Buah-buahan dan sayur-sayuran sangat baik dimakan mentah. Tetapi ada juga yang perlu dimasak terlebih dahulu. Memastikan si kecil makan sayur dan buah adalah tugas yang banyak cabarannya. Oleh itu mama perlu bijak mengolah jenis hidangan agar dapat menarik perhatian si manja dan dalam masa yang sama zat-zat yang terkandung di dalam sayur dan buah tetap terpelihara.

Berikut adalah beberapa cadangan jenis sayur dan buah serta cara penyediaannya.




Labu
Labu perlu dikupas kulitnya terlebih dahulu sebelum dimasak. Kaedah memasak labu ialah dengan cara merebus, membakar atau mengukus. Isi labu yang sudah empuk atau lembut bolehlah dilenyek untuk dijadikan puri. Puri labu juga boleh dicampurkan dengan keju.

Avocado
Kupas kulit dan ambil isinya. Tekstur isi avocado sangat sesuai untuk bayi. Avokado kaya dengan lemak tidak tepu.

Lobak merah
Boleh dikukus, dibuat jus atau dicampurkan ke dalam adunan kek dan roti. Lobak merah ini manis dan kaya dengan vitamin A.

Kentang
Untuk mengekalkan nutrien yang terkandung di dalamnya, masaklah kentang tanpa membuang kulitnya. Selain dimasukkan ke dalam sup, kentang juga sesuai dijadikan puri yang dicampurkan bersama lobak dan kacang pis.

Brokoli
Brokoli yang kaya dengan vitamin C ini enak jika dibuat sup. Walau bagaimanapun, pastikan anda membasuhnya bersih-bersih kerana bentuk fizikalnya memudahkan kekotoran terperangkap.
pama