Sabtu, 18 Oktober 2014

Tips - Hipertensi dan Rawatan Alternatif

Assalamualaikum w.b.t.
 
Tahukah anda tumbuh-tumbuhan herba yang berada di sekeliling kita bermanfaat untuk pelbagai jenis penyakit, antaranya adalah penyakit hipertensi atau darah tinggi. Ianya mampu mengatasi atau mengurangi darah tinggi ke tahap normal.
 
Di sini, saya ingin kongsikan resepi rawatan alternatif bagi mereka yang mengalami penyakit ini.
 
Resepi 1
 
Menggunakan karkade. Karkade adalah sejenis teh yang berasal dari kelopak bunga karkade yang dikeringkan, atau ia lebih dikenali sebagai bunga roselle. Antara nama lainnya adalah hibiscus sabdariffa dan merambos. Ia digunakan seperti minuman teh.
 
Karkade yang telah dikeringkan dan dijadikan seperti minuman teh
Resepi 2
Minum 40g minyak zaitun atau olive oil setiap hari. Ia boleh menurunkan risiko terkena hipertensi, menaikkan kadar kolesterol yang bermanfaat dan menurunkan kadar kolesterol yang merbahaya.
Amalkan meminumnya setiap hari. Boleh juga dijadikan sebagai minyak masak
Resepi 3
Titiskan beberapa titisan minyak jintan hitam (habbatus sauda') pada minuman panas. 
Minyak habbatus sauda'
Resepi 4
Sup bubur gandum barli (talbinah) diyakini mampu menyembuhkan hipertensi. Beberapa kajian menegaskan bahawa pengambilan makanan-makanan yang mengandungi unsur potasium boleh melindungi risiko terkena tekanan darah tinggi. Gandum sebagai bahan utama bubur mengandungi unsur potasium yang boleh memberi keseimbangan antara garam dan air di dalam sel.
Sup talbinah
~happy reading~
Selamat mencuba
http://soobeey.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...