Selasa, 17 Februari 2015

Resepi - Agar -Agar Lapis Biskut Marie

Assalamualaikum,

Dalam cuaca panas sekarang ni memang sedap dan segar tekak kalau dapat menikmati agar-agar atau puding. Saya paling suka resepi ni kerana ringkas, sedap dan menarik pula. 

Resepinya saya ambil dari dapur CikWan. Kepada pemilik resepi terima kasih banyak untuk resepi yang lazat ini. Izinkan saya berkongsi sekali lagi di sini bagi yang ingin mencubanya :) 
 
 
 
 

AGAR-AGAR LAPIS BISKUT MARIE
Sumber : dapurcikwan.blogspot

Bahan-bahan:
10gm agar-agar serbuk 
1000 ml air
200 ml santan (saya guna santan kotak)
250 gm gula 
1 biji telur
100 gm biskut marie
1 sudu kecil pewarna kuning
1 sudu kecil esen vanilla (saya tambah)

Cara-cara:

1) Masak serbuk agar-agar bersama air, gula dan pewarna kuning.
 
2) Susun lapisan biskut marie di dasar loyang.
 
3) Bila agar-agar dan gula dah menggelegak/masak, kecilkan api dan ambik lebih kurang 1/4 cawan dan curahkan perlahan-lahan ke atas lapisan biskut marie.
4) Ambil lagi 1/4 cawan adunan agar-agar tadi dan ketepikan.

5) Masukkan santan yang telah dicampurkan dengan telur ke dalam periuk adunan agar-agar tadi dan kacau sehingga masak. Masukkan juga esen vanilla.
6) Tuangkan adunan agar-agar bersantan ke dalam loyang.

7) Susun biskut marie dilapisan atas.
8) Akhir sekali, ambil 1/4 cawan agar-agar tadi, dan tuangkan dengan perlahan sebagai lapisan teratas.

 
 http://fizalgk.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...