Selasa, 2 April 2013

Rahsia Teknologi Lampu Mesir Purba


Mentol Lampu Telah Digunakan Untuk Pencahayaan Dalam Dunia Mesir Purba

Mesir purba merupakan satu daripada tamadun paling mengagumkan yang pernah dibangunkan oleh manusia. Masyarakat Mesir purba memiliki pengalaman dan pengetahuan luas yang mustahil merupakan warisan daripada satu masyarakat primitif. Di kalangan golongan sesat masyarakat Mesir, terdapat juga cendikiawan yang memiliki kebijaksanaan yang datang dari zaman Nabi Nuh (as) dan Nabi Ibrahim (as). Golongan cerdik pandai Yahudi ini pernah menggunakan ilmu yang diwarisi daripada para nabi terdahulu. Satu daripada pengetahuan tersebut adalah menggunakan elektrik untuk pencahayaan. 
 
 
 
 


Jumpaan pelbagai ukiran dinding dan corak pada dinding Kuil Hathor di Kompleks Kuil Dendera, Mesir membongkar satu maklumat menarik tentang masyarakat Mesir kuno. Sebahagian besar daripada ukiran dinding tersebut, sebagaimana yang dipaparkan di bawah, terdapat di Kompleks Kuil Dendera. Rekaan ukiran tersebut menunjukkan bahawa orang-orang Mesir purba mendapat pencahayaan melalui penggunaan mentol dan lampu arka. 
 

Pemeriksaan teliti terhadap gambar-gambar berikut di Kuil Hathor menunjukkan bahawa penebat bervoltan tinggi telahpun digunakan, sama seperti yang ada pada masa kini; ini disokong oleh tiang berbentuk segi empat bujur yang menyerupai sebiji mentol (dipercayai telah digunakan sebagai penebat dan dikenali sebagai Djed Column). Keserupaan menakjubkan dengan mentol lampu yang kita gunakan pada hari ini amat menarik. 

Dalam satu siaran dokumentari pada September 1996 oleh saluran Amerika ABC, sistem pencahayaan ini telah diuji oleh saintis di hadapan kamera. Kejayaan sekali lagi dicapai dan cahaya diperolehi. Secara asasnya, ini hanyalah mentol dan ia berfungsi melalui teknik yang dipaparkan pada lukisan dinding masyarakat Mesir kuno, sehingga menghasilkan cahaya. Dalam video berikut, anda dapat melihat sendiri bagaimana cahaya diperolehi melalui kaedah yang digunakan oleh orang-orang Mesir purba.

 
 
http://www.kaminetworks.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...