga sempat berkongsi cerita mengenai prosesnya belajar mengaji serta hubungan toleransi dan sokongan daripada ibunya yang beragama Katolik.

"Mama saya yang Katolik benar benar supportif dan mendukung saya untuk khatam Qur'an sebelum menikah.. Dia bahkan ikut terharu apabila saya melafazkan ayat ayat juz amma di akhir pembacaan Qur'an, dia tahu usaha saya yang mengaji terus terusan demi bisa selesai sebelum nikah," katanya.




Sumber: Detik Hot - Foto: Dian IG

1 ulasan:

  1. Sujud syukur saya ucapkan kepada ALLAH SWT dan saya sekeluarga sangat berterima kasih banyak kepada KI WARA atas bantuannya saya bisa mendapatkan dana ghoib dan alhamdulillah BENAR2 berhasil karna sekarang ini kehidupan saya jauh lebih baik dari sebelumnya dan semua utang2 saya sudah pada lunas semua,,!!! jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan hubungi KI WARA 085242894584 ini lah kisah nyata dari saya…beliau juga memberikan pesugihan,jual tujul,uang ghaib,bulu perindu.ATAU BUKA BLOK KI WARA

    BalasPadam

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...