Rabu, 24 Julai 2013

Allah Selalu Memberikan Jawapan Yang Positif

poke_by_ivanandreevich-d62uorm 


Hanya dia seorang sahaja yang selamat, ketika badai menghempaskan kapal itu. Hidupnya tergantung pada papan besar dan akhirnya dia dihanyutkan oleh ombak dan terdampar disebuah pulau terpencil yang tidak berpenghuni.

Setiap hari dia berdoa kepada Allah supaya ada yang menyelamatkan dirinya dan dapat kembali pulang ke rumahnya. Setiap hari pula dia memandang ke laut, mengharapkan ada kapal yang melalui kawasan itu dan menyelamatkan dirinya. Tetapi yang terlihat hanyalah laut dan langit saja dan apapun yang tidak terlihat lagi.
 


Kemudian dia memutuskan untuk menggunakan papan yang membawanya ke pulau itu dan membangun sebuah pondok kayu sederhana untuk melindunginya dari  bahaya  untuk  bertahan hidup, dan untuk dapat menyimpan sedikit hartanya yang masih tinggal

Suatu hari ketika dia pulang dari mencari makanan, dia melihat pondok kayunya terbakar, api sangat besar dan asap membumbung tinggi ke langit, dalam sekejap pondok kayunya itu pun habis terbakar. Yang paling menyedihkan adalah sedikit hartanya juga turut terbakar habis menjadi abu.

Dalam kesedihannya ia berteriak ke langit, “Ya Allah, kenapa Engkau melakukan ini semua kepadaku ?”

Pada saat itu air matanya mengalir dengan deras.

Keesokan harinya dia dibangunkan oleh deru enjin kapal yang mendarat ke pulau kecil itu, benar rupanya ada yang datang.

tapi dalam hatinya bertanya-tanya, ” Apa jangan-jangan mereka itu perompak !” Ya Allah, berilah hambamu pertolongan.

Ternyata dugaannya itu salah, dan orang yang datang itu menyelamatkannya. Setelah naik ke kapal dia bertanya pada kapten kapal itu, ” Bagaimana tuan tahu saya berada ditempat ini ?”

“Kerana kami melihat isyarat asap minta pertolongan, jawab kapten kapal itu.”

Dari cerita singkat diatas bisa kita ambil hikmah :

Bahawa ketika manusia menghadapi kesulitan itu mudah sekali tertekan , namun walaupun menghadapi kesulitan dan penderitaan yang sebesar apapun kita tidak boleh kehilangan Iman, kerana Allah selalu ada di dalam hati kita melakukan hal-hal yang menakjubkan.
gilerkentang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...