Secara garis besar,
Mukjizat yang dimiliki oleh Rasulullah saw. ditinjau dari "masa
berlakunya" terbagi menjadi empat macam. Pertama adalah mukjizat yang
hanya terjadi pada masa kerasulan beliau, seperti terpancarnya air di
antara jari-jemari Rasulullah pada hari Hudaibiyah, terbelahnya bulan,
Isra'-Mi'raj, batu yang mengucapkan salam kepada beliau dan masih banyak
mukjizat lain yang hanya terjadi pada masa kenabian dan tidak berlaku
sebelum atau sesudahnya.
Kedua adalah mukjizat
yang telah terjadi pada masa Rasulullah, dan akan terus berlaku hingga
akhir zaman nanti. Inilah kitab suci Al-Qur'an itu, sebuah mukjizat yang
mengandungi ilmu dan hikmah di mana ruang dan masa tidak akan mampu
mengikisnya.
Ia akan tetap kekal
hingga akhir zaman nanti tanpa ada satu makhluk pun yang dapat
memalsukannya, menandinginya, apalagi menghancurkannya. Al-Qur'an juga
boleh dibedah melalui sudut pandang disiplin ilmu apapun, dan Al-Qur'an
adalah satu-satunya kitab suci yang paling banyak dihafal oleh manusia
selama bumi ini diciptakan.
Ketiga adalah mukjizat
yang tidak terjadi pada masa Rasulullah, melainkan ia telah terjadi di
masa lampau. Maksudnya, mukjizat tersebut berkenaan mengenai pemberitaan
Rasulullah mengenai perihal umat-umat terdahulu secara terperinci dan
tepat, sehingga orang yang mendengarnya seolah menyaksikan kejadian
tersebut dengan mata-kepala mereka.
Disebabkan oleh hal itu
pula, akhirnya banyak rahib, pendeta, maupun rabi yahudi dan nasrani
yang langsung beriman kepada Rasulullah kerana beliau mampu menceritakan
kisah Nabi Musa dan Nabi Isa -'alaihimassalam- persis sebagaimana yang
mereka dapatkan dalam Taurat dan Injil. Rasulullah dapat menceritakan
kejadian bermula dari penciptaan Nabi Adam, perahu Nabi Nuh, perihal
kaum 'Ad, Tsamud, Namrud dan Firaun semuanya dengan "tajam dan
dipercayai".
Dan keempat adalah
mukjizat yang berkaitan dengan masa depan. Di mana Rasulullah boleh
memberitahu tentang kejadian yang belum terjadi pada saat itu.
Sebagaimana beliau mengungkapakan bahawa suatu saat bangsa Romawi -yang
kala itu ditawan oleh Persia- akan berbalik mengalahkan Parsi dan
memenangi peperangan dalam tempoh tidak lebih dari 9 tahun, kemudian hal
itu pun benar berlaku dan semuanya tertulis di dalam surat "ar-Ruum"
yang dengan kabar itu pula menegaskan bahawa segala yang dikatakan oleh
Rasulullah adalah benar adanya.
Tetapi masih banyak
perkara yang diungkapkan Rasulullah pada masa kerasulan beliau yang
menceritakan hal-ehwal umat manusia pada masa yang akan datang dan
sebahagiannya telah wujud tetapi banyak pula yang belum terjadi. Di
antara yang telah wujud adalah berita tentang tanda-tanda kedatangan
kiamat. Seperti banyaknya seorang anak yang berbuat durhaka kepada orang
tuanya.
Tentu saja tanda
tersebut sangat mudah didapati pada masa ini, kerana tidak sukar untuk
mencari sosok "Malin Kundang" di zaman sekarang, dimana seorang anak
tidak lagi patuh kepada orang tuanya dan melayan mereka seperti
budaknya. Bahkan tak jarang seorang anak sanggup membunuh orang tuanya
sendiri. Ini adalah salah satu tanda "kecil" dari kiamat yang telah
diberitakan Rasulullah 14 abad silam dan telah terbukti pada masa ini.
Sedangkan tanda-tanda
kiamat yang belum wujud hingga sekarang adalah seluruh tanda "besar"
yang menandakan bahawa kiamat telah sangat dekat, seperti kemunculan
ya'juj-ma'juj dan dajjal. Sebagaimana tercatat dalam kitab-kitab hadis,
bahawa Rasulullah telah mewanti-wanti akan kemunculan dajjal di akhir
zaman kelak. Beliau sangat terperinci dalam mengungkap identiti dajjal
beserta ciri-ciri fizikalnya, apa pekerjaan dan tujuannya, serta berapa
lama dia berada di bumi.
Salah satu ciri fizikal
yang paling menonjol dalam diri dajjal adalah matanya yang buta sebelah
(a'war) dan di jidatnya terdapat tulisan "ka-fa-ra" yang dapat dibaca
oleh semua orang mukmin sekalipun yang buta huruf. Pekerjaan dajjal
adalah menyebarkan pembohongan dan fitnah (ujian) yang merupakan fitnah
paling besar sepanjang bumi diciptakan. Tujuannya adalah "bertuhankan"
diri, serta mencari "hamba" sebanyak-banyaknya untuk menemaninya di
neraka akhirat yang kekal selamanya.
Sedangkan masa
keberadaan dajjal di dunia ini adalah 40 hari lamanya. Di mana terdapat
satu hari yang lamanya seperti satu tahun, dan terdapat satu hari yang
lamanya seperti satu bulan, kemudian satu hari yang lamanya seperti satu
minggu, dan hari-hari lain (37 hari) seperti hari-hari biasa biasanya
(24 jam). Dengan demikian akan terjadi sebuah "keajaiban" pada masa itu
kerana teori peredaran bumi yang berputar pada paksinya sekali setiap 24
jam tidak akan berlaku.
Perihal kewujudan dajjal
selama 40 hari di bumi dengan disertai munculnya "kesesakan" tata-suria
tersebut, semuanya telah dikhabarkan Rasulullah dalam hadith baginda
yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab shahih-nya melalui
riwayat Nawwas ibnu Sam'an.
Hadis yang cukup panjang
tersebut secara sistem transmisi periwayatan (sanad) tidak terdapat
"gangguan" teknikal alias clear, oleh karenanya hadis ini mendapat
rating sebagai hadis sahih yang boleh dijadikan sebagai landasan hukum.
Bahkan Imam Syafi'i sempat berkata, "Jika sebuah hadits mencapai derajat
shahih, maka itulah madzhabku." Salah satu penggal dari hadis tersebut
adalah:
…قُلْنَا يَا رَسُولَ
اللَّهِ وَمَا لَبْثُهُ فِى الأَرْضِ ؟ قَالَ « أَرْبَعُونَ يَوْمًا يَوْمٌ
كَسَنَةٍ وَيَوْمٌ كَشَهْرٍ وَيَوْمٌ كَجُمُعَةٍ وَسَائِرُ أَيَّامِهِ
كَأَيَّامِكُمْ
Kita (para sahabat)
bertanya, "Wahai Rasulullah, berapa lamakah ia (Dajjal) berada di bumi?"
Rasulullah menjawab, "Empat puluh hari, sehari seperti setahun, dan
sehari seperti sebulan, lalu sehari seperti seminggu, kemudian yang lain
seperti hari-hari kalian pada biasanya"
قُلْنَا يَا رَسُولَ
اللَّهِ فَذَلِكَ الْيَوْمُ الَّذِى كَسَنَةٍ أَتَكْفِينَا فِيهِ صَلاَةُ
يَوْمٍ ؟ قَالَ « لاَ اقْدُرُوا لَهُ قَدْرَهُ
Kita (para sahabat)
bertanya kembali, "Wahai Rasulullah, apakah pada hari yang lamanya
seperti satu tahun itu cukup bagi kita mengerjakan solat -lima waktu-
sekali saja?" Rasulullah kemudian menjawab, "Tidak, akan tetapi
tentukanlah masa seperti biasanya (dan dirikanlah shalat sesuai
ketentuan waktu tersebut)".
Jadi apa yang kita
bicarakan mengenai keberadaan dajjal di bumi selama 40 hari tersebut
bukanlah rekaan atau mitos belaka. Melainkan sebuah realiti yang akan
terjadi kelak. Kerana hal tersebut telah dikhabarkan langsung oleh
Rasulullah, dan segala yang beliau khabarkan adalah wahyu dari Yang Maha
Mengetahui.
Para sahabat ketika
Rasulullah mengkhabarkan tentang berita kedatangan dajjal ini mereka
tidak pernah bertanya tentang bagaimana bumi tidak beredar selama satu
tahun, atau bagaimana putaran bumi mengalami "slow motion" sedemikian
rupa. Para sahabat dengan tahap keimanan mereka yang tinggi tidak pernah
menemui kesulitan dalam "mencerna" setiap permasalahan ghaib yang
diceritakan Rasulullah seperti ini.
Mereka tidak pernah
mengingkari bahawa Rasulullah boleh melakukan perjalanan ke Baitul
Maqdis lalu ke Sidratul Muntaha dalam semalam saja ketika Isra'-Mi'raj.
Mereka juga bukan seperti Bani Israil yang enggan menyembah Tuhannya
Nabi Musa sebelum mereka melihat-Nya dengan mata kasar.
Oleh sebab itu, para
sahabat tidak menanyakan tentang hal-hal remeh yang terlalu kecil untuk
dapat terjadi atas kehendak Allah seperti "kesesakan" tata-suria pada
masa dajjal itu. Yang mereka tanyakan justru tentang amalan ibadah yang
mungkin akan terganggu jika bumi tidak bergerak secara normal sekian
lamanya.
Mereka lalu bertanya
kepada Rasulullah, "Adakah pada hari yang lamanya seperti satu tahun itu
cukup bagi kita mengerjakan solat -lima waktu- sekali saja?" Rasulullah
kemudian menjawab, "Tidak, akan tetapi tentukanlah masa seperti
biasanya (dan dirikanlah shalat sesuai ketentuan waktu tersebut)".
"Kesesakan" putaran bumi
pada masa dajjal tersebut tentu menimbulkan problem dalam prosesi
ibadah, kerana kita tahu bahawa solat lima waktu mempunyai pergantungan
kepada perputaran bumi dan peredarannya terhadap matahari, dimana solat
Subuh wajib dilaksanakan ketika fajar, solat Zohor yang wajib didirikan
ketika matahari tergelincir dari puncak menegak, solat Maghrib yang
wajib dikerjakan ketika matahari tenggelam. Dan juga solat Jumaat yang
wajib dilaksanakan sekali dalam seminggu.
Belum lagi dengan
peribadatan lainnya seperti pada bila-bila bulan Zulhijjah datang
sehingga orang dapat melaksanakan ibadah Haji, kapan orang wajib
mengeluarkan Zakat yang telah mencapai nishab dan haul, pada bila-bila
Idul Fitri, Idul Adha dan pelbagai ibadah lain yang susah untuk
dilaksanakan pada masa kedatangan dajjal ini.
Lebih pelik lagi adalah;
bagaimana cara kita berpuasa? Katakan saja dajjal datang pada bulan
Ramadhan, dan kebetulan hari itu merupakan hari yang mempunyai tempoh
selama satu tahun, itu artinya hari tersebut akan mengalami waktu siang
selama enam bulan dan akan diselimuti malam selama enam bulan juga.
Tentu ini menimbulkan
halangan serius dalam berpuasa, kerana puasa adalah menahan lapar-dahaga
dan segala sesuatu yang boleh membatalkannya dari Subuh hingga Maghrib.
Lalu apakah pada masa itu umat Islam diwajibkan berpuasa dan menahan
makan-minum dari pagi hingga petang yang tenggang waktunya adalah enam
bulan? Jangankan menahan makan-minum selama enam bulan, untuk menahan
selama 14 jam sahaja masih banyak yang tidak kuat. Apa lah puasa selama
setengah tahun, untuk puasa sehari saja masih banyak yang bolong-bolong.
Mujurlah para sahabat
dahulu telah mempersoalkan hal tersebut, sehingga Rasulullah dapat
memberikan penyelesaian dan jawapan Rasulullah inilah yang dijadikan
landasan syariat tentang bagaimana tata-cara umat Islam melaksanakan
Shalat, Zakat, Puasa dan Haji pada masa "kesesakan" tata-solar tersebut
terjadi di masa dajjal nanti.
Banyak ulama yang telah
menjelaskan hadis di atas dan menerangkan tata-cara ibadah jika
perjalanan masa "tersekat" sedemikian rupa. Salah satunya adalah apa
yang diterangkan Ibnu Taymiyah dalam Majmu 'Fatawa-nya (kompilasi fatwa
Ibnu Taymiyah) bahawa, "(Ibadah pada masa itu) tidak lagi menggunakan
penanda aras masa yang berdasar akan terbitnya matahari maupun
tenggelamnya ..." Kerana pada masa itu peredaran matahari tidaklah
normal sebagaimana hari-hari biasanya.
Fatwa Ibnu Taymiyah ini
kemudian diperjelas oleh syaikh Abdullah ibn Baz dalam fatwanya yang
menegaskan bahawa; "Satu hari yang mempunyai masa satu tahun tersebut
tidak dikira sebagai satu hari, dengan demikian tidak cukup mengerjakan
solat lima waktu sekali saja dalam tenggang waktu tersebut. Akan tetapi
wajib mengerjakan solat lima waktu setiap 24 jam sekali dengan cara
membahagikan hari tersebut sesuai penanda aras jam yang digunakan pada
negara masing-masing yang berlaku pada hari-hari biasa ... "
Kemudian syaikh Ibn Baz
meneruskan "... demikan halnya wajib -bagi para muslimin- untuk
mengerjakan puasa Ramadhan dan menentukan kapan permulaan Ramadhan dan
pada bila-bila berakhirnya, serta pada bila-bila permulaan fajar dan
pada bila-bila berakhirnya ..." Maka dapat dikiaskan juga atas hadis ini
tentang ibadah lain seperti Zakat dan Haji.
Sehingga wajib
mengeluarkan zakat maal ketika sudah mencapai nishab (standard minimum)
dan telah berlalu selama haul (setahun). Sama halnya dengan ibadah Haji
yang harus ditentukan pada bila-bila bulan Zulhijjah yang dengan itu
dapat diketahui pula kapan hari Tarwiyah, hari Arafah, Idul Adha dan
hari-hari Tasyriq tiba.
Dari sini dapat kita
bayangkan, betapa sukarnya cabaran yang akan dihadapi umat Islam pada
era dajjal kala itu. Oleh karenanya, saat itu harus ada integrasi antara
pemimpin umat dan para ulama untuk dapat membahagikan masa menjadi
"pecahan" 24 jam. Mereka juga dituntut untuk menerbitkan hal tersebut
kepada segenap umat Islam di seluruh pelosok dunia.
Dengan kata lain, mereka
lazim mencipta sebuah sistem "Daftar Kecemasan" bersifat duniawi yang
khusus digunakan pada masa "kesesakan" tata-solar ini terjadi. Tanpa
itu, umat Islam akan kebingungan mengenali kapan datangnya Zuhur dan
Maghrib, kerana Dzuhur yang biasanya ditandai dengan waktu siang dan
Maghrib yang ditandai oleh terbenamnya matahari, kala itu kedua-duanya
akan dilaksanakan pada waktu siang hari atau malam hari tanpa ada
pembeza.
Dengan demikian, hadis
di atas merupakan rujukan utama untuk umat Islam dalam melaksanakan
ritual ibadah di akhir zaman kelak. Pun demikian, untuk mengamalkan
hadis sahih ini tidak pula harus menunggu hingga datangnya Dajjal nanti,
kerana hadis tersebut dapat diterapkan juga pada zaman sekarang oleh
para penduduk bumi bahagian utara maupun selatan yang kadang-kadang
matahari tidak muncul sehingga beberapa bulan lamanya.
Seperti penduduk Eskimo
misalnya, jika terdapat penduduk muslim di sana yang menemui kesulitan
dalam beribadah hingga tidak mengetahui kapan bulan Ramadhan tiba, lalu
fajar terbit dan terbenam secara tidak normal, maka mereka boleh
menggunakan penanda aras masa 24 jam ini atau menggunakan masa yang
berlaku di negara berdekatan daripada wilayah mereka.
Beginilah hebatnya
sebuah mukjizat Rasul. Dapat menjelaskan mengenai perkara yang
"kira-kira" akan diperlukan oleh umat Islam di masa mendatang, mampu
menerangkan secara exact tentang perkara ghaib yang belum terjadi.
Karena seluruh berita yang dikhabarkan Rasulullah tentang masa depan
bukanlah berdasarkan prophecies (ramalan) yang bersifat
ramalan-spekulatif. Sehingga tahap ketepatan mencapai titik seratus
peratus dan pasti akan berlaku.
Berbeza halnya dengan
para jin yang "mencuri maklumat" dari khabar lagit lalu menbocorkannya
kepada tukang sihir dan para dukun sehingga menjadikan ramalan mereka
sering kali tidak benar. Toh walaupun benar, itu hanyalah kebetulan
sahaja.
Allah telah menegaskan
bahawa bangsa Jin tidaklah mengetahui tentang perkara ghaib sebagaimana
termaktub dalam Al-Qur'an, "Maka tatkala Kami telah menetapkan kematian
Sulaiman, tidak ada yang menunjukkan kepada mereka kematiannya itu
kecuali rayap yang memakan tongkatnya. Maka tatkala ia telah tersungkur,
tahulah jin itu bahwa kalau sekiranya mereka mengetahui yang ghaib
tentulah mereka tidak akan tetap dalam siksa yang menghinakan. " (QS.
Saba '[34]: 14).
Namun kini terkadang
manusia bukan hanya percaya kepada jin maupun dukun saja. Melainkan
percaya juga kepada Paul si sotong yang jelas-jelas makhluk tak berakal
itu. Sungguh ini merupakan keruntuhan iman yang telah menghujam jauh ke
titik nadir. Bagaimana mungkin seorang manusia sempurna yang diberi
sebab musabab yang sihat meyakini terjadinya masa depan dari seekor
"cumi-cumi?".
Lantas apa bezanya
antara menyembah seekor lembu dengan mempercayai berita masa depan dari
seekor sotong? Keduanya sama-sama mempunyai unsur "menggantungkan diri"
terhadap makhluk tak berakal yang terlalu sukar untuk diterima akal.
Jika ini tetap
dipertahankan, bagaimana mungkin kita dapat menghadapi fitnah dajjal
yang -dengan istidraj- dapat "menghidupkan" dan "mematikan"? Bagaimana
kita dapat memungkiri "ketuhanan" dajjal yang palsu itu? Bagaimana kita
boleh mengelak daripada tawaran dajjal yang mampu memberikan syurga
dunia, sedangkan tawaran sekardus mie instant dari seorang mubaligh saja
kita terima walaupun harus menjual akidah?
Bagaimana mungkin kita
akan menolak tipu-muslihat si "mata satu" itu jika tawaran sen dolar
dari kaum orientalis saja kita santap walaupun perlu menukar agama
dengan nilai-nilai liberal?
Layaknya kita perlu
"meniru" para sahabat Nabi yang tidak terlalu care dengan permasalahan
remeh yang kurang berbobot. Mereka hanya peduli tentang bagaimana cara
meningkatkan ibadah, bagaimana memaksimumkan puasa dan mengoptimumkan
bulan Ramadhan. Mereka tahu bahawa agama itu bukan hanya dilandaskan
kepercayaan saja, melainkan amal perbuatan nyata yang juga dilakonkan
oleh segenap raga. Wallahu a'lam.
sumber eramuslim.com / detik islam
I really like it when individuals come together and share thoughts.
BalasPadamGreat site, continue the good work!
Feel free to visit my website: 휴게텔
(jk)